Maleficenta Skrevet 19. januar 2024 #41 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Tja, jeg har en alteter og en kresen. Ikke gjort noe annerledes med noen av de. Anonymkode: 6bdcc...c3f Men man må jo stille litt krav til den kresne. Jeg og var kresen som barn men fikk aldri egen middag de dagene vi hadde noe jeg ikke likte 1
Macro Skrevet 19. januar 2024 #42 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, det finnes mennesker som sulter ihjel fordi de oppriktig ikke greier å få ned den maten som er tilgjengelig. Da er det riktig nok et godt hakk forbi 'normalt kresen' og inne i definisjonen 'spiseforstyrrelse', men ARFID (Avoidant Restrictive Food Intake Disorder) er langt fra uvanlig hos mennesker med blant annet autisme - også autisme i så mild grad at menigmann ikke vil se på vedkommende som noe annet enn 'litt pussig'. Anonymkode: a036b...8e0 Jojo, men det er svært sjeldent da.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #43 Skrevet 19. januar 2024 Arkana skrev (24 minutter siden): Jeg blir litt oppgitt av slike innlegg, hvor man automatisk går ut fra at alt er foreldrenes skyld. Mange barn er faktisk kresne, skikkelig kresne, på tross av all den gode, varierte og hjemmelagede maten barnet har blitt servert siden det var baby. Ingen foreldre ønsker eller legger til rette for at barna deres skal leve på pølser og Toro tomatsuppe. Det er ingenting som er så irriterende som når foreldre med barn som er enkle (enten det er i matveien, med skolearbeid, med søvn eller annet) skal komme med "gode råd" som om de har funnet løsningen og andre bare ikke har skjønt det. Det er tydelig at dette er noe du ikke har peiling på og da kan du godt holde deg for god til å synse om andre foreldre og hva de evt har gjort galt. Her tar du dessverre feil. Det finnes foreldre som legger tilrette for at barn skal leve usunt. Kanskje ikke helt bevisst, men fordi løsningene er enkle i en hektisk hverdag. Vi er så opptatte med at ungene skal delta på så mye, at hverdagen skal fylles opp med det ene og det andre og at vi skal bruke tiden på helt andre ting, så middag og trivsel rundt positive måltidsopplevelser blir nedprioritert. Mange glemmer netopp dette. I tillegg har vi prisøkninger og det skaper utfordringer for mange å velge sunne alternativer. Pølser og usunne alternativer er noe barn får servert i stortsett alle lag, og de er laget for at «alle» skal like det. Usunne alternativer serveres på kino, lekeland og happenings der barn og unge er målgruppen. Nå har vi i tillegg SoMe som fokuserer på reklame rettet mot barn og unge, og her sitter vi foreldre og fornekter dette. Anonymkode: b2096...1f7 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #44 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, det finnes mennesker som sulter ihjel fordi de oppriktig ikke greier å få ned den maten som er tilgjengelig. Da er det riktig nok et godt hakk forbi 'normalt kresen' og inne i definisjonen 'spiseforstyrrelse', men ARFID (Avoidant Restrictive Food Intake Disorder) er langt fra uvanlig hos mennesker med blant annet autisme - også autisme i så mild grad at menigmann ikke vil se på vedkommende som noe annet enn 'litt pussig'. Anonymkode: a036b...8e0 Så et autistisk barn som aldri har blitt introdusert for annet enn "sunn" mat vil sulte ihjel? Anonymkode: ad1ca...8fe 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #45 Skrevet 19. januar 2024 16 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg hadde tenkt at om du krever at jeg skal kjøpe inn usunn spesialmat til avkommet ditt må du enten vippse meg penger, eller så får du sende med junken, eller stole på at jeg klarer å finne på noe mat så ungen overlever til du går ham hjem. Min unge liker best indrefilet og hummerhaler og friske bær, hadde du satt peis på den infoen også? Jeg synes ditt menneskesyn er det forkastelige, du fortsetter omsorgssvikten disse foreldrene bedriver. Hadde du brukt oppdragervold mot barnet også, hvis det var vanen fra barnets hjem? Anonymkode: 15361...461 Da får du takke nei til besøket fremfor å legge skam på både moren og barnet. Hør på deg selv og hvordan du skriver. Disse holdningene er mye verre enn at barnet spiser bare boller en periode. Anonymkode: 98207...0c1 1 2
Macro Skrevet 19. januar 2024 #46 Skrevet 19. januar 2024 Maleficenta skrev (Akkurat nå): Men man må jo stille litt krav til den kresne. Jeg og var kresen som barn men fikk aldri egen middag de dagene vi hadde noe jeg ikke likte Det var ikke kravene som gjorde at du ble bedre, men tiden som gikk. 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #47 Skrevet 19. januar 2024 12 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg lurer opruktig på om det finnes kresne barn i flyktningeleire og land med sultkatastrofer? Anonymkode: ad1ca...8fe Barn er barn, selv i krig, har du tenkt på det? Anonymkode: 98207...0c1 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #48 Skrevet 19. januar 2024 Maleficenta skrev (2 minutter siden): Men man må jo stille litt krav til den kresne. Jeg og var kresen som barn men fikk aldri egen middag de dagene vi hadde noe jeg ikke likte Mine får heller ikke spesialtilpassede middager. Middagen er det som er på bordet. Jeg har krav om å smake før man sier man ikke liker. Men jeg har ikke som krav å tvinge de til å spise. Anonymkode: 68fb3...096 5
Macro Skrevet 19. januar 2024 #49 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det var en mor her, som nettopp skrev at en unge hun kjenner sulter seg ihjel om han ikke får boller. Da spiser han ikke alt i nøden? Anonymkode: ad1ca...8fe Ja, unnskyld da. Jeg orker ikke dra med alle unike avvik hele tiden. Blir for USA for meg å holde på sånn😅 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #50 Skrevet 19. januar 2024 Macro skrev (1 minutt siden): Jojo, men det er svært sjeldent da. Jojo, men disse finnes også i flyktningeleire og områder rammet av sultkatastrofer, og er skapninger som ikke spiser hva som helst når nøden er stor nok. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så et autistisk barn som aldri har blitt introdusert for annet enn "sunn" mat vil sulte ihjel? Anonymkode: ad1ca...8fe Gode foreldre fortsetter å introdusere nye matvarer inntil de finner noe barna liker, og enkelte barn ender opp med sondemat nettopp fordi de ikke spiser noe av det som tilbys. Pølser og brødskive med nugatti er mye mer næringsrikt enn ingenting. Anonymkode: a036b...8e0 2
Macro Skrevet 19. januar 2024 #51 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jojo, men disse finnes også i flyktningeleire og områder rammet av sultkatastrofer, og er skapninger som ikke spiser hva som helst når nøden er stor nok. Gode foreldre fortsetter å introdusere nye matvarer inntil de finner noe barna liker, og enkelte barn ender opp med sondemat nettopp fordi de ikke spiser noe av det som tilbys. Pølser og brødskive med nugatti er mye mer næringsrikt enn ingenting. Anonymkode: a036b...8e0 Javel.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #52 Skrevet 19. januar 2024 3 minutter siden, Macro said: Jojo, men det er svært sjeldent da. Men, poenget er at det finnes. Det er ikke ikke-eksisterende. Hvordan vet man hvem som sliter med hva? Når man i tillegg møter på holdninger som at man driver barnemishandling, er det ikke så lett. Anonymkode: 98207...0c1 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #53 Skrevet 19. januar 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jojo, men disse finnes også i flyktningeleire og områder rammet av sultkatastrofer, og er skapninger som ikke spiser hva som helst når nøden er stor nok. Gode foreldre fortsetter å introdusere nye matvarer inntil de finner noe barna liker, og enkelte barn ender opp med sondemat nettopp fordi de ikke spiser noe av det som tilbys. Pølser og brødskive med nugatti er mye mer næringsrikt enn ingenting. Anonymkode: a036b...8e0 Jeg syns det er feil å snakke om gode og dårlige foreldre i disse tilfellene. Anonymkode: 98207...0c1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #54 Skrevet 19. januar 2024 3 minutter siden, Macro said: Ja, unnskyld da. Jeg orker ikke dra med alle unike avvik hele tiden. Blir for USA for meg å holde på sånn😅 Det blir for USA å holde på slik? Merkelig uttalelse. Anonymkode: 98207...0c1 1
Macro Skrevet 19. januar 2024 #55 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men, poenget er at det finnes. Det er ikke ikke-eksisterende. Hvordan vet man hvem som sliter med hva? Når man i tillegg møter på holdninger som at man driver barnemishandling, er det ikke så lett. Anonymkode: 98207...0c1 JAVEL herregud da folkens😂 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #56 Skrevet 19. januar 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Mine får heller ikke spesialtilpassede middager. Middagen er det som er på bordet. Jeg har krav om å smake før man sier man ikke liker. Men jeg har ikke som krav å tvinge de til å spise. Anonymkode: 68fb3...096 Det er ofte en del av disse foreldrene som blir desperate og presser for mye også, og det forstår jeg. Men det kan gjøre vondt verre. Anonymkode: 98207...0c1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #57 Skrevet 19. januar 2024 1 minutt siden, Macro said: JAVEL herregud da folkens😂 Hva bidrar du med egentlig i denne diskusjonen? Anonymkode: 98207...0c1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #58 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg syns det er feil å snakke om gode og dårlige foreldre i disse tilfellene. Anonymkode: 98207...0c1 Så du mener at foreldre som holder så fast på å ikke introdusere usunne matvarer at de ender med undervektige barn fordi 'nugatti skal ikke inn i mitt hus' og barnet ikke tar til seg næring er gode foreldre? Ok. Anonymkode: a036b...8e0
Macro Skrevet 19. januar 2024 #59 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det blir for USA å holde på slik? Merkelig uttalelse. Anonymkode: 98207...0c1 Merkelig å sitte å jabbe til det kjedsommelige om autister i flyktningleire når dette handler om barn på ettermiddagsbesøk i Norge. USA-oppførsel er å til enhver tid skal dra med alle verdens hensyn når hensikten er fullstendig ubegrunnet. 2
Maleficenta Skrevet 19. januar 2024 #60 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Av de jeg kjenner, har noen matglade barn og andre mindre matglade barn. Det er ingen spesiell sammenheng med hvem som liker mat eller har prøvd å introdusere gode vaner eller matglede i huset. Et vennepar er kjempeglad i god mat, de har et barn som liker boller. Et annet barn spiser nesten bare usunt, de har et barn som liker absolutt alt. Har du også tenkt på at vi voksne har ulike preferanser? På hva vi syns smaker godt og ikke. For vi er alle ulike. Og to barn fra samme foreldre kan bli veldig ulike. Vi er ikke særlig opptatt av mat, men vi har begynt med smaksprøver fra 3,5 år og servert helt vanlig mat. Barnet vårt spiser (nesten) alt. Han smaker på alt. Igjen og igjen. Jeg skjønner ikke hvor han har stå-på-viljen fra. Jeg tror han har smakt ting han ikke syns smaker så godt sikkert 1000 ganger, og sagt nei. Til og med prøvd igjen og igjen under samme måltid. Ellers, så er barn ofte mer tilbøyelige til å spise når de ikke er hjemme, med andre og i sosiale sammenhenger. Det betyr ikke de liker det, men de kan presse seg lenger. Du er ikke her for kritikk, men du måtte bare skrive et innlegg om den deilige hjemmelagde maten din, uten å ha særlig kunnskap om barn tydeligvis. Anonymkode: 98207...0c1 For å sitere ditt siste avsnitt så hjelper det jo på det sosiale hjemme at man sitter ved bordet og spiser sammen. Vet noen gjør den tabben at de lar barnet spise måltider alene og ikke sitter sammen med barnet og spiser. Og så spiser de selv etter barnet er lagt eller noe. Vet om noen som gjør det 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå