Gå til innhold

«Master­oppgaven til helse­minister Kjerkol: Flere tekst­likheter»


Venkman

Anbefalte innlegg

Hoia skrev (4 minutter siden):

De fleste jobber på området hvor det sensureres i, i tillegg er de ofte to. Klart de har oversikt.

Og da har du sikkert eksempler på slike fagområdet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, iRack said:

Jeg tipper Støre har ventet på at noen skulle spørre han studiene 😄, men kan godt forstå det når en har gått ut av et utenlandsk eliteuniversitet med toppresultater. Han ble for øvrig tatt opp som doktorgradsstudent ved London School of Economics and Political Science, men valgte heller å satse på en politisk karriere. Det skulle ikke forundre meg om Kjerkols A tilsvarer stryk ved Sciences Po.

Se Støres fremragende vitnemål og uplagierte eksamensoppgave.

 

Det å avslutte doktorgradsstudiene når man ikke er villig til å legge ned arbeidet for å få graden er også det  riktige å gjøre. Støre jukset ikke for å få en grad slik som Kjerkol og Sandra Borch. De to skulle også ha avsluttet studiene og heller bare satset på politikken når de ikke var villige til å få graden på ærlig vis. 

Endret av SVK
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minimymlen skrev (2 minutter siden):

Og da har du sikkert eksempler på slike fagområdet?

De fleste som har lest noen fag, har jo tatt en tur på biblioteket? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoia skrev (Akkurat nå):

De fleste som har lest noen fag, har jo tatt en tur på biblioteket? 

Men jeg ser ikke hvordan noen av argumentene dine forsvarer at folk som har klart å lure seg unna med plagiat ikke skal få konsekvenser 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoia skrev (2 minutter siden):

De fleste som har lest noen fag, har jo tatt en tur på biblioteket? 

Det er noen hovedbøker som går igjen på Høyskoler og Universitetet innenfor emnene. De opplyses om disse bøkene i planen/emnene. Oppgavene skrives i disse emnene?

Det er virkelig rart. De bør løfte folk på andre måter enn å skyve andre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoia skrev (Akkurat nå):

Det er noen hovedbøker som går igjen på Høyskoler og Universitetet innenfor emnene. De opplyses om disse bøkene i planen/emnene. Oppgavene skrives i disse emnene?

Det er virkelig rart. De bør løfte folk på andre måter enn å skyve andre med.

Det er forskjellen mellom en master og doktorgrad. Og at det ikke heller mot forskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, iRack said:

 

"På eksamen var eneste hjelpemiddel penn og papir. Og i hvert eneste fag ble de i tillegg eksaminert muntlig ved årets slutt – foran hele klassen.

Da han ble statsminister, oppdaterte Sciences Po alumni-siden over fremragende studenter de kunne reklamere med:

«Hans professorer roste ham for sin veltalenhet, raske fremgang og arbeidsmoral. Mange la merke til hans subtile analyser og ikke minst hans fremragende resultater. En av de beste.»"

 

I tillegg til at han ikke kunne språket:

– Det tyngste var språket, som jeg hadde lite erfaring med, og at arbeidsmengden derfor ble langt større enn for alle de som var flytende i fransk.

Likevel så endte han på sisteåret med å være den delt-beste studenten på kullet:

På side etter side, stemplet og godkjent på arkaisk vis, ser vi Oslo-gutten rangert i fag etter fag, år for år, helt til han i 1985 har steget til topps i klassen: Laureats: Prisvinnere. Bare en annen fikk samme utmerkelse. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoia skrev (14 minutter siden):

Det er noen hovedbøker som går igjen på Høyskoler og Universitetet innenfor emnene. De opplyses om disse bøkene i planen/emnene. Oppgavene skrives i disse emnene?

Det er virkelig rart. De bør løfte folk på andre måter enn å skyve andre med.

Igjen - kan du gi et eksempel på et fagområde der veileder o sensor har lest alt av faglitteratur innen det gitte fagområdet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minimymlen skrev (Akkurat nå):

Igjen - kan du gi et eksempel på et fagområde der veileder o sensor har lest alt av faglitteratur innen det gitte fagområdet?

Oppgavene følger emnene, mer eller mindre, og bøkene er oppgitt på liste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoia skrev (1 minutt siden):

Oppgavene følger emnene, mer eller mindre, og bøkene er oppgitt på liste.

Du svarer ikke på det jeg spør om. Kan du nevne et konkret fagområde der du mener veiledere og aktuelle sensorer har lest alt av faglitteratur innenfor fagområdet? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minimymlen skrev (36 minutter siden):

Nei, de aller fleste veiledere eller sensorer har virkelig ikke det. Men mulig det er slik innenfor visse fagområder? Du må gjerne gi eksempler på slike fagområder. 

Dessuten er det jo heller ikke fagbøker Kjerkol og Borch har skrevet av, men andre masterstudenters oppgaver, fra andre læresteder. Jeg kan love at universitetsansatte ikke har tid til å lese gjennom alle innleverte masteroppgaver i landet innen sitt fagfelt.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så et tall nylig. 

72 eller 74, husker ikke.

Da er det ikke snakk om slurv og glipp lenger.

 

Støre gjemte seg raskt, media glemte saken og et helt land venter på Nord universitet å avgjøre regjeringens skjebne videre.

Så har saken fått selskap av 2 skandaler til - en stortingspolitiker fra Høyre og Sindres falske tittel over flere år.

Fortsetter skandalene å rulle fram til valget neste år, så blir det tidenes dårligste valgdeltakelse. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brudd på underforumets retningslinjer, innlegg postet av utestengt bruker, tulleinnlegg, avsporing og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Endret av Rhodiola
etterfølgende innlegg ble slettet for tull og avsporing den 01.02.2024 kl. 18:16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hoia skrev (16 timer siden):

Det er institusjonen som burde ha kategorisert dette som plagiat i regelverket og også informert om det, før oppgaven gikk gjennom. Det er virkelig rare saker i media. Jeg for min del ville ha stanset det usosiale presset på andre. Støre burde ha grepet inn overfor at hun Sandra måtte gå også. Det er jo helt fjerne saker. 

Jeg mener at både Støre, Sandra og regjeringsadvokaten burde ha gått. De er alle tre ansvarlig for å forfølge den stakkars selvplagierende studenten til høyesterett.  Akkurat denne rettsforfølgelsen er årsaken til at frivillige har begynt å granske politikeres masteroppgaver. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (14 timer siden):

Dessuten er det jo heller ikke fagbøker Kjerkol og Borch har skrevet av, men andre masterstudenters oppgaver, fra andre læresteder. Jeg kan love at universitetsansatte ikke har tid til å lese gjennom alle innleverte masteroppgaver i landet innen sitt fagfelt.

Kan det være at Kjerkol og Borch har trodd at masteroppgaver ikke er bra nok, og derfor unnlot å refere?  Jeg innbiller meg at man skal bruke fagfellevurderte forskningsartikler.

(Dette er ikke forsvar for damene, men en betenkning rundt et eventuellt motiv, samt en undring om sitering av materiale som ikke er fagfellevurdert).

Jeg tenker at man bør sitere hva som helst, uansett alder, bakgrunn og status til den som sa det først, men er det akademisk greit? Jeg tenker også at hvis noe kommer fra ikke fagfellvurderte kilder så bør det komme fram hva slags kilde det er i teksten, f.eks: I et debattinnlegg i det anonyme forumet Kvinneguiden påpekte Drizzt (Kvinneguiden 2024)  svakheter med systemet.  

Er dette akseptabel kildebruk og henvisning? Hva gjør man hvis de kildene man mener det er best å bruke ikke er fagfellevurderte? Det kan være noe et barn har sagt, et leserinnlegg, hva som helst.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

totti_1 skrev (15 timer siden):

Hvem tror dere er nestemann? Må være noen i et annet parti snart. Kanskje en FRPer.

Støre er garantert under lupen, men det er ikke sikkert man finner noe akademisk feil man kan ta han på. Det verste han har gjort gjorde han som utenriksminister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I Grosny skrev (9 minutter siden):

Kan det være at Kjerkol og Borch har trodd at masteroppgaver ikke er bra nok, og derfor unnlot å refere?  Jeg innbiller meg at man skal bruke fagfellevurderte forskningsartikler.

Nei, det kan virkelig ikke være mulig å forestille seg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars alle de som har tatt en grad på Nord universitet, det er vel ingen som tar det seriøst lengre.

Det er jo bare flaut hvordan de trenerer og forsøker å sno seg unna. Det tar ikke så lang tid å vurdere en fuskesak, dette kunne de fått en avgjørelse på for lenge siden. 

 

Syns også at hele master-opplegget deres virker litt suspekt. I den mastergraden hun har tatt står det i opptakskravene:

For å kunne søke opptak til studiet, må du være ansatt i et av helseforetakene i Helse Nord.

Studiet finansieres av Helse Nord, og Helse Nord prioriterer hvilke ansatte innenfor helseforetakene som kan søke på studiet.


Master i helseledelse (nord.no)

Høres jo ut som et skikkelig nepotisme-opplegg hele greia. 

Endret av Gliffy
la til lenke
  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, SVK said:

To av eksemplene er passasjer fra helseministerens masteroppgave som har likheter med en bok fra 2019 skrevet av professor Øystein Rennemo. Han var Kjerkols egen veileder.

Han er professor emeritus ved Nord universitet.

Boken hans står oppført i Kjerkols litteraturliste. Men kildehenvisningene er mangelfulle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...