Gå til innhold

Mannlig Abort


Sadpanda

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vet ikke om jeg kan si det tydeligere enn jeg har gjort, at juridisk abort må foretas før barnet er til.

Hvis kvinnen ønsker å føde et farløst barn står hun fritt til det, akkurat slik kun står fritt til å la være. Men det er altså hennes valg alene hvilket hensyn hun vil ta til det potensielle barnet og dets rett til to foreldre. Mange kvinner velger å få farløse barn.

Anonymkode: 80ea0...1ce

Du kan si det så mange ganger og så tydelig du bare vil, men barnet blir jo uansett født. Barnet kommer til å vite at det er "abortert". Og det er det ikke juridisk forsvarlig å gjøre. Igjen, barnets hensyn veier tyngre enn både far og mor. 

Så lenge barnet eksisterer har barnet rettmessig mange flere rettigheter enn hva mor eller far har. Og andre hensyn enn barnet vil alltid komme i andre rekke. Derfor, det vil ikke la seg gjøre. 

 

Anonymkode: 55992...d70

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er jeg 100% for likestilling - jeg mener at BÅDE JENTEBARN OG GUTTEBARN har rett på å forsørges av sine foreldre. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan si det så mange ganger og så tydelig du bare vil, men barnet blir jo uansett født. Barnet kommer til å vite at det er "abortert". Og det er det ikke juridisk forsvarlig å gjøre. Igjen, barnets hensyn veier tyngre enn både far og mor. 

Anonymkode: 55992...d70

Nei, barnet blir ikke uansett født. Det er det som er hele poenget. Det blir født kun hvis kvinnen ønsker å få et barn. Og situasjonen i dag er altså sånn at mange kvinner helt frivillig velger å få mer eller mindre farløse barn.

Anonymkode: 80ea0...1ce

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan bortadoptere barnet, en form for juridisk abort. Da har du ingen plikter eller rettigheter mer.

Anonymkode: 2d212...30c

Eh, det er ingen selvfølge. Mor kan ikke adoptere bort barnet uten fars samtykke. 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun trenger ikke den rettigheten, for hun har rett til å ta vanlig abort.

Anonymkode: 80ea0...1ce

Du sidestiller altså ekstreme smerter i flere dager, store blødninger og høy risiko for alvorlige komplikasjoner med det å skrive under på et papir? 

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sadpanda skrev (9 timer siden):

Inspirert av en annen diskusjon her på KG. 

Hva tenker dere om mannlige abort ? 

La meg forklare kvinner kan ta abort fram til et visst uke tall. Menn burde ha muligheten til å ta juridisk abort i samme periode. Det vil si de sier fra seg alle rettigheter og plikter i forhold til barnet. 

Dette ville gjøre kjønnene mer likestilt. Men regner med at forslaget kommer til å bli ganske kontroversielt. 

Personlig kunne jeg tenkt meg barn, men synes en bør kunne respektere at ikke alle ønsker det. 

Menn kan ta abort hvis de blir gravide selv. Det har ikke skjedd ennå. Bruk kondom. 

Anonymkode: 80bbb...17d

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sadpanda skrev (9 timer siden):

Inspirert av en annen diskusjon her på KG. 

Hva tenker dere om mannlige abort ? 

La meg forklare kvinner kan ta abort fram til et visst uke tall. Menn burde ha muligheten til å ta juridisk abort i samme periode. Det vil si de sier fra seg alle rettigheter og plikter i forhold til barnet. 

Dette ville gjøre kjønnene mer likestilt. Men regner med at forslaget kommer til å bli ganske kontroversielt. 

Personlig kunne jeg tenkt meg barn, men synes en bør kunne respektere at ikke alle ønsker det. 

Ja, det tenker jeg skulle vært et selvfølge, noe det dessverre ikke er! 🙂 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IDGAF skrev (17 minutter siden):

Eh, det er ingen selvfølge. Mor kan ikke adoptere bort barnet uten fars samtykke. 

Jo, hvis det ikke foreligger en bekreftelse av farskap, tar mor denne beslutningen alene.

Anonymkode: 2d212...30c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, barnet blir ikke uansett født. Det er det som er hele poenget. Det blir født kun hvis kvinnen ønsker å få et barn. Og situasjonen i dag er altså sånn at mange kvinner helt frivillig velger å få mer eller mindre farløse barn.

Anonymkode: 80ea0...1ce

Da tror jeg at jeg misforstår deg. Snakker du om «vanlig» abort eller juridisk abort nå? 
Poenget mitt er at det går ikke an å juridisk abortere et barn som er/blir/skal bli født. Dersom et barn er født har barnet rett på støtte fra både mor og far, såfremt begge er i live.

Anonymkode: 55992...d70

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Da tror jeg at jeg misforstår deg. Snakker du om «vanlig» abort eller juridisk abort nå? 
Poenget mitt er at det går ikke an å juridisk abortere et barn som er/blir/skal bli født. Dersom et barn er født har barnet rett på støtte fra både mor og far, såfremt begge er i live.

Anonymkode: 55992...d70

Vi har kanskje snakket forbi hverandre. Jeg mener at juridisk abort åpenbart må tas før barnet er til. Det er uansett opp til kvinnen om det skal bli et barn eller ikke, og ved juridisk abort vil hun vite at faren ikke vil ha hverken plikter eller rettigheter overfor barnet. Det vil da være omtrent som ved assistert befruktning av enslige, eller adopsjon.

Jeg mener altså ikke at en mann fritt skal kunne frasi seg farskap overfor et barn, men et foster.

Anonymkode: 80ea0...1ce

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja til juridisk abort. Vil være det samme som å degradere faren til sæddonor, og sæddonasjon er jo lov. 

Anonymkode: 89471...b5f

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sadpanda skrev (9 timer siden):

Inspirert av en annen diskusjon her på KG. 

Hva tenker dere om mannlige abort ? 

La meg forklare kvinner kan ta abort fram til et visst uke tall. Menn burde ha muligheten til å ta juridisk abort i samme periode. Det vil si de sier fra seg alle rettigheter og plikter i forhold til barnet. 

Dette ville gjøre kjønnene mer likestilt. Men regner med at forslaget kommer til å bli ganske kontroversielt. 

Personlig kunne jeg tenkt meg barn, men synes en bør kunne respektere at ikke alle ønsker det. 

Konsekvensen er jo at menn kan pule løs uten prevensjon og i tillegg ikke måtte stå til ansvar når pulingen skaper nye mennesker. Synes du det er rettferdig mot de barna som uforskyldt bli skapt? Her kommer også staten og skattebetalere inn som da må betale for din knulling gjennom minstebidrag og barnetrygd! Ta ansvar for deg selv så er ikke dette et dilemma! 

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sadpanda skrev (9 timer siden):

Den er ganske enkel vist du har valgt juridisk abort så har du ingen rettigheter i forhold til barnet. Like lite som man har rettigheter i forhold til andres barn.  

Hvorfor skal kvinner ha muligheten til å påtvinge en mann ansvaret for barn når menn selvfølgelig ikke skal ha denne muligheten. Det vil alltid være forskjell på kjønnene men vi kan etterstrebe å gjøre ting så likt som mulig. 

Kvinnen har ikke påtvunget et barn på mannen, han har selv vært med på å lage det. Man kan da si at mannen har påtvunget et barn på kvinnen- ved å gjøre henne gravid? Kvinnens kropp- kvinnens rett til å velge. Slik vil det alltid være. Mannen kan sikre seg ved sterilisering, kondom eller avstå.  Eller godta risikoen for at det kan skje uhell og ta ansvaret hvis det skjer.

Anonymkode: d68aa...75a

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi har kanskje snakket forbi hverandre. Jeg mener at juridisk abort åpenbart må tas før barnet er til. Det er uansett opp til kvinnen om det skal bli et barn eller ikke, og ved juridisk abort vil hun vite at faren ikke vil ha hverken plikter eller rettigheter overfor barnet. Det vil da være omtrent som ved assistert befruktning av enslige, eller adopsjon.

Jeg mener altså ikke at en mann fritt skal kunne frasi seg farskap overfor et barn, men et foster.

Anonymkode: 80ea0...1ce

Jeg forstår hva du mener.
Poenget her er jo at fosteret blir til et barn. Og når barnet er blitt til, da veier barnets rettigheter tyngre enn fars. Slik er lovene i Norge, og de aller fleste land i verden som har signert og ratifisert barnekonvensjonen. Fars ønsker/rettigheter kan altså ikle veie tyngre enn barnets. Rent juridisk, altså. Samme med mor. Barnets rettigheter veier tyngst. 

Anonymkode: 55992...d70

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, barnet blir ikke uansett født. Det er det som er hele poenget. Det blir født kun hvis kvinnen ønsker å få et barn. Og situasjonen i dag er altså sånn at mange kvinner helt frivillig velger å få mer eller mindre farløse barn.

Anonymkode: 80ea0...1ce

Er hun gravid så har det allerede skjedd. Ingen kan kreve abort. Hvis hun velger å avbryte så gjør hun det.  En kvinne som velger å ikke avbryte må jo automatisk ansvar (ved å få barnet) en mann som har gjort en kvinne gravid må ta ansvaret ved også ta vare på barnet. Han slipper iallefall graviditet og fødsel. Kvinner velger ikke å få farløse barn- det er menn som ikke tar ansvar som er problemet.

Anonymkode: d68aa...75a

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du mener slik skattepengene våre betaler for vanlige aborter i dag?

Penger som kunne vært spart om disse damene hadde giddet å bruke prevensjon.

Anonymkode: 80ea0...1ce

Og menn hadde brukt prevensjon. Eller godta at prevensjon ikke alltid er 100% sikker. Hvis menn ikke vil at skattepenger skal gå til at kvinner skal kunne bestemme over egen kropp så er det rart de fortsatt tar risikoen med å gjøre denne aktiviteten som kan gjøre en kvinne gravid. 

Anonymkode: d68aa...75a

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så om jeg forstår det riktig:

Et par forsøker å få barn. Endelig kommer en positiv graviditetstest. 5 uker inn i graviditeten får far kalde føtter. Skal han da få ta juridisk abort helt uten videre? På et barn begge to forsøkte å lage?

Ei jente blir voldtatt og gravid. Abort er uaktuelt for henne å ta av religiøse og moralske årsaker. Skal voldtektsmannen få ta juridisk abort så lenge det er før uke 4-5-6?

En far tar juridisk abort som 18-åring, men 10 år etter angrer han og tar kontakt med mor/barn. Hvordan skal han straffeforfølges?

Anonymkode: 55992...d70

  • Liker 11
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Vi har kanskje snakket forbi hverandre. Jeg mener at juridisk abort åpenbart må tas før barnet er til. Det er uansett opp til kvinnen om det skal bli et barn eller ikke, og ved juridisk abort vil hun vite at faren ikke vil ha hverken plikter eller rettigheter overfor barnet. Det vil da være omtrent som ved assistert befruktning av enslige, eller adopsjon.

Jeg mener altså ikke at en mann fritt skal kunne frasi seg farskap overfor et barn, men et foster.

Anonymkode: 80ea0...1ce

Barnet er til når mor er gravid, så enkelt

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det menn altså vil er å lovlig kunne avvise barnet de har vært med og lage. Finnes ikke noe som er juridisk «abort». Tar en kvinne abort er det ikke noe barn. Tar en mann «juridisk abort» er det et barn der som har en far som ikke vil stille opp eller i det minste gjøre så livet for barnet blir lettere i form av penger.

Anonymkode: d68aa...75a

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis staten plutselig kunne bestemme at man måtte ta vare på et foreldreløst barn som bodde på barnehjem ellers ble det fengsel/ bøter- da kan man snakke om å bli påtvunget et barn. Et barn man har laget selv, i form av en frivillig aktivitet- det er en konsekvens av en handling man må ta ansvar for. Har du feks.spist deg overvektig på godteri du velger å kjøpe og spise kan du ikke si at du har blitt påtvunget fedme👍

Anonymkode: d68aa...75a

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...