Gå til innhold

Barn og matvaner

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Du vet ingenting om et enkelt tilfelle. Som andre skrev, kan noen barn bare være kresne, på tross av alt.

Samtidig synes jeg at det er en uting å kreve at ungen får servert bare det han/hun liker. Igjen, mange nyanser her (f. eks. hva med en kresen bestevenn som er meget ofte på besøk, osv). 

Det finnes også overraskende mange barn som spiser alt, til tross alt de blir servert dårlig mat hver dag, flere ganger per uka. Og jeg mener den elendige maten unger får utenfor hjemme: brødskiver med tubeost eller kaviar i barnehagen, ultraprossesert "varmmat", søppelmat på SFO... Ikke glem kjøpegrøt, som barn nesten MÅ ha. 

Misforstå meg ikke, det er helt ok med kjappe løsninger i ny og ne. Men når hele kostholdet er basert på ultraprossesert mat, som er mykere, søtere, og mye enklere å like, er det ikke rart at barn blir stadig mer og mer kresne. Og det er ikke bare foreldrene sine feil, for å si det sånn.

Anonymkode: 07e0c...d5d

Er det feil med kaviar? 

Anonymkode: 16d57...20f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det var en mor her, som nettopp skrev at en unge hun kjenner sulter seg ihjel om han ikke får boller. Da spiser han ikke alt i nøden?

Anonymkode: ad1ca...8fe

Da snakker vi ekstreme tilfeller, i så fall bør man jo opplyse de som skal ta i mot besøket om at ungen har store helseproblemer det må tas hensyn til, og sende med spesialkosten.

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Mine får heller ikke spesialtilpassede middager. Middagen er det som er på bordet. Jeg har krav om å smake før man sier man ikke liker. Men jeg har ikke som krav å tvinge de til å spise. 

Anonymkode: 68fb3...096

Sånn vokste jeg også opp. Ikke egen spesialmat, måtte smake nye ting, men fikk lov å spytte diskret ut i en serviett om det var for grusomt, og så hopper man over et måltid om nødvendig. Ingen kom på tanken på handle inn MUK-pølser, sjokoladepudding i stedet for middag, ketchup, nugatti eller sånt, noe mer enn det ville falt dem inn å åpne en boks hermetisert kattemat til den kresne ungen. Og selv om begge deler inneholder kalorier man sikkert kunne overlevd på om det var sultkatastrofe.

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jojo, men disse finnes også i flyktningeleire og områder rammet av sultkatastrofer, og er skapninger som ikke spiser hva som helst når nøden er stor nok.

Gode foreldre fortsetter å introdusere nye matvarer inntil de finner noe barna liker, og enkelte barn ender opp med sondemat nettopp fordi de ikke spiser noe av det som tilbys. Pølser og brødskive med nugatti er mye mer næringsrikt enn ingenting. 

Anonymkode: a036b...8e0

Må ungen din ha ekstremt sær spesialmat fordi hen er så psykisk syk at hen vil velge å dø heller enn å spise et friskt bær, en frukt, en sukkerert, en bit rent kjøtt, noe av egg, meieriprodukt, frø eller nøtter, så er det vintig å opplyse om. En som er så sterkt autistisk vil sannsynligvis også ha andre issues man bør ta hensyn til.

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men, poenget er at det finnes. Det er ikke ikke-eksisterende. Hvordan vet man hvem som sliter med hva? Når man i tillegg møter på holdninger som at man driver barnemishandling, er det ikke så lett. 

Anonymkode: 98207...0c1

Da opplyser man folk om hva som ligger bak. Folk er mye mer tolerante om man forstår. Og så sender du med mat i stedet for å sende en frekk handleliste over ingredienser du krever at folk skal dra og handle inn kun til ditt barn for så å kaste eller sende med ungen din hjem så du sparer penger.  

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Så du mener at foreldre som holder så fast på å ikke introdusere usunne matvarer at de ender med undervektige barn fordi 'nugatti skal ikke inn i mitt hus' og barnet ikke tar til seg næring er gode foreldre? Ok.

Jeg anser undervekt en periode i barndommen som mindre problematisk enn livsstilssykdommer hele voksenlivet ja, og i tillegg er det en fullstendig oppkonstruert problemstilling fordi i 99.999 % av tilfellene ville ungen som «kun spiser nugatti» ikke dødd av sult om de ble født før nugattien var oppfunnet eller i et land uten nugatti.

Hvor mange barn i Norge dør av sult hvert år fordi de ikke ble introdusert for vegemite? Og hva med alle de stakkars barna som dør av sult fordi foreldrene ikke har råd å kjøpe kun indrefilet og hummerhaler og friske moreller til dem? 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Eller de er under utredning og det er et sårt tema man ikke vil spre til alle. 

Da kan du ikke sende ungen på besøk. Det er skikkelig ufint, og folk ender opp med å mislike ungen din på grunn av deg. Bare opplys om at ungen er under utredning fordi hen har alvorlige spiseproblemer, så skal du se at folk gir både deg og ungen mer slack. Vedder på at alle i din omgangskrets baksnakker deg i smug over kravene dine og den bortskjemte drittungen hvis du stadig sender folk handlelister  og krav om hva de må gi ungen din, men uten å fortelle at det er fordi ungen er psyk.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei. Både min tolvåring og min venninnes nesten voksne sønn skal utredes nå fordi symptomene på autisme først er blitt tydelige nå. Begge har vært på besøk alene i ganske mange år nå, for å si det sånn.

Og da ble det før hvert besøk sendt ut kravliste over hva verten må handle inn og servere dem? Hvis ikke er jo informasjonen helt irrelevant for tema.

Anonymkode: 15361...461

• Nyttig 1
Skrevet

Kanskje lese litt om hvordan vi er forskjellige og hva som gjør at vi smaker?

Du ramser i hi opp mat som smaker lite, og er barnet en som smaker mer enn deg så er det faktisk vanskelig å like og få det ned. 
Jeg er en supersmaker, jeg kan merke forskjell på smak som andre ikke helt forstår hvordan. 
Det er fortsatt masse jeg ikke spiser og er nå over 40 år. Min mor spiste alt, jeg fikk ikke tilpasset og maten ble varmet opp til jeg hadde fått den i meg. Det har faktisk ikke gjort meg mindre kresen ;) 

Det er så mye uvitenhet der ute om kresne barn, og man tror at de foreldre serverte nugatti og polar brød som første smak. 

Synes du har rukket enormt mye da ts på så få uker, jeg hadde bekymret meg mer for at barnet aldri var hjemme enn at barnet ikke spiste det du mener er rett. Og ikke første gang jeg hører at så serverte jeg mat og barnet spiste og spiste. Synes historien begynner å bli litt gammel, og den setter ikke foreldrene i dårlig lys som du prøver på. 

https://www.godt.no/aktuelt/i/xPdK8G/forskning-gener-kan-gjoere-at-du-hater-groennsaker

Anonymkode: a0223...c97

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er det feil med kaviar? 

Det kommer an på kaviaren. Russisk kaviar nei, men her er f.eks. ingrediensene til Mills Kaviar: «Lettrøkt og sukkersaltet rogn fra skrei (45 %), rapsolje, sukker, vann, potetflak, konserveringsmiddel (natriumbenzoat, kaliumsorbat), eddik, fargestoff (karmin, beta-apo-8`-karotenal)»

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min mor spiste alt, jeg fikk ikke tilpasset og maten ble varmet opp til jeg hadde fått den i meg. Det har faktisk ikke gjort meg mindre kresen ;) 

Dette er jo grov barnemishandling, tvangsspising på den måten anser jeg som like ikle som seksuelle overgrep. Stakkars stakkars deg, jeg håper du har fått kuttet kontakten med det mennesket 💔

Det er så mye uvitenhet der ute om kresne barn, og man tror at de foreldre serverte nugatti og polar brød som første smak. 
Noen foreldre gjør jo det. Mange foreldre spiser toro, polarbrød og nugatti selv også, eller pølser med ketchup, eller grandiosa, MacDonalds… andre har fått en forestilling om at det er «barnevennlig mat» og dermed riktig å gi.

Det er et enormt spenn mellom å tvinge noe  til å spise noe de ikke vil ha, som er et overgrep, og å allerede før ungen er 2 år ha introdusert nugatti, polarbrød, loff, ketchup, pølser, Burger King, iskrem, sukkerholdig yoghurt etc sånn at ungen kun liker det om man har skikkelig uflaks.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det kommer an på kaviaren. Russisk kaviar nei, men her er f.eks. ingrediensene til Mills Kaviar: «Lettrøkt og sukkersaltet rogn fra skrei (45 %), rapsolje, sukker, vann, potetflak, konserveringsmiddel (natriumbenzoat, kaliumsorbat), eddik, fargestoff (karmin, beta-apo-8`-karotenal)»

Hvor er feilen...?

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er det feil med kaviar? 

Nei. Det er ikke feil med hverken kaviar, leverpostei, eller kjøpegrøt. Det er ekstremt  å tro at alt prosessert mat er feil. Disse matvarene inneholder mange gode næringsstoffer barn trenger for en sunn utvikling.

Barns mager er ikke laget for å fordøye tunge matvarer slik som voksne mager er, derfor er blant annet kjøpegrøten fin for babyer.  Den inneholder gode næringsstoffer for barn samt at den er næringstett og har mineraler og næringsstoffer babyer trenger. Når barn utvikler et fordøyelsessystem til å takle grove kornsorter blant annet er det fint å kunne introdusere andre typer kornsorter osv. De færreste har ikke god nok kunnskap om næringsstoffer og mineraler for å kunne lage et godt nok alternativ til så små babyer i vekst. 

Anonymkode: b2096...1f7

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Mange tilsetningsstoffer…. 

• Liker 1
Skrevet

Når jeg leser denne tråden, så får jeg intrykk av, at flertallet av norske barn er kresne (autister), som sulter seg selv om de ikke får drittmat og godteri. Her var det utrolig mange unnskyldninger for å gi barna sine en dårlig start på livet. Barn som bare spiser dritt, begynner ikke plutselig å spise sunt i voksen alder. Dere setter de jo opp for flere livstilssykdommer. 

Jeg hadde syns det var meget spesielt om foreldre sendte med barnet ditt en handleliste over drittmat, som jeg skulle handle inn og lage hjemme hos oss. Ts skriver ikke at hun fikk opplyst at barnet er på spekteret, eller har allergier.

(Jeg snakker ikke om å få kake og pizza i selskap og spesielle anledninger)

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan du utheve de mange stoffene, hvor mye det er av hver av de og hva de har å si i kaviaren, og for barnet som spiser det?

Skrevet

En altetende og en kresen her i huset. Vi tilbyr god og sunn mat, men vet du hva som skjer? Det ene barnet spiser alt, det andre barnet vil heller SULTE. 

Sulte til det spyr. Sulte til det går ned i vekt. Dette barnet har i utgangspunktet lite å gå på, lite og nett barn. Jeg tuller ikke, vekta raser, barnet spyr av ren sult. Vi har prøvd. Vi har virkelig testa og tøyd grenser, tålmodighet og gått fra sans og samling for å få barnet til å spise "normal" mat. Ingen allergier, ingenting noe som helst. Kresenhet burde nesten vært en diagnose. Vi får barnet til å smake iblant, for så å få lov til å få annen mat, men det er sjeldent barnet klarer å spise det. 

Ville du gitt barnet Toro tomatsuppe med makaroni og pølse? Det ville jeg gjort. Så det er akkurat hva jeg gjør. 

Jeg svarer deg ikke på hva eller hvorfor denne gutten får servert, jeg svarer kun på spørsmål om hvorfor vi tilrettelegger for dårlige matvaner. For oss, så er dette å tilrettelegge for et mett og tilfreds barn. Som for øvrig er frisk og fin, glad og leken. 

Anonymkode: 686b1...173

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Når barnet ditt lukker munnen og ikke vil ha har du to valg, tvangsfore eller godta. Og nei mange foreldre gjør ikke det du påstår her. 
Jeg er kresen, spiser mye enkel mat. Har et barn som er som meg, 2 som spiser alt. 
Jeg spiser også nugatti, beste som er loff med nugatti. Jeg har et barn som hater denne kombinasjonen. Barne er som de er og det de trenger er kjærlighet, omtanke og respekt. 
Klart man kan smake, de aller fleste foreldre begynner der. De går ikke rett på tomatsuppen og nugattien 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei. Det er ikke feil med hverken kaviar, leverpostei, eller kjøpegrøt. Det er ekstremt  å tro at alt prosessert mat er feil. Disse matvarene inneholder mange gode næringsstoffer barn trenger for en sunn utvikling.

Barns mager er ikke laget for å fordøye tunge matvarer slik som voksne mager er, derfor er blant annet kjøpegrøten fin for babyer.  Den inneholder gode næringsstoffer for barn samt at den er næringstett og har mineraler og næringsstoffer babyer trenger. Når barn utvikler et fordøyelsessystem til å takle grove kornsorter blant annet er det fint å kunne introdusere andre typer kornsorter osv. De færreste har ikke god nok kunnskap om næringsstoffer og mineraler for å kunne lage et godt nok alternativ til så små babyer i vekst. 

Anonymkode: b2096...1f7

Hvis du ikke vet forskjellen på prosessert mat og ultraprosessert mat bør du lese deg litt opp. Har aldri hørt noen andre enn junkfood-og-ferdigmat fan-gjengen snakke som om at det er noe galt med prosessert mat, det er fullstendig stråmann-argumentasjon.

Eller tåler barns sarte små mager fint å spise mørt nok kjøtt, kraft, lever, egg, overkokte grønnsaker som brokkoli, flere typer frukt og bær…

• Nyttig 2
Skrevet

Mest mat...

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du ikke vet forskjellen på prosessert mat og ultraprosessert mat bør du lese deg litt opp. Har aldri hørt noen andre enn junkfood-og-ferdigmat fan-gjengen snakke som om at det er noe galt med prosessert mat, det er fullstendig stråmann-argumentasjon.

Eller tåler barns sarte små mager fint å spise mørt nok kjøtt, kraft, lever, egg, overkokte grønnsaker som brokkoli, flere typer frukt og bær…

Legen min sa engang at den største faren hun ser med norsk ernæring er at den vanlige mann i gata ser på det som en hel vitenskap å kunne lage seg mat å holde seg i live. Det er så mye overtenking at ingen vet hva som er rett eller galt lenger.

Jeg tror hun har et godt poeng.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

En altetende og en kresen her i huset. Vi tilbyr god og sunn mat, men vet du hva som skjer? Det ene barnet spiser alt, det andre barnet vil heller SULTE. 

Sulte til det spyr. Sulte til det går ned i vekt. Dette barnet har i utgangspunktet lite å gå på, lite og nett barn. Jeg tuller ikke, vekta raser, barnet spyr av ren sult. Vi har prøvd. Vi har virkelig testa og tøyd grenser, tålmodighet og gått fra sans og samling for å få barnet til å spise "normal" mat. Ingen allergier, ingenting noe som helst. Kresenhet burde nesten vært en diagnose. Vi får barnet til å smake iblant, for så å få lov til å få annen mat, men det er sjeldent barnet klarer å spise det. 

Ville du gitt barnet Toro tomatsuppe med makaroni og pølse? Det ville jeg gjort. Så det er akkurat hva jeg gjør. 

Jeg svarer deg ikke på hva eller hvorfor denne gutten får servert, jeg svarer kun på spørsmål om hvorfor vi tilrettelegger for dårlige matvaner. For oss, så er dette å tilrettelegge for et mett og tilfreds barn. Som for øvrig er frisk og fin, glad og leken. 

Her snakker vi om eksterme tilfeller. Dette er jo ikke normalen?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

denne du lister opp er jo bra da. potetflak er bare stivelse, fargestoffer er for å få rød farge, eddik for å regulere sukker og konserveringsmiddel ja. for konservering. Det er prosessert mat men jeg ville ikke kalt det ultraprosessert. Det er fortsatt rogn.  

Anonymkode: 16705...09d

• Liker 1
Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Ved å lage alternativer og følge barnas krav lager man dårlige vaner. Foreldrene bestemmer hva som serveres, og barnet bestemmer om det spiser eller ikke. Vil ikke barnet ha det som serveres, får man vente til neste måltid. Mine barn har også hatt kresne perioder. Da har det for eksempel knapt spist middag, eller f eks kun spist en av tingene på fatet. Ingen krise - så tilbys det brødskiver til kveldsmat. Om barnet ikke vil ha det heller får det gå sulten til sengs. Det er ikke farlig å være sulten, og er man sulten nok så spiser man.

Anonymkode: 0ec8d...44e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Igjen, umulig å svare på, for jeg vet ikke om dere har prøvd alle matretter og sunne ingredienser som finnes i hele i verden før dere innså at uten toro og pølser dør mitt barn. Jeg hadde heller servert barnet mitt redbull og champagne til frokost enn å la hen dø, om det var alternativet, men jeg mistenker at mange av de som har barn som lever på toro, makaroni og pølser, inni mellom har denne maten i hus uansett og det er derfor man oppdaget at ungen ikke ville spise annet. Og en del av dem er så elendige kokker at jeg tenker jeg også heller ville dødd av sult heller enn å spise den fæle maten de produserer. Da er kanskje matlagingskurs bedre enn å begynne med toro, men uansett veldig merkelig med et barn som hverken liker friske jordbær, bringebær, blåbær, moreller, ikke en eneste frukt, ikke raspet gulrot eller sukkererter eller avokado eller en mild nepe, ikke noe av rent kjøtt eller kylling  eller kjøttdeig eller fisk (ikke for det, jeg er usikker på om oppdrettslaks er noe bedre, i hvert fall er det skikkelig uetisk…), ikke egg i noen form, ingen type nøtter, ikke solsikkefrø, ingen urter, ikke små sprø snacksepaprika eller melon eller spekekjøtt, ikke lomper/potetkaker, ikke stekte potetbåter eller hasselback potete eller duchesse-poteter, eller de millioner andre ingredienser og matretter som finnes…

Men om jeg tar feil og det er sånn at dere aldri før har hatt dette i hus, og hverken du, mannen eller evt andre barn i familien noen gang spiser  eller har spist dette, så skjønner jeg deg.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

denne du lister opp er jo bra da. potetflak er bare stivelse, fargestoffer er for å få rød farge, eddik for å regulere sukker og konserveringsmiddel ja. for konservering. Det er prosessert mat men jeg ville ikke kalt det ultraprosessert. Det er fortsatt rogn.  

Anonymkode: 16705...09d

45 % rogn. 55 % annet.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...