Gå til innhold

«Master­oppgaven til helse­minister Kjerkol: Flere tekst­likheter»


Venkman

Anbefalte innlegg

lysestake skrev (3 timer siden):

Erna og Kjerkol, dronningene av dobbeltmoralen selv, får ingen konsekvenser, mens andre blir kastet under bussen på et øyeblikk. Høyre krever mer av Støre i Kjerkol saken, men har glemt Ernas skandale. Blir så forbanna! Kast begge kjerringene ut.

Kjerkol må nok gå, men Erna kjører rundt i Høyre-bilen med Sindre ved sin side. Selv om bilen har større slagside enn noen gang, kommer velgerne til å belønne juksemaker-paret Solberg/Finnes ved å stemme på fruen slik at paret igjen kan flytte inn i statsministerboligen i 2025. 

Og alt dette fordi folk ikke ønsker nye år med Støre.
 

  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne var godt skrevet https://www.khrono.no/dunce-drama-i-regjeringskvartalet/842940 med opptil flere sleivspark, men også noen gode råd på slutten. 

"Men helseminister Kjerkol tar en Moxnes: Hun blånekter på det opplagte. Hun har ikke kopiert, sier hun til NRK Dagsrevyen, på direkten; likhetene skyldes at de har brukt samme metode. Dessuten har verken veileder eller sensor sagt noe om plagiat. Argumentet minner til forveksling om Groucho Marx’ berømte oneliner: «What do you believe, my words or your eyes?» Hos Marx var vitsen intendert. Helseministeren er ufrivillig komisk."

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Dartle skrev (16 timer siden):

Jeg håper ikke det. Sånn hun oppførte seg på Dagsrevyen. Og snakket om at dette var noe nærmest alle mastergradsstudenter drev med. Hva søren? Den jevne mastergradsstudent klipper ikke ut lange avsnitt fra andres arbeid. 

Hverken jeg eller noen andre jeg kjenner med master har denne holdningen. Hva slags akademisk miljø hun har omgitt seg meg er meg en gåte.

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alice123 skrev (10 minutter siden):

Hverken jeg eller noen andre jeg kjenner med master har denne holdningen. Hva slags akademisk miljø hun har omgitt seg meg er meg en gåte.

Tydeligvis en vanlig holdning i deler av Trøndelag, da ordføreren i Stjørdal virker å ha samme holdning:  "– Jeg opplever det som en bagatell, som en ikke-sak – ting man finner i enhver masteroppgave." https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/trondelag-arbeiderparti-stotter-ingvild-kjerkol_-_-en-bagatell-1.16725890

Nei, det er virkelig ikke noe man finner i enhver masteroppgave! Tipper det har vært hektisk på jobb i administrasjonen og kommunikasjonsavdelingen til Nord universitetet i helga om hvordan de skal redde omdømmet sitt i denne saken, for dette er virkelig ikke bra! 

  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgekarjol skrev (4 timer siden):

Kjerkol innrømmer feil:

Helseminister Ingvild Kjekol sier hun søndag har gått gjennom hennes mye omtalte masteroppgaven, sammen med medstudenten hun skrev den i samarbeid med.

– Vi har funnet ut at tekstlikhetene i oppsummering av intervjuobjektenes syn, henger sammen med at vi i en tidligere versjon av oppgaven hadde med en drøftingsdel der vi gjennomgikk våre funn og konklusjoner sett opp mot funn i tidligere oppgaver

 

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/kjerkol-innrommer-feil-det-burde-ikke-skjedd/16396510/

Det var da bare en forglemmelse. Rent uhell og ikke annet.

Deja vu med Moxnes saken. 🤢

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SVK skrev (3 timer siden):

I tillegg sa hun opprinnelig at hun ikke hadde kopiert.

Det er akkurat deja vu med Moxnes.

Nei, jeg har ikke kopiert. Sitatet er en metode.

Jo, jeg har kopiert, men glemt å fjerne det.

 

Og den påstanden av han Ap-ordføreren at sånt gjør alle masterstudenter er bare komisk. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det et skremmende når flere i regjeringen lyver og lyver, og kommer med sannheten kun når de blir presset nok og bevisene blir for tydelige. Er de alle slik?

Kan vi virkelig ha en slik regjering? Hvilken troverdighet har de som er igjen??

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgekarjol skrev (7 timer siden):

I Ap syntes man ikke slikt er så viktig: "En bagatell" meldes det fra Ap i Trøndelag.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/trondelag-arbeiderparti-stotter-ingvild-kjerkol_-_-en-bagatell-1.16725890

– Jeg opplever det som en bagatell, som en ikke-sak – ting man finner i enhver masteroppgave. Og vi politikere må få lov til å være vanlige mennesker, vi også, sier Steinkjer-ordfører Gunnar Thorsen (Ap) til NRK.

Har han skrevet en masteroppgave? Isåfall burde noen se på den

  • Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk provoserende at noen hevder man finner slike feil i enhver masteroppgave. Ja, man finner nok småpirk i enhver oppgave av type glemte en anførselstegn her eller stavet kilden feil, eller kanskje glemte årstall. Men gjennomgående utelate kilde fullstendig så det fremstår som egne funn og formuleringer? Nei det finner du ikke i enhver oppgave! Snakk om å rakke ned på studenters største arbeid. 

  • Liker 28
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjerkol avlyser planlagt deltakelse på OECD-møte i Paris som skulle vært mandag og tirsdag denne uken, i følge NRK:

"22. januar 2024 kl. 06:34 Helseministeren avlyser deltagelse på OECD-møte i Paris 

Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol skulle deltatt på helseministermøte i Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD) i Paris denne uken, ifølge regjeringens kalender.

– Kjerkols deltakelse på OECD-møtet i Paris mandag og tirsdag utgår, skriver pressevakt i Helse- og omsorgsdepartementet til NRK.

Departementet oppgir ikke årsaken til at turen utgår."

https://www.nrk.no/nyheter/helseministeren-avlyser-deltagelse-pa-oecd-mote-i-paris-1.16726488

Usikkert på når dette ble offentliggjort fra Helsedepartementet, men NRK publiserte saken i morges. Tydelig at ting begynner å snøre seg sammen nå. 

 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minimymlen skrev (7 timer siden):

Denne var godt skrevet https://www.khrono.no/dunce-drama-i-regjeringskvartalet/842940 med opptil flere sleivspark, men også noen gode råd på slutten. 

"Men helseminister Kjerkol tar en Moxnes: Hun blånekter på det opplagte. Hun har ikke kopiert, sier hun til NRK Dagsrevyen, på direkten; likhetene skyldes at de har brukt samme metode. Dessuten har verken veileder eller sensor sagt noe om plagiat. Argumentet minner til forveksling om Groucho Marx’ berømte oneliner: «What do you believe, my words or your eyes?» Hos Marx var vitsen intendert. Helseministeren er ufrivillig komisk."

Gisle Selnes har engasjert seg offentlig i selvplagieringssaken helt fra starten med ramsalt kritikk, og har blant annet tatt initiativet til et opprop for en kritisk gjennomgang av regelverket i selvplagieringssaker. Han tenker garantert også at hevnen er søt her, og at dramaturgien IRL på Bortchs og KJerkols saker er bedre enn det noen forfatter kunne diktet opp.

https://www.khrono.no/staten-anket-selvplagiatsaken-har-en-darlig-sak-men-vil-ikke-gi-slipp/840423

https://www.khrono.no/massiv-interesse-for-opprop-mot-selvplagieringsdom/782476

 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (38 minutter siden):

Det er faktisk provoserende at noen hevder man finner slike feil i enhver masteroppgave. Ja, man finner nok småpirk i enhver oppgave av type glemte en anførselstegn her eller stavet kilden feil, eller kanskje glemte årstall. Men gjennomgående utelate kilde fullstendig så det fremstår som egne funn og formuleringer? Nei det finner du ikke i enhver oppgave! Snakk om å rakke ned på studenters største arbeid. 

At det kan finnes siteringsfeil i en innledende teori-del kan lettere forekomme tror jeg. Det kan feks fort skje om man endrer på rekkefølgen i innholdet, og glemmer å ta med kildehenvisninger.  Men å ha feil omkring hva informantene har sagt og vurdering av resultater er noe helt annet ja. Selvsagt finnes det ikke i alle oppgaver. Dette er ikke vare plagiat det er forskningsjuks. 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (28 minutter siden):

Det er faktisk provoserende at noen hevder man finner slike feil i enhver masteroppgave. Ja, man finner nok småpirk i enhver oppgave av type glemte en anførselstegn her eller stavet kilden feil, eller kanskje glemte årstall. Men gjennomgående utelate kilde fullstendig så det fremstår som egne funn og formuleringer? Nei det finner du ikke i enhver oppgave! Snakk om å rakke ned på studenters største arbeid. 

Vi får se. Om de på Nord universitet lar dette passere. I så fall vil ikke folk oppfatte det som et seriøst studiested. Og jeg vil tro hvis tidligere studenter er tatt for plagiat hos Nord universitet så vil spørsmålet om forskjellsbehandling bli aktuelt. Med en så profilert sak, med Masteroppgaven til Kjerkol gjennomanalysert i media, vil også fremtidige studenter se at det er ikke er så viktig å være helt nøyaktig med kilder hos Nord universitet.  

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som burde undersøkes, tenker jeg, er at om intervjuobjektene som nå står frem i media har noen form for tilknytning til Arbeiderpartiet i Trøndelag. 

  • Liker 12
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (52 minutter siden):

Det er faktisk provoserende at noen hevder man finner slike feil i enhver masteroppgave. Ja, man finner nok småpirk i enhver oppgave av type glemte en anførselstegn her eller stavet kilden feil, eller kanskje glemte årstall. Men gjennomgående utelate kilde fullstendig så det fremstår som egne funn og formuleringer? Nei det finner du ikke i enhver oppgave! Snakk om å rakke ned på studenters største arbeid. 

Ja, det er jo helt ute å skrive "informantene våre" - som om de hadde gjort intervjuene. Og så viser de ikke til kilde noe sted? 

Enig i at det er provoserende. Man baserer seg jo omtrent alltid på forskning og metoder som er brukt før. Men vi som har skrevet master har vel sittet og vridd hjernen i  timesvis for å overføre teorien man har lest til egne ord, som ikke alltid er så lett fordi setningene i kildene alltid ser så mye bedre ut 😅 Og selv etter omformuleringer og å ha lagt til og trukket fra og sydd sammen og gjort det til noe eget - så skriver man kilde(r) i parentes bak!

Og de gangene man ikke skriver med egne ord, men siterer direkte, så bruker man anførselstegn, gjerne også nytt avsnitt og kursiv om det er en større bolk med tekst. Det er jo ikke bare mastergradslærdom, det er jo grunnskolelærdom....  

Småpirk skjer alltid, det er ikke lett å holde tunga rett i munnen i et dokument som skrives om hundre ganger og med hundre kildereferanser i. Men dette er ikke småpirk. Og hun sier jo ikke akkurat at oops her gjorde jeg en feil heller..

  • Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt merkelig at det er Nord universitet som skal undersøke saken - de har vel mest å tjene på å si at de selv ikke har gjort noen feil da de vurderte oppgaven? Burde vært en uavhengig instans/noen fra andre universiteter som gjorde en vurdering.

Det er en kjempeviktig sak, jeg tenker på alle som studerer nå og lar seg friste av å plagiere og klippe og lime hvis Kjerkol slipper unna med dette. Da blir det "lov", og hennes sak vil sette presedens.

  • Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis hun mister graden kan hun vel søke jobb som hjelpepleier på sykehjem, det blir bra🫶

Endret av kvinneguide
  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alice123 skrev (8 timer siden):

Hverken jeg eller noen andre jeg kjenner med master har denne holdningen. Hva slags akademisk miljø hun har omgitt seg meg er meg en gåte.

Enig! Jeg ble kjempeprovosert og nesten litt fornærmet. Er det noe man virkelig er innprentet, er det at det skal komme tydelig fram hva som er eventuelle sitater. Dette må jo også være ekstremt pinlig for nye Nord universitet som kanskje ikke akkurat har mest kred fra før. Jeg håper virkelig at hun får samme behandling som andre studenter.

Å påstå at det er samme metode man har brukt og at det er derfor det er likt, gjør det enda verre, all den tid metodedelen er noe av det viktigste med en master. Det hadde vært bedre med noe tekstlikhet i en teoridel. Det er jo metodedelen som skal vise at man kan tenke selv. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker helt usannsynlig at dette ikke er copy-paste fra den andre oppgaven. 

De har kopiert tekst og flettet det inn i sin egen oppgave. Det er gode setninger de har kopiert inn. Tvilsomt at setningene ikke er valgt med omhu.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...