Gå til innhold

Barn og matvaner

Fremhevede innlegg

Skrevet
Macro skrev (Akkurat nå):

Merkelig å sitte å jabbe til det kjedsommelige om autister i flyktningleire når dette handler om barn på ettermiddagsbesøk i Norge.  USA-oppførsel er å til enhver tid skal dra med alle verdens hensyn når hensikten er fullstendig ubegrunnet.

Barn på ettermiddagsbesøk i Norge kan også ha (uoppdaget) autisme som årsak til ekstrem kresenhet.

Anonymkode: a036b...8e0

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Så du mener at foreldre som holder så fast på å ikke introdusere usunne matvarer at de ender med undervektige barn fordi 'nugatti skal ikke inn i mitt hus' og barnet ikke tar til seg næring er gode foreldre? Ok.

Det finnes ekstreme på alle sider, men jeg mener oppriktig de aller fleste prøver sitt beste. Å si at foreldrene er dårlig foreldre som gir barnet ditt boller for å overleve, tenker jeg blir feil. Å si at foreldrene er gode foreldre som ikke gir noe sukker, blir like feil. For meg. 

Anonymkode: 98207...0c1

• Liker 1
Skrevet
Macro skrev (19 minutter siden):

Jeg er veldig heldig og har et barn som liker "alt".

Jeg er likevel ikke dum nok til å tro at andre barn er kresne fordi foreldrene er late. Barn har veldig enkle og samtidig fintfølende smaksløker, og smaksløker endrer seg hele livet. Derfor vil de fleste barn fortrekke matvarene du lister opp.

Jeg har hatt flaks med min unge. Han er ikke en altetende unge fordi JEG har lagt inn innsats i det.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva bidrar du med egentlig i denne diskusjonen?

Trådens tema

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Barn på ettermiddagsbesøk i Norge kan også ha (uoppdaget) autisme som årsak til ekstrem kresenhet.

Eller de er under utredning og det er et sårt tema man ikke vil spre til alle. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det finnes ekstreme på alle sider, men jeg mener oppriktig de aller fleste prøver sitt beste. Å si at foreldrene er dårlig foreldre som gir barnet ditt boller for å overleve, tenker jeg blir feil. Å si at foreldrene er gode foreldre som ikke gir noe sukker, blir like feil. For meg. 

Enig her. Så lenge alle passer sine egne barn og gjør så godt de kan så kommer vi langt. Barn er ulike og utvikler seg ulikt. Å nærmest ha som hobby å se ned på andre foreldre er bare tarvelig 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det hadde barnet. Det ble undervektig. En 4 åring som veier som en 1 åring er ikke noe å strebe etter. Så boller ble det, hva som helst inn. Det er ikke slik at fordi man prøver å servere annet, prøver å etablere gode matvaner, at det hadde gitt noe annet utfall som mange tror. Eller at foreldre gjør det fordi det er så enkelt. «Jeg hadde bare tatt bort bollene, så viipps, hadde jeg løst problemet!». Tror du ikke de har fått det irriterende rådet x antall ganger? 

Er vel i sånne tilfeller ernæringsfysiolog bør inn i bildet

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja alle kresne barn har det....

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, Macro said:

Enig her. Så lenge alle passer sine egne barn og gjør så godt de kan så kommer vi langt. Barn er ulike og utvikler seg ulikt. Å nærmest ha som hobby å se ned på andre foreldre er bare tarvelig 

Det var godt beskrevet: hobby for å se ned på andre foreldre 👑

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det jeg sa var nøyaktig det motsatte; foreldre som gir barnet boller for å overleve er gode foreldre fordi de har fortsatt å introdusere ulike matvarer til barnet inntil de finner noe barnet liker.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det har du helt forbanna rett i, men når de er kommet opp i en slik alder at de drar på besøk alene så er det trolig både utredet og oppdaget. Igjen, autisme er i mindretal. Den største grunnen til at barn er kresne er at de er BARN og barn har andre forutsetninger enn oss voksne for opplevelse av smak.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Maleficenta said:

Er vel i sånne tilfeller ernæringsfysiolog bør inn i bildet

Tror du ikke de har vært i dialog med x antall leger og helsepersonell? Tror du ikke de har fått dette rådet x antall ganger? Allikevel anbefalte alle å kjøre på med det barnet vil ha. For barnets utvikling og trivsel er faktisk viktigst. Å ligge på sykehuset og sonde er ikke det.  

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det jeg sa var nøyaktig det motsatte; foreldre som gir barnet boller for å overleve er gode foreldre fordi de har fortsatt å introdusere ulike matvarer til barnet inntil de finner noe barnet liker.

Jeg mener fremdeles det ikke definerer om man er en god eller dårlig forelder. Det hører ikke hjemme i denne diskusjonen for meg. De kunne vært megadårlig foreldre for alt man vet ellers. 

Skrevet
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Ja alle kresne barn har det....

Nei, noen kresne barn har det, og du vet ikke om det kresne barnet du har på besøk har autisme eller ikke. Ofte vet man ikke hvem som er på spekteret eller ei før langt inn i tenårene - og noen ganger ikke før langt inn i voksen alder fordi de har lært å maskere symptomene for å passe inn i samfunnet.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nei, noen kresne barn har det, og du vet ikke om det kresne barnet du har på besøk har autisme eller ikke. Ofte vet man ikke hvem som er på spekteret eller ei før langt inn i tenårene - og noen ganger ikke før langt inn i voksen alder fordi de har lært å maskere symptomene for å passe inn i samfunnet.

Man merker da tydelig om et barn har autisme. Asperger er vel vanskeligere å oppdage men uansett poenget er at diagnose er ikke grunnen for alt. Dessuten barnet i hi endte jo med å smake på annen mat...

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Macro skrev (2 minutter siden):

Det har du helt forbanna rett i, men når de er kommet opp i en slik alder at de drar på besøk alene så er det trolig både utredet og oppdaget. Igjen, autisme er i mindretal. Den største grunnen til at barn er kresne er at de er BARN og barn har andre forutsetninger enn oss voksne for opplevelse av smak.

Nei. Både min tolvåring og min venninnes nesten voksne sønn skal utredes nå fordi symptomene på autisme først er blitt tydelige nå. Begge har vært på besøk alene i ganske mange år nå, for å si det sånn.

Skrevet
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Man merker da tydelig om et barn har autisme

Nei, det gjør man ikke nødvendigvis. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg mener fremdeles det ikke definerer om man er en god eller dårlig forelder. Det hører ikke hjemme i denne diskusjonen for meg. De kunne vært megadårlig foreldre for alt man vet ellers. 

Det gjør det ikke 

Skrevet

Nei. Både min tolvåring og min venninnes nesten voksne sønn skal utredes nå fordi symptomene på autisme først er blitt tydelige nå. Begge har vært på besøk alene i ganske mange år nå, for å si det sånn.

Ok. Ønsker begge gutter masse lykke til!

Skrevet
8 minutter siden, Maleficenta said:

Man merker da tydelig om et barn har autisme. Asperger er vel vanskeligere å oppdage men uansett poenget er at diagnose er ikke grunnen for alt. Dessuten barnet i hi endte jo med å smake på annen mat...

Hvis man merker det SÅ lett, hvorfor er det så vanskelig å få stilt diagnosene? 

Skrevet

Åååh jeg var HELT SIKKER på at mine barn kommer til å spise alt. ALT! Og det har jeg tilrettelagt fra begynnelsen av, med Baby lead weaning, med prøvesmaking av veldig mye forskjellige, med alltid være med på matlaging, og bare spise samme mat som oss voksne, sitte med oss ved bordet fra veldig liten, osv osv. Vi to voksne, spiste mat uten salt og krydder, for at babyen kunne spise samme mat som oss, i mange, mange måneder. Så pass at vi begge voksne ble vant til mindre salt i maten, som er jo for så vidt bra. Men, ungen ble jo helvetes kresen allikevel. Og det gikk liksom bare nedover. Toppet seg da han var 3 år, tenker jeg. Da var det virkelig ingenting annet han spiste, enn pølser og pizza. Barnet fikk påvist alvorlig anemi (jernmangel), måtte gå på jernmedisin - som er veldig hard for magen, og vi fikk beskjed at barnet MÅTTE spise sammen med medisinen. Og om makaroni og pølser var eneste barnet spise, så skulle han få det, det var bedre enn å ikke spise noe.  Ja, det hjalp jo ikke akkurat på kresenhet. Og det er noe vi sliter fortsatt med, han er 9 år gammel, og han har blitt mye bedre på å spise forskjellige mat, men jeg ser jo, han er fortsatt dårlig på to ting, det ene er smake på nye ting, det misliker han sterkt. Og det andre, er å føle og kjenne igjen sin egen sultfølelse. Han blir bare ikke sulten, han glemmer å spise, hvis han ikke blir minnet på det. Det slår ikke feil, da han kommer hjem etter skolen, kommer han å glemme lunsj hvis ikke jeg minner ham på det. Og ja, han er jo veldig tynn og mindre enn alle andre i klassen, på tross av at faren hans er 190 høy. 

Så jeg kan ihvertfall spise hatten min nå. 

ps. jeg har en til unge, hun spiser ALT! så jeg lyktes ihvertfall i 50% av tilfeller. 😅Men altså, jeg tror vi som foreldre kan påvirke mindre enn vi tror. Ihvertfall, mindre enn vi tror FØR vi blir foreldre. 🙈

Anonymkode: 16705...09d

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...