Arkana Skrevet 19. januar 2024 #21 Skrevet 19. januar 2024 Jeg blir litt oppgitt av slike innlegg, hvor man automatisk går ut fra at alt er foreldrenes skyld. Mange barn er faktisk kresne, skikkelig kresne, på tross av all den gode, varierte og hjemmelagede maten barnet har blitt servert siden det var baby. Ingen foreldre ønsker eller legger til rette for at barna deres skal leve på pølser og Toro tomatsuppe. Det er ingenting som er så irriterende som når foreldre med barn som er enkle (enten det er i matveien, med skolearbeid, med søvn eller annet) skal komme med "gode råd" som om de har funnet løsningen og andre bare ikke har skjønt det. Det er tydelig at dette er noe du ikke har peiling på og da kan du godt holde deg for god til å synse om andre foreldre og hva de evt har gjort galt. 2 4
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #22 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Så slutt å bry deg om hva andre barn spiser, og hva andre foreldre velger å servere sine barn. Stol heller på at alle foreldre gjør så godt de kan, og ønsker at barna spiser gode og sunne måltider. Anonymkode: 88031...725 Eh, man «bryr seg» fordi den frekke og ressurssvake moren faktisk sender kravliste over junkfooden hun forventer at andre kjøper inn, tilbereder og serverer ungen hennes. Jeg ønsker ikke at min unge spiser sånt søppel, men den kamelen må jeg jo evt svelge når ungen er på besøk hos andre, jeg sender ikke en liste med akseptabel mat og «X spiser helst smaksgulrøtter, ikke de mer bitre fra first pice, og plommer, druer og nektariner må være faste i fisken og knasende sprø, så ikke helt modne takk», selv om det er sannheten. Ungen min dør heller ikke av å hoppe over et måltid om maten ikke faller i smak. Og hva i all verden mener du i at man skal stole på at alle foreldre gjør så gost de kan? Det gjør de jo ikke, og i tillegg er «så godt de kan» ofte ikke bra nok. Å la barna spise søppelmat til daglig er sannsynligvis mye mer skadelig på sikt enn å gi dem en ørefik i ny og ne, og jeg håper elendig kosthold snart går under omsorgssvikt så barnevernet kan veilede disse ressurssvake foreldrene. Anonymkode: 15361...461 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #23 Skrevet 19. januar 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Eh, man «bryr seg» fordi den frekke og ressurssvake moren faktisk sender kravliste over junkfooden hun forventer at andre kjøper inn, tilbereder og serverer ungen hennes. Jeg ønsker ikke at min unge spiser sånt søppel, men den kamelen må jeg jo evt svelge når ungen er på besøk hos andre, jeg sender ikke en liste med akseptabel mat og «X spiser helst smaksgulrøtter, ikke de mer bitre fra first pice, og plommer, druer og nektariner må være faste i fisken og knasende sprø, så ikke helt modne takk», selv om det er sannheten. Ungen min dør heller ikke av å hoppe over et måltid om maten ikke faller i smak. Og hva i all verden mener du i at man skal stole på at alle foreldre gjør så gost de kan? Det gjør de jo ikke, og i tillegg er «så godt de kan» ofte ikke bra nok. Å la barna spise søppelmat til daglig er sannsynligvis mye mer skadelig på sikt enn å gi dem en ørefik i ny og ne, og jeg håper elendig kosthold snart går under omsorgssvikt så barnevernet kan veilede disse ressurssvake foreldrene. Anonymkode: 15361...461 Virkelig? For et menneskesyn du har. Jeg hadde tenkt, som en annen forelder, at jeg setter pris på informasjon om barnet og dets vaner hvis det skal være på besøk hos meg. Anonymkode: 98207...0c1 4 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #24 Skrevet 19. januar 2024 Du vet ingenting om et enkelt tilfelle. Som andre skrev, kan noen barn bare være kresne, på tross av alt. Samtidig synes jeg at det er en uting å kreve at ungen får servert bare det han/hun liker. Igjen, mange nyanser her (f. eks. hva med en kresen bestevenn som er meget ofte på besøk, osv). Det finnes også overraskende mange barn som spiser alt, til tross alt de blir servert dårlig mat hver dag, flere ganger per uka. Og jeg mener den elendige maten unger får utenfor hjemme: brødskiver med tubeost eller kaviar i barnehagen, ultraprossesert "varmmat", søppelmat på SFO... Ikke glem kjøpegrøt, som barn nesten MÅ ha. Misforstå meg ikke, det er helt ok med kjappe løsninger i ny og ne. Men når hele kostholdet er basert på ultraprossesert mat, som er mykere, søtere, og mye enklere å like, er det ikke rart at barn blir stadig mer og mer kresne. Og det er ikke bare foreldrene sine feil, for å si det sånn. Anonymkode: 07e0c...d5d 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #25 Skrevet 19. januar 2024 Arkana skrev (9 minutter siden): Ingen foreldre ønsker eller legger til rette for at barna deres skal leve på pølser og Toro tomatsuppe. Nå lyver du. Mange foreldre begynner å servere barna det de tenker på som «barnevennlig» mat helt fra start, og så blir de overrasket over at ungen ikke spiser annet. De legger til rette for at barna skal leve på pølser, pannekaker og toro. Nei, det er ikke så enkelt som at barn spiser alt om de bare blir servert det. Men for å finne ut at barnet kun spiser toro suppe må nå barnet ha blitt servert det. Hvis man av og til serverer toro og av og til hjemmelaget, så vil mange barn foretrekke den uktraprosesserte som tross alt er laget for å overstyre sultfølelsen, ha god munnfølelse etc. Har barnet aldri fått torosuppe, vil konklusjonen derimot bli enten at barnet spiser tomatsuppe, eller ikke liker tomatsuppe. Hvis ungen aldri har fått pølse så vet man ikke at ungen liker pølse. Så jo, moren som beskrives i ts har servert ungen sin alt dette søppelet, ofte nok til at det har fortrengt all annen mat. Jeg hører stadig om foreldre som serverer barna noe søppel før de legger seg (pølse, pannekaker, grandiosa) før de selv spiser et gourmetmåltid etterpå. Virkelig forkastelig oppførsel. Anonymkode: 15361...461 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #26 Skrevet 19. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Nå lyver du. Mange foreldre begynner å servere barna det de tenker på som «barnevennlig» mat helt fra start, og så blir de overrasket over at ungen ikke spiser annet. De legger til rette for at barna skal leve på pølser, pannekaker og toro. Nei, det er ikke så enkelt som at barn spiser alt om de bare blir servert det. Men for å finne ut at barnet kun spiser toro suppe må nå barnet ha blitt servert det. Hvis man av og til serverer toro og av og til hjemmelaget, så vil mange barn foretrekke den uktraprosesserte som tross alt er laget for å overstyre sultfølelsen, ha god munnfølelse etc. Har barnet aldri fått torosuppe, vil konklusjonen derimot bli enten at barnet spiser tomatsuppe, eller ikke liker tomatsuppe. Hvis ungen aldri har fått pølse så vet man ikke at ungen liker pølse. Så jo, moren som beskrives i ts har servert ungen sin alt dette søppelet, ofte nok til at det har fortrengt all annen mat. Jeg hører stadig om foreldre som serverer barna noe søppel før de legger seg (pølse, pannekaker, grandiosa) før de selv spiser et gourmetmåltid etterpå. Virkelig forkastelig oppførsel. Anonymkode: 15361...461 Så mye du vet om alle! Må være deilig 😎 Anonymkode: 98207...0c1 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #27 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Virkelig? For et menneskesyn du har. Jeg hadde tenkt, som en annen forelder, at jeg setter pris på informasjon om barnet og dets vaner hvis det skal være på besøk hos meg. Anonymkode: 98207...0c1 Jeg hadde tenkt at om du krever at jeg skal kjøpe inn usunn spesialmat til avkommet ditt må du enten vippse meg penger, eller så får du sende med junken, eller stole på at jeg klarer å finne på noe mat så ungen overlever til du går ham hjem. Min unge liker best indrefilet og hummerhaler og friske bær, hadde du satt peis på den infoen også? Jeg synes ditt menneskesyn er det forkastelige, du fortsetter omsorgssvikten disse foreldrene bedriver. Hadde du brukt oppdragervold mot barnet også, hvis det var vanen fra barnets hjem? Anonymkode: 15361...461 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #28 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Ja, det hadde barnet. Det ble undervektig. En 4 åring som veier som en 1 åring er ikke noe å strebe etter. Så boller ble det, hva som helst inn. Det er ikke slik at fordi man prøver å servere annet, prøver å etablere gode matvaner, at det hadde gitt noe annet utfall som mange tror. Eller at foreldre gjør det fordi det er så enkelt. «Jeg hadde bare tatt bort bollene, så viipps, hadde jeg løst problemet!». Tror du ikke de har fått det irriterende rådet x antall ganger? Anonymkode: 98207...0c1 Dette! Jeg er opptatt av matlaging og før barn lagde jeg all mat fra bunnen, bakte brød osv. Gjorde og «alt riktig» ved innføring av fast føde for barna mine. Varierte smaskprøver, all babymat hjemmelaget (prøvde og kjøpeferdig). Men dette hjalp ikke og jeg har fått superkresne undervektige barn som nesten ikke liker noen ting. Det har tatt fra meg all gleden jeg hadde ved å lage mat. Ida Gran Jansens nye kokebok hadde vært helt bortkastet for oss for de spiser ingen matvarer der det er mulig å lure inn grønnsaker. Anonymkode: 27799...5c7 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #29 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så mye du vet om alle! Må være deilig 😎 Anonymkode: 98207...0c1 hvor kom «alle» inn? Jeg vet hva bekjente gir og har gitt fordi vi har snakket om det. Jeg vet ikke hva naboen jeg ikke kjenner gir, og jeg vet dermed heller ikke om de spiser økologisk vegansk mat, paleo med gressforet biff eller MacDonalds. Men påstanden jeg argumenterte i mot var at INGEN foreldre legger til rette for at barna skal spise kun pølser og junk. Jo, NOEN gjør opplagt det, noen sier til og med rett ut at de gjorde det (og ofte at de angrer). Anonymkode: 15361...461 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #30 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så mye du vet om alle! Må være deilig 😎 Anonymkode: 98207...0c1 Ikke meg du siterer, men hva med å holde seg saklig og ha en grei tone i debatten i det minste? Anonymkode: b2096...1f7 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #31 Skrevet 19. januar 2024 Jeg lurer opruktig på om det finnes kresne barn i flyktningeleire og land med sultkatastrofer? Anonymkode: ad1ca...8fe 2 1
Macro Skrevet 19. januar 2024 #32 Skrevet 19. januar 2024 Jeg er veldig heldig og har et barn som liker "alt". Jeg er likevel ikke dum nok til å tro at andre barn er kresne fordi foreldrene er late. Barn har veldig enkle og samtidig fintfølende smaksløker, og smaksløker endrer seg hele livet. Derfor vil de fleste barn fortrekke matvarene du lister opp. Jeg har hatt flaks med min unge. Han er ikke en altetende unge fordi JEG har lagt inn innsats i det. 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #33 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg lurer opruktig på om det finnes kresne barn i flyktningeleire og land med sultkatastrofer? Anonymkode: ad1ca...8fe Ja, det gjør det. Noen av dem sulter ihjel. Anonymkode: a036b...8e0 1
Macro Skrevet 19. januar 2024 #34 Skrevet 19. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg lurer opruktig på om det finnes kresne barn i flyktningeleire og land med sultkatastrofer? Anonymkode: ad1ca...8fe Alle skapninger spiser alt når nøden er der. Dårlig og patetisk sammenligning. EDIT. Ikke nødvendig å sitere. Jeg er allerede informert om at det finnes autister i flyktningleire. Endret 19. januar 2024 av Macro La til 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #35 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det gjør det. Noen av dem sulter ihjel. Anonymkode: a036b...8e0 Tenker at de ikke vet hva boller, polarbrød, pølser, nugatti, Grandiosa, makaroni med ketsjup er for noe. Man kan ikke lyst på noe man ikke vet hva er? Anonymkode: ad1ca...8fe 1
Maleficenta Skrevet 19. januar 2024 #36 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er en ting jeg har lurt på og det er foreldre som gir barna dårlige matvaner. Hvorfor gjør dere det vanskelig for dere? Hører fra andre foreldre om deres barn som spiser kun ditt eller datt. Før jul skulle barna få besøk av en nyinnflyttet barn i nabolaget. Moren sendte meg lister som barnet spiser. Det var kun pølser, pommes frites, pannekaker og Toro tomatsuppe. Det måtte være makaroni. Ingen annen pastatyper var godkjent. Brødskive, gjerne polarbrød og nugatti hvis vi lagde noe annet enn de nevnte matrettene. Siden barnet ofte var hos oss, ble vi lei av å spise den samme maten igjen og igjen. Men det kom etterhvert frem at barnet verken har allergier eller diagnoser annet enn kresen, begynte jeg å servere annen type mat jeg lager fra bunn. Barnet ville først ikke smake, men jeg sa at vi ikke har noe annet enn det som var på bordet. Så spiste barnet likevel og endte med å forsyne seg flere ganger. Og siden har barnet spist mye forskjellige mat hjemme hos oss. Dette er ikke ment som kritikk, men jeg undres hvorfor man tilrettelegger dårlige matvaner for barna? Anonymkode: ac562...13d Så bra. Merkelig at foreldrene ikke har prøvd på dette selv, men kjempebra at du hjalp til å utvide spiserepertoaret til dette barnet
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #37 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men da gjelder jo ikke hovedinnlegget deg? Anonymkode: ad1ca...8fe Jeg svarer ikke på hovedinnlegget heller? Men at barn ikke vil ha noe annet så fort de er introdusert for noe søtt. Anonymkode: 68fb3...096 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #38 Skrevet 19. januar 2024 Macro skrev (4 minutter siden): Alle skapninger spiser alt når nøden er der. Dårlig og patetisk sammenligning. Det var en mor her, som nettopp skrev at en unge hun kjenner sulter seg ihjel om han ikke får boller. Da spiser han ikke alt i nøden? Anonymkode: ad1ca...8fe 3
Maleficenta Skrevet 19. januar 2024 #39 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Eh deere fikk besøk før jul og barnet var ofte hos dere i julen? Dette innlegget er kun ute etter å provosere i grunn, hadde du lurt sånn egt sp hadde du ikke skrevet alt det sndre Anonymkode: f2ae7...a90 FØR jul
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #40 Skrevet 19. januar 2024 Macro skrev (1 minutt siden): Alle skapninger spiser alt når nøden er der. Dårlig og patetisk sammenligning. Nei, det finnes mennesker som sulter ihjel fordi de oppriktig ikke greier å få ned den maten som er tilgjengelig. Da er det riktig nok et godt hakk forbi 'normalt kresen' og inne i definisjonen 'spiseforstyrrelse', men ARFID (Avoidant Restrictive Food Intake Disorder) er langt fra uvanlig hos mennesker med blant annet autisme - også autisme i så mild grad at menigmann ikke vil se på vedkommende som noe annet enn 'litt pussig'. Anonymkode: a036b...8e0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå