Gå til innhold

«Master­oppgaven til helse­minister Kjerkol: Flere tekst­likheter»


Venkman

Anbefalte innlegg

Barix skrev (4 minutter siden):

Dagbladet: - Da er det data-fabrikkering

Minst to steder i Ingvild Kjerkols masteroppgave sier hennes informanter, ledere i helse- og omsorgstjenesten i Stjørdal kommune, akkurat det samme som informantene i en annen oppgave som intervjuet kvinner på Østlandet og i Møre og Romsdal. Professor sier at det i så fall er snakk om fabrikkerte data. 

Når jeg leser dette, får jeg en tanke: hvor troverdig er resten av det Kjerkol påstår at informantene har sagt? Har hun intervjuet informanter i det hele tatt? Kan det være at hele datagrunnlaget for masteroppgaven hennes rett og slett er oppkonstruert?

Dette blir nå uansett en fuskesak hos Universitetet Nord. Siden deler av dataene ser ut til å være fabrikkert, bør universitetet nå kreve å få gjennomgå alle rådata (informantlister, intervjuskjema, lydfiler fra intervjuene). Dette er man pliktig til å oppbevare. Jeg får en stygg følelse av at det som kommer frem i Dagbladet-artikkelen bare er toppen av isfjellet. 

Saken blir bare styggere jo lengre hun stirrer mot å gå av og innrømme fusk.

Ligner veldig på Tajik-saken egentlig. Støre bør kreve ministerens avgang allerede mandag morgen med pressekonferanse kl.12 hvor hun melder til pressen at hun har valgt selv å gå av for å skape ro rundt de krevende og viktige prosessene i helsesektoren.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bombasi skrev (14 timer siden):

Altså, hvor bærer dette hen?

Kommer alle master- og bacheloroppgaver fra politikerne nå til å bli lagt under mikroskopet? 

Og hvordan ender dette, mon tro? 

Tipper det er noen politikere med panikk nå. Som enten føler seg skyldig, eller som er usikker på om de er uskyldig, rundt plagiering på sin egen oppgave.

Samtidig er det nok mange som jubler om ei som Kjerkol nå må gå av. Hun står igjen som den verste helseministeren i nyere tid, og at hennes nylige publiserte masteroppgave skulle felle henne fra politikervervet er som søt musikk for mange ører.

Nå blir det nok engang tøffe tider på tinget. Takk til studenter og media som finner ut av det!

Folkens, hold på hatten :) 

Synes det er bra at oppgavene sjekkes! Hvis du jukser på en master, sier det noe om deg som person og dine verdier.

Å fuske er ikke noe alle gjør. Håper og tror de fleste studenter gjør sitt beste for å ikke gjøre noe som kan anses som plagiat.

  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anita666 skrev (13 timer siden):

Hørte i det intervjuet at hun er skråsikker i sin sak,og tar det som en selvfølge at hun er hevet over feil.Hun har også en mastergrad i arroganse.Jeg tror hun kommer unna med det..desverre.

Jeg håper ikke det. Sånn hun oppførte seg på Dagsrevyen. Og snakket om at dette var noe nærmest alle mastergradsstudenter drev med. Hva søren? Den jevne mastergradsstudent klipper ikke ut lange avsnitt fra andres arbeid. 

  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (14 timer siden):

En mastergrad med 90 studiepoeng? Hva er dette? Fin tittel, men i alle dager, visste ikke at vi hadde slikt i Norge.

Kan det være en «erfaringsbasert master»? Dvs en master man kan ta etter noen års arbeidserfaring? Tror de kan være 90 sp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker litt at Kjerkol kommer til å skylde på den hun skrev sammen med? At hun ikke kjente til den kopieringen hvor de har brukt hva andre informanter har sagt? 

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende mange ministerposter som fylles med folk med alvorlig karakterbrist, gitt. 
Kjerkol er arrogant til det uspiselige. Håper hun må gå. 

Endret av missLynch
  • Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Cezanne said:

Jeg mistenker litt at Kjerkol kommer til å skylde på den hun skrev sammen med? At hun ikke kjente til den kopieringen hvor de har brukt hva andre informanter har sagt? 

Blir litt sent å gjøre det nå da hun allerede hadde fått tilsendt alle "tekstlikhetene" fra VG i god tid før dagsrevyen-intervjuet. Da burde hun i så fall ha nevnt det allerede der.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et stort rødt flagg at ministeren ikke kan svare ja eller nei på direkte spørsmål. 

Men omdirigerer konsekvent. 

Men slik har hun holdt på hele tiden. Aldri vært fornøyd med henne på post. 

Hilsen Løvemamma. 

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye tåkeprat og unnvikelser fra Kjerkol. Slik vi er vant med å se henne. Men jeg kan skjønne det nå, for hun sliter opplagt med å forklare seg, og prøver alt i arrogansens lys å forsvare sin karriere og sin posisjon - det er som kjent det eneste som egentlig betyr noe for henne. 

For vi har aldri sett en helseminister har jobbet så mye imot helse, og så mye på vegne av seg selv, som henne. 

Den ene professoren etter den andre er klar i sin tale. Masteroppgaven er juks og fanteri, hvorav spørsmålet egentlig står om hvor alvorlig det er. I alt fra alvorlig til svært alvorlig. 

Den ene politikeren etter den andre er også klar i sin tale. Det ser ut som fusk, og er ikke forenelig med ministerjobb, hvor Kjerkol må svare bedre. 

Men Kjerkol legger ansvaret på Nord Universitet. En slags "Sindre Finnes"-variant, egentlig. Hun har vel sikkert kontakter og nettverk innad i Nord Uni., så Kjerkol er vel ikke videre bekymret. 

Likevel kan ikke Støre godta dette. Det vil sette han i et veldig dårlig lys, og som vi vet, så er ikke Støre hypp på å sette sitt eget renomè på spill. Han er nødt til å vise handlekraft. Om han tar en "Borch" med å shippe Kjerkol ut nå, eller om han tar en "Huitfeldt" med å vrake Kjerkol ved neste korsvei om en stund, så vil det ende med at Kjerkol forsvinner. Det er jeg helt sikker på. Morna Kjerkol! 

Endret av Bombasi
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mehl er nok en god kandidat for neste klovn på vei ut. 

  Hun har jo uansett reality-TV å falle tilbake på. Både Big brother og "skal vi danse" blir nok interesserte straks hun forsvinner fra politikken.

  Ellers lurer jeg på om Åsland kan bli første mann til å forsvinne. Hva er sjansen for at det ligger endel goder under bordet der? Han er jo tungt innvolvert med både vindkraft og strømkaoset. Blir ikke overasket om enten han eller noen nærmeste har høstet store goder her. 

   Til slutt blir det vel bare Støre igjen. Han har bare en zvakhet og det er EU. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Drizzt said:

Saken blir bare styggere jo lengre hun stirrer mot å gå av og innrømme fusk.

Ligner veldig på Tajik-saken egentlig. Støre bør kreve ministerens avgang allerede mandag morgen med pressekonferanse kl.12 hvor hun melder til pressen at hun har valgt selv å gå av for å skape ro rundt de krevende og viktige prosessene i helsesektoren.

Skjer neppe. Støre er alltid på etterskudd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AdonisFFM said:

   Til slutt blir det vel bare Støre igjen. Han har bare en zvakhet og det er EU. 

"zvakhet"? 🤨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (31 minutter siden):

Mehl er nok en god kandidat for neste klovn på vei ut. 

  Hun har jo uansett reality-TV å falle tilbake på. Både Big brother og "skal vi danse" blir nok interesserte straks hun forsvinner fra politikken.

  Ellers lurer jeg på om Åsland kan bli første mann til å forsvinne. Hva er sjansen for at det ligger endel goder under bordet der? Han er jo tungt innvolvert med både vindkraft og strømkaoset. Blir ikke overasket om enten han eller noen nærmeste har høstet store goder her. 

   Til slutt blir det vel bare Støre igjen. Han har bare en zvakhet og det er EU. 

 Vet ikke om det er lov å skrive her inne, men håper neste mann ut er barth eide

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk inn og skumleste oppgaven til Kjerkol (det er dårlig vær ute og jeg var nysgjerrig). Den har faktisk så dårlig språk at det er bemerkelsesverdig at de har fått lov å levere. Hele oppgaven er skrevet i "vi syns, vi tenker, vi tolker, våre informanter" ect, altså skikkelig skolestil og veldig lite akademisk språk. Mine (eller våre) studenter får ikke lov å skrive så lite akademisk, det er merkelig at to voksne studenter (den ene stortingsrepresentant og den andre lærer) som trenger språk og skriftlig uttrykk i sitt daglige virke, ikke har bedre skriftlig fremstillingsevne. De har dessuten forklart ting man absolutt ikke pleier å forklare i en oppgave på dette nivå, om i det hele tatt. De har også indirekte identifisert informantene, uten noen som helst vurdering rundt det etiske i det. Faktisk har de ikke et eget punkt med forskningsetiske vurderinger, som en kvalitativ oppgave med intervju absolutt bør ha. De sier de bruker fenomenologisk metode, men jeg finner ikke noe sted der de drøfter dette. Det er mulig jeg har oversett det i skumlesingen, men jeg fant heller ikke fenomenologisk litteratur i et kjapt oversyn i litteraturlista. Kunne sagt veldig, veldig mye om innholdet, ikke minst at to personer som ikke er helstutdannet skal vurdere teknologi opp mot helsetjenester uten å faktisk forstå hva det innebærer å gi/få helsetjenester i hjemmet, eller det faglige rundt det. 

Det gir liten tillitt til Nord Universitet at plagiatkontrollen deres ikke oppfattet dette. Jeg begynner neste å lure på om vurderingen/karakter kan være påvirket av hvem som har skrevet oppgaven. Dette kan få mye å si for universitetets omdømme også, her må de faktisk komme på banen med et skikkelig svar.  

  • Liker 25
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (17 minutter siden):

 Vet ikke om det er lov å skrive her inne, men håper neste mann ut er barth eide

Ja, der i gården er det sikkert også gode muligheter for å ha bygd opp et personlig lobbynettverk. 

Men han har sikkert aldri hatt samtaler med aksjespekulanter heller 😂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (18 timer siden):

Det er forskjell på folk. 

Der Sandra Borch tar "ansvar" med å pakke sammen og forlate, så tar Kjerkol en "Erna" med å heve seg over det. 

Kjerkol avviser og unnskylder likegreit det hele, på tross for at tekstene beviselig (av VG) er plagiert. Kjerkol har, i likhet med Borch, kopiert avsnitt fra andre oppgaver og lagt det rett over i sin oppgave. Tilogmed skrivefeilene fra de andre oppgavene henger igjen i både Borchs og Kjerkols oppgave. Det er heller ikke godt nok å bare bytte ut ett ord eller to over et helt avsnitt, og så kalle avsnittet for sitt. Da har man plagiert. 

Dette er jeg spent på utfallet av!

Kjerkol er rett og slett udugelig og inkompetent. Hun gjør ingenting og tar ikke ansvar for noe. Fikk henne veldig opp i halsen da hun bare lot som ingenting da skandalen Helseplatformen ble slått opp i media. Hun burde tatt ansvar og fjernet hele dritten, men hun overlot alt til lokale ledere.

Hun er ikke en leder, men en inkompetent noksagt.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rosa Dartle skrev (3 timer siden):

Jeg håper ikke det. Sånn hun oppførte seg på Dagsrevyen. Og snakket om at dette var noe nærmest alle mastergradsstudenter drev med. Hva søren? Den jevne mastergradsstudent klipper ikke ut lange avsnitt fra andres arbeid. 

For et hån mot de som faktisk gjennomfører en mastergrad på ærlig og redelig vis, med blod svette og tårer!

hun er en direkte ekkel dame! 

Endret av powerpuffen
  • Liker 11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelige Barth Eide må vel være den eneste i regjeringen med rent mel i posen..

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonvm
Marissa skrev (17 minutter siden):

Jeg gikk inn og skumleste oppgaven til Kjerkol (det er dårlig vær ute og jeg var nysgjerrig). Den har faktisk så dårlig språk at det er bemerkelsesverdig at de har fått lov å levere. Hele oppgaven er skrevet i "vi syns, vi tenker, vi tolker, våre informanter" ect, altså skikkelig skolestil og veldig lite akademisk språk. Mine (eller våre) studenter får ikke lov å skrive så lite akademisk, det er merkelig at to voksne studenter (den ene stortingsrepresentant og den andre lærer) som trenger språk og skriftlig uttrykk i sitt daglige virke, ikke har bedre skriftlig fremstillingsevne. De har dessuten forklart ting man absolutt ikke pleier å forklare i en oppgave på dette nivå, om i det hele tatt. De har også indirekte identifisert informantene, uten noen som helst vurdering rundt det etiske i det. Faktisk har de ikke et eget punkt med forskningsetiske vurderinger, som en kvalitativ oppgave med intervju absolutt bør ha. De sier de bruker fenomenologisk metode, men jeg finner ikke noe sted der de drøfter dette. Det er mulig jeg har oversett det i skumlesingen, men jeg fant heller ikke fenomenologisk litteratur i et kjapt oversyn i litteraturlista. Kunne sagt veldig, veldig mye om innholdet, ikke minst at to personer som ikke er helstutdannet skal vurdere teknologi opp mot helsetjenester uten å faktisk forstå hva det innebærer å gi/få helsetjenester i hjemmet, eller det faglige rundt det. 

Det gir liten tillitt til Nord Universitet at plagiatkontrollen deres ikke oppfattet dette. Jeg begynner neste å lure på om vurderingen/karakter kan være påvirket av hvem som har skrevet oppgaven. Dette kan få mye å si for universitetets omdømme også, her må de faktisk komme på banen med et skikkelig svar.  

Hvor finner jeg den? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonvm skrev (1 minutt siden):

Hvor finner jeg den? 

Google; kjerkol master

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...