Gå til innhold

«Master­oppgaven til helse­minister Kjerkol: Flere tekst­likheter»


Venkman

Anbefalte innlegg

Journalist:  Men noe tekst er kanskje kopiert?

Kjerkol: Hehe. Det er ikke sånn at jeg sensurerer min egen oppgave. Det gjør Nord universitet.

Journalisten:  – Men du vet vel selv hva du har gjort?

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/65ba4fbe55fb73390212b706/kjerkol-bryter-tausheten-forsvarer-oppgaven

Journalisten har selvsagt helt rett. Skjønner ikke hvem Kjerkol prøver å lure når hun  later som om hun trenger universitetet til å vurdere om hun har kopiert teksten. Men hun prøver vel å lure de samme hun prøvde å lure da hun sa hun ikke hadde kopiert selv om alle som leste tekstene kunne se at det var kopiert. 

Endret av SVK
  • Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

SVK skrev (22 timer siden):

Journalist:  Men noe tekst er kanskje kopiert?

Kjerkol: Hehe. Det er ikke sånn at jeg sensurerer min egen oppgave. Det gjør Nord universitet.

Journalisten:  – Men du vet vel selv hva du har gjort?

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/65ba4fbe55fb73390212b706/kjerkol-bryter-tausheten-forsvarer-oppgaven

Journalisten har selvsagt helt rett. Skjønner ikke hvem Kjerkol prøver å lure når hun  later som om hun trenger universitetet til å vurdere om hun har kopiert teksten. Men hun prøver vel å lure de samme hun prøvde å lure da hun sa hun ikke hadde kopiert selv om alle som leste tekstene kunne se at det var kopiert. 

Dette blir som da Bjarne Riis fikk spørsmål om han hadde dopet seg. "Jeg har aldri testet positivt".

Tour de Farce (aftenposten.no)

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (På 1.2.2024 den 10.39):

Stakkars alle de som har tatt en grad på Nord universitet, det er vel ingen som tar det seriøst lengre.

Det er jo bare flaut hvordan de trenerer og forsøker å sno seg unna. Det tar ikke så lang tid å vurdere en fuskesak, dette kunne de fått en avgjørelse på for lenge siden. 

 

Syns også at hele master-opplegget deres virker litt suspekt. I den mastergraden hun har tatt står det i opptakskravene:

For å kunne søke opptak til studiet, må du være ansatt i et av helseforetakene i Helse Nord.

Studiet finansieres av Helse Nord, og Helse Nord prioriterer hvilke ansatte innenfor helseforetakene som kan søke på studiet.


Master i helseledelse (nord.no)

Høres jo ut som et skikkelig nepotisme-opplegg hele greia. 

Det er ikke den mastergraden Kjerkol har jukset seg til. 

Hun tok såkalt mastergrad i kunnskapsledelse.

Kjerkol har vel aldri vært ansatt i Helse Nord, heller. 

 

Forøvrig ikke uvanlig med slike studier som det du nevner. I min bransje er det BI som står for disse "kjøpeutdanningene". Men det har selvsagt ikke samme status som ordentlige grader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nord universitet kommer ikke til å informere hverken pressen eller Statsministeren om masteren til Kjerkol blir underkjent. Det er ikke Nord universitet som skal avgjøre om statsråden kan bli sittende, skriver rektor og dekan ved universitetet.

Har Støre malt seg inn i et hjørne?

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/8JnPBE/nei-nord-universitet-skal-ikke-avgjoere-om-statsraaden-kan-bli-sittende

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Fabiola said:

Det er ikke den mastergraden Kjerkol har jukset seg til. 

Hun tok såkalt mastergrad i kunnskapsledelse.

Kjerkol har vel aldri vært ansatt i Helse Nord, heller. 

 

Forøvrig ikke uvanlig med slike studier som det du nevner. I min bransje er det BI som står for disse "kjøpeutdanningene". Men det har selvsagt ikke samme status som ordentlige grader. 

Aha, takk for oppklaring. 

Virker uansett ganske useriøst med sånne "kjøpegrader" ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som at denne saken går i glemmeboken hos media og folket - som sikkert Kjerkol og Støre håpet på. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Knitalong said:

Virker som at denne saken går i glemmeboken hos media og folket - som sikkert Kjerkol og Støre håpet på. 

Enig, det avgjørende er vel at universitetet kommer til at Kjekrol har plagiert. Om de ikke kommer til den konklusjon så dør vel saken ut og Kjerkol får fortsette som statsråd.  Men uavhengig av hva universitetet kommer til så har Kjerkol både plagiert. I tillegg har Støre og Kjerkol gjort sitt beste for å ikke svare på kritiske spørsmål.  

Endret av SVK
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Knitalong said:

Virker som at denne saken går i glemmeboken hos media og folket - som sikkert Kjerkol og Støre håpet på. 

Ja nord universitet bruker bemerkelsesverdig lang tid på å bestemme seg for hva de definerer som juks

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lysia
Helgekarjol skrev (På 2.2.2024 den 22.02):

Nord universitet kommer ikke til å informere hverken pressen eller Statsministeren om masteren til Kjerkol blir underkjent. Det er ikke Nord universitet som skal avgjøre om statsråden kan bli sittende, skriver rektor og dekan ved universitetet.

Har Støre malt seg inn i et hjørne?

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/8JnPBE/nei-nord-universitet-skal-ikke-avgjoere-om-statsraaden-kan-bli-sittende

Ok, så hvem skal bli informert da? Bare Kjerkhol? Så kan hun bestemme selv hvem hun vil si det til 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Lysia said:

Ok, så hvem skal bli informert da? Bare Kjerkhol? Så kan hun bestemme selv hvem hun vil si det til 👍

Ja, det er privat informasjon. Men hun har sagt hun skal informere Støre da. Uten at jeg tror han kommer til/tør sparke henne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det har sannelig blitt helt stille om dette. Er det Nord universitet som er treige, eller er det informasjon som ikke kommer videre?

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lysia
Gliffy skrev (58 minutter siden):

Det har sannelig blitt helt stille om dette. Er det Nord universitet som er treige, eller er det informasjon som ikke kommer videre?

Men informasjonen skulle vel forbli privat? Og så skulle Kjerkhol og Støre snakkes privat. Med mindre hun får sparken, så hører vi vel ikke noe. Hvis jeg forstod den ene brukeren her i tråden rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mest «imponert» av denne høgskolen som plutselig skulle bli universitet. 
for et elendig lærested tenker jeg.bekrefter inntrykket man lenge har hatt…

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arne_Toholt skrev (3 minutter siden):

Blåste visst over denne "stormen" her... Jaja.

Bare å pushe media litt på denne. Andre studenter får livet nærmest ødelagt av å bli tatt i lignende. Men her feies det bare under teppet. Tragisk. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stargaze skrev (1 minutt siden):

Bare å pushe media litt på denne. Andre studenter får livet nærmest ødelagt av å bli tatt i lignende. Men her feies det bare under teppet. Tragisk. 

Du vet vel at det er forskjell på kong Salomon og Jørgen hattemaker?

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det noen som vet hvor lenge slike plagiat-saker pleier å pågå før universitetet kommer til en konklusjon?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte mail til vg her om dagen og spurte om de hadde lagt saken død, og hvorfor det ikke var noe mer skriverier.. Hadde håpet jeg skulle få et svar, men den gang ei :( Syns det er helt på trynet at hun fremdeles sitter som helse- og omsorgsminister! At hun har tillit i det hele tatt, er for meg et under! 

  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/28/2024 at 12:48 PM, SVK said:

Er det noen som vet hvor lenge slike plagiat-saker pleier å pågå før universitetet kommer til en konklusjon?

Om 2 uker kommer svaret om Sanda Borch mister graden sin. Vet det ikke er direkte det tråden handler om, men hvor lang tid det tar å vurdere Borchs mastergrad kan kanskje gi en pekepinn på hvor lang tid det generelt tar å behandle juks. 

Sandra nekter for at hun har jukset med vilje. Når hvert femte ord er plagiat så må hun jo ha jukset med vilje, det er mer enn  kun slurv. Når hun ikke vil innrømme at hun har jukset med vilje så fortsetter hun å med uærlighetene i stedet for å ta ansvar for hva hun har gjort. 

https://www.dn.no/politikk/sandra-borch-til-dn-nekter-for-a-ha-jukset-med-vilje/2-1-1607196?abtest=b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...