AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #181 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei det tror jeg fakrisk ikke du villet gjort, å si noe sånt er så tåpelig at jeg gar ikke ord Anonymkode: f2ae7...a90 Hvorfor tror du ikke det? Personlig synes jeg at å velge noe så næringfattig og usunt som industribrød med sjokoladepålegg som hovedkosthold er så tåpelig at jeg ikke har ord, jeg tror rett og slett ikke på at det ikke finnes ETT kaloririkt alternativ i hele verden som ungen kunne klart å få ned, så hele diskusjonen blir litt søkt og hypotetisk for min del. Anonymkode: 15361...461 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #182 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvorfor tenkte du at det var relevant for en tråd om barn som kun spiser et par ting og foreldrene i tillegg sender kravliste til andre om å handle inn og tilberede spesialmaten, at ditt barn iblant får tomatsuppe? Mitt barn får iblant softis, eller en skyr, men jeg skriver jo ikke et innlegg om det i en tråd om kresne barn som kun spiser en eller to matvarer, det er jo helt irrelevant selv om jeg skulle ønske å forsvare at jeg ved anledning har gitt denne usunne maten. Og beklager at jeg blandet deg med en annen anonym. Innlegget ditt fremsto som en fortsettelse av det en annen bruker skrev, jeg burde selvsagt ha sjekket anonymkoden. Anonymkode: 15361...461 Det var høyst relevant for spørsmålene i HI: 1) "Det er en ting jeg har lurt på og det er foreldre som gir barna dårlige matvaner". 2) "Hvorfor gjør dere det vanskelig for dere? Hører fra andre foreldre om deres barn som spiser kun ditt eller datt". 3) "Dette er ikke ment som kritikk, men jeg undres hvorfor man tilrettelegger dårlige matvaner for barna?" TS begynte å undres pga situasjonen med barnet hun nevner i HI. Jeg svarte på spørsmålene. Jeg skrev i innlegget mitt at jeg ikke besvarte på situasjonen hun var oppi med det andre barnet, men på spørsmålene hun stilte. Jeg kunne skrevet noe så enkelt som kresenhet. Men jeg valgte å utdype. Jeg kunne utdypet enda mer av det usunne vi gir: tomatsuppe, grøt med smør og sukker og kanel, de typiske P-ene: pizza, pasta og pølser (med ost og ketchup, ingen wow - for en sunn variasjon av P-ene!), tacolefser/tortillas uten annet fyll enn agurk og ost... Jeg kunne skrevet ensformig kost. Men jeg gikk ikke lenger enn til tomatsuppe med makaroni og pølse, eller hva det var jeg skrev. Har jeg begrunnet og forsvart innlegget mitt godt nok? Anonymkode: 686b1...173
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #183 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hvorfor tror du ikke det? Personlig synes jeg at å velge noe så næringfattig og usunt som industribrød med sjokoladepålegg som hovedkosthold er så tåpelig at jeg ikke har ord, jeg tror rett og slett ikke på at det ikke finnes ETT kaloririkt alternativ i hele verden som ungen kunne klart å få ned, så hele diskusjonen blir litt søkt og hypotetisk for min del. Anonymkode: 15361...461 Det viser ditt svar PG du aner ikke hva du snakker om, uvitende og dømmende er du! Kvalmt Anonymkode: f2ae7...a90
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #184 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg ville lagt ned sonde selv, og gikk ut i fra at dere ville fått opplæring i dette om det var noe det stadig ble behov for. Jeg ville bedt helsepersonale vurdere muligheten for PEG dersom ungen stadig har kritisk lav vekt og må fores med romme kalorier for å overleve. Håper dere hyppig får tatt full blodprøveprofil for å følge med siden barna har så ekstremt kosthold. Ellers så endret jo premisset seg plutselig veldig her - plutselig spiser ikke barnet ditt KUN brød med nugatti/sjokoladepålegg i disse periodene likevel, det er bare i tillegg til sunn men kalorifattig mat som gulrøtter, bringebær, agurk og vannmelon? (agurk er forøvrig en rå grønnsak). Det var jo godt å høre. Anonymkode: 15361...461 Hva tror du legene ville sagt til dette, da? Jeg ser for meg journalen: "Barnet er alvorlig undervektig vegrer seg mot mange typer mat. Mor nekter å forsøke med mat hun ikke oppfatter som sunn, og sier hun heller legger inn sonde enn å gi usunn mat". Anonymkode: b28eb...a9d
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #185 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det viser ditt svar PG du aner ikke hva du snakker om, uvitende og dømmende er du! Kvalmt Anonymkode: f2ae7...a90 Er barnet ditt så alvorlig sykt og underernært, så er jo sonde det beste for barnet? Anonymkode: ad1ca...8fe 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #186 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva tror du legene ville sagt til dette, da? Jeg ser for meg journalen: "Barnet er alvorlig undervektig vegrer seg mot mange typer mat. Mor nekter å forsøke med mat hun ikke oppfatter som sunn, og sier hun heller legger inn sonde enn å gi usunn mat". Anonymkode: b28eb...a9d Selvfølgelig legger du inn sonde. Man forstrer ikke opp alvorlig syke barn på godteri. Anonymkode: ad1ca...8fe 1 2
Maleficenta Skrevet 20. januar 2024 #187 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det viser ditt svar PG du aner ikke hva du snakker om, uvitende og dømmende er du! Kvalmt Anonymkode: f2ae7...a90 De fleste uansett kresenhet liker gulost. Hadde vært bedre å starta med det enn nugatti. 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #188 Skrevet 20. januar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Selvfølgelig legger du inn sonde. Man forstrer ikke opp alvorlig syke barn på godteri. Anonymkode: ad1ca...8fe Mener du oppriktig det er bedre å dytte en sonde ned og tvangsmate et barn, enn å bare spise noen boller og posemat? Anonymkode: 98207...0c1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #189 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er barnet ditt så alvorlig sykt og underernært, så er jo sonde det beste for barnet? Anonymkode: ad1ca...8fe Ja, men hvis polarbrød, nugatti og pommes frites kan hjelpe barnet med å ikke bli alvorlig sykt og underernært er kanskje det bedre? Anonymkode: 16d57...20f
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #190 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvorfor tror du ikke det? Personlig synes jeg at å velge noe så næringfattig og usunt som industribrød med sjokoladepålegg som hovedkosthold er så tåpelig at jeg ikke har ord, jeg tror rett og slett ikke på at det ikke finnes ETT kaloririkt alternativ i hele verden som ungen kunne klart å få ned, så hele diskusjonen blir litt søkt og hypotetisk for min del. Anonymkode: 15361...461 Nå har jeg et barn som spiser flere matvarer, men tror ikke du vet hvordan det kan være. En periode i sommer var polarbrød med eller uten brunost det eneste barnet mitt ville ha! En dag spiste han ikke i det hele tatt, drakk kun vann fordi vi ikke hadde polarbrød. Jeg hadde ikke fått i han noe annet med mindre jeg hadde tvunget det i halsen på han. Anonymkode: 16d57...20f
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #191 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, men hvis polarbrød, nugatti og pommes frites kan hjelpe barnet med å ikke bli alvorlig sykt og underernært er kanskje det bedre? Anonymkode: 16d57...20f Feilernæring gjør barnet alvorlig sykt. Alle de barna som det er skrevet om i denne tråden. Barn som er alvorlig anorektiske syke, og som sulter seg ihjel om de ikke bare får spise bolle og nugatti, trenger jo psykologisk hjelp pluss sondeernæring. Hvor mange år tenker du et menneske kan overleve på boller og nugatti? Anonymkode: ad1ca...8fe 1 2
Maleficenta Skrevet 20. januar 2024 #192 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, men hvis polarbrød, nugatti og pommes frites kan hjelpe barnet med å ikke bli alvorlig sykt og underernært er kanskje det bedre? Anonymkode: 16d57...20f Om barnet lever kun på de tingene og får i seg null vitaminer eller noe som helst av næringsstoffer kroppen trenger, blir de syke likevel. Da håper jeg de får vitaminbjørner eller sanasol eller drikker melk eller et eller annet sunt i tillegg 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #193 Skrevet 20. januar 2024 Maleficenta skrev (48 minutter siden): Om barnet lever kun på de tingene og får i seg null vitaminer eller noe som helst av næringsstoffer kroppen trenger, blir de syke likevel. Da håper jeg de får vitaminbjørner eller sanasol eller drikker melk eller et eller annet sunt i tillegg Vil tro de fleste med så kresne barn selvfølgelig prøver det de kan. Og at de får råd fra helsepersonell. Og da er utrolig nok rådet ofte å gi barnet det de spiser. Anonymkode: 16d57...20f
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #194 Skrevet 20. januar 2024 51 minutter siden, AnonymBruker said: Feilernæring gjør barnet alvorlig sykt. Alle de barna som det er skrevet om i denne tråden. Barn som er alvorlig anorektiske syke, og som sulter seg ihjel om de ikke bare får spise bolle og nugatti, trenger jo psykologisk hjelp pluss sondeernæring. Hvor mange år tenker du et menneske kan overleve på boller og nugatti? Anonymkode: ad1ca...8fe Ganske lenge. Å si man har psykiske lidelser fordi barn er enormt kresent i perioder. Jeg håper virkelig du ikke jobber med barn. Anonymkode: 98207...0c1 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #195 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er barnet ditt så alvorlig sykt og underernært, så er jo sonde det beste for barnet? Anonymkode: ad1ca...8fe Nei Anonymkode: f2ae7...a90
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #196 Skrevet 20. januar 2024 Maleficenta skrev (3 timer siden): De fleste uansett kresenhet liker gulost. Hadde vært bedre å starta med det enn nugatti. Nei og du aner visst heller ikke hva du snakker om Anonymkode: f2ae7...a90
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #197 Skrevet 20. januar 2024 Tror ikke det er foreldrenes feil. Jeg har spist alt fra jeg var liten, mens søsteren min nektet å smake på en grønnsak helt til hun begynte på ungdomsskolen. Forskjell på hvor sensitiv smakssansen er antagelig. Anonymkode: f54b5...f9f
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #198 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg hadde heller sondematet ungen min med sunn mat i de periodene enn å la dem leve på brød med sjokoladepålegg til alle måltider de periodene. Veldig surrealistisk å tenke på at alle barna dine hadde vært døde om de ble født inn i en velstående familie i India, Asia eller andre steder uten Norges brød-kultur 😳 Og ellers er vel egg, frukt, bær og yoghurt mye bedre mat enn brød og sjokoladepålegg, men sånn jeg forstår det har dere perioder der ungen nekter å spise noe som helst av f.eks. friske jordbær, blåbær, bringebær, noen form for frukt eller yoghurt eller egg, og kun spiser industribrød med sjokoladepålegg eller industribrød uten noe på, til alle måltider over flere dager eller uker. Det må være svært tungt å ha så sterkt psykisk syke barn, dette er jo en ekstrem form for selvskading 💔 Anonymkode: 15361...461 Men du hadde ikke fått lagt inn sonde på barnet ditt, for legene vil helst at de spiser selv om det så er nugatti Vi fikk beskjed av legen å dra på mc donalds, kjør på med is, pommes frites burger hva som helst; spiser hun ikke da så måtte vi komme rett tilbake for å få sonde. Så du skjønner helsevesenet er ikke enig med deg at det er bedre at de sultes enn å ikke spise noe Anonymkode: a0223...c97 2
Maleficenta Skrevet 20. januar 2024 #199 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei og du aner visst heller ikke hva du snakker om Anonymkode: f2ae7...a90 Du hadde ikke et bedre argument nei. Kanskje du burde lære deg å lage spiselig mat heller 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #200 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men du hadde ikke fått lagt inn sonde på barnet ditt, for legene vil helst at de spiser selv om det så er nugatti Vi fikk beskjed av legen å dra på mc donalds, kjør på med is, pommes frites burger hva som helst; spiser hun ikke da så måtte vi komme rett tilbake for å få sonde. Så du skjønner helsevesenet er ikke enig med deg at det er bedre at de sultes enn å ikke spise noe Anonymkode: a0223...c97 Så vil jeg bare legge til at inntil du har et barn som har sultet seg så mye at de som 6 åring sover 18-20 timer i døgnet, er så slapp at barnet må løftes på do. Så ber jeg deg hver så snill slutt å tro du har løsningen og at legene vil støtte deg i at sonde er bedre enn pommes frites eller nugatti! Du aner ikke hvordan det er å være foreldre til et slikt barn, og dette er rett og slett respektløst å hele tatt nevne sonde som bedre alternativ! Hvordan tror du det er for et barn å få en slange ned nesa og inn i magen? En drøm?! Anonymkode: a0223...c97
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå