Gå til innhold

Barn og matvaner

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

45 % rogn. 55 % annet.

Anonymkode: 15361...461

Eller faktisk mindre ren rogn enn det også for det er «45 % sukkersaltet rogn», så vet ikke hvor stor andel av det igjen som er salt og sukker.

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

45 % rogn. 55 % annet.

Mesteparten av annet er ren mat.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvis du ikke vet forskjellen på prosessert mat og ultraprosessert mat bør du lese deg litt opp. Har aldri hørt noen andre enn junkfood-og-ferdigmat fan-gjengen snakke som om at det er noe galt med prosessert mat, det er fullstendig stråmann-argumentasjon.

Eller tåler barns sarte små mager fint å spise mørt nok kjøtt, kraft, lever, egg, overkokte grønnsaker som brokkoli, flere typer frukt og bær…

Da er det kanskje på tide å realitetsorientere seg litt? Å fremstå som ekstremist hjelper ingen, hverken deg eller dine barn. Jeg er ingen fan av ferdig mat og lager mat selv, har barn som spiser det meste som du kan se av mine kommentarer tidligere i tråden. Men jeg nekter ikke barnet mitt hverken kaviar eller leverpostei hverken hjemme eller i barnehagen da disse produktene har gode innhold av næringsstoffer barn trenger og det finner utallige varianter å velge i.

Her trekker du beslutninger ut i fra noe som fremstår som ekstreme holdninger og klarer ikke å drøfte for hvorfor med gode nok argumenter. Dersom jeg har oversett disse, beklager jeg virkelig.

Når det gjelder det siste avsnittet du kommenterte gjaldt dette babygrøt, og en baby har et umodent fordøyelsessystem som må modnes med tid. Man serverer ikke produktene du ramser opp som første måltid til et barn, det tar tid å venne seg til. Samme gjør det med korn og tunge fibre. Babygrøt er laget for å fordøyes enklere for babyens mage og er et fullverdig alternativ anbefalt av helsepersonell verden over. Tenk litt på den. 

Anonymkode: b2096...1f7

• Liker 1
Skrevet
Macro skrev (6 minutter siden):

Mesteparten av annet er ren mat.

nei

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

«Lettrøkt og sukkersaltet rogn fra skrei (45 %), rapsolje, sukker, vann, potetflak, konserveringsmiddel (natriumbenzoat, kaliumsorbat), eddik, fargestoff (karmin, beta-apo-8`-karotenal)»

Rapsolje er ultraprosessert, sukker er ikke «ren mat», her kan du lese litt om natriumbenzoat

https://www.nrk.no/livsstil/atvarar-mot-konserveringsmiddel-1.4596169,

Mer og mer forskning viser at karmin er svært problematisk - uansett går det neppe under det andre enn deg kategoriserer som «ren mat».

Hvor er all den RENE maten du påstår kaviaren inneholder? Potetflak og vann?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da er det kanskje på tide å realitetsorientere seg litt? Å fremstå som ekstremist hjelper ingen, hverken deg eller dine barn. Jeg er ingen fan av ferdig mat og lager mat selv, har barn som spiser det meste som du kan se av mine kommentarer tidligere i tråden. Men jeg nekter ikke barnet mitt hverken kaviar eller leverpostei hverken hjemme eller i barnehagen da disse produktene har gode innhold av næringsstoffer barn trenger og det finner utallige varianter å velge i.

Her trekker du beslutninger ut i fra noe som fremstår som ekstreme holdninger og klarer ikke å drøfte for hvorfor med gode nok argumenter. Dersom jeg har oversett disse, beklager jeg virkelig.

Når det gjelder det siste avsnittet du kommenterte gjaldt dette babygrøt, og en baby har et umodent fordøyelsessystem som må modnes med tid. Man serverer ikke produktene du ramser opp som første måltid til et barn, det tar tid å venne seg til. Samme gjør det med korn og tunge fibre. Babygrøt er laget for å fordøyes enklere for babyens mage og er et fullverdig alternativ anbefalt av helsepersonell verden over. Tenk litt på den. 

Enig i det meste utenom babygrøten (hvetemel og melk). Her fikk barnet  full propp av grøt. Vanlig mild mat gikk fint gjennom systemet.

Anonymkode: ad1ca...8fe

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, man serverer matvarene jeg ramset opp som første mat, mens de fortsatt bare får små smaksprøver og i praksis fullammes, og så øker man mengden gradvis. Korn har du derimot rett i at er tungt fordøyelig og må tilvennes gradvis.

Babygrøt anbefales fordi det tross alt er bedre at inkompetente foreldre eller late foreldre heller gir det enn å gi posesaus/suppe eller sjokoladekake, ikke fordi det er den beste ernæringen for spedbarn. Du må nesten komme med en kilde på at kjøttkraft, lever og overkokt brokkoli er skadelig for babyer og at helsepersonell anbefaler at man i stedet gir industrigrøt.

Jeg «nekter» heller ikke barnet mitt hverken kaviar, iskrem, leverpostei eller sukker, men det er ikke daglig kosthold, eller noe vi har hjemme, eller noe jeg lot ungen spise flr den var sånn 3 år. At jeg ikke har sånt i hus betyr ikke at jeg «nekter ungen min det», det har ikke akkurat blitt etterspurt 😂 Og på besøk hos andre så spiser de det de får der, jeg sender nemlig i motsetning til den superfrekke kvinnen ts forteller om, IKKE kravliste om mat som må kjøpes inn, mat de ikke skal gi mitt barn etc.  Jeg evner å gi barnet mitt næringsstoffene som trengs uten å gi leverpostei eller kaviar. For eksempel spiser vi rogn. Vanlig rogn fra torsk vi fisker. Uten å blande det ut med minst 55 % potetflak og sukker og eddik og karmin og natriumbenzoat. 

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er en ting jeg har lurt på og det er foreldre som gir barna dårlige matvaner. 

Hvorfor gjør dere det vanskelig for dere? Hører fra andre foreldre om deres barn som spiser kun ditt eller datt. 

Før jul skulle barna få besøk av en nyinnflyttet barn i nabolaget. Moren sendte meg lister som barnet spiser. Det var kun pølser, pommes frites, pannekaker og Toro tomatsuppe. Det måtte være makaroni. Ingen annen pastatyper var godkjent. Brødskive, gjerne polarbrød og nugatti hvis vi lagde noe annet enn de nevnte matrettene. 

Siden barnet ofte var hos oss, ble vi lei av å spise den samme maten igjen og igjen. Men det kom etterhvert frem at barnet verken har allergier eller diagnoser annet enn kresen, begynte jeg å servere annen type mat jeg lager fra bunn. 

Barnet ville først ikke smake, men jeg sa at vi ikke har noe annet enn det som var på bordet. Så spiste barnet likevel og endte med å forsyne seg flere ganger. Og siden har barnet spist mye forskjellige mat hjemme hos oss.  

Dette er ikke ment som kritikk, men jeg undres hvorfor man tilrettelegger dårlige matvaner for barna? 

Anonymkode: ac562...13d

Ja enig. Forsåvit elsker jeg lister på små barn,  når de har allergier, for der bommer jeg nesten hver gangpå et eller annet. Vi har ikke allergier selv, så har ikke sånn tankegang.

Dog opplevde jeg at egne barn sluttet å spise ditt og datt når de begynte i bsrnehagen. Så syntes barnehagen også har et ansvar å lære barn i felleskap å ikke komentere andres mat. Da jeg avdekket at grunnen  var,  æsj spiser du makrell i tomat, æsj egg lukter vondt osv. Men jeg opplever at voksne gjør det samme. Spis mten din og hold kjeft om andres mat sier jeg bare.  Burde være bord skikk nr 1.

På den måten tror jeg flere barn smaker på mer,  da mat generelt ikke er negativt.  Vi tok dette opp med vår bh, og mine begynte å spise nesten alt igjen. Men samme runde med dette når de begynte på skolen også.  

Anonymkode: 9d80a...18a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har to barn på 6 og 8 år. Lager 90% av maten selv, har servert ungene alt mulig og tilpasser aldri. 8-åringen elsker mat og spiser alt, 6-åringen blir bare mer og mer kresen. Han sulter framfor å spise noe han ikke liker og er undervektig, så jeg sørger nå for at han har en del av de (sunnere) matvarene han liker slik at han får i seg noe.

Jeg begynner å forstå hvorfor foreldre med kresne barn tilrettelegger for at barna skal få i seg mat selv om det er polarbrød med nugatti. Noen serverer kanskje et lite utvalg mat av gammel vane, men hvis man serverer barnet ny mat så spiser det kanskje, som TS skriver, men noen barn spiser faktisk ikke og hva gjør man da? 

Anonymkode: b9004...d06

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

nei

Rapsolje er ultraprosessert, sukker er ikke «ren mat», her kan du lese litt om natriumbenzoat

https://www.nrk.no/livsstil/atvarar-mot-konserveringsmiddel-1.4596169,

Mer og mer forskning viser at karmin er svært problematisk - uansett går det neppe under det andre enn deg kategoriserer som «ren mat».

Hvor er all den RENE maten du påstår kaviaren inneholder? Potetflak og vann?

Med ren mat tenker jeg kalorier. Konditorfarge regner jeg feks ikke som ren mat, men del av et matprodukt. 

Jeg lever fortsatt, men lever enkelt👌

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har to barn på 6 og 8 år. Lager 90% av maten selv, har servert ungene alt mulig og tilpasser aldri. 8-åringen elsker mat og spiser alt, 6-åringen blir bare mer og mer kresen. Han sulter framfor å spise noe han ikke liker og er undervektig, så jeg sørger nå for at han har en del av de (sunnere) matvarene han liker slik at han får i seg noe.

Jeg begynner å forstå hvorfor foreldre med kresne barn tilrettelegger for at barna skal få i seg mat selv om det er polarbrød med nugatti. Noen serverer kanskje et lite utvalg mat av gammel vane, men hvis man serverer barnet ny mat så spiser det kanskje, som TS skriver, men noen barn spiser faktisk ikke og hva gjør man da? 

Men polarbrød med nugatti. De får jo bare i seg tomme kalorier da. Er ikke bedre å vokse opp feilernært med masse mangelsykdommer heller. De må isåfall ha kosttilskudd da. Om barnet ikke spiser må de til lege og henvises ernæringsfysiolog. De kan ikke bare styre det selv da.

Endret av Maleficenta
  • Nyttig 2
Skrevet
Maleficenta skrev (2 timer siden):

Men polarbrød med nugatti. De får jo bare i seg tomme kalorier da. Er ikke bedre å vokse opp feilernært med masse mangelsykdommer heller. De må isåfall ha kosttilskudd da. Om barnet ikke spiser må de til lege og henvises ernæringsfysiolog. De kan ikke bare styre det selv da.

Jo, selvsagt, men nå skrev jeg "jeg begynner å forstå hvorfor". Du kunne spurt meg for 3 år siden, da begge barna mine spiste godt av alt og jeg hadde egentlig ikke forstått det, men nå som jeg har en undervektig 6-åring som går til ernæringsfysiolog fordi han nekter å spise, så begynner jeg å forstå desperasjon til foreldre med kresne barn. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, det hadde barnet. Det ble undervektig. En 4 åring som veier som en 1 åring er ikke noe å strebe etter. Så boller ble det, hva som helst inn. Det er ikke slik at fordi man prøver å servere annet, prøver å etablere gode matvaner, at det hadde gitt noe annet utfall som mange tror. Eller at foreldre gjør det fordi det er så enkelt. «Jeg hadde bare tatt bort bollene, så viipps, hadde jeg løst problemet!». Tror du ikke de har fått det irriterende rådet x antall ganger? 

Anonymkode: 98207...0c1

👏

Anonymkode: f2ae7...a90

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg lurer opruktig på om det finnes kresne barn i flyktningeleire og land med sultkatastrofer? 

Anonymkode: ad1ca...8fe

Ja, det finnes. For noen år siden ble det lansert et nytt ernæringstilskudd fir underernærte barn basert på peanøtter. Dette var revolusjonerende blant annet fordi det smakte godt og var mykt, så det var lett å få de underernærte barna til å spise det. 

Jeg så en video på BBC en gang det var mangel på løk i India. Løk var blitt fryktelig dyrt og vanskelig å få tak i. De intervjuet en fattig eldre dame som hadde ansvaret for matlaging i en stor familie med barn og barnebarn, og hun sa: "Det er så vanskelig. Når jeg lager maten uten løk, smaker den annerledes og så vil ikke barna spise."

Anonymkode: b28eb...a9d

Skrevet
Maleficenta skrev (6 timer siden):

Men man må jo stille litt krav til den kresne. Jeg og var kresen som barn men fikk aldri egen middag de dagene vi hadde noe jeg ikke likte

For en enkel tangegang 🤦🏻‍♀️

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For en enkel tangegang 🤦🏻‍♀️

Nei. Enkel tankegang er vil du ikke ha middag? Værsågod her er skive med nugatti istedet. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Maleficenta skrev (2 timer siden):

Nei. Enkel tankegang er vil du ikke ha middag? Værsågod her er skive med nugatti istedet. 

Nettopp. «Åh, ungen min vil ikke spise hverken gørrkjedelig norsk brødmat eller noen de ti middagsrettene jeg har for vane å veksle mellom til middag, da må den nok leve på pølser med ketchup og polarbrød med nugatti heretter…»

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kan du utheve de mange stoffene, hvor mye det er av hver av de og hva de har å si i kaviaren, og for barnet som spiser det?

Anonymkode: 98207...0c1

Jeg vet ikke , det var jeg som lurte på hvorfor kaviar er feil. Og så så jeg ingredienslisten og fant bare at tilsetningsstoffene var feil. 
Er kun kaviar og noen ganger makrell i tomat jeg får i barnet mitt av  fiskeprodukter så blir svett om kaviar er feil også. Det er noe av det sunne han spiser 😣

Anonymkode: 16d57...20f

Skrevet

Min yngste spiser ingenting søtt, dropper lørdagsgodt, ikke glad i kaker, men er superkresen, misliker det meste av pålegg og brødmat og saus. Så kresen betyr ikke søtsug.

Anonymkode: 212e4...86a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Min yngste spiser ingenting søtt, dropper lørdagsgodt, ikke glad i kaker, men er superkresen, misliker det meste av pålegg og brødmat og saus. Så kresen betyr ikke søtsug.

Kresen betyr jo egentlig det motsatte av foreldre som gir barna sine nugatti og pølser tror. Kresen betyr at man er en gourmet, er fin på det, kritisk og har krav til kvalitet. 

Jeg er veldig kresen, men spiser så godt som alt av rene ingredienser, bortsett fra moden frukt, som blir for søtt og for meg smaker lett bedervet. Jeg har aldri opplevd å få mat jeg ikke liker på en fin restaurant, men spiser ikke typ posemat, helfabrikata, saus og dressing man kjøper ferdig, eller på gatekjøkken.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg vet ikke , det var jeg som lurte på hvorfor kaviar er feil. Og så så jeg ingredienslisten og fant bare at tilsetningsstoffene var feil. 
Er kun kaviar og noen ganger makrell i tomat jeg får i barnet mitt av  fiskeprodukter så blir svett om kaviar er feil også. Det er noe av det sunne han spiser 😣

Anonymkode: 16d57...20f

Kaviar er ikke feil på samme måte som nugatti er feil, men hvis det er «det sunne» barnet ditt spiser ville jeg vurdert å teste yt flere typer frukt, bær, grønnsaker, flere typer kjøtt etc.

Spiser han ingenting som ikke har ingrediensliste?

• Nyttig 1
Skrevet

Det er fint å kunne lage masse sunn mat med masse ingredienser - om barna spiser det, men når man for 50ende gang lager ting og barna ikke spiser det da gidder man ikke mer og man må finne på noen løsninger. Jeg har most mye grønnsaker inn i tomatsaus. Er samme grønnsaker i store biter så spises det ikke.  (gulrot, squash, bønner, linser, paprika, løk) Jeg legger ut kjøtt biter så det ikke blir saus på alt.  Sååå glad er jeg ikke i mat at jeg gitter å bruke masse penger på mat som bare  må kastes.  Min eldste er ikke kresen, men er allergisk mot rå paprika, rå gulrot, rå epler, hasdelnøtter og redd for litt andre ting han også tror han reagerer på.  Jeg regner ikke dette som kresenhet. Mitt kresne barn derimot elsker epler, revet gulrot… 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...