Gå til innhold

Slanking - ikke lov å være tynn lenger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 hours ago, AnonymBruker said:

Ved å si at du ønsker å gå ned i vekt, antyder du at synes at andre som er større enn deg er feite og burde slanke seg.

Anonymkode: 359dc...8ea

 

Hvorfor skal noe man ønsker selv, ha noe med andre å gjøre? Jeg tenker på MIN kropp, andres kropper er irrelevant. 
 

7 hours ago, AnonymBruker said:

Det er forståelig at folk reagerer når man snakker om slanking når man er normalvektig. Da er det lett å tenke at det er usunn holdning til egen kropp og vekt som ligger bak.

Anonymkode: 39dbc...563

Jeg er normalvektig og går som slank, men jeg kunne ha gått ned endel kg om jeg sluttet å gasse meg med snop (som jeg er hinsides glad i). Det vil jo da være en sunn holdning til egen kropp, og hva er galt med det?

 

Jeg har «tynne» lår og legger, og ble en gang kjeftet på og spurt om jeg var anorektisk fordi låromkretsen min er 45cm. At jeg burde ha 60-80cm, «fordi det er det normale kvinner har». Jeg hørtes visst ut som jeg var pro-ana, og ble kalt et beinrangel. Hyggelig. 
Jeg har kroppstypen med kort overkropp og lange bein. «Du er jo bare bein du», «Kan du bli gravid du da, med så liten overkropp?», «Du har jo ikke livvidde», «Smale hofter du har, burde la være med å få barn da det sikkert vil sette seg fast», «Er du en gutt?». 
 

For en del finnes det ikke grenser for hva man kan spytte ut av kjeften når det gjelder andres kropper, men NÅÅÅÅDE de andre om de sier noe om sin egen kropp. 

 

Anonymkode: 7d955...329

  • Liker 4
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har for øvrig aldri opplevd det over noen andre steder. Kun i Norge.

Anonymkode: 7d955...329

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver er vanlig i Asia er jo vanlig her også, men egentlig kun blant tenåringene. Husker jeg var tynn som en pinne men drev å slanket meg likevel da jeg var 1617 ish. Og det gjør mange av kidsa idag også. 

Nå et jeg fremdeles slank, og av og til "slanker" jeg meg likevel, for å holde meg der jeg er. Men jeg snakker ikke lenger om det, da det blir sett på som umodent og overflatisk. Så dette er nok en kulturkrasj. 

Anonymkode: 74e02...332

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også innenfor normalvekt i følge BMI, men har planer om å gå ned 5-6 kg. Har ikke behov for å annonsere det for noen rundt meg dog, utenom mannen min for støtte. Det kan være et tips å ta med seg dersom du ønsker å unngå dårlig stemning 😊

Anonymkode: 7d1f1...11d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er omtrent ikke lov å si. I Norge har vi en kultur hvor det ikke er lov å ville være slank, da "slanking" anses som en usunn prosess. Det kan det jo være, men det kan også gjøres sunt. "Normalvekt" i Norge er egentlig litt overvektig, dessverre. 

Jeg løser dette ved å si at jeg f.eks har begynt å trene fordi jeg har litt småvondter i ryggen som jeg synes blir bedre med trening. Eller at jeg forsøker å spise mer næringsrik og ren mat (istedenfor f.eks i kaloriunderskudd) for å nære kroppen.

Potato potato, men folk blir mindre fornærmet av det. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ved å si at du ønsker å gå ned i vekt, antyder du at synes at andre som er større enn deg er feite og burde slanke seg.

Det er ansett som umusikalsk og overfladisk.

Så ja, dette bør du holde for deg selv. 

Anonymkode: 359dc...8ea

Nå må folk slutte å bli så forbanna krenket for alt mulig ... 🤦🏻‍♀️

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk er blitt så hårsåre her til lands,at det er helt kvalmt..

Ikke bry deg om noen reagerer på det,da har de mest sannsynlig godt at en liten vektnedgang selv😝

Vi må slutte å hele tiden bekymre oss for hva andre vil si,det er lov å ha forskjellige meninger.

Slanking er blitt tabu å snakke om,fordi folk blir fetere og fetere.

 

Jeg har vært skam-fet selv,og ser ikke ned på tykke eller tynne mennesker.

 

Men er bare så jævla lei av at man ikke får lov å uttrykke seg lenger,uten at det blir spetakkel..

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jakterpåidioter

Hvorfor annonserer du på jobb at du vil slanke seg?

Det interesserer kollegene midt i ryggen om du vil slanke deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du får noen merkelige svar her. Selvfølgelig er det lov å være slank i Norge. Problemet er vel mer at når man allerede er godt innenfor normalvektig og likevel snakker høyt om å bli tynnere så sier du indirekte til de rundt at normalvektig er for "stort" Og dermed kan det tenkes at det ligger en usunn tankegang rundt mat og kroppsideal bak. Som du selv sier så ser du på vekt og kropp på samme måte som du ser på sminke.. Det å regulere kroppen sin med å for eksempel følge asiatisk slankemetoder om å være i et ekstremt kaloriunderskudd har betraktelig større skader for helsa di enn å bruke feil foundation.. Ta dette fra noen som selv har vært i akkurat samme situasjon. Ble så fanget i den sør koreanske skjønnhetsstandaren noen år tilbake og hørte hvordan mine sør koreanske venninner slanker seg konstant til å være under 50 kg. Snakket med mine norske venninner om at jeg ønsker å gå ned i vekt selv. Var da 55 kg og 165 cm. Selvfølgelig vekket det negative reaksjoner. Her er det nok bare at norske standarer baserer seg mer på å være normalvektig enn å streve etter å være på kanten til undervektig. 

Anonymkode: 8b27d...a72

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakterpåidioter skrev (40 minutter siden):

Hvorfor annonserer du på jobb at du vil slanke seg?

Det interesserer kollegene midt i ryggen om du vil slanke deg. 

Som sagt har jeg oppholdt meg mesteparten av mott voksne liv i andre land, hvor dette er cirka like normalt og akseptert samtaleemne som været.

Føler ikke at jeg «annonserer» været på jobb om jeg snakker om det, og tenkte det var det samme med vekt. Men det stemte jo ikke.

Ts

Anonymkode: cedb5...fe6

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Synes du får noen merkelige svar her. Selvfølgelig er det lov å være slank i Norge. Problemet er vel mer at når man allerede er godt innenfor normalvektig og likevel snakker høyt om å bli tynnere så sier du indirekte til de rundt at normalvektig er for "stort" Og dermed kan det tenkes at det ligger en usunn tankegang rundt mat og kroppsideal bak. Som du selv sier så ser du på vekt og kropp på samme måte som du ser på sminke.. Det å regulere kroppen sin med å for eksempel følge asiatisk slankemetoder om å være i et ekstremt kaloriunderskudd har betraktelig større skader for helsa di enn å bruke feil foundation.. Ta dette fra noen som selv har vært i akkurat samme situasjon. Ble så fanget i den sør koreanske skjønnhetsstandaren noen år tilbake og hørte hvordan mine sør koreanske venninner slanker seg konstant til å være under 50 kg. Snakket med mine norske venninner om at jeg ønsker å gå ned i vekt selv. Var da 55 kg og 165 cm. Selvfølgelig vekket det negative reaksjoner. Her er det nok bare at norske standarer baserer seg mer på å være normalvektig enn å streve etter å være på kanten til undervektig. 

Anonymkode: 8b27d...a72

Jeg er helt enig i at usunn slanking ikke er bra, og det har jeg heller aldri holdt på med. Men jeg er uenig i at min slanking sier noe om andres vekt. Dersom jeg har kort hår og annonserer at jeg nå skal gro det langt, sier jeg indirekte at kort hår ikke er fint? Eller er det kun vekt denne logikken gjelder? For meg gir ikke det mening.

Ts

Anonymkode: cedb5...fe6

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Synes du får noen merkelige svar her. Selvfølgelig er det lov å være slank i Norge. Problemet er vel mer at når man allerede er godt innenfor normalvektig og likevel snakker høyt om å bli tynnere så sier du indirekte til de rundt at normalvektig er for "stort" Og dermed kan det tenkes at det ligger en usunn tankegang rundt mat og kroppsideal bak. Som du selv sier så ser du på vekt og kropp på samme måte som du ser på sminke.. Det å regulere kroppen sin med å for eksempel følge asiatisk slankemetoder om å være i et ekstremt kaloriunderskudd har betraktelig større skader for helsa di enn å bruke feil foundation.. Ta dette fra noen som selv har vært i akkurat samme situasjon. Ble så fanget i den sør koreanske skjønnhetsstandaren noen år tilbake og hørte hvordan mine sør koreanske venninner slanker seg konstant til å være under 50 kg. Snakket med mine norske venninner om at jeg ønsker å gå ned i vekt selv. Var da 55 kg og 165 cm. Selvfølgelig vekket det negative reaksjoner. Her er det nok bare at norske standarer baserer seg mer på å være normalvektig enn å streve etter å være på kanten til undervektig. 

Anonymkode: 8b27d...a72

Ts har inget ansvar for hvordan folk måtte føle seg fordi hun slanker seg.

Folk må ta ansvar for eget liv.

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, når man er tynn skal man skjule seg fordi man er tynn og andre ikke skal føle seg dritt med seg selv. Når man er tjukk så må man også skjule seg fordi andre finner på å gi deg det blikket som forteller at: det ser ikke pent ut.. 

må være så utrolig deilig å være de folkene. Aldri fornøyde, og skal mene noe om alt. Men å stikke seg selv ut, nei, det gjør de aldri. De ofrer seg aldri for fellesskapet, men skal ha alle godene… mene, pirke, mene mer, pirke mer … skjønner meg ikke på slike folk. Om de i det hele tatt er bevisst på at de bare står i veien for andre. 

Anonymkode: 1bc91...f6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er jeg helt enig i, og jeg snakker ikke om det på jobb noe mer. Synes dog det er rart at de som har fedme får lov til å uttale seg. Da ei på jobb med fedme ønsket å gå ned i vekt var det plutselig helt ok, og det kom mange tips og lovvord. Så det jeg reagerer mest på er dobbeltmoralen. Men har selvfølgelig lært å ikke snakke om egen vekt lenger!

Anonymkode: cedb5...fe6

Du skal ikke være noe ekstra i Norge. Hvis du ikke har så mye å ta av så tenker mange automatisk på at du skal bli skikkelig fit. Det liker ikke alle. Da føler de seg utilpass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det er jeg helt enig i, og jeg snakker ikke om det på jobb noe mer. Synes dog det er rart at de som har fedme får lov til å uttale seg. Da ei på jobb med fedme ønsket å gå ned i vekt var det plutselig helt ok, og det kom mange tips og lovvord. Så det jeg reagerer mest på er dobbeltmoralen. Men har selvfølgelig lært å ikke snakke om egen vekt lenger!

Anonymkode: cedb5...fe6

Sånn sosialt sett er ikke det heller OK på arbeidsplassen.

Men - dietter og negative kommentarer på mat er en uting.

Jobbet en plass hvor ALT ble kommentert. Mange mislikte det.

Polarbrød: «så usunt, se sukker blabla»

Mettende salat: «så sunn DU skal være da»

Og hun som gikk over til vegansk (type samme brød og pålegg igrunnen som før): gjentatte daglige kommentarer.

Påvirket arbeidsmiljøet negativt.

Så har jeg venninna med spiseforstyrrelser (ikke tynn) som ofte kastet opp etter jobb som respons på all slankepraten.

Bare dropp det - ikke kommenter kropp og mat negativt 🤷‍♀️

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg TS. Det er som om man må finne på ulike grunner til å takke nei til det kakestykke på pauserommet. "Nei takk, jeg må passe vekten" holder ikke. "Det går jo fint bare i dag da", ja også var det alle de andre fredagene pluss cafebesøk med venner, bursdager og andre tilstelninger. 

Alt annet kan være overfladisk, bare ikke vekten. 

Anonymkode: 87c81...ea3

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Personlig synes jeg ikke det er noe man trenger å snakke med alle om som om der var vær og vind. Klarer ikke helt å se at et samfunn hvor folk snakker om slanking helle tiden og har et enormt fokus på det er noe å etterstrebe. 

Anonymkode: 922b0...345

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er helt enig med deg TS. Det er som om man må finne på ulike grunner til å takke nei til det kakestykke på pauserommet. "Nei takk, jeg må passe vekten" holder ikke. "Det går jo fint bare i dag da", ja også var det alle de andre fredagene pluss cafebesøk med venner, bursdager og andre tilstelninger. 

Alt annet kan være overfladisk, bare ikke vekten. 

Anonymkode: 87c81...ea3

Kan jo legge til tid, sted og formulering her da. Man trenger ikke gå rundt å snakke om det hele tiden og kanskje ikke til hvem som helst, men det skal være rom for å nevne det uten at det skal bli noe oppstyr.

Og som TS nevnte så betyr det ikke at man syns andre er stygge, tjukke osv, men at man vil føles vel i egen kropp, akkurat som de som sminker seg.

Anonymkode: 87c81...ea3

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (13 minutter siden):

Sånn sosialt sett er ikke det heller OK på arbeidsplassen.

Men - dietter og negative kommentarer på mat er en uting.

Jobbet en plass hvor ALT ble kommentert. Mange mislikte det.

Polarbrød: «så usunt, se sukker blabla»

Mettende salat: «så sunn DU skal være da»

Og hun som gikk over til vegansk (type samme brød og pålegg igrunnen som før): gjentatte daglige kommentarer.

Påvirket arbeidsmiljøet negativt.

Så har jeg venninna med spiseforstyrrelser (ikke tynn) som ofte kastet opp etter jobb som respons på all slankepraten.

Bare dropp det - ikke kommenter kropp og mat negativt 🤷‍♀️

Nei, jeg skjønner at slanking er sensitivt. Synes dog det er synd at vi må snakke om slanking som noe negativt. Det må jo ikke være det.

Ts

Anonymkode: cedb5...fe6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, jeg skjønner at slanking er sensitivt. Synes dog det er synd at vi må snakke om slanking som noe negativt. Det må jo ikke være det.

Ts

Anonymkode: cedb5...fe6

Så: du vil forbeholde deg retten å snakke om slanking og bryr seg ikke pm at andre trigges svært negativt av det helsemessig.

Hyggelig 🤷‍♀️
 

Hva med å respektere andre bare og slank deg så mye DU vil? Er det vanskelig? 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...