Gå til innhold

«Master­oppgaven til helse­minister Kjerkol: Flere tekst­likheter»


Venkman

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Snøkvinne

Hva skjer med at masteroppgavene til politikerne blir analyserte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (4 minutter siden):

Kjerkol avviser og unnskylder likegreit det hele, på tross for at tekstene beviselig (av VG) er plagiert. Kjerkol har, i likhet med Borch, kopiert avsnitt fra andre oppgaver og lagt det rett over i sin oppgave. Tilogmed skrivefeilene fra de andre oppgavene henger igjen i både Borchs og Kjerkols oppgave. 

En jusprofessor sammenligner Borch og Kjerkols «tekstlikheter» til NRK:

Sitat

– Borch kunne helt sikkert skrevet passasjene i oppgaven sin selv, hun hadde bare ikke tid eller ork. Men i Kjerkols oppgave er det passasjer som ikke er så lett å skrive selv, og som man særlig karaktermessig sett tjener mer på å kopiere, sier han.

Da er det litt høyt spill å gå ut med tilsvar slik hun har gjort.

  • Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på hvor de oppgavene ligger tilgjengelig? Da jeg leverte batchleroppgaven i 2001 så var det gruppearbeid. Da er det vanskelig å vite at ikke noen av de tre på gruppa har brukt kilder feil og jeg kunne egentlig tenke meg å sjekke. 

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GretheCamilla skrev (6 minutter siden):

Jeg lurer på hvor de oppgavene ligger tilgjengelig? Da jeg leverte batchleroppgaven i 2001 så var det gruppearbeid. Da er det vanskelig å vite at ikke noen av de tre på gruppa har brukt kilder feil og jeg kunne egentlig tenke meg å sjekke. 

Dette tenkte jeg på også. Skrev master alene, og da har man jo full kontroll på oppgaven. Men når man skriver sammen med andre, så kan det jo bli ord mot ord hvem som har jukset. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøkvinne skrev (14 minutter siden):

Hva skjer med at masteroppgavene til politikerne blir analyserte? 

Kunstig intelligens 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GretheCamilla skrev (5 minutter siden):

Jeg lurer på hvor de oppgavene ligger tilgjengelig? Da jeg leverte batchleroppgaven i 2001 så var det gruppearbeid. Da er det vanskelig å vite at ikke noen av de tre på gruppa har brukt kilder feil og jeg kunne egentlig tenke meg å sjekke. 

Oppgaven din er nok for gammel til å ha blitt publisert på åpen data. Ulike høyskoler og universiteter har nå egne åpne data på nettet der bacheloroppgaver og masteroppgaver blir publisert. Så må man ha godtatt at det blir publisert der når man leverer, og for det andre så er det noen høyskolen og universiteter som bare publiserer oppgaver med de beste karakterene. Tror det er mer vanlig at masteroppgaver blir publisert uavhengig av karakterer, men bacheloroppgaver noen plasser har et karakterkrev for å bli publisert. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hvor bærer dette hen?

Kommer alle master- og bacheloroppgaver fra politikerne nå til å bli lagt under mikroskopet? 

Og hvordan ender dette, mon tro? 

Tipper det er noen politikere med panikk nå. Som enten føler seg skyldig, eller som er usikker på om de er uskyldig, rundt plagiering på sin egen oppgave.

Samtidig er det nok mange som jubler om ei som Kjerkol nå må gå av. Hun står igjen som den verste helseministeren i nyere tid, og at hennes nylige publiserte masteroppgave skulle felle henne fra politikervervet er som søt musikk for mange ører.

Nå blir det nok engang tøffe tider på tinget. Takk til studenter og media som finner ut av det!

Folkens, hold på hatten :) 

Endret av Bombasi
  • Liker 39
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er 2021, ufattelig at dette ikke ble oppdaget i plagiatkontroll

  • Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

missmcbeal skrev (23 minutter siden):

De burde sjekke masteroppgaven til Moxnes, mulig det er noe stjeling involvert der også :P

Det er vanskelig å plagiere med solbriller på

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (29 minutter siden):

Det er forskjell på folk. 

Der Sandra Borch tar "ansvar" med å pakke sammen og forlate, så tar Kjerkol en "Erna" med å heve seg over det. 

Kjerkol avviser og unnskylder likegreit det hele, på tross for at tekstene beviselig (av VG) er plagiert. Kjerkol har, i likhet med Borch, kopiert avsnitt fra andre oppgaver og lagt det rett over i sin oppgave. Tilogmed skrivefeilene fra de andre oppgavene henger igjen i både Borchs og Kjerkols oppgave. Det er heller ikke godt nok å bare bytte ut ett ord eller to over et helt avsnitt, og så kalle avsnittet for sitt. Da har man plagiert. 

Dette er jeg spent på utfallet av!

Kjerkol er helt rå på å snakke rundt, forbi og gjennom det meste så det var ingen stor overraskelse.

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig føles det ut som det kommer noe godt ut av norske journalister 

  • Liker 29
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Abid Raja (V) sier til TV2 at "Støre bør vurdere Kjerkols stilling", og mener at det er vanskelig å skille denne saken fra Borchs sak. Samt at det ikke er Kjerkol som skal avgjøre sin stilling, men Støre. Raja sier at dette er alvorlig, og at han forventer at Støre tar grep.

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/65abfac63ad0ab67607bc4ce/abid-raja-store-bor-vurdere-kjerkols-stilling

Har Støre egentlig et valg rundt Kjerkol, med tanke på hvor tydelig han var med at Borch måtte trekke seg? 

Nei, vil jeg si. Kjerkol må være ferdig hun også. Det nytter ikke å "se ting an", bedrive en-til-en-intervju og sminke på seg en tåre denne gang. Konseptet er oppbrukt.

Endret av Bombasi
  • Liker 36
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biografi: Kjerkol, Ingvild (stortinget.no)

Imponerende CV på utdanning...

Sitat

Nord universitet, master i kunnskapsledelse til 2021

Ole Vig videregående skole, allmennfag fordypning i samfunnsfag og språk 1991-1994

NTNU, psykologi mellomfag, informatikk, ex.phil. 1995-1998

HIST, høgskolekandidat i drift og vedlikehold av edb-systemer 1999-2001

Videregående med fordypning i språk, en merkelig miks på NTNU i tre år, "høgskolekandidat" i drift av EDB-systemer....?

Merkelig hopp opp til en master i kunnskapsledelse....? I 2021... etter å ha lært seg "politikermåten" å komme frem på.

 

Edit:

 

Kunnskapsledelse (nord.no)

En mastergrad med 90 studiepoeng? Hva er dette? Fin tittel, men i alle dager, visste ikke at vi hadde slikt i Norge.

Endret av likestilling
  • Liker 18
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok andelen som har plagiat i en eller annen grad er ganske stor, særlig de som studerte før Internett gjorde intog for fult. Så er det graden av plagiat og ren kopi og ta æren blir noe spesielt. Så er spørsmålet om det er bevist eller ikke, og hva det gjør med jobben hun har nå. Leder for forskning og utdanning blir det en vits, men som helseminister er jeg mer usikker. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hesmeta skrev (3 minutter siden):

Tror nok andelen som har plagiat i en eller annen grad er ganske stor, særlig de som studerte før Internett gjorde intog for fult. Så er det graden av plagiat og ren kopi og ta æren blir noe spesielt. Så er spørsmålet om det er bevist eller ikke, og hva det gjør med jobben hun har nå. Leder for forskning og utdanning blir det en vits, men som helseminister er jeg mer usikker. 

Det sier uansett noe om hvem man er som menneske og fagperson tenker jeg, og dermed også hvilken tillit en kan ga til landets øverste leder for et fagområde 

Endret av Topsi
  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...