AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #161 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): hva er en barneporsjon med pomme frittes? Det var en merkelig måleenhet. Mitt barn har aldri spist sånt - ikke fordi jeg er så streng eller «flink», det har bare aldri falt meg inn å oppsøke sånn «mat» for å gi det til barnet (hen har smakt potetgull da, det er jo strengt tatt same shit) Jeg har full forståelse for at de heller sulter enn å spise noe de ikke liker, det gjør jeg også, og om ingen din spiser sunn mat resten av tiden og kun får pomme frittes 1-2 ganger per måned som kos skjønner jeg ikke poenget med å skrive om det i en tråd som tydeligvis omhandler barn som sulter seg til døde om de får noe som helst i verden som er sunt, de kan kun overleve på pomme frittes, pølser, polarbrød og nugatti. Så diskusjonen har jo da NULL med dine barn sine tydeligvis i praksis helt normale matvaner å gjøre??! Anonymkode: 15361...461 Det er lite. De har ikke normale matvaner - de er veldig kresne i tillegg til småspiste. Det er ikke uten grunn vi har bistand fra KEF. Du har «kresne» barn som egentlig bare er normalt skeptiske barn, som folk som deg tror de på magisk vis kurerer kresenheten til ved å lage hjemmelaget mat til de og så har du virkelig kresne barn (som mine). Og nei jeg er ikke en av de som bruker halvfabrikat i matlagingen og lager «uspiselig» mat. Jeg lager god mat fra bunnen av, Kjøper hele slakt av vilt og lam på høsten, kun fisk som er kjøpt fersk rett fra fiskeren (eller selvfisket) og som bearbeides til fileter og fiskemat for nedfrysing osv. Har grønnsaks- og frukthage. Det hjelper dessverre fint lite å «gjøre alt rett» når jeg likevel ikke får noe av det i barna. Anonymkode: 27799...5c7 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #162 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det hjelper på at han får i seg fisk. Jeg har hverken tid eller ork til å lage to middager hver dag. Anonymkode: 16d57...20f Men jeg har ikke klaget sp mye egentlig heller. Jeg bare trodde at kaviar var et av de sunne påleggene han spiser. Da han ofte vil ha brunost som ikke akkurat er veldig sunt. Anonymkode: 16d57...20f
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #163 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det er lite. De har ikke normale matvaner - de er veldig kresne i tillegg til småspiste. Det er ikke uten grunn vi har bistand fra KEF. Du har «kresne» barn som egentlig bare er normalt skeptiske barn, som folk som deg tror de på magisk vis kurerer kresenheten til ved å lage hjemmelaget mat til de og så har du virkelig kresne barn (som mine). Og nei jeg er ikke en av de som bruker halvfabrikat i matlagingen og lager «uspiselig» mat. Jeg lager god mat fra bunnen av, Kjøper hele slakt av vilt og lam på høsten, kun fisk som er kjøpt fersk rett fra fiskeren (eller selvfisket) og som bearbeides til fileter og fiskemat for nedfrysing osv. Har grønnsaks- og frukthage. Det hjelper dessverre fint lite å «gjøre alt rett» når jeg likevel ikke får noe av det i barna. Anonymkode: 27799...5c7 Hvor tar du det i fra at jeg tror ALLE kresne barn bare kan kureres av å få hjemmelaget mat? poenget var at det kan nok gjelde enkelte av de såkalt kresne barna. Andre er reelt kresne, noen har alvorlige spiseproblemer. Jeg likte nesten ingenting da jeg var barn. Jeg kastet opp om jeg måtte smake. Jeg levde på rensåret tørt kjøtt, noen få typer rå grønnsaker, umoden frukt, noen få typer bær, jarlsberg ost, og kirsebæryoghurt presset gjennom en sil for å få vekk alle klumper. Jeg var 14 kilo da jeg begynte på skolen. Jeg er glad foreldrene mine ikke begynte å gi meg nugatti og posemat likevel, så de ødela kostholdet mitt for alltid. Da jeg ble tenåring begynte jeg sakte å utvide hva som var akseptabel mat. Jeg sliter fortsatt med mat som ikke passer inn i hva jeg anser som spiselig. Jeg kan ikke spise noe for å være høflig, da spyr jeg fortsatt. Men nå som voksen er det nesten ingen ting av sunn mat jeg ikke liker (annet enn moden frukt). Anonymkode: 15361...461 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #164 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvor tar du det i fra at jeg tror ALLE kresne barn bare kan kureres av å få hjemmelaget mat? poenget var at det kan nok gjelde enkelte av de såkalt kresne barna. Andre er reelt kresne, noen har alvorlige spiseproblemer. Jeg likte nesten ingenting da jeg var barn. Jeg kastet opp om jeg måtte smake. Jeg levde på rensåret tørt kjøtt, noen få typer rå grønnsaker, umoden frukt, noen få typer bær, jarlsberg ost, og kirsebæryoghurt presset gjennom en sil for å få vekk alle klumper. Jeg var 14 kilo da jeg begynte på skolen. Jeg er glad foreldrene mine ikke begynte å gi meg nugatti og posemat likevel, så de ødela kostholdet mitt for alltid. Da jeg ble tenåring begynte jeg sakte å utvide hva som var akseptabel mat. Jeg sliter fortsatt med mat som ikke passer inn i hva jeg anser som spiselig. Jeg kan ikke spise noe for å være høflig, da spyr jeg fortsatt. Men nå som voksen er det nesten ingen ting av sunn mat jeg ikke liker (annet enn moden frukt). Anonymkode: 15361...461 Å få nugatti på brødskiver er jo ikke synonymt med at man ødelegger kostholdet for resten av livet. Den klare beskjeden vi får fra helsevesenet er at antall kalorier inn er viktigere enn hvor kaloriene kommer fra. Jeg var kresen, småspist og svært undervektig som barn selv og fikk ikke tilbud om annen mat om jeg ikke likte det som ble servert, selv om jeg smakte. Å gå sulten fra bordet var helt vanlig for meg. Denne praksisen er ikke noe jeg ønsker å videreføre til mine barn. Som voksen er jeg altetende og det er også de jeg kjenner som utelukkende spiste sjokade som pålegg på brødskiven gjennom hele oppveksten. Ikke er noen av oss overvektige eller har livsstilssykdommer heller. Anonymkode: 27799...5c7
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #165 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Å få nugatti på brødskiver er jo ikke synonymt med at man ødelegger kostholdet for resten av livet. Den klare beskjeden vi får fra helsevesenet er at antall kalorier inn er viktigere enn hvor kaloriene kommer fra. Jeg var kresen, småspist og svært undervektig som barn selv og fikk ikke tilbud om annen mat om jeg ikke likte det som ble servert, selv om jeg smakte. Å gå sulten fra bordet var helt vanlig for meg. Denne praksisen er ikke noe jeg ønsker å videreføre til mine barn. Som voksen er jeg altetende og det er også de jeg kjenner som utelukkende spiste sjokade som pålegg på brødskiven gjennom hele oppveksten. Ikke er noen av oss overvektige eller har livsstilssykdommer heller. Anonymkode: 27799...5c7 Og ungen spiser altså KUN kalorier fra sjokoladepålegg? Vi er nok forskjellige, jeg synes det er mye bedre å gå sulten fra bordet (og så bli tilbudt noe annet rett etterpå) enn å få polarbrød med nugatti til middag hver dag. Anonymkode: 15361...461 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #166 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hva med å aldri gi nugatti i utgangspunktet? Hvorfor MÅ man gi barna dritt? Hvis de ikke visste at nugatti eksisterte måtte de jo ha spist normal mat. Anonymkode: 6e175...23a Du vet at unger får input fra andre steder enn hjemmet? Har du skolebarn? Mine spiser sunn mat og vi har aldri nugatti hjemme, men de lærte seg allerede i bhg hva det er for noe. Hører stadig om både loff, nugatti, donuts, kaker og godteri i matpakkene på skolen. 😅 Anonymkode: b9004...d06
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #167 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Og ungen spiser altså KUN kalorier fra sjokoladepålegg? Vi er nok forskjellige, jeg synes det er mye bedre å gå sulten fra bordet (og så bli tilbudt noe annet rett etterpå) enn å få polarbrød med nugatti til middag hver dag. Anonymkode: 15361...461 Nei, ungene spiser også noen få andre pålegg, smør, skinkeost, leverpostei, kaviar og hvitost. I perioder - som kan vare en god stund - er det dog kun søtt pålegg som går ned. Og det er greit. Alternativet er da barn som sulter seg eller spiser tørre brødskiver/ knekkebrød uten pålegg. Vi tilbyr ikke noe annet rett etterpå. Vi tilbyr alltid noe barnet liker i utgangspunktet til måltidene. Anonymkode: 27799...5c7
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #168 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du vet at unger får input fra andre steder enn hjemmet? Har du skolebarn? Mine spiser sunn mat og vi har aldri nugatti hjemme, men de lærte seg allerede i bhg hva det er for noe. Hører stadig om både loff, nugatti, donuts, kaker og godteri i matpakkene på skolen. 😅 Anonymkode: b9004...d06 Oj, hva slags skole er dette? 😶 Ja, jeg har skolebarn. De spiser ikke sånt på skolen her, men uansett har man jo forhåpentligvis lært dem verdier innen de er så store. Jeg var et kresent barn som likevel ikke spiste usunn mat, ungen min er derimot en gourmet som bryr seg om god ernæring så kroppen og hode skal fungere best mulig. Anonymkode: 15361...461 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #169 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, ungene spiser også noen få andre pålegg, smør, skinkeost, leverpostei, kaviar og hvitost. I perioder - som kan vare en god stund - er det dog kun søtt pålegg som går ned. Og det er greit. Alternativet er da barn som sulter seg eller spiser tørre brødskiver/ knekkebrød uten pålegg. Vi tilbyr ikke noe annet rett etterpå. Vi tilbyr alltid noe barnet liker i utgangspunktet til måltidene. Anonymkode: 27799...5c7 Og igjen, der er man forskjellige, jeg anser «tørre brødskiver» som bedre enn tørre brødskiver med sjokoladepålegg. Men liker de virkelig ikke ferskt brød engang, kun tørt gammelt brød? Så utrolig merkelig preferanse 😶 Jeg synes ikke du ramset opp «få pålegg» da. Hverken jeg eller ungen min spiser like mange pålegg som dine gjør. Men så prøver vi å unngå brød i det hele tatt om vi kan. Gørr kjedelig og ikke spesielt sunn mat. Men hvis ungen din ikke liker noe frukt, ingen rå eller stekte eller bakte eller kokte grønnsaker, avokado, absolutt ingen bær, ikke noe kjøtt, yoghurt, kesam, cottagecheese (f.eks. i smoothies eller å blende med banan, avokado og kakaopulver), ingen nøtter, ingen frø, ingenting av egg, så kan jeg skjønne at dere blir redusert til å servere brød til middag selv om jeg synes det er spesielt at det er tørt. Anonymkode: 15361...461 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #170 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Oj, hva slags skole er dette? 😶 Ja, jeg har skolebarn. De spiser ikke sånt på skolen her, men uansett har man jo forhåpentligvis lært dem verdier innen de er så store. Jeg var et kresent barn som likevel ikke spiste usunn mat, ungen min er derimot en gourmet som bryr seg om god ernæring så kroppen og hode skal fungere best mulig. Anonymkode: 15361...461 Det er en skole hvor noen barn har foreldre som mener at "jeg bestemmer selv over mitt barn, dere kan bare drite i å legge dere oppi hva JEG velger å la MITT barn spise/gjøre/osv". Ser det er flust av på de på diverse grupper på Facebook, her på KG og andre fora. 😂 Godt du har en så fornuftig unge - du har tydeligvis gjort noe rett! Jeg har en snusfornuftig alteter og en superkresen sultestreiker, men begge spiser sunt - selv om de har hørt om nugatti fra andre. Anonymkode: b9004...d06 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #171 Skrevet 20. januar 2024 Det mange ikke helt har satt seg inn i, er at det er ulikheter i grad av kresenhet og ulike årsaker til kresenheten. Så her tenker jeg en bare må stole på foreldrene. Det finnes garantert foreldre som bidrar til å opprettholde eller forsterke kresenhet med det de gjør, men vi vet ikke hvem det gjelder, så det er bare å droppe dømmingen. Det finnes barn som hadde sultet om en ikke fikk lett seg frem til noe de spiste. Jeg var et slikt barn selv, og jeg strever med matlyst og periodevis undervekt som voksen også. Jeg hadde sikkert ikke nådd voksen alder i gamle dager. Men jeg er ikke glad for at foreldrene mine ga meg honnikorn med h-melk og sukker til alle måltider heller, det var ikke bra for hverken tenner eller helse. Jeg spiser det meste nå, men strever med å spise nok. Som voksen er jeg i stand til å velge at det jeg spiser inneholder næring jeg trenger. Som barn var jeg ikke det, og jeg trengte hjelp. Men det var akkurat meg. Og det gikk bra med meg til slutt til tross for den usunne kosten. Kresenheten kan være genetisk. Kanskje det er noe greier med at steinaldermennesket ikke skulle spise giftige bær og fordervet kjøtt, som har tatt helt av og virker mot sin hensikt i noen tilfeller. Man kan streve med lav matlyst, på grunn av mangeltilstnader som kommer av kresenheten eller bare medfødt lav matlyst, så upraktisk og lite hensiktsmessig det enn er. Noen har tilstander som gjør dem mye kvalme, de har halsbrann og sure oppstøt eller får smerter ved matinntak. Eller de hadde det slik da de var yngre, og har fått et dårlig forhold til mat som vedvarer og er vanskelig å komme ut av. Jeg har møtt barn som har store problemer med at konsistenser og lukt av mat vekker traumereaksjoner etter overgrep. Det er gjerne ikke noe de foresatte utdyper til omverdenen. I noen tilfeller er det klokt å presse på, for å minske kresenheten. I andre tilfeller er det nytteløst og virker mot sin hensikt. Anonymkode: ec781...eaf
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #172 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Og igjen, der er man forskjellige, jeg anser «tørre brødskiver» som bedre enn tørre brødskiver med sjokoladepålegg. Men liker de virkelig ikke ferskt brød engang, kun tørt gammelt brød? Så utrolig merkelig preferanse 😶 Jeg synes ikke du ramset opp «få pålegg» da. Hverken jeg eller ungen min spiser like mange pålegg som dine gjør. Men så prøver vi å unngå brød i det hele tatt om vi kan. Gørr kjedelig og ikke spesielt sunn mat. Men hvis ungen din ikke liker noe frukt, ingen rå eller stekte eller bakte eller kokte grønnsaker, avokado, absolutt ingen bær, ikke noe kjøtt, yoghurt, kesam, cottagecheese (f.eks. i smoothies eller å blende med banan, avokado og kakaopulver), ingen nøtter, ingen frø, ingenting av egg, så kan jeg skjønne at dere blir redusert til å servere brød til middag selv om jeg synes det er spesielt at det er tørt. Anonymkode: 15361...461 Jeg har heller ikke skrevet at de ikke spiser noe annen mat enn skive med skokoladepålegg, men i perioder er det det eneste som går ned. Av det du skriver har jeg uthevet det de blant annet ikke spiser - og jeg har forsøkt, helt siden innføring av fast føde ved 3,5/4 måneders alder. (De likte heller ikke mme og fikk ikke nok næring av morsmelk alene.) Når jeg refererer til tørt brød mener jeg brød uten pålegg uavhenging av hvor ferskt det er. De spiser ikke hjemmebakt brød heller, verken hjemme, på besøk eller i barnehagen. (Har bakt mange ulike typer). De liker kun de ekle industribakte «barnevennlige» brødene fra matbutikkene. Problemet er når de er kresne og undervektige er det ikke nok kalorier i en brødskive uten pålegg til at de skal vokse. Det er ikke greit at veksten stagnerer. Alternativet da er sonde. Og da er det ikke vanskelig å heller velge å gi skive med sjokade for å få vekten opp. De er der vi har vært - få barna opp i vekt eller sonde. Hvor de da får kaloriene fra er helt uvesentlig. Anonymkode: 27799...5c7
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #173 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har heller ikke skrevet at de ikke spiser noe annen mat enn skive med skokoladepålegg, men i perioder er det det eneste som går ned. Av det du skriver har jeg uthevet det de blant annet ikke spiser - og jeg har forsøkt, helt siden innføring av fast føde ved 3,5/4 måneders alder. (De likte heller ikke mme og fikk ikke nok næring av morsmelk alene.) Når jeg refererer til tørt brød mener jeg brød uten pålegg uavhenging av hvor ferskt det er. De spiser ikke hjemmebakt brød heller, verken hjemme, på besøk eller i barnehagen. (Har bakt mange ulike typer). De liker kun de ekle industribakte «barnevennlige» brødene fra matbutikkene. Problemet er når de er kresne og undervektige er det ikke nok kalorier i en brødskive uten pålegg til at de skal vokse. Det er ikke greit at veksten stagnerer. Alternativet da er sonde. Og da er det ikke vanskelig å heller velge å gi skive med sjokade for å få vekten opp. De er der vi har vært - få barna opp i vekt eller sonde. Hvor de da får kaloriene fra er helt uvesentlig. Anonymkode: 27799...5c7 Jeg hadde heller sondematet ungen min med sunn mat i de periodene enn å la dem leve på brød med sjokoladepålegg til alle måltider de periodene. Veldig surrealistisk å tenke på at alle barna dine hadde vært døde om de ble født inn i en velstående familie i India, Asia eller andre steder uten Norges brød-kultur 😳 Og ellers er vel egg, frukt, bær og yoghurt mye bedre mat enn brød og sjokoladepålegg, men sånn jeg forstår det har dere perioder der ungen nekter å spise noe som helst av f.eks. friske jordbær, blåbær, bringebær, noen form for frukt eller yoghurt eller egg, og kun spiser industribrød med sjokoladepålegg eller industribrød uten noe på, til alle måltider over flere dager eller uker. Det må være svært tungt å ha så sterkt psykisk syke barn, dette er jo en ekstrem form for selvskading 💔 Anonymkode: 15361...461 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #174 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har heller ikke skrevet at de ikke spiser noe annen mat enn skive med skokoladepålegg, men i perioder er det det eneste som går ned. Av det du skriver har jeg uthevet det de blant annet ikke spiser - og jeg har forsøkt, helt siden innføring av fast føde ved 3,5/4 måneders alder. (De likte heller ikke mme og fikk ikke nok næring av morsmelk alene.) Når jeg refererer til tørt brød mener jeg brød uten pålegg uavhenging av hvor ferskt det er. De spiser ikke hjemmebakt brød heller, verken hjemme, på besøk eller i barnehagen. (Har bakt mange ulike typer). De liker kun de ekle industribakte «barnevennlige» brødene fra matbutikkene. Problemet er når de er kresne og undervektige er det ikke nok kalorier i en brødskive uten pålegg til at de skal vokse. Det er ikke greit at veksten stagnerer. Alternativet da er sonde. Og da er det ikke vanskelig å heller velge å gi skive med sjokade for å få vekten opp. De er der vi har vært - få barna opp i vekt eller sonde. Hvor de da får kaloriene fra er helt uvesentlig. Anonymkode: 27799...5c7 Jeg glemte dog å legge til - for å få tema tilbake til trådstart - sender du handleliste til foreldrene til barnas venner med krav om at de må kjøpe inn nugatti og det spesifikke industribrødet barna dine aksepterer, eller sender du med dem matpakke, evt ikke sender dem på besøk i de dårlige periodene? Anonymkode: 15361...461 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #175 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 19.1.2024 den 10.20): Igjen, umulig å svare på, for jeg vet ikke om dere har prøvd alle matretter og sunne ingredienser som finnes i hele i verden før dere innså at uten toro og pølser dør mitt barn. Jeg hadde heller servert barnet mitt redbull og champagne til frokost enn å la hen dø, om det var alternativet, men jeg mistenker at mange av de som har barn som lever på toro, makaroni og pølser, inni mellom har denne maten i hus uansett og det er derfor man oppdaget at ungen ikke ville spise annet. Og en del av dem er så elendige kokker at jeg tenker jeg også heller ville dødd av sult heller enn å spise den fæle maten de produserer. Da er kanskje matlagingskurs bedre enn å begynne med toro, men uansett veldig merkelig med et barn som hverken liker friske jordbær, bringebær, blåbær, moreller, ikke en eneste frukt, ikke raspet gulrot eller sukkererter eller avokado eller en mild nepe, ikke noe av rent kjøtt eller kylling eller kjøttdeig eller fisk (ikke for det, jeg er usikker på om oppdrettslaks er noe bedre, i hvert fall er det skikkelig uetisk…), ikke egg i noen form, ingen type nøtter, ikke solsikkefrø, ingen urter, ikke små sprø snacksepaprika eller melon eller spekekjøtt, ikke lomper/potetkaker, ikke stekte potetbåter eller hasselback potete eller duchesse-poteter, eller de millioner andre ingredienser og matretter som finnes… Men om jeg tar feil og det er sånn at dere aldri før har hatt dette i hus, og hverken du, mannen eller evt andre barn i familien noen gang spiser eller har spist dette, så skjønner jeg deg. Anonymkode: 15361...461 Neida, vi har ikke prøvd alt i hele verden, for det spiser ikke engang vi. Synes du angriper litt vel hardt, omtrent indirekte personangrep, men jeg forstår at om du ikke har et barn som mitt så er det muligens umulig å sette seg inn i situasjonen. Jeg nevnte èn av tingene vårt barn får servert. Det betyr ikke at det ikke spiser andre ting, men viste til hvorfor barnet iblant får tomatsuppe. Du har forresten ikke svart meg tidligere i tråden, det var mitt første innlegg og jeg har ikke lest noen av dine forrige innlegg. Jeg tror ikke jeg har lyst til det heller... Anonymkode: 686b1...173
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #176 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg glemte dog å legge til - for å få tema tilbake til trådstart - sender du handleliste til foreldrene til barnas venner med krav om at de må kjøpe inn nugatti og det spesifikke industribrødet barna dine aksepterer, eller sender du med dem matpakke, evt ikke sender dem på besøk i de dårlige periodene? Anonymkode: 15361...461 Sender med mat. Besteforeldre har alltid mat i hus barna spiser. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg hadde heller sondematet ungen min med sunn mat i de periodene enn å la dem leve på brød med sjokoladepålegg til alle måltider de periodene. Veldig surrealistisk å tenke på at alle barna dine hadde vært døde om de ble født inn i en velstående familie i India, Asia eller andre steder uten Norges brød-kultur 😳 Og ellers er vel egg, frukt, bær og yoghurt mye bedre mat enn brød og sjokoladepålegg, men sånn jeg forstår det har dere perioder der ungen nekter å spise noe som helst av f.eks. friske jordbær, blåbær, bringebær, noen form for frukt eller yoghurt eller egg, og kun spiser industribrød med sjokoladepålegg eller industribrød uten noe på, til alle måltider over flere dager eller uker. Det må være svært tungt å ha så sterkt psykisk syke barn, dette er jo en ekstrem form for selvskading 💔 Anonymkode: 15361...461 Svelg kamelene dine den dagen du får valget av barnelege om å legge inn barnet på sykehus for sondemating gjennom nesen eller «gi det skive med sjokade» for å få opp vekt som er kritisk lav. Det siste er vesentlig mindre traumatiserende for barnet enn det første. Å heller velge sonde enn usunn mat fremstår for meg som helt ekstremt og jeg klarer virkelig ikke å ta deg seriøst! Man legger ikke på seg av å spise gulrøtter, bringebær, agurk og vannmelon. Man trenger høykaloririk mat i tillegg. Anonymkode: 27799...5c7 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #177 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Neida, vi har ikke prøvd alt i hele verden, for det spiser ikke engang vi. Synes du angriper litt vel hardt, omtrent indirekte personangrep, men jeg forstår at om du ikke har et barn som mitt så er det muligens umulig å sette seg inn i situasjonen. Jeg nevnte èn av tingene vårt barn får servert. Det betyr ikke at det ikke spiser andre ting, men viste til hvorfor barnet iblant får tomatsuppe. Du har forresten ikke svart meg tidligere i tråden, det var mitt første innlegg og jeg har ikke lest noen av dine forrige innlegg. Jeg tror ikke jeg har lyst til det heller... Anonymkode: 686b1...173 Hvorfor tenkte du at det var relevant for en tråd om barn som kun spiser et par ting og foreldrene i tillegg sender kravliste til andre om å handle inn og tilberede spesialmaten, at ditt barn iblant får tomatsuppe? Mitt barn får iblant softis, eller en skyr, men jeg skriver jo ikke et innlegg om det i en tråd om kresne barn som kun spiser en eller to matvarer, det er jo helt irrelevant selv om jeg skulle ønske å forsvare at jeg ved anledning har gitt denne usunne maten. Og beklager at jeg blandet deg med en annen anonym. Innlegget ditt fremsto som en fortsettelse av det en annen bruker skrev, jeg burde selvsagt ha sjekket anonymkoden. Anonymkode: 15361...461
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #178 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sender med mat. Besteforeldre har alltid mat i hus barna spiser. Svelg kamelene dine den dagen du får valget av barnelege om å legge inn barnet på sykehus for sondemating gjennom nesen eller «gi det skive med sjokade» for å få opp vekt som er kritisk lav. Det siste er vesentlig mindre traumatiserende for barnet enn det første. Å heller velge sonde enn usunn mat fremstår for meg som helt ekstremt og jeg klarer virkelig ikke å ta deg seriøst! Man legger ikke på seg av å spise gulrøtter, bringebær, agurk og vannmelon. Man trenger høykaloririk mat i tillegg. Anonymkode: 27799...5c7 Jeg ville lagt ned sonde selv, og gikk ut i fra at dere ville fått opplæring i dette om det var noe det stadig ble behov for. Jeg ville bedt helsepersonale vurdere muligheten for PEG dersom ungen stadig har kritisk lav vekt og må fores med romme kalorier for å overleve. Håper dere hyppig får tatt full blodprøveprofil for å følge med siden barna har så ekstremt kosthold. Ellers så endret jo premisset seg plutselig veldig her - plutselig spiser ikke barnet ditt KUN brød med nugatti/sjokoladepålegg i disse periodene likevel, det er bare i tillegg til sunn men kalorifattig mat som gulrøtter, bringebær, agurk og vannmelon? (agurk er forøvrig en rå grønnsak). Det var jo godt å høre. Anonymkode: 15361...461
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #179 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg hadde heller sondematet ungen min med sunn mat i de periodene enn å la dem leve på brød med sjokoladepålegg til alle måltider de periodene. Veldig surrealistisk å tenke på at alle barna dine hadde vært døde om de ble født inn i en velstående familie i India, Asia eller andre steder uten Norges brød-kultur 😳 Og ellers er vel egg, frukt, bær og yoghurt mye bedre mat enn brød og sjokoladepålegg, men sånn jeg forstår det har dere perioder der ungen nekter å spise noe som helst av f.eks. friske jordbær, blåbær, bringebær, noen form for frukt eller yoghurt eller egg, og kun spiser industribrød med sjokoladepålegg eller industribrød uten noe på, til alle måltider over flere dager eller uker. Det må være svært tungt å ha så sterkt psykisk syke barn, dette er jo en ekstrem form for selvskading 💔 Anonymkode: 15361...461 Nei det tror jeg fakrisk ikke du villet gjort, å si noe sånt er så tåpelig at jeg gar ikke ord Anonymkode: f2ae7...a90
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #180 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Sender med mat. Besteforeldre har alltid mat i hus barna spiser. Svelg kamelene dine den dagen du får valget av barnelege om å legge inn barnet på sykehus for sondemating gjennom nesen eller «gi det skive med sjokade» for å få opp vekt som er kritisk lav. Det siste er vesentlig mindre traumatiserende for barnet enn det første. Å heller velge sonde enn usunn mat fremstår for meg som helt ekstremt og jeg klarer virkelig ikke å ta deg seriøst! Man legger ikke på seg av å spise gulrøtter, bringebær, agurk og vannmelon. Man trenger høykaloririk mat i tillegg. Anonymkode: 27799...5c7 🙏 Anonymkode: f2ae7...a90
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå