Gå til innhold

Slanking - ikke lov å være tynn lenger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Honey Dew skrev (4 timer siden):

Ja, men det at du kaller det helseskadelig hjelper ikke de som vil slanke seg. Det så mye hets av tynne og anorektiske mennesker for tiden at det skremmer meg.

Å fortelle f eks en med anoreksi at hun ikke skal vise kroppen sin og skamme seg for å ha en mental sykdom, er stygt gjort mot den som har sykdommen eller som er i ferd med å få den. Folk gir dem ikke støtte, men de klarer fint å ødelegge psyken til disse menneskene som føler seg ubetydelig nettopp fordi de er tynne.

Som x-anorektiker fra 80-tallet vet jeg hva jeg snakker om. Jeg ble ikke bedre av å få kjeft og beskjed om at jeg ikke burde vise kroppen min. Jeg ble faktisk verre av det og i tillegg når du får spørsmålet fra familien om hvorfor jeg gjorde dette mot familien, var jeg så langt nede som det gikk an.

Dette. Jeg har kronisk anoreksi,er alvorlig undervektig  og bruker sonde og jeg har fått beskjed om å ta ut hånden hvis jeg skal bevege meg blant folk fordi det kan trygge andre, jeg har fått beskjed om å ikke legge ut helt vanlige bilder av meg selv sosiale medier fordi jeg kun er skinn og bein og så videre. Så med andre ord blir ikke folk fornøyd før jeg går fult tildekket fra topp til tå.

Anonymkode: eb384...f9e

  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I Norge er det normalen å være småtjukk. Det er ikke akkurat sunt det heller. Men det er jo sååååå viktig å kose seg med kake og whatnot. 

Anonymkode: b3001...1e5

Koser meg like gjerne med knekkebrød med mager cottage cheese og lettsyltetøy jeg 😄

Anonymkode: 19e12...83d

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette. Jeg har kronisk anoreksi,er alvorlig undervektig  og bruker sonde og jeg har fått beskjed om å ta ut hånden hvis jeg skal bevege meg blant folk fordi det kan trygge andre, jeg har fått beskjed om å ikke legge ut helt vanlige bilder av meg selv sosiale medier fordi jeg kun er skinn og bein og så videre. Så med andre ord blir ikke folk fornøyd før jeg går fult tildekket fra topp til tå.

Anonymkode: eb384...f9e

Skulle tro at folk så fanden selv når de ser en anorektiker. For meg er man like vakker om man er anorektiker eller normalvektig. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Takk for svar! Jeg er dog uenig. Synes alle er flotte slik de er, og synes det er fint med et mangfold av kropper. Men jeg synes slanking må være lov. Så kan jeg godt være enig i at det var umusikalsk av meg å nevne slankingen for kollegaer, jeg var rett og slett bare vant til at det er et vanlig samtaleemne. 

Anonymkode: cedb5...fe6

På jobb betales du for å være - og må forholde deg til normal kotyme.

Det er tematikk som er ugrei på arbeidsplassen og sosialt generelt. 
 

Men - mange snakker jo om det sånn sett generelt her og. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodas skrev (2 timer siden):

De liker ikke at du spiser salat på jobb? Det er en sær ting å blande seg opp i.

Folk blander seg veldig opp i hva du spiser om du er tynn. Jeg ble kritisert for alt mulig rart når jeg hadde lunsj med andre, med en sunn bmi på 23, trente styrke og var aktiv. Slanket meg ikke.

Fikk kommentarer på at jeg ikke brukte majones på egg. At jeg ikke tok kake hver gang det ble servert (jeg tåler ikke gluten....og de gadd aldri å ha glutenfritt). At jeg ikke gikk og tok en ekstra porsjon. At jeg drakk vann og ikke juice etc etc. Det er veldig slitsomt.

Jeg ville aldri sagt høyt om jeg skulle ned et par kilo, det ville jo bare blitt enda mer kommentarer, og det har jeg fått nok av uten å be om det.

Anonymkode: 33f3e...9fc

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bmi på 19, altså helt normal, og må tåle mye kommentarer på at jeg er for tynn og burde spise mer. Selv kantinedama på jobb har sagt dette, så jeg har begynt å ta med egen matpakke. Ser bilder fra 20-30 år siden så så de fleste damene i samfunnet ut som meg, men nå er det nærmest en synd å være slank. 

Anonymkode: 8fdba...e46

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AprilLudgate skrev (11 minutter siden):

På jobb betales du for å være - og må forholde deg til normal kotyme.

Det er tematikk som er ugrei på arbeidsplassen og sosialt generelt. 
 

Men - mange snakker jo om det sånn sett generelt her og. 

Det er jeg helt enig i, og jeg snakker ikke om det på jobb noe mer. Synes dog det er rart at de som har fedme får lov til å uttale seg. Da ei på jobb med fedme ønsket å gå ned i vekt var det plutselig helt ok, og det kom mange tips og lovvord. Så det jeg reagerer mest på er dobbeltmoralen. Men har selvfølgelig lært å ikke snakke om egen vekt lenger!

Anonymkode: cedb5...fe6

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Folk blander seg veldig opp i hva du spiser om du er tynn. Jeg ble kritisert for alt mulig rart når jeg hadde lunsj med andre, med en sunn bmi på 23, trente styrke og var aktiv. Slanket meg ikke.

Fikk kommentarer på at jeg ikke brukte majones på egg. At jeg ikke tok kake hver gang det ble servert (jeg tåler ikke gluten....og de gadd aldri å ha glutenfritt). At jeg ikke gikk og tok en ekstra porsjon. At jeg drakk vann og ikke juice etc etc. Det er veldig slitsomt.

Jeg ville aldri sagt høyt om jeg skulle ned et par kilo, det ville jo bare blitt enda mer kommentarer, og det har jeg fått nok av uten å be om det.

Anonymkode: 33f3e...9fc

Dette, er akkurat sånn det er. Og det er så ironisk, jeg tok full privat helsesjekk med blodtrykk til blodprøver av alt fra blodsukker til vitaminlagre og alt var helt perfekt. Er energisk og sjeldent syk. Og likevel sykeliggjøres det å være tynn selv når man spiser mer enn nok og har optimal helse 🤷‍♀️ 

Anonymkode: 8fdba...e46

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har bmi på 19, altså helt normal, og må tåle mye kommentarer på at jeg er for tynn og burde spise mer. Selv kantinedama på jobb har sagt dette, så jeg har begynt å ta med egen matpakke. Ser bilder fra 20-30 år siden så så de fleste damene i samfunnet ut som meg, men nå er det nærmest en synd å være slank. 

Anonymkode: 8fdba...e46

Jeg har også bmi 19, og min tidligere leder pleide å kjøpe sjokoladeposer fra Nidar-Bergene til meg. Hver uke, liksom. Helte det i en skål og satte på fellesrommet, forsvant på 5 min 😄

Anonymkode: 19e12...83d

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har bmi på 19, altså helt normal, og må tåle mye kommentarer på at jeg er for tynn og burde spise mer. Selv kantinedama på jobb har sagt dette, så jeg har begynt å ta med egen matpakke. Ser bilder fra 20-30 år siden så så de fleste damene i samfunnet ut som meg, men nå er det nærmest en synd å være slank. 

Anonymkode: 8fdba...e46

Helt utrolig hvordan samfunnet har blitt 😳

Anonymkode: 58ebe...c97

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (49 minutter siden):

Skulle tro at folk så fanden selv når de ser en anorektiker. For meg er man like vakker om man er anorektiker eller normalvektig. 

Spot on! Og de som sier at undervektige er heldigere enn overvektige fordi de ikke blir møtt med stygge blikk,nedlatenhet,visking bak ryggen,peking osv har aldri opplevd å leve i en undervektig kropp.

Anonymkode: eb384...f9e

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste har noen kilo ekstra, og det er flere tykke enn tynne. Derfor føles det ekstra kjipt når noen som er tynnere enn en selv skal slanke seg. Tipper folk føler på at de også burde slanker seg. Jeg er også slank, men har i perioder lagt på meg noen få kilo. Det skal lite til før jeg ser det godt selv, og da ønsker jeg å slanke meg for å komme tilbake til komfortvekten. Men jeg ville aldri funnet på og sagt det til andre, for jeg vet hvor upopulært det er. Jeg risikerer i værste fall å få andre til å føle seg dårlig.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vekt er sensitivt, og det finnes sosiale normer her som er helt annerledes enn i Asia. Det er ikke innafor å deklarere åpenlyst rundt lunsjbordet at man driver og slanker seg når man allerede er slank. Det er heller ikke innafor å skissere alle detaljene i overspisingslidelsen sin når man har fedme. Jeg har en kollega som jeg er fortrolig med som er sterkt overvektig. Jeg vet detaljene rundt hva hun sliter med, og hun har gitt meg et innsyn i hvor mye hun faktisk spiser. Men hun trenger ikke å skissere dette for kollegaer. Hun jobber med det privat, som du også burde gjøre. 

Vær litt mer fintfølende. 

Anonymkode: 21b13...822

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

urenluren skrev (9 minutter siden):

De fleste har noen kilo ekstra, og det er flere tykke enn tynne. Derfor føles det ekstra kjipt når noen som er tynnere enn en selv skal slanke seg. Tipper folk føler på at de også burde slanker seg. Jeg er også slank, men har i perioder lagt på meg noen få kilo. Det skal lite til før jeg ser det godt selv, og da ønsker jeg å slanke meg for å komme tilbake til komfortvekten. Men jeg ville aldri funnet på og sagt det til andre, for jeg vet hvor upopulært det er. Jeg risikerer i værste fall å få andre til å føle seg dårlig.

Takk for et godt svar! Jeg er nok blitt så vant til at dietter og slanking snakkes så løst om, at man tar følelsene bort fra det. Skjønner absolutt at det kan få andre til å føle seg for stor. Synes det er synd at vi blir så påvirket av hverandres vekt, den måler jo på ingen måte verdi.

Ts

Anonymkode: cedb5...fe6

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette er akkurat det samme som skjer dersom man sier at man har sluttet å drikke alkohol for å ta vare på helsa. Folk blir dødsprovosert fordi de kjenner på egen utilstrekkelighet.

Anonymkode: 40d57...8a4

Eh, nei. Å slutte å drikke ER å ta vare på helsa. Å slanke seg når man er normalvektig er IKKE å ta vare på helsa. 

Anonymkode: 3c5d5...5b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Honey Dew skrev (7 timer siden):

Det er ikke de tynnes ansvar.

Det ercakles ansvar, også oss tynne. 

Anonymkode: 3c5d5...5b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vekt er sensitivt, og det finnes sosiale normer her som er helt annerledes enn i Asia. Det er ikke innafor å deklarere åpenlyst rundt lunsjbordet at man driver og slanker seg når man allerede er slank. Det er heller ikke innafor å skissere alle detaljene i overspisingslidelsen sin når man har fedme. Jeg har en kollega som jeg er fortrolig med som er sterkt overvektig. Jeg vet detaljene rundt hva hun sliter med, og hun har gitt meg et innsyn i hvor mye hun faktisk spiser. Men hun trenger ikke å skissere dette for kollegaer. Hun jobber med det privat, som du også burde gjøre. 

Vær litt mer fintfølende. 

Anonymkode: 21b13...822

Takk for godt svar! Jeg er enig. Jeg må legge til at jeg synes prat om slanking er annerledes enn å prate om en spiseforstyrrelse. Jeg har opplevd at andre også snakker om slanking på arbeidsplassen, men da var det greit. Det var blant annet overvektige som hadde noen kilo mer enn de mente de burde ha, men da var det "lov". Så jeg reagerer litt på dobbeltmoralen. Men jeg forstår at vekt er sensitivt på en annen måte i Norge. 

Ts

Anonymkode: cedb5...fe6

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Eh, nei. Å slutte å drikke ER å ta vare på helsa. Å slanke seg når man er normalvektig er IKKE å ta vare på helsa. 

Anonymkode: 3c5d5...5b4

Ikke enig. Jeg som nærmet meg 25 i bmi og slanket meg til 22 i bmi, syns du det ikke er å ta vare på helsa? Måtte jeg vente til jeg var overvektig før jeg tok tak i vaner som hadde glidd ut litt? Syns ikke man skal være helt bastant her. 

Det å holde seg normalvektig for å minimere risiko for livsstilssykdommer er å ta vare på helsa. Å vente til jeg bikket overvektig ville jo bare gjort at det tok meg lengre tid å gå ned.

Anonymkode: 33f3e...9fc

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ikke enig. Jeg som nærmet meg 25 i bmi og slanket meg til 22 i bmi, syns du det ikke er å ta vare på helsa? Måtte jeg vente til jeg var overvektig før jeg tok tak i vaner som hadde glidd ut litt? Syns ikke man skal være helt bastant her. 

Det å holde seg normalvektig for å minimere risiko for livsstilssykdommer er å ta vare på helsa. Å vente til jeg bikket overvektig ville jo bare gjort at det tok meg lengre tid å gå ned.

Anonymkode: 33f3e...9fc

Ja, det er et rart paradoks. Å vektregulere innenfor normalvekt slik at man faktisk unngår å være overvektig er faktisk å ta vare for helsen. Men utenforstående ser på det som hysterisk dermed er det greit å ikke prate for mye om det. 

Anonymkode: 21b13...822

  • Liker 12
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...