Gå til innhold

«Master­oppgaven til helse­minister Kjerkol: Flere tekst­likheter»


Venkman

Anbefalte innlegg

powerpuffen skrev (23 minutter siden):

Korrekt. Det er svært usannsynlig at to respondenter på to ulike masteroppgaver har svart nøyaktig det samme. 
Dette er veldig alvorlig og jeg fatter ikke hvordan dette har unnslippet plagiat. Her har universitetet gjort en grov feil. 

Det er ingen god reklame for Nord Universitet. Og vet du hva? Kjerkols skjebne ligger hos de nå. Støre kommer garantert til å forholde seg rolig. 
Kjerkol sa jo det veldig tydelig i intervjuet. Hun har fått godkjent oppgaven før den ble levert inn og fått den sensurert, og hun så frem til at de skulle se på oppgaven igjen. 
Hun prøver å fremstå veldig selvsikker at her er det ingenting galt skjedd. Og sender ballen videre til universitetet. 
Er stygt redd for at det anonyme  Nord Universitet i Bodø ikke tør å gå tilbake på godkjenningen av hennes masteroppgave. For da innrømmer de dårlige rutiner for godkjenning av masteroppgaver og vil også være den som sender Kjerkol utfor stupet.  

Endret av Skravlekaspar
.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

spektralkatt skrev (3 timer siden):

Jeg har sett over de siterte sitatene i artikkelen og tenker dette er en ikke- sak, ser ut som enkelte journalister begynner å bli noe overivrige . Sånn feks det øverste med henvisning til Tjora sin bok om forskningsmetode er det ganske naturlig at det vil være noen passasjer som har like beskrivelser når metoden er den smnecog en baserer seg på samme teori. 

Det blir jo noe helt annet en om en hadde brukt en annen oppgavetekst i f eks diskusjonsdelen 

I den siste passasjen så henviser de begge til en kilde ( i starten) som bokforfatteren også har tatt fra en annen bik. Greit nok d er slurvete at de ikke slenger på et parentes med boka på slutten, det burde de ha gjort, men de har jo kreditert den som har kommet opp med det i teksten, 

 

Som sagt slurvete, hun burde vært mer nøye, men im dette er de eneste passasjene de har funnet i oppgaven som er like andre tekster, tenker jeg at omfanget av likhet i teksten er for lite til at det bør være noen sak. 

Jeg er usikker på om dette er en ikke-sak, men jeg er enig i at den virker mindre omfattende enn Sandra Borch sin sak. Der var det hele avsnitt som var kopiert. I Kjerkols oppgave var det enkeltsetninger, stort sett metode. Veldig klønete og unødvendig, dette er det lett å unngå. Jeg skal ikke uttale meg om også hun bør gå eller ikke, men omfanget og alvorlighetsgraden er lavere enn hos SB. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmwhatever skrev (1 minutt siden):

Jeg er usikker på om dette er en ikke-sak, men jeg er enig i at den virker mindre omfattende enn Sandra Borch sin sak. Der var det hele avsnitt som var kopiert. I Kjerkols oppgave var det enkeltsetninger, stort sett metode. Veldig klønete og unødvendig, dette er det lett å unngå. Jeg skal ikke uttale meg om også hun bør gå eller ikke, men omfanget og alvorlighetsgraden er lavere enn hos SB. 

Med mindre hun har jukset med intervjuene hun baserer oppgaven på, noe enkelte sitater kan antyde

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (Akkurat nå):

Med mindre hun har jukset med intervjuene hun baserer oppgaven på, noe enkelte sitater kan antyde

Ja, det er jeg enig i. Jeg tenkte på de første sitatene, som var ren metode, med kildehenvisning til pensumlitteratur. Det med intervjuene er mer suspekt. Og - enda viktigere - hvis noe er galt der, MÅ begge to ha vært med på det. Når det er enkeltsetninger i et metodekapittel, kan det være at kun én av dem står bak. Men hvis det er noe tull med intervjuene, så MÅ begge ha visst om det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, spektralkatt said:

Jeg har sett over de siterte sitatene i artikkelen og tenker dette er en ikke- sak, ser ut som enkelte journalister begynner å bli noe overivrige . Sånn feks det øverste med henvisning til Tjora sin bok om forskningsmetode er det ganske naturlig at det vil være noen passasjer som har like beskrivelser når metoden er den smnecog en baserer seg på samme teori. 

Det blir jo noe helt annet en om en hadde brukt en annen oppgavetekst i f eks diskusjonsdelen 

I den siste passasjen så henviser de begge til en kilde ( i starten) som bokforfatteren også har tatt fra en annen bik. Greit nok d er slurvete at de ikke slenger på et parentes med boka på slutten, det burde de ha gjort, men de har jo kreditert den som har kommet opp med det i teksten, 

 

Som sagt slurvete, hun burde vært mer nøye, men im dette er de eneste passasjene de har funnet i oppgaven som er like andre tekster, tenker jeg at omfanget av likhet i teksten er for lite til at det bør være noen sak. 

Hva tenker du om de flere sitatene som begynner med "informantene våre [...]", som om Kjerkol og co har brukt samme informanter med samme erfaringer som tidligere masterstudenter?

Til og med om  de skulle brukt samme informanter: hva er sjansen for at informantene uttrykker seg ordrett likt med flere års mellomrom + at mastergradstipendatene tolker og oppsummerer det kildene sier 100% likt som i tidligere oppgaver? Sjansen = 0.

Endret av lenebu
  • Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke mer.  Tar det aldri slutt??   Bare krøll med alle politikere hele tida - er det ikke stjeling er et plagiat, er det ikke pendlerbolig så er det noe annet. Den ene saken tar den andre. Jaggu meg fått nok av hele greia. Finnes det EN redelig person igjen på Stortinget? 

  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser en jusprofessor mener dette er forskningsjuks, og ikke «bare» plagiering. Så tar tilbake det jeg skrev over. Og det spørs om enda en mastergrad står for fall… Hvis hun blir tatt i forskningsjuks, kan hun ikke fortsette. Helsevesenet er fullt av folk med høy utdanning, det er ikke stort bedre enn å være minister for høyere utdanning sånn sett. Hun kan ikke være minister for en sektor som stort sett består av høyt utdannede folk, og som i så stor grad baserer seg på forskning, da. 

Endret av Mmmwhatever
  • Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper virkelig det er dette som skal til for å bli kvitt Kjerkol. 

Endret av JennieB
Skrivefeil
  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Topsi said:

Hvor er Støre forresten? Han er helt stille....

Han følger nok nøye med.

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå fått en amerikansiering av norske politikere ! 

Skal det fortsette slik må Støre ta i bruk reservebenken, men er  nok ikkje noen bemanningskrise. 

Endret av Acer
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Acer skrev (Akkurat nå):

Vi har nå fått en amerikansiering av norske politikere ! 

Skal det fortsette slik så er det vel ikkje politikere igjenn på stortinget før valget, og valget må framskyndes.

Det er desverre ikke slik at man mister plassen på Stortinget, alle tyvene, insidehandlerne, venneutnevnerne og plagiererne vil sitte til neste valg

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

missmcbeal skrev (5 timer siden):

Det er bra ministre får smake sin egen medisin når de går så i sømmene på vanlige folk for mindre alvorlige saker, ref. sakene om selvplagiat.

De bør fratre sine stillinger, bli fratattt graden og gå ned i lønn siden de strengt tatt har jukset til seg en grad.

Ja, også bør de forøvrig også få 4 måneders karantene fra dagpenger av NAVs siden de selv er skyld i å ha mistet jobben, slik som vanlige folk.

 

Borch er vel tilbake på Stortinget fra mand av

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporinger, spaminnlegg, brudd på regelen om opphavsrett, brudd på rommets retningslinjer, persondebatt, spekulasjoner og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og da er Kjerkol neste ut. . . https://www.nettavisen.no/nyheter/kjerkol-til-nrk-vi-har-ikke-kopiert/s/5-95-1591304

"Vi har ikke kopiert. vi har brukt samme metode". Utenomsnakk . . !!. Det er ren copy and paste. Tildels kompliserte setninger og etter min mening mye svada.

Disse folkene er tydeligvis svært opptatt av å få en mastergrad på CV-en, selv om en står midt oppe i valgkamp og masse politiske tillitshverv. Da er det nok fristende å ta en snarvei . . .

Dette gjør ikke bare at vi mister tilliten til politikerne, men også at mastergraden og akedmiske titler blir utvannet.

Kjerkol er ferdig som minister og seriøs (?) politiker. Hun varer garantert ikke ut uken som kommer. Og Støre ser stadig eldre og mer sliten ut . . .

Og så tusenkronersspørsmålet: Hvem blir den neste . . .????

 

Endret av senior
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For Støre er nok ikke dette bare en ubehagelig situasjon.

     Nå kan oppmerksomhet fra media sin side rettes imot en relativt lettvektig middelmådighet som Kjerkhol, mens mer viktige saker kan fortsette å legges innunder EU-veldet. 

   Det er selvsagt viktig å få med seg at intet av dette er annet enn kosmetisk. Det er muligens litt pinlig, men i det store og hele fullstendig  ubetydelig for landets vel. 

   Støre har vel viktigere ting å gjøre, som å gi bort flere milliarder til utlandet; ødelegge mer natur for "det grønne skiftet"; belønne sine strømspekulanter for at de forsyner Tyskland med billige varer samt å oppdatere seg med de nyeste direktivene fra Washington.

   Hvorvidt Kjerkhol sitter eller ikke blir i så måte et fett. Kanskje Tonje Brenna kan ta over? Der i gården er det vel ingen fare for anklager om plagiering av noe som helst. 

 

  Og "alternativet" er altså en tidligere statsminister som virker å synes innsidehandel i/med nærmeste familie og felles økonomi er helt greit.

     Det trengs alternativer til stortingskoalisjonen hvor alt fra FrP til Rødt er like forskjellig som rosa og pink.

   

Endret av AdonisFFM
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, senior said:

Og da er Kjerkol neste ut. . . https://www.nettavisen.no/nyheter/kjerkol-til-nrk-vi-har-ikke-kopiert/s/5-95-1591304

"Vi har ikke kopiert. vi har brukt samme metode". Utenomsnakk . . !!. Det er ren copy and paste. Tildels kompliserte setninger og etter min mening mye svada.

Og så tusenkronersspørsmålet: Hvem blir den neste . . .????

Mehl?

Endret av Helgekarjol
Fikset sitering
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er noe med holdningene i Ap hvor statsrådene nekter å slippe makta og å ha gjort noe galt. 

Er det noe man lærer på AUF broilerskolen?

senior skrev (2 timer siden):

Og så tusenkronersspørsmålet: Hvem blir den neste . . .????

Det må være Mehl. Det har vært så mange skandaler rundt henne på 2 år. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Drizzt said:

Det er noe med holdningene i Ap hvor statsrådene nekter å slippe makta og å ha gjort noe galt. 

Er det noe man lærer på AUF broilerskolen?

Det må være Mehl. Det har vært så mange skandaler rundt henne på 2 år. 

Regner med at masteroppgaven hennes ligger under lupen hos mange nå . . . .

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

senior skrev (18 minutter siden):

Regner med at masteroppgaven hennes ligger under lupen hos mange nå . . . .

Det trenger ikke være masteroppgaven hennes, men helheten av alle skandaler hun har vært involvert i.

 

Jeg håper noen sjekker alle statsråder sine oppgaver nå og ikke mist alle politikere på Stortinget.

 

Endret av Drizzt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagbladet: - Da er det data-fabrikkering

Minst to steder i Ingvild Kjerkols masteroppgave sier hennes informanter, ledere i helse- og omsorgstjenesten i Stjørdal kommune, akkurat det samme som informantene i en annen oppgave som intervjuet kvinner på Østlandet og i Møre og Romsdal. Professor sier at det i så fall er snakk om fabrikkerte data. 

Når jeg leser dette, får jeg en tanke: hvor troverdig er resten av det Kjerkol påstår at informantene har sagt? Har hun intervjuet informanter i det hele tatt? Kan det være at hele datagrunnlaget for masteroppgaven hennes rett og slett er oppkonstruert?

Dette blir nå uansett en fuskesak hos Universitetet Nord. Siden deler av dataene ser ut til å være fabrikkert, bør universitetet nå kreve å få gjennomgå alle rådata (informantlister, intervjuskjema, lydfiler fra intervjuene). Dette er man pliktig til å oppbevare. Jeg får en stygg følelse av at det som kommer frem i Dagbladet-artikkelen bare er toppen av isfjellet. 

  • Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...