Gå til innhold

«Master­oppgaven til helse­minister Kjerkol: Flere tekst­likheter»


Venkman

Anbefalte innlegg

Uff, hun innså vel at svarene på Dagsrevyen ikke ga noen mening og prøver å doble, men nå maler hun seg bare enda lengre inn i hjørnet..

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, Helgekarjol said:

Kjerkol innrømmer feil:

Helseminister Ingvild Kjekol sier hun søndag har gått gjennom hennes mye omtalte masteroppgaven, sammen med medstudenten hun skrev den i samarbeid med.

– Vi har funnet ut at tekstlikhetene i oppsummering av intervjuobjektenes syn, henger sammen med at vi i en tidligere versjon av oppgaven hadde med en drøftingsdel der vi gjennomgikk våre funn og konklusjoner sett opp mot funn i tidligere oppgaver

 

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/kjerkol-innrommer-feil-det-burde-ikke-skjedd/16396510/

For å klippe inn litt fra vg. ganske komisk egentlig :) Enig med den som sa at hun bare gjør det verre for seg selv med dette. 

Jusprofessor Tarjei Bekkedal kjøper ikke forklaringen til Kjerkol. Han har gjennomført mellom 15 til 20 såkalte «juksesamtaler» med studenter som er anklaget for plagiat. 

VG har sendt hele Kjerkols forklaring til Bekkedal. 

– Dette er den vanligste unnskyldningen som går igjen. Spørsmålet man pleier å stille er hvorfor man klippet inn deler av andre sine oppgaver inn i sin egen oppgave, for å kvalitetssikre den istedenfor å bare samkjøre sin egen tekst med den andre teksten. Dette ville man spurt mer detaljert om under en juksesamtale. Vanligvis blir ikke denne type forklaring akseptert, sier han til VG søndag kveld.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider


Kjerkol kommer i kveld med ny tilsvar til anklagene rettet mot seg:

 

Sitat

Jeg og min medstudent har i dag gått gjennom tekstlikheten som media har påpekt om gjengivelse av intervjuer med informantene. Vi har funnet ut at tekstlikhetene i oppsummering av intervjuobjektenes syn, henger sammen med at vi i en tidligere versjon av oppgaven hadde med en drøftingsdel der vi gjennomgikk våre funn og konklusjoner sett opp mot funn i tidligere oppgaver, forklarer Kjerkol i eposten søndag kveld.

– Denne delen valgte vi i sluttredigeringen å ta ut av oppgaven, men vi ser nå at formuleringer på to steder ble stående igjen – og da uten referanse til tidligere oppgave. Det burde ikke skjedd, skriver hun i eposten.


Det er like mye plagiat og juks. En slik avhandling tolkes med de fakta, konklusjonene og drøftingene som er gitt ved innlevering. Nå ror hun hardt. 
 

https://www.adressa.no/nyheter/trondelag/i/2Bro9v/kjerkol-kommer-med-nye-svar-det-burde-ikke-skjedd

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgekarjol skrev (31 minutter siden):

Kjerkol innrømmer feil:

Helseminister Ingvild Kjekol sier hun søndag har gått gjennom hennes mye omtalte masteroppgaven, sammen med medstudenten hun skrev den i samarbeid med.

– Vi har funnet ut at tekstlikhetene i oppsummering av intervjuobjektenes syn, henger sammen med at vi i en tidligere versjon av oppgaven hadde med en drøftingsdel der vi gjennomgikk våre funn og konklusjoner sett opp mot funn i tidligere oppgaver

 

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/kjerkol-innrommer-feil-det-burde-ikke-skjedd/16396510/

Dama kan juge, i hvert fall. 

Lurer på hva annet hun juger om, knyttet til sitt verv. 

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye forklaringen gir overhodet ingen mening. Hun hevder de kopierte deler av tidligere besvarelser fordi de skulle drøfte disse, men så ombestemte seg, og ved et uhell fjernet de kun drøftingen og beholdt den kopierte teksten. Det er bare så usannsynlig at det er latterlig. Hvis dette virkelig var tilfelle, hvorfor har de da endret noen ord og formuleringer i den kopierte teksten? Hvorfor har de ikke brukt anførselstegn ved sitering? Hvorfor passer den kopierte teksten så bra inn i flyten til resten av oppgaven hvis de ble igjen ved et uhell? Det er utrolig at hun ikke innser hvor åpenbart falsk denne forklaringen er.

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Toast said:

Den nye forklaringen gir overhodet ingen mening. Hun hevder de kopierte deler av tidligere besvarelser fordi de skulle drøfte disse, men så ombestemte seg, og ved et uhell fjernet de kun drøftingen og beholdt den kopierte teksten. Det er bare så usannsynlig at det er latterlig. Hvis dette virkelig var tilfelle, hvorfor har de da endret noen ord og formuleringer i den kopierte teksten? Hvorfor har de ikke brukt anførselstegn ved sitering? Hvorfor passer den kopierte teksten så bra inn i flyten til resten av oppgaven hvis de ble igjen ved et uhell? Det er utrolig at hun ikke innser hvor åpenbart falsk denne forklaringen er.

I tillegg sa hun opprinnelig at hun ikke hadde kopiert.

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgekarjol skrev (1 time siden):

Kjerkol innrømmer feil:

Helseminister Ingvild Kjekol sier hun søndag har gått gjennom hennes mye omtalte masteroppgaven, sammen med medstudenten hun skrev den i samarbeid med.

– Vi har funnet ut at tekstlikhetene i oppsummering av intervjuobjektenes syn, henger sammen med at vi i en tidligere versjon av oppgaven hadde med en drøftingsdel der vi gjennomgikk våre funn og konklusjoner sett opp mot funn i tidligere oppgaver

 

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/kjerkol-innrommer-feil-det-burde-ikke-skjedd/16396510/

Eeeeh....så de fjerner en drøftingsdel, som virkelig er en av de viktigste byggesteiner i en masteroppgave? Høres ikke veldig logisk eller sannsynlig ut. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bortforklaringen henger heller ikke på greip.

De stjålne tekststykkene er flettet inn i og tilpasset deres egen tekst.

Dette er ikke sitater og stykker fra en annen oppgave de har hatt der midlertidig for å sammenlikne.

Da har de nok heller blitt fristet til ‘å låne’ gode formuleringer.

Ikke henger det på greip at de slettet originalen og leverte inn et arbeidsdokument heller. For det første - ingen gjør det, når de skal levere inn en master. Du har hyperfokus og kontroll.

For det andre - det ville ikke sett sånn ut.

Og hvorfor skal vi ha en helseminister som skal i gang med så alvorlig samfunnsinngripende endringer som omstrukturering av sykehusstrukturen, som ikke engang klarer å holde versjonskontroll på egen masteroppgave….?

Inkompetent på den ene eller andre måten.

Og uansett - det å (visstnok) levere enn en oppgave med andres tekst feilaktig, gjett hva det er…? Det er fremdeles fusk.

Studenter blir straffet knallhardt for slikt som dette.

  • Liker 23
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anno19 skrev (20 timer siden):

I yrkeslivet generelt, det er mye gutteklubber rundtomkring. Akademia er gjennomsyret av dette. Det handler om å støtte hverandre frem mot høyere tittel, og ikke minst finansiering. 

Ja,  kammeraderi , og  "trynefaktorer"  er utbredt   både innenfor politikken, og yrkeslivet

Nå kan det vere greitt å overlate til andre å finne ut om noe ureglementert er gjordt, og uklokt å forhåndsdømme kjerkhol før ting er undersøkt. 

Endret av Acer
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en slik feil hun nå påstår hun har tatt fortjener hun ikke en masterutdanning. Minstekravet må da være at man ikke roter med materiale på den måten. Når det i tillegg kopieres inn som informasjon som er kommet fra "informanter" er det ikke bare plagiat, det er tukling med datamateriale og forskning. Dette er mer enn plagiat. 

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonvm skrev (2 timer siden):

Det er mange flinke folk i tråden og det blir litt rart av meg å synse men. 

Jeg skreiv en bachelor i sin tid og det var helt forferdelig. Jeg har adhd og å holde orden på fotnoter, kildehenvisninger, det tekniske, litteraturlister og så videre krevde et voldsomt hyperfokus. 

Så master slo jeg fra meg. Jeg tenkte at master er den ulitmate testen på konsentrasjon og at en klarer å vise hvordan en kommer nærmest mulig en sannhet. Vitenskap er seriøse saker synes jeg. 

Men det ser jo ut som det er bare å raske sammen noe. 

Og akkurat det der sier meg at Kjerkhol er en useriøs type, som slurver, kutter svinger, ikke forstår hva hun driver med og ikke evner å konsentrere seg. Altså, ei slik kan vi ikke ha som minister? 

Jeg tenker at hun må gå. For vi har jo ikke tjent med at folk ser på å skrive en master som en lek, som en ungdomskolestil? 


 

Nei, det er ikke bare å raske noe sammen.

Mange studenter har blitt straffet hardt for tilsvarende. Denne regjeringen har stått i bresjen for å knipe inn på fusk og muligheten for å anke for studenter.

Da kan de virkelig ikke la egne ministre slippe unna med tilsvarende.

Som nevnt ble det klart forrige uke at departementet tar en student tas til høyesterett for å gjenbrukt noe av sin egen tekst, og blir anklaget for plagiat.

Da kan ikke den samme regjeringen la en minister slippe unna noe langt grovere.

 

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen andre som synes at dette er svært fornøyelig? Omtrent som å se ett kræsj i slow-motion. 

  • Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er noe som helst slags intelligens hos Nord universitet så lar de seg ikke presse av Arbeiderpartiet.

De bør si at denne saken blir behandlet som alle andre saker og man kan forvente en konklusjon om x måneder. Da har ikke Støre noe annet valg enn å be Kjerkol gå. 

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis dette ikke får konsekvenser for Kjerkol, så får studenten som må møte i høyesterett for selvplagiering bare bruke Kjerkols sin unnskyldning; «det burde ikke ha skjedd». Da vinner hun nok saken sin glatt. For det er vel likhet for loven?

  • Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgekarjol skrev (3 timer siden):

– Jeg opplever det som en bagatell, som en ikke-sak – ting man finner i enhver masteroppgave. Og vi politikere må få lov til å være vanlige mennesker, vi også, sier Steinkjer-ordfører Gunnar Thorsen (Ap) til NRK.

Jeg tviler sterkt på at man finner plagiat i enhver masteroppgave. Det var i hvert fall ikke noe plagiat i min.

Begynner seriøst å lure på om politikere er mer uærlige enn folk flest. Og på seg selv kjenner man andre, som det heter. Noen som vet om det har vært forsket på politikeres ærlighet?

  • Liker 10
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Helgekarjol said:

I Ap syntes man ikke slikt er så viktig: "En bagatell" meldes det fra Ap i Trøndelag.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/trondelag-arbeiderparti-stotter-ingvild-kjerkol_-_-en-bagatell-1.16725890

– Jeg opplever det som en bagatell, som en ikke-sak – ting man finner i enhver masteroppgave. Og vi politikere må få lov til å være vanlige mennesker, vi også, sier Steinkjer-ordfører Gunnar Thorsen (Ap) til NRK.

Han sier også: 

– Jeg opplever egentlig at NRK, i likhet med andre medier, er veldig opptatt av å ta politikere. Det er politikerne man er opptatt av, og kun den gruppen. Det synes jeg er trist, for det synes jeg er en form for trussel mot demokratiet vårt.

Så han mener at det er en trussel mot demokratiet at pressen gransker politikerne og ikke bare stoler blindt på det politikerne sier.  Det er jo helt bakvendt. Et land hvor pressen kun er politikernes talerør er ikke et demokrati. Pressens jobb i et demokrati er å granske makta. 

Det er en grunn til at man kaller pressen den fjerde statsmakt. 

Det å angripe pressen for å avsløre politikere som jukser og lyver  er hva som er et angrep på demokratiet. 

Endret av SVK
  • Liker 24
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgekarjol skrev (3 timer siden):

– Jeg opplever det som en bagatell, som en ikke-sak – ting man finner i enhver masteroppgave. Og vi politikere må få lov til å være vanlige mennesker, vi også, sier Steinkjer-ordfører Gunnar Thorsen (Ap) til NRK.

Det er så fantastisk provoserende når politikere unnskylder andre politikere på denne måten.

Hvis han er så opptatt av at politikere skal få være vanlige folk, så får de pokker i meg ta straffen som vanlige folk ville ha fått også. Vi vanlige folk får aldri våre feil feid under teppet og en klapp på skulderen med begrunnelsen "bagatell, ikke-sak". 

  • Liker 15
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...