Gå til innhold

«Master­oppgaven til helse­minister Kjerkol: Flere tekst­likheter»


Venkman

Anbefalte innlegg

Knitalong skrev (6 minutter siden):

Har Støre uttalt seg om denne saken? Spør fordi at da må jeg ha gått glipp av det.

Ja, er en vg artikkel nå 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men trenger hun å gå av som helseminister? Er jo ikke pga mastergraden hun har fått den statsrådsposten? Er vel mer en ripe i lakken ift rederlighet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sitere Kjerkol i VG: Kjerkol påpekt i samme intervju, at hennes masteroppgave gikk gjennom sensuren ved Nord universitet.

 

Det er som at en kriminell som har begått en alvorlig forbrytelse på 70-tallet og skal påpeke i 2024 at han ble jo utelukket som gjerningsmann av politiet i etterforskningen. Selv om det finnes DNA test i dag som beviser hans skyld for gamle forbrytelser. 

  • Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lineaaa skrev (3 timer siden):

Men trenger hun å gå av som helseminister? Er jo ikke pga mastergraden hun har fått den statsrådsposten? Er vel mer en ripe i lakken ift rederlighet? 


Det er langt mer enn ei ripe i lakken, det må folk faktisk forstå.

Dette er fusk som en student i dag ville mistet studieretten og blitt utvist i 1-2 år for.

I tillegg, denne regjeringen har drevet et veldig hardkjør mot studenter, og hvordan fusk og ankesaker mot fuskeanklager blir behandlet.

I forrige uke bestemte departementet seg for å kjøre en student til høyesterett - for å ha gjenbrukt litt av sin egen tekst. Selv om hun hadde fått medhold i lagmannsretten, og veldig mange akademikere mener dette er feil av regjeringen.

Folk snakker om det som om hun har glemt et komma liksom. Bare noen formaliteter.

Men dette er alvorlig.

Kjerkhol leverte også sin oppgave i 2021, da hun alt var både godt voksen og satt i ministerpost.

Hun hadde alle muligheter for å forstå hva hun gjorde, og hvor viktig kvalitativt godt arbeid er i forskning og utredning.

Og jo, det er svært sannsynlig at nettopp denne masteren - en master i kunnskapsledelse - er grunnen til at hun ble satt som helseminister. Helse Nord…? Og stort sett alle andre helseforetak står ovenfor store endringer de nærmeste årene.

Er så en begynner å forstå den harelabb-utredningen hun pisket i gang i Helse Nord, i den skinnprosessen der. Dokumenter som er så dårlige at de strengt tatt ikke kan brukes til noe som helst.

 

Endret av Eveliina
1-2 år
  • Liker 14
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonvm

Det er mange flinke folk i tråden og det blir litt rart av meg å synse men. 

Jeg skreiv en bachelor i sin tid og det var helt forferdelig. Jeg har adhd og å holde orden på fotnoter, kildehenvisninger, det tekniske, litteraturlister og så videre krevde et voldsomt hyperfokus. 

Så master slo jeg fra meg. Jeg tenkte at master er den ulitmate testen på konsentrasjon og at en klarer å vise hvordan en kommer nærmest mulig en sannhet. Vitenskap er seriøse saker synes jeg. 

Men det ser jo ut som det er bare å raske sammen noe. 

Og akkurat det der sier meg at Kjerkhol er en useriøs type, som slurver, kutter svinger, ikke forstår hva hun driver med og ikke evner å konsentrere seg. Altså, ei slik kan vi ikke ha som minister? 

Jeg tenker at hun må gå. For vi har jo ikke tjent med at folk ser på å skrive en master som en lek, som en ungdomskolestil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonvm said:

 

Og akkurat det der sier meg at Kjerkhol er en useriøs type, som slurver, kutter svinger, ikke forstår hva hun driver med og ikke evner å konsentrere seg. Altså, ei slik kan vi ikke ha som minister?  

I Ap syntes man ikke slikt er så viktig: "En bagatell" meldes det fra Ap i Trøndelag.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/trondelag-arbeiderparti-stotter-ingvild-kjerkol_-_-en-bagatell-1.16725890

– Jeg opplever det som en bagatell, som en ikke-sak – ting man finner i enhver masteroppgave. Og vi politikere må få lov til å være vanlige mennesker, vi også, sier Steinkjer-ordfører Gunnar Thorsen (Ap) til NRK.

Endret av Helgekarjol
  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drizzt skrev (54 minutter siden):

For å sitere Kjerkol i VG: Kjerkol påpekt i samme intervju, at hennes masteroppgave gikk gjennom sensuren ved Nord universitet.

 

Det er som at en kriminell som har begått en alvorlig forbrytelse på 70-tallet og skal påpeke i 2024 at han ble jo utelukket som gjerningsmann av politiet i etterforskningen. Selv om det finnes DNA test i dag som beviser hans skyld for gamle forbrytelser. 

Nettopp. 

Kjerkol som politiker har jeg personlig ingenting til overs for, fordi hun fremstår som en besserwisser (det gjør riktignok mange politikere) og som helseminister blottet for empati og forståelse for andres situasjon, en regelrytter når det angår befolkningen uten å ha intensjoner om å endre ting til det bedre, hun vet best og kan mest.  Derfor overrasker det ikke at hun bagatelliserer og viser null selvinnsikt i feil hun selv har begått. 

Endret av K_mb
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med Kjerkols datafabrikkering: bør hun ikke ha noen sted skriftlig eller opptak fra intervjuene med kilder? Det skal være ganske lett å bevise at hun har faktisk utført de intervjuene hun bruker som data i "hennes forskning" dersom det er sant.

Da jeg utførte kvalitative intervjuer ifm. min masteroppgave har jeg lagt også ved alle intervjuene transkribert fra opptak til min oppgave. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjerkol kommer til å bli sittende. Nesten garantert nå som én av fire informanter har dukket opp. Sleipt, men sant. Vi kan ikke utelukke at medforfatteren er syndebukken også.

Støre skyver ballen over på Universitet i Nord - og de ønsker ikke kritisere seg selv. Snipp, snapp, ute - drømmen om å kvitte seg med Kjerkol er ute.

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgekarjol skrev (10 minutter siden):

I Ap syntes man ikke slikt er så viktig: "En bagatell" meldes det fra Ap.

Mafiaen har konkludert uten å se på fakta. Det er La Familia 😭

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Helgekarjol said:

I Ap syntes man ikke slikt er så viktig: "En bagatell" meldes det fra Ap i Trøndelag.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/trondelag-arbeiderparti-stotter-ingvild-kjerkol_-_-en-bagatell-1.16725890

– Jeg opplever det som en bagatell, som en ikke-sak – ting man finner i enhver masteroppgave. Og vi politikere må få lov til å være vanlige mennesker, vi også, sier Steinkjer-ordfører Gunnar Thorsen (Ap) til NRK.

Alt som kommer fra AP Trøndelag tar jeg med en klype salt. AUF der er jo kjent for å jukse med medlemstallene og AP Trøndelag har jo bare ignorert det. Nesten så man burde stille spørsmål rundt AP Trøndelag sin redelighet. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, totti_1 said:

Kjerkol kommer til å bli sittende. Nesten garantert nå som én av fire informanter har dukket opp. Sleipt, men sant. Vi kan ikke utelukke at medforfatteren er syndebukken også.

Støre skyver ballen over på Universitet i Nord - og de ønsker ikke kritisere seg selv. Snipp, snapp, ute - drømmen om å kvitte seg med Kjerkol er ute.

Det er valg om et år, så jeg tenker at dersom hun blir sittende så er det bare å bruke stemmeretten! For da er spørsmålet kan man virkelig stole på Arbeiderpartiet og deres politikere? Vil man virkelig ha fire nye år med denne damen og dette kaoset?

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Høyre som tar tak i dette! Støre må si mer enn å komme med det veike svaret han kom med.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/q10Q90/hoeyre-ikke-fornoeyd-etterlyser-mer-fra-stoere-i-kjerkol-saken

Høyre mener Støre må ta større ansvar enn bare å overlate det til Nord Universitetet.

– Jeg mener Ingvild Kjerkol og statsminister Jonas Gahr Støre sammen må bidra til at denne saken blir oppklart og avklart raskest mulig. Ingen er tjent med at ting henger i luften lenger enn nødvendig, sier Høyres parlamentariske nestleder og utdanningspolitiske talsperson, Jan Tore Sanner

-----------

– Jeg mener vi må kunne forvente minst like mye av en voksen stortingspolitiker, som vi gjør av unge studenter.

Sanner sier det må legges til grunn i de videre avklaringene.

– Når Nord Universitet nå skal gå gjennom denne oppgaven på nytt, må de likebehandle statsråden med enhver annen student, og det har jeg full tillit til at de vil gjøre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blått skrev (Akkurat nå):

Det er valg om et år, så jeg tenker at dersom hun blir sittende så er det bare å bruke stemmeretten! For da er spørsmålet kan man virkelig stole på Arbeiderpartiet og deres politikere? Vil man virkelig ha fire nye år med denne damen og dette kaoset?

Nei, Støre blir nok straffet ved urnene. Inn kommer alltid redelige H/FRP med Solberg i spissen. Og FRP som hadde statsråd-fall på statsråd-fall forrige gang i regjering (Wara, Sandberg og flere)

Misforstå meg rett, det blir nok FRP for meg. Fordi FRP har ikke unødvendig klima-angst. Men politiker-eliten som sådan er forfeilet - kanskje vi må legge ned ungdomspolitikken for å "drepe" broiler-politikerne?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

totti_1 skrev (1 minutt siden):

Nei, Støre blir nok straffet ved urnene. Inn kommer alltid redelige H/FRP med Solberg i spissen. Og FRP som hadde statsråd-fall på statsråd-fall forrige gang i regjering (Wara, Sandberg og flere)

Misforstå meg rett, det blir nok FRP for meg. Fordi FRP har ikke unødvendig klima-angst. Men politiker-eliten som sådan er forfeilet - kanskje vi må legge ned ungdomspolitikken for å "drepe" broiler-politikerne?

Det er ikke bare ungdomspolitikken det er snakk om her, men hele det vanvittige rådgiver- og statssekretæropplegget som ligger lag på lag rundt politikken. Hvor stammespråket, og hvem du kjenner, og at du skjønner «spillet», blir så komplisert at det er nesten ugjennomtrengelig hvis man ikke har vært en del av det i mange år. Dermed blir det vanskelig for folk som faktisk har hatt en JOBB å komme inn i politikken. For de kan ikke konkurrere med alle kontaktene og alle de meningsløse vervene disse yrkespolitikere/broilerne hatt i alle de år. Det er veldig problematisk. Gå inn på CVene til de som sitter på Stortinget og se!

  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva AP Trøndelag har å si om denne saken. Et eksempel på en som da har blitt anklaget for plagiat.  

https://www.khrono.no/student-vant-over-staten-i-fuskesak-fordi-hun-trodde-hun-fulgte-reglene/832819

I dommen står det at hun brøt reglene for sitat- og kildebruk ved at direkte tekstlikhet ikke var markert som sitat. Dette gjør det vanskelig å se hva i teksten som er formulert av kandidaten selv og hva som er hentet fra andre tekster. Omfanget av den ordrette gjengivelsen var så stort at det er lite egenprodusert tekst i oppgaven, skriver tingretten. 

«Etter rettens syn tilsier omfanget av tekstlikheten at Tomlinson har vært klar over at hun satte inn tekst i oppgaven som var en ordrett gjengivelse av teksten i kildene og at hun ikke markerte denne ordrette gjengivelsen med sitattegn. Hun har dermed handlet forsettlig.»

Trodde hun henviste godt nok 

Men så viser retten til at Tomlinson har forklart at hun trodde hun hadde henvist godt nok, og at faglærer ikke kommenterte kildebruken.

«Etter rettens syn er det ikke holdepunkter for annet enn at Tomlinson trodde hun hadde fulgt regelverket. Dette skyldes imidlertid en misforståelse eller manglende forståelse av regelverket som må vurderes etter reglene om rettsvillfarelse.»

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Erna og Kjerkol, dronningene av dobbeltmoralen selv, får ingen konsekvenser, mens andre blir kastet under bussen på et øyeblikk. Høyre krever mer av Støre i Kjerkol saken, men har glemt Ernas skandale. Blir så forbanna! Kast begge kjerringene ut.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, totti_1 said:

Nei, Støre blir nok straffet ved urnene. Inn kommer alltid redelige H/FRP med Solberg i spissen. Og FRP som hadde statsråd-fall på statsråd-fall forrige gang i regjering (Wara, Sandberg og flere)

Misforstå meg rett, det blir nok FRP for meg. Fordi FRP har ikke unødvendig klima-angst. Men politiker-eliten som sådan er forfeilet - kanskje vi må legge ned ungdomspolitikken for å "drepe" broiler-politikerne?

Forhåpentligvis. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, lysestake said:

Erna og Kjerkol, dronningene av dobbeltmoralen selv, får ingen konsekvenser, mens andre blir kastet under bussen på et øyeblikk. Høyre krever mer av Støre i Kjerkol saken, men har glemt Ernas skandale. Blir så forbanna! Kast begge kjerringene ut.

Enig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjerkol innrømmer feil:

Helseminister Ingvild Kjekol sier hun søndag har gått gjennom hennes mye omtalte masteroppgaven, sammen med medstudenten hun skrev den i samarbeid med.

– Vi har funnet ut at tekstlikhetene i oppsummering av intervjuobjektenes syn, henger sammen med at vi i en tidligere versjon av oppgaven hadde med en drøftingsdel der vi gjennomgikk våre funn og konklusjoner sett opp mot funn i tidligere oppgaver

 

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/kjerkol-innrommer-feil-det-burde-ikke-skjedd/16396510/

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...