AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #121 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Kresen betyr jo egentlig det motsatte av foreldre som gir barna sine nugatti og pølser tror. Kresen betyr at man er en gourmet, er fin på det, kritisk og har krav til kvalitet. Jeg er veldig kresen, men spiser så godt som alt av rene ingredienser, bortsett fra moden frukt, som blir for søtt og for meg smaker lett bedervet. Jeg har aldri opplevd å få mat jeg ikke liker på en fin restaurant, men spiser ikke typ posemat, helfabrikata, saus og dressing man kjøper ferdig, eller på gatekjøkken. Kaviar er ikke feil på samme måte som nugatti er feil, men hvis det er «det sunne» barnet ditt spiser ville jeg vurdert å teste yt flere typer frukt, bær, grønnsaker, flere typer kjøtt etc. Spiser han ingenting som ikke har ingrediensliste? Anonymkode: 15361...461 Joda. Spiser banan, kiwi, bringebær, jordbær, vannmelon, poteter, havregrøt, hjemmelaget suppe av diverse moste grønnsaker, rømme, ost, brunost, brokkoli noen ganger, bananpannekaker med avokado i seg, karbonadedeig, fiskekaker , men sliter med å få i han rent kjøtt og fisk. Så håpet liksom at kaviar og makrell i tomat i det minste var innafor. Anonymkode: 16d57...20f
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #122 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Joda. Spiser banan, kiwi, bringebær, jordbær, vannmelon, poteter, havregrøt, hjemmelaget suppe av diverse moste grønnsaker, rømme, ost, brunost, brokkoli noen ganger, bananpannekaker med avokado i seg, karbonadedeig, fiskekaker , men sliter med å få i han rent kjøtt og fisk. Så håpet liksom at kaviar og makrell i tomat i det minste var innafor. Anonymkode: 16d57...20f Og sliter med å fø i han grønnsaker som ikke er most til enten tomatsaus eller suppe. Anonymkode: 16d57...20f
Maleficenta Skrevet 19. januar 2024 #123 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Joda. Spiser banan, kiwi, bringebær, jordbær, vannmelon, poteter, havregrøt, hjemmelaget suppe av diverse moste grønnsaker, rømme, ost, brunost, brokkoli noen ganger, bananpannekaker med avokado i seg, karbonadedeig, fiskekaker , men sliter med å få i han rent kjøtt og fisk. Så håpet liksom at kaviar og makrell i tomat i det minste var innafor. Anonymkode: 16d57...20f Han spiser da mye forskjellig. Hva var problemet her? 1 1
katties Skrevet 19. januar 2024 #124 Skrevet 19. januar 2024 Synes det fortsatt er mye som kan gjøres jeg da, selv med kresne barn. Det å ikke gi dem ultraprosesserte, usunne matalternativer er i alle fall lurt, tenker jeg. Er en del som er kresne fordi de f.eks. ikke liker sammenblandet mat der de ikke forstår hva som er hva. Neivel, da kan man fortsatt gi de f.eks. grov spaghetti, oppkuttet frukt og grønnsaker, egg, nøtter, kjøtt med et eller annet krydder - samme krydder hver gang, og prøver å variere innimellom. Ingen vitsen i å hjelpe dem med ä bli usunne i tillegg til kresne. 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #125 Skrevet 19. januar 2024 katties skrev (23 minutter siden): Synes det fortsatt er mye som kan gjøres jeg da, selv med kresne barn. Det å ikke gi dem ultraprosesserte, usunne matalternativer er i alle fall lurt, tenker jeg. Er en del som er kresne fordi de f.eks. ikke liker sammenblandet mat der de ikke forstår hva som er hva. Neivel, da kan man fortsatt gi de f.eks. grov spaghetti, oppkuttet frukt og grønnsaker, egg, nøtter, kjøtt med et eller annet krydder - samme krydder hver gang, og prøver å variere innimellom. Ingen vitsen i å hjelpe dem med ä bli usunne i tillegg til kresne. Tenker du ikke har hatt barn med problemer i forhold til mat så da kan du la være å uttale deg Anonymkode: f2ae7...a90 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #126 Skrevet 19. januar 2024 Spør moren (og faren!) da vel! Jeg har aldri vært borti noe lignende, skriftlig, lister? Det er supersært, ikke rart hvis du spør. Anonymkode: a3d34...e56
katties Skrevet 19. januar 2024 #127 Skrevet 19. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Tenker du ikke har hatt barn med problemer i forhold til mat så da kan du la være å uttale deg Anonymkode: f2ae7...a90 Det er MYE man kan gi som er MYE sunnere enn ultraprosesssert mat. Hvorfor f.eks. gi pommes fries når man kan steke poteter? Min mann var selv en som ikke likte en del mat når jeg først møtte han. Jeg introduserte han for mye ulikt og lot han velge mellom masse sunne alternativer. I starten gikk det mye i hamburgere, polarbrød, pølser, tomatsuppe fra pose, potetmos fra pose 🤢 Vi har INGEN av disse tingene hjemme nå. Han spiser faktisk omtrent hva som helst...! Han liker ikke bananer, men har faktisk t.o.m. spist dét innimellom, og tatt ca halvparten av bananbrødet jeg lagde et par dager siden. Han er heller ikke den første personen jeg har jobbet med dette med. Var på ferie med en tenåring der faren sa han ikke spiser annet enn pizza og spaghetti. I løpet av ferien lærte han å like både grillspyd med grønnsaker, eggehakk og et par ulike salater. Var hjemme hos ei venninne et par måneder siden. Barnet hennes er 2 år og likte visst ikke poteter. Jeg sa at vi lager potetmos og ser om hun liker det likevel. Lagde 3-ingrediensers potetmos: poteter med potetvann, salt, rømme. Plutselig var poteter helt greit og hun tok seg 3 porsjoner før det ble tomt for potetmos. Hadde henne på besøk før jul og serverte bl.a. poteter, og da var ikke dét et problem for barnet lengre. Endret 19. januar 2024 av katties 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #128 Skrevet 19. januar 2024 katties skrev (40 minutter siden): Det er MYE man kan gi som er MYE sunnere enn ultraprosesssert mat. Hvorfor f.eks. gi pommes fries når man kan steke poteter? *snip* Var hjemme hos ei venninne et par måneder siden. Barnet hennes er 2 år og likte visst ikke poteter. Jeg sa at vi lager potetmos og ser om hun liker det likevel. Lagde 3-ingrediensers potetmos: poteter med potetvann, salt, rømme. Plutselig var poteter helt greit og hun tok seg 3 porsjoner før det ble tomt for potetmos. Hadde henne på besøk før jul og serverte bl.a. poteter, og da var ikke dét et problem for barnet lengre. Du har ikke møtt virkelig kresne barn. Hvorfor vi gir pomme frites - fordi det er det eneste potetproduktet barnet spiser. Tror du ikke vi har forsøkt?! Jo til hvert et j@*#a måltid med poteter i 5 år. Barnet liker fortsatt ikke verken kokte poteter, stekte poteter eller potetmos. Eller noen andre grønnsaker for den saks skyld. (og nei, pomme frites serveres ikke ofte, maks 1-2 ganger pr mnd) Anonymkode: 27799...5c7 2
Maleficenta Skrevet 19. januar 2024 #129 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du har ikke møtt virkelig kresne barn. Hvorfor vi gir pomme frites - fordi det er det eneste potetproduktet barnet spiser. Tror du ikke vi har forsøkt?! Jo til hvert et j@*#a måltid med poteter i 5 år. Barnet liker fortsatt ikke verken kokte poteter, stekte poteter eller potetmos. Eller noen andre grønnsaker for den saks skyld. (og nei, pomme frites serveres ikke ofte, maks 1-2 ganger pr mnd) Anonymkode: 27799...5c7 Hjemmelagd pommes frites smaker det samme som den du kjøper i frysedisken... 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #130 Skrevet 19. januar 2024 Maleficenta skrev (2 minutter siden): Hjemmelagd pommes frites smaker det samme som den du kjøper i frysedisken... Spiser heller ikke pomme frites fra frysedisken, kun fra McDonalds eller Burger King 🤯 Anonymkode: 27799...5c7
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #131 Skrevet 19. januar 2024 katties skrev (1 time siden): Det er MYE man kan gi som er MYE sunnere enn ultraprosesssert mat. Hvorfor f.eks. gi pommes fries når man kan steke poteter? Min mann var selv en som ikke likte en del mat når jeg først møtte han. Jeg introduserte han for mye ulikt og lot han velge mellom masse sunne alternativer. I starten gikk det mye i hamburgere, polarbrød, pølser, tomatsuppe fra pose, potetmos fra pose 🤢 Vi har INGEN av disse tingene hjemme nå. Han spiser faktisk omtrent hva som helst...! Han liker ikke bananer, men har faktisk t.o.m. spist dét innimellom, og tatt ca halvparten av bananbrødet jeg lagde et par dager siden. Han er heller ikke den første personen jeg har jobbet med dette med. Var på ferie med en tenåring der faren sa han ikke spiser annet enn pizza og spaghetti. I løpet av ferien lærte han å like både grillspyd med grønnsaker, eggehakk og et par ulike salater. Var hjemme hos ei venninne et par måneder siden. Barnet hennes er 2 år og likte visst ikke poteter. Jeg sa at vi lager potetmos og ser om hun liker det likevel. Lagde 3-ingrediensers potetmos: poteter med potetvann, salt, rømme. Plutselig var poteter helt greit og hun tok seg 3 porsjoner før det ble tomt for potetmos. Hadde henne på besøk før jul og serverte bl.a. poteter, og da var ikke dét et problem for barnet lengre. Fortsatt aner ikke du hva du snakker om, det er hekt tydelig Anonymkode: f2ae7...a90 2
katties Skrevet 19. januar 2024 #132 Skrevet 19. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (17 timer siden): Fortsatt aner ikke du hva du snakker om, det er hekt tydelig Anonymkode: f2ae7...a90 Jeg har generelt den innstillingen at jeg prøver gjerne 50 ulike alternativer om en bit av noe som helst blir spist. Har man bestemt seg for at ingenting utenom ultraprosessert funker så går det mer på at man ikke er villig til å prøve. Det finnes noen få barn med diagnoser som gjør at de ikke kan spise mye forskjellig, men det gjelder faktisk få av de som er kresne - i mange tilfeller er det en god del man får gjort Endret 20. januar 2024 av katties 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #133 Skrevet 19. januar 2024 katties skrev (1 time siden): Det er MYE man kan gi som er MYE sunnere enn ultraprosesssert mat. Hvorfor f.eks. gi pommes fries når man kan steke poteter? Min mann var selv en som ikke likte en del mat når jeg først møtte han. Jeg introduserte han for mye ulikt og lot han velge mellom masse sunne alternativer. I starten gikk det mye i hamburgere, polarbrød, pølser, tomatsuppe fra pose, potetmos fra pose 🤢 Vi har INGEN av disse tingene hjemme nå. Han spiser faktisk omtrent hva som helst...! Han liker ikke bananer, men har faktisk t.o.m. spist dét innimellom, og tatt ca halvparten av bananbrødet jeg lagde et par dager siden. Han er heller ikke den første personen jeg har jobbet med dette med. Var på ferie med en tenåring der faren sa han ikke spiser annet enn pizza og spaghetti. I løpet av ferien lærte han å like både grillspyd med grønnsaker, eggehakk og et par ulike salater. Var hjemme hos ei venninne et par måneder siden. Barnet hennes er 2 år og likte visst ikke poteter. Jeg sa at vi lager potetmos og ser om hun liker det likevel. Lagde 3-ingrediensers potetmos: poteter med potetvann, salt, rømme. Plutselig var poteter helt greit og hun tok seg 3 porsjoner før det ble tomt for potetmos. Hadde henne på besøk før jul og serverte bl.a. poteter, og da var ikke dét et problem for barnet lengre. Så fantastisk at du bare kurere kresenhet bare du lager maten👌🏻 Elsker disse historiene som legges tilrette for at foreldre er dårlige jeg er best, disse historiene er løgn, eller så var faktisk ikke de personene kresne i utganspunktet. potetmos med vann høres helt grusomt ut, mine elsker potetstappe, men det brukes melk og fløte. Anonymkode: a0223...c97
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #134 Skrevet 19. januar 2024 katties skrev (6 minutter siden): Jeg har generelt den innstillingen at jeg prøver gjerne 50 ulike alternativer om en bit av noe som helst blir spist. Har man bestemt seg for at ingenting utenom ultraprosessert funker så går det mer på at man ikke er villig til å prøve. Det fines noen få barn med diagnoser som gjør at de ikke kan spise mye forskjellig, men det gjelder faktisk få av de som er kresne - Ii mange tilfeller er det en go's del man får gjort Nok en gang du aner ikke hva du snakker, uvitende kaller man sånne Anonymkode: f2ae7...a90
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #135 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så fantastisk at du bare kurere kresenhet bare du lager maten👌🏻 Elsker disse historiene som legges tilrette for at foreldre er dårlige jeg er best, disse historiene er løgn, eller så var faktisk ikke de personene kresne i utganspunktet. potetmos med vann høres helt grusomt ut, mine elsker potetstappe, men det brukes melk og fløte. Anonymkode: a0223...c97 👏 Anonymkode: f2ae7...a90
katties Skrevet 19. januar 2024 #136 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så fantastisk at du bare kurere kresenhet bare du lager maten👌🏻 Elsker disse historiene som legges tilrette for at foreldre er dårlige jeg er best, disse historiene er løgn, eller så var faktisk ikke de personene kresne i utganspunktet. potetmos med vann høres helt grusomt ut, mine elsker potetstappe, men det brukes melk og fløte. Anonymkode: a0223...c97 Potetvannet har en del av smaken i seg, og hvis man tror at å inkludert det som en del av potetmosen (som også hadde rømme BTW - les over, men man kan bruke mye forskjellig) så er kanskje problemet at man ikke er en særlig god kokk.
katties Skrevet 19. januar 2024 #137 Skrevet 19. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nok en gang du aner ikke hva du snakker, uvitende kaller man sånne Anonymkode: f2ae7...a90 Opplys meg da. Det gir NULL nytteverdi om man kun sier at noen tar feil. Hva er det du har prøvd som gjør at ingen sunn mat har fungerte i det hele tatt? Endret 19. januar 2024 av katties 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #138 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Joda. Spiser banan, kiwi, bringebær, jordbær, vannmelon, poteter, havregrøt, hjemmelaget suppe av diverse moste grønnsaker, rømme, ost, brunost, brokkoli noen ganger, bananpannekaker med avokado i seg, karbonadedeig, fiskekaker , men sliter med å få i han rent kjøtt og fisk. Så håpet liksom at kaviar og makrell i tomat i det minste var innafor. Anonymkode: 16d57...20f kaviar og makrell i tomat er neppe noen krise å gi, men sammenlignet med all den flotte sunne gode maten du ramser opp her er det IKKE kaviar og makrell i tomat som er det sunne han får i seg. Og karbonadedeig er da ganske rent kjøtt som bare er kvernet opp. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Og sliter med å fø i han grønnsaker som ikke er most til enten tomatsaus eller suppe. Anonymkode: 16d57...20f Men da moser man dem bare i tomatsaus eller suppe da? Det er jo helt supert! AnonymBruker skrev (1 time siden): Tenker du ikke har hatt barn med problemer i forhold til mat så da kan du la være å uttale deg Anonymkode: f2ae7...a90 Men det KAN også tenkes at enkelte ville løst et problem på en annen måte enn deg? AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Du har ikke møtt virkelig kresne barn. Hvorfor vi gir pomme frites - fordi det er det eneste potetproduktet barnet spiser. Tror du ikke vi har forsøkt?! Jo til hvert et j@*#a måltid med poteter i 5 år. Barnet liker fortsatt ikke verken kokte poteter, stekte poteter eller potetmos. Eller noen andre grønnsaker for den saks skyld. (og nei, pomme frites serveres ikke ofte, maks 1-2 ganger pr mnd) Anonymkode: 27799...5c7 Hvorfor har du engang behov for å gi disse pomme frittesene 1-2 ganger i måneden da? Da er det jo tydeligvis ikke sånn at ingen din sulter seg til døde om hun ikke får det? Jeg tenker det er bedre å gi annen ok mat, som du tydeligvis gjøre de ca 90 andre måltidene per måned, enn å gi potetgull og pomme frittes fordi «det er eneste måten å få i ungen poteter på». Anonymkode: 15361...461 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #139 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så fantastisk at du bare kurere kresenhet bare du lager maten👌🏻 Elsker disse historiene som legges tilrette for at foreldre er dårlige jeg er best, disse historiene er løgn, eller så var faktisk ikke de personene kresne i utganspunktet. potetmos med vann høres helt grusomt ut, mine elsker potetstappe, men det brukes melk og fløte. Anonymkode: a0223...c97 Vel, hvis barna får ufyselig mat hjemme (det er mange elendige kokker i verden) er det jo ikke så vanskelig å kurere kresenhet… Jeg har venner der jeg aldri takker ja til middag fordi de lager mat jeg anser som omtrent uspiselig. Det er nesten alltid de samme som bruker mye posemat som base for sauser, supper og gryter, som bruker ketchup, kjøper dressing i stedet for å lage den, og ikke skjønner at man må smake til maten og justere underveis når man lager en rett i stedet for å matematisk følge oppskriften etc. Anonymkode: 15361...461 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #140 Skrevet 19. januar 2024 katties skrev (9 minutter siden): Potetvannet har en del av smaken i seg, og hvis man tror at å inkludert det som en del av potetmosen (som også hadde rømme BTW - les over, men man kan bruke mye forskjellig) så er kanskje problemet at man ikke er en særlig god kokk. Jeg tror kokke kunnskapen er litt dårlig når man tror potetvann kan erstatte melk og fløte. Jeg kan si med 100% sikkerhet at du hadde ikke kurert min kresenhet, de du har kurert var ikke kresne i utgangspunktet. Anonymkode: a0223...c97 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå