Gå til innhold

Barn og matvaner

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vel, hvis barna får ufyselig mat hjemme (det er mange elendige kokker i verden) er det jo ikke så vanskelig å kurere kresenhet…

Jeg har venner der jeg aldri takker ja til middag fordi de lager mat jeg anser som omtrent uspiselig. Det er nesten alltid de samme som bruker mye posemat som base for sauser, supper og gryter, som bruker ketchup, kjøper dressing i stedet for å lage den, og ikke skjønner at man må smake til maten og justere underveis når man lager en rett i stedet for å matematisk følge oppskriften etc. 

Anonymkode: 15361...461

Og dette kan jeg være enig i, ikke alle er gode på å lage mat. Men da er ikke barna kresne i utgangspunktet, maten smaker bare grusomt og da kan jo nabodama som kanskje lager bedre mat "kurere" det barnet. 

Anonymkode: a0223...c97

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vel, hvis barna får ufyselig mat hjemme (det er mange elendige kokker i verden) er det jo ikke så vanskelig å kurere kresenhet…

Jeg har venner der jeg aldri takker ja til middag fordi de lager mat jeg anser som omtrent uspiselig. Det er nesten alltid de samme som bruker mye posemat som base for sauser, supper og gryter, som bruker ketchup, kjøper dressing i stedet for å lage den, og ikke skjønner at man må smake til maten og justere underveis når man lager en rett i stedet for å matematisk følge oppskriften etc. 

Posemat er uspiselig? Je je. 

Jeg har i hvert fall ikke all verdens tid til å lage middag fra grunnen av hver dag. Men jeg gjør det også, hvis jeg har god tid. Men det er ikke sånn at den maten er himmelsk mye bedre eller sunnere enn posemat.

Anonymkode: 0b56b...839

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Og en annen ting er at alle kan ikke lage mat, det ligger ikke for alle. Vi er forskjellige og har forskjellige egenskaper. Da er ikke foreldrene dårlig av den grunn, de kam være bedre på andre egenskaper. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har også ofte lurt på dette. Hadde vi introdusert barnet vårt for polarbrød med nugatti, så hadde jo ungen bare villet ha det selvfølgelig. Det er jo godteri. Derfor vet ikke barnet vårt at det eksisterer. 

Har de fått smake på det en gang, så er det over og ut for alt annet 😅

Anonymkode: ad1ca...8fe

Dette har jeg ikke forstått heller. Når foreldre sier at ungene kun spiser nugatti, så da får de det, for i det minste spiser de noe. Hva med å aldri gi nugatti i utgangspunktet? Hvorfor MÅ man gi barna dritt? Hvis de ikke visste at nugatti eksisterte måtte de jo ha spist normal mat. Har aldri hørt om unger som har sultet ihjel fordi de ikke fikk nugatti. 

Anonymkode: 6e175...23a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg kan si med 100% sikkerhet at du hadde ikke kurert min kresenhet, de du har kurert var ikke kresne i utgangspunktet. 

Nå var ikke jeg den som hadde kurert kresne mennesker, men jeg er for så vidt enig med deg - disse foreldrene tror imidlertid at barna er kresne, fordi de omtrent ikke liker  noe mat maten de får servert.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Og dette kan jeg være enig i, ikke alle er gode på å lage mat. Men da er ikke barna kresne i utgangspunktet, maten smaker bare grusomt og da kan jo nabodama som kanskje lager bedre mat "kurere" det barnet. 

Det kan jo gjelde flere enn du tror, de fleste som lager vond mat har jo lite selvinnsikt på det.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Posemat er uspiselig? Je je. 

Jeg har i hvert fall ikke all verdens tid til å lage middag fra grunnen av hver dag. Men jeg gjør det også, hvis jeg har god tid. Men det er ikke sånn at den maten er himmelsk mye bedre eller sunnere enn posemat.

Anonymkode: 0b56b...839

Ja, posemat er uspiselig. Og maten jeg lager er definitivt himmelsk mye bedre på smak og himmelsk mye sunnere enn posemat.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Og en annen ting er at alle kan ikke lage mat, det ligger ikke for alle. Vi er forskjellige og har forskjellige egenskaper. Da er ikke foreldrene dårlig av den grunn, de kam være bedre på andre egenskaper. 

der får vi være uenige. Å gi barna spiselig og sunn mat er like viktig som å lære barna personlig hygiene, tannpuss, å holde huset noenlunde rent, å lære barna å finne glede i å bevege seg etc. 

Hvis man gir barna et kosthold som fører til overvekt og/eller livsstilssykdommer på sikt er det en form for omsorgsvikt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette har jeg ikke forstått heller. Når foreldre sier at ungene kun spiser nugatti, så da får de det, for i det minste spiser de noe. Hva med å aldri gi nugatti i utgangspunktet? Hvorfor MÅ man gi barna dritt? Hvis de ikke visste at nugatti eksisterte måtte de jo ha spist normal mat. Har aldri hørt om unger som har sultet ihjel fordi de ikke fikk nugatti. 

Nettopp!!!

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei p siden du ikke kjenner koen så er det nok sånn ;)

Anonymkode: f2ae7...a90

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor har du engang behov for å gi disse pomme frittesene 1-2 ganger i måneden da? Da er det jo tydeligvis ikke sånn at ingen din sulter seg til døde om hun ikke får det? 

Jeg tenker det er bedre å gi annen ok mat, som du tydeligvis gjøre de ca 90 andre måltidene per måned, enn å gi potetgull og pomme frittes fordi «det er eneste måten å få i ungen poteter på».

(Jeg har tatt bort det du har sitert fra andre brukere enn meg)

Jeg MÅ ikke gi barnet pommes frites nei, men jeg velger å av og til gi barnet noe det virkelig har lyst på. Det handler like mye om matglede som næring. 

I tillegg til å være kresne spiser barna mine svært lite og er undervektige grad 2-3. Til referanse på måltidsstørrelse - når det kommer til pommes frites spiser de når de virkelig er sultne, kanskje en halv barneporsjon. 

De sulter heller enn å spise noe de ikke liker. 

Vi har hatt oppfølging fra KEF og det viktigste budskapet derifra var å få i barna mat, hva de spiste var sekundært. Som tenkt eksempel - om det eneste vi fikk i barnet en periode var skive med nugatti var det helt ok og bedre enn ingenting.

Det er viktig å skape hyggelige assosiasjoner til mat og man skal ha det koselig rundt bordet. Det skal ikke bare være mas om å spise (som det lett blir med veldig kresne barn).

Anonymkode: 27799...5c7

Skrevet

Jeg hører nok heller på utdannet folk som kan dette enn kvakksalverne på kg som tror de bet bedre enn helsepersonell 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

(Jeg har tatt bort det du har sitert fra andre brukere enn meg)

Jeg MÅ ikke gi barnet pommes frites nei, men jeg velger å av og til gi barnet noe det virkelig har lyst på. Det handler like mye om matglede som næring. 

I tillegg til å være kresne spiser barna mine svært lite og er undervektige grad 2-3. Til referanse på måltidsstørrelse - når det kommer til pommes frites spiser de når de virkelig er sultne, kanskje en halv barneporsjon. 

De sulter heller enn å spise noe de ikke liker. 

Vi har hatt oppfølging fra KEF og det viktigste budskapet derifra var å få i barna mat, hva de spiste var sekundært. Som tenkt eksempel - om det eneste vi fikk i barnet en periode var skive med nugatti var det helt ok og bedre enn ingenting.

Det er viktig å skape hyggelige assosiasjoner til mat og man skal ha det koselig rundt bordet. Det skal ikke bare være mas om å spise (som det lett blir med veldig kresne barn).

Anonymkode: 27799...5c7

hva er en barneporsjon med pomme frittes? Det var en merkelig måleenhet. Mitt barn har aldri spist sånt - ikke fordi jeg er så streng eller «flink», det har bare aldri falt meg inn å oppsøke sånn «mat» for å gi det til barnet (hen har smakt potetgull da, det er jo strengt tatt same shit)

Jeg har full forståelse for at de heller sulter enn å spise noe de ikke liker, det gjør jeg også, og om ingen din spiser sunn mat resten av tiden og kun får pomme frittes 1-2 ganger per måned som kos skjønner jeg ikke poenget med å skrive om det i en tråd som tydeligvis omhandler barn som sulter seg til døde om de får noe som helst i verden som er sunt, de kan kun overleve på pomme frittes, pølser, polarbrød og nugatti. Så diskusjonen har jo da NULL med dine barn sine tydeligvis i praksis helt normale matvaner å gjøre??!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg hører nok heller på utdannet folk som kan dette enn kvakksalverne på kg som tror de bet bedre enn helsepersonell 

Ja hvem er alle disse utdannede menneskene som sier at en hel masse barn i Norge faktisk DØR om de ikke får nugatti?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja hvem er alle disse utdannede menneskene som sier at en hel masse barn i Norge faktisk DØR om de ikke får nugatti?

🤦🏻‍♀️

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg tror kokke kunnskapen er litt dårlig når man tror potetvann kan erstatte melk og fløte. Jeg kan si med 100% sikkerhet at du hadde ikke kurert min kresenhet, de du har kurert var ikke kresne i utgangspunktet. 

Gå og siter det stedet der det står noe som helst om at det "erstatter" det. Du må  virkelig lære deg å lese når jeg TO ganger har sagt hva som var der og du enda ikke har fått det med deg. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ja, men da skal men heller ikke klage på at det er barnet det er noe galt med.

• Liker 3
Skrevet
Maleficenta skrev (4 timer siden):

Han spiser da mye forskjellig. Hva var problemet her?

Ikke noe problem annet enn at han ikke spiser fisk og kjøtt. Og at jeg trodde kaviar og makrell i tomat var greie alternativer. 

Anonymkode: 16d57...20f

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke noe problem annet enn at han ikke spiser fisk og kjøtt. Og at jeg trodde kaviar og makrell i tomat var greie alternativer. 

Anser du ikke karbonadedeig og fiskekaker som kjøtt og fisk? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

kaviar og makrell i tomat er neppe noen krise å gi, men sammenlignet med all den flotte sunne gode maten du ramser opp her er det IKKE kaviar og makrell i tomat som er det sunne han får i seg. Og karbonadedeig er da ganske rent kjøtt som bare er kvernet opp.

Men da moser man dem bare i tomatsaus eller suppe da? Det er jo helt supert! 

Men det KAN også tenkes at enkelte ville løst et problem på en annen måte enn deg?

Hvorfor har du engang behov for å gi disse pomme frittesene 1-2 ganger i måneden da? Da er det jo tydeligvis ikke sånn at ingen din sulter seg til døde om hun ikke får det? 

Jeg tenker det er bedre å gi annen ok mat, som du tydeligvis gjøre de ca 90 andre måltidene per måned, enn å gi potetgull og pomme frittes fordi «det er eneste måten å få i ungen poteter på».

Joda, men det er utrolig ensformig å spise «tomatsuppe» og spaghetti med kjøttsaus hver dag for oss voksne. I dag hadde vi taco der toåringen spiste, lefse, rømme og gulost. Nekter å smake på noe annet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Joda, men det er utrolig ensformig å spise «tomatsuppe» og spaghetti med kjøttsaus hver dag for oss voksne. I dag hadde vi taco der toåringen spiste, lefse, rømme og gulost. Nekter å smake på noe annet. 

Dere må vel ikke spise det hver dag selv om han gjør? Det viktige er jo at du fint får i ham sunn og bra næring. Og du klarer å få i ham mat uten å begynne å la ham leve på nugatti og makaroni, i motsetning til enkelte andre i tråden.

Ikke skjønte jeg hvordan kaviar eller makrell i tomat hjelper på at su og mannen synes maten er ensformig heller? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Slik jeg har forstått det så prøver man å gi barnet forskjellig mat det nekter å spise så  ender man opp med å gi usunne alternativer som barnet kanskje vil ha. Mange eksperter råder da til å gi barnet det det vil spise slik at det får i seg noe. Er ikke slik at det nødvendigvis begynte med nugatti og nå vil ikke barnet mitt ha noe annet. 

Skrevet

Dere må vel ikke spise det hver dag selv om han gjør? Det viktige er jo at du fint får i ham sunn og bra næring. Og du klarer å få i ham mat uten å begynne å la ham leve på nugatti og makaroni, i motsetning til enkelte andre i tråden.

Ikke skjønte jeg hvordan kaviar eller makrell i tomat hjelper på at su og mannen synes maten er ensformig heller? 

Det hjelper på at han får i seg fisk. Jeg har hverken tid eller ork til å lage to middager hver dag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...