Gå til innhold

Slanking - ikke lov å være tynn lenger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Altså, mange av oss er godt gift med menn som elsker oss som vi er, og anser ingen andre kvinner som trusler.

Anonymkode: 7d6d4...62c

Den nevnte kvinnen var også godt gift. Jeg kjenner til flere med lignende holdninger. Mange kvinner som ønsker å gå ned i vekt, men som ikke klarer det. Finner heller ut at de skal prøve å endre samfunnets holdninger fremfor å endre seg selv. Noe som er veldig egoistisk med tanke på helseskadene og de årlige kostnadene på ca 240 milliarder.  Men det er også typisk at disse kvinnene ikke har satt seg inn i helseskadene, eller tviholder på info fra dårlige studier som viser til at høy vekt ikke er så usunt. Alternativt, så bryr de seg hverken om studier eller vitenskap. Noe som er det mest vanlige.

Sier ikke dette gjelder alle kvinner, men det er ikke uvanlig å observere. Få mennesker taler mot disse holdningene da det er fare for å krenke overvektige. Og det er jo majoriteten av befolkningen....

Anonymkode: 1693e...390

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Den nevnte kvinnen var også godt gift. Jeg kjenner til flere med lignende holdninger. Mange kvinner som ønsker å gå ned i vekt, men som ikke klarer det. Finner heller ut at de skal prøve å endre samfunnets holdninger fremfor å endre seg selv. Noe som er veldig egoistisk med tanke på helseskadene og de årlige kostnadene på ca 240 milliarder.  Men det er også typisk at disse kvinnene ikke har satt seg inn i helseskadene, eller tviholder på info fra dårlige studier som viser til at høy vekt ikke er så usunt. Alternativt, så bryr de seg hverken om studier eller vitenskap. Noe som er det mest vanlige.

Sier ikke dette gjelder alle kvinner, men det er ikke uvanlig å observere. Få mennesker taler mot disse holdningene da det er fare for å krenke overvektige. Og det er jo majoriteten av befolkningen....

Anonymkode: 1693e...390

men det gjelder jo det meste da, folk hater kritikk, men er flinke til å kritisere andre. :D det er bare sånn det er. det er nesten som at man er hard på kritikken bare for å prøve å vifte vekk andres kritikk, som å skremme andre med hvor kritisk man er, så folk ikke orker å kritisere dem, eller bruke dem som dørmatter (kritisere dem). 

Anonymkode: 1bc91...f6e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Den nevnte kvinnen var også godt gift. Jeg kjenner til flere med lignende holdninger. Mange kvinner som ønsker å gå ned i vekt, men som ikke klarer det. Finner heller ut at de skal prøve å endre samfunnets holdninger fremfor å endre seg selv. Noe som er veldig egoistisk med tanke på helseskadene og de årlige kostnadene på ca 240 milliarder.  Men det er også typisk at disse kvinnene ikke har satt seg inn i helseskadene, eller tviholder på info fra dårlige studier som viser til at høy vekt ikke er så usunt. Alternativt, så bryr de seg hverken om studier eller vitenskap. Noe som er det mest vanlige.

Sier ikke dette gjelder alle kvinner, men det er ikke uvanlig å observere. Få mennesker taler mot disse holdningene da det er fare for å krenke overvektige. Og det er jo majoriteten av befolkningen....

Anonymkode: 1693e...390

Jeg bidrar i hvert fall ikke til disse statlige utgiftene med min normale vekt. 

Anonymkode: 7d6d4...62c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange i Norge har et skrudd forhold til hva som er normalvekt og slankt. Mange påstår jo at når de har BMI på 24-25 er de syltynne ( snakker ikke om kroppsbyggere).

Folk klager og på at klesstørrelse har blitt små, selv om klærne har blitt mye større de siste årene.

I tillegg blir mange dødsfornærmet om legen sier de bør slanke seg.

Anonymkode: 77cc7...b9c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.12.2023 den 12.28):


Og hva skjedde med å ta ansvar for hva en selv tenker og føler? Det kan ikke være sånn at det er kun overvektig som skal få lov til å slanke seg og nei det betyr ikke at man synes andre er for store selv om man selv ønsker å gå ned i vekt.

Anonymkode: eb384...f9e

Akkurat. Har selv gått ned 9kg på ca 8 uker, og er nå nede på 57kg. Tenker veldig lite over hva andre veier, så fordi jeg slanker meg, så tenker jeg ikke at andre er tykke av den grunn. Det handler om å føle meg vel selv.

  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mange i Norge har et skrudd forhold til hva som er normalvekt og slankt. Mange påstår jo at når de har BMI på 24-25 er de syltynne ( snakker ikke om kroppsbyggere).

Folk klager og på at klesstørrelse har blitt små, selv om klærne har blitt mye større de siste årene.

I tillegg blir mange dødsfornærmet om legen sier de bør slanke seg.

Anonymkode: 77cc7...b9c

Problemet er at legen ofte kamuflerer manglende lyst til å undersøke den virkelige sykdommen med dette spørsmålet. Jeg ble veldig provosert da min fastlege gjentatte ganger sa at jeg MÅTTE slanke meg asap, og at sykdommen da ville gå tilbake. Jeg hadde da BMI på akkurat 26, altså ingen helsefare, og sykdommen er hypothyreose. Hvis legen gadd å sjekke journalen, så oppdaget de sykdommen da jeg hadde BMI på 18. Og den gangen var jeg mye dårligere enn nå. Poenget er at vekt ofte er fullstendig irrelevant for problemet man oppsøker legen med.

Anonymkode: 7d6d4...62c

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Problemet er at legen ofte kamuflerer manglende lyst til å undersøke den virkelige sykdommen med dette spørsmålet. Jeg ble veldig provosert da min fastlege gjentatte ganger sa at jeg MÅTTE slanke meg asap, og at sykdommen da ville gå tilbake. Jeg hadde da BMI på akkurat 26, altså ingen helsefare, og sykdommen er hypothyreose. Hvis legen gadd å sjekke journalen, så oppdaget de sykdommen da jeg hadde BMI på 18. Og den gangen var jeg mye dårligere enn nå. Poenget er at vekt ofte er fullstendig irrelevant for problemet man oppsøker legen med.

Anonymkode: 7d6d4...62c

Kilde takk!

Anonymkode: eb384...f9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Problemet er at legen ofte kamuflerer manglende lyst til å undersøke den virkelige sykdommen med dette spørsmålet. Jeg ble veldig provosert da min fastlege gjentatte ganger sa at jeg MÅTTE slanke meg asap, og at sykdommen da ville gå tilbake. Jeg hadde da BMI på akkurat 26, altså ingen helsefare, og sykdommen er hypothyreose. Hvis legen gadd å sjekke journalen, så oppdaget de sykdommen da jeg hadde BMI på 18. Og den gangen var jeg mye dårligere enn nå. Poenget er at vekt ofte er fullstendig irrelevant for problemet man oppsøker legen med.

Anonymkode: 7d6d4...62c

Du nevner ikke hvilken sykdom du har, men det siste du sier er fullstendig misinformasjon! Fatter ikke at du virkelig tror dette. 

Diabetes type 2 er i 90% av tilfeller forbundet med overvekt, og noe man ikke bare kan bli bedre av, men reversere fullstendig med vektnedgang. Det samme gjelder for andre metabolske sykdommer. Søvnapné kan man også bli kvitt med å gå ned i vekt, og er veldig relatert til overvekt. Høyt blodtrykk og kolesterol forbedres av vektnedgang. 

Leddproblemer, spesielt i knærne, blir bedre når man har mindre vekt å bære på. 

I tillegg øker man risiko for en lang rekker sykdommer, som feks kreft, men overvekt og fedme. Er dette nytt for deg 😮 

Anonymkode: 21b13...822

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kilde takk!

Anonymkode: eb384...f9e

Ber du meg om å legge ut legejournalen min? Har det rablet for deg?

Anonymkode: 7d6d4...62c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Du nevner ikke hvilken sykdom du har, men det siste du sier er fullstendig misinformasjon! Fatter ikke at du virkelig tror dette. 

Diabetes type 2 er i 90% av tilfeller forbundet med overvekt, og noe man ikke bare kan bli bedre av, men reversere fullstendig med vektnedgang. Det samme gjelder for andre metabolske sykdommer. Søvnapné kan man også bli kvitt med å gå ned i vekt, og er veldig relatert til overvekt. Høyt blodtrykk og kolesterol forbedres av vektnedgang. 

Leddproblemer, spesielt i knærne, blir bedre når man har mindre vekt å bære på. 

I tillegg øker man risiko for en lang rekker sykdommer, som feks kreft, men overvekt og fedme. Er dette nytt for deg 😮 

Anonymkode: 21b13...822

Nå hadde jeg BMI på 26. Jeg tror ikke at min daværende vekt på 71 kilo hadde vært så svintung for knærne, for å si det slik. Sykdommen er hypothyreose, det har jeg jo skrevet. Og den ble oppdaget da jeg var undervektig. En BMI rett over normalvekt fører heller ikke til økt risiko for kreft og hjerteinfarkt. 

Anonymkode: 7d6d4...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

En BMI rett over normalvekt fører heller ikke til økt risiko for kreft og hjerteinfarkt. 

Anonymkode: 7d6d4...62c

Så du velger bare å overse alle de andre sykdommene 822 nevner? 

Når det kommer til kreft så er det mange varianter som er negativt påvirket av å ha bmi over 25. Flere varianter begynner å ha negativt utslag enda lavere.

Har allerede postet link og graf direkte til deg som viser at risk for "coronary heart disease" er dobbelt så høy ved BMI 25 som ved BMI 21 for kvinner. Risiko for diabetes type 2 er jo veldig veldig mye mer forhøyet igjen. 

Det er ikke noen magisk grense ved BMI 25. Det er mange sykdomsfaktorer som øker fra en bmi på rundt 22. 

At du tidligere skrev at BMI på 26 ikke gav noen helsefare er helt fjernt. (Jeg snakker nå generelt, ikke om din spesifikke sykdom. ) 

Anonymkode: 1693e...390

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.12.2023 den 21.45):

Yepp. Og jeg mener det er viktig at man må kunne snakke åpent om vekt uten frykt for at noen skal bli spiseforstyrret eller alt for krenket. Jeg tror en viss mengde åpenhet kan være forebyggende for mange med spiseforstyrrelser. 

Vanlig overvekt koster nå helsevesenet i Norge mer enn fedme. Dette har med den store folkemengden som er overvektig. Det er ekstremt viktig å forebygge. Vi vet også at folk har en tendens til å bli større med tiden. Ikke bare er overvekt et problem, men langt flere ligger høyt i normalvektig område. Høy normalvekt blir for stadig flere til overvekt. Overvekt blir for stadig flere til fedme.

Jeg ser mye holdninger i samfunnet som bare gjør situasjonen verre. Glad for at en person sa direkte til meg at jeg var blitt "chubby". Jeg gjorde tiltak og ble slank. Hadde jeg fått høre de typiske skrønene om hvor flott jeg var uansett vekt, og de typiske skrønene overvektige ofte kommer med om hvor sunt det er med "noen kilo ekstra" så hadde jeg garantert vært overvektig. 

Anonymkode: 1693e...390

Gi nå fanden i å sykeliggjøre normalvekt.

Anonymkode: 6b00e...998

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så du velger bare å overse alle de andre sykdommene 822 nevner? 

Når det kommer til kreft så er det mange varianter som er negativt påvirket av å ha bmi over 25. Flere varianter begynner å ha negativt utslag enda lavere.

Har allerede postet link og graf direkte til deg som viser at risk for "coronary heart disease" er dobbelt så høy ved BMI 25 som ved BMI 21 for kvinner. Risiko for diabetes type 2 er jo veldig veldig mye mer forhøyet igjen. 

Det er ikke noen magisk grense ved BMI 25. Det er mange sykdomsfaktorer som øker fra en bmi på rundt 22. 

At du tidligere skrev at BMI på 26 ikke gav noen helsefare er helt fjernt. (Jeg snakker nå generelt, ikke om din spesifikke sykdom. ) 

Anonymkode: 1693e...390

Slutt å sykeliggjøre normalvekt. Normalvekt er nettopp det - normal. I alle kilder blir man fraråder å slanke seg når man er normalvektig. Slutt å spre spiseforstyrrelser rundt.

Anonymkode: 7d6d4...62c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ber du meg om å legge ut legejournalen min? Har det rablet for deg?

Anonymkode: 7d6d4...62c

ja det var akkurat det jeg sa…🤦🏼‍♀️

Anonymkode: eb384...f9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

ja det var akkurat det jeg sa…🤦🏼‍♀️

Anonymkode: eb384...f9e

Du spurte om kilde. Min kilde er legejournalen. Den legger jeg dessverre ikke ut her. Men du kan gjerne google og lese mange historier der kvinner opplever at leger snakker bort den egentlige diagnosen med vektpjattet. 

Anonymkode: 7d6d4...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

I alle kilder blir man fraråder å slanke seg når man er normalvektig. Slutt å spre spiseforstyrrelser rundt.

Anonymkode: 7d6d4...62c

Alle kilder?? 🤣 Eller langt under 1%? 

Ingen oppegående mennesker får spiseforstyrrelse av å bli opplyst om helsefarene ved å ha unødvendig mye fett på kroppen. 

"BMI høyt i normalvektområdet i likhet med overvekt og fedme var koblet til økt risiko for tidlig død."

https://gemini.no/2016/05/nei-overvektige-lever-ikke-lengst/

Tvert imot er det mange som kan ha godt av å gjøre litt hensiktsmessig slanking på noen få kilo. Noe som bare er sunt for veldig mange. Spesielt for mennesker som sliter med at vekten kryper oppover. 

Anonymkode: 1693e...390

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Slutt å sykeliggjøre normalvekt. Normalvekt er nettopp det - normal. I alle kilder blir man fraråder å slanke seg når man er normalvektig. Slutt å spre spiseforstyrrelser rundt.

Anonymkode: 7d6d4...62c

Slutt å kalle folk som vil gå ned i vekt spiseforstyrret.

Typisk KG, alle som vil være sunn og gå ned i vekt har 478873 forskjellige psykiske lidelser og spiseforstyrrelser. 🤣

Anonymkode: 33e39...410

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.12.2023 den 18.38):


Tullpreik. Anoreksi er alvorlig psykisk lidelse hvor utseende på kroppen kun er et symptom. Man får ikke anoreksi fordi man slanker seg som tynn. Anoreksi kommer først. Og bare sånn for å vise hvor absurd kommentaren din er så burde man ifølge logikk holde seg innendørs hvis man er overvektig fordi det kan potensielt føre til livsstilssykdommer og da er man vel ikke et bra forbilde.?

Anonymkode: eb384...f9e

Men når man er blitt veldig tynn/ undervektig så kan man få anorektiske tanker som at man ikke ønsker å spise nok. Og kanskje fortsetter å gå ennå mere ned i vekt. Det var en studie på 50/60 tallet på menn der de testet sult. De som fikk lite å spise og  gikk mye ned i vekt - de hadde problemer med å begynne å spise normalt igjen. Det føltes som de «ikke fikk lov» til det. 

Anonymkode: 24f3b...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Men når man er blitt veldig tynn/ undervektig så kan man få anorektiske tanker som at man ikke ønsker å spise nok. Og kanskje fortsetter å gå ennå mere ned i vekt. Det var en studie på 50/60 tallet på menn der de testet sult. De som fikk lite å spise og  gikk mye ned i vekt - de hadde problemer med å begynne å spise normalt igjen. Det føltes som de «ikke fikk lov» til det. 

Anonymkode: 24f3b...f98

Med tanke på hvor vekten til folk flest ligger og hvor lite de fleste normalvektige flest går ned så er ikke dette et særlig nevneverdig tema. Spesielt ikke sammenlignet med problemene knyttet til overvekt. Noe som er enormt. (No pun intended). 

Vanlig overvekt (bmi 25-29.9) koster faktisk helsevesenet mer enn fedme. Å sette et potensielt lite problem opp mot et stort problem som vi har blir bare for dumt. Spesielt med tanke på hvor pilen peker. 

Vanlig» overvekt koster samfunnet langt mer enn fedme, viser en ny studie fra NTNU. Forskerne etterlyser effektive tiltak på befolkningsnivå.

https://www.forskning.no/fedme-ntb-overvekt/overvekt-tynger-samfunnet-mer-enn-fedme/2272468

Anonymkode: 1693e...390

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men når man er blitt veldig tynn/ undervektig så kan man få anorektiske tanker som at man ikke ønsker å spise nok. Og kanskje fortsetter å gå ennå mere ned i vekt. Det var en studie på 50/60 tallet på menn der de testet sult. De som fikk lite å spise og  gikk mye ned i vekt - de hadde problemer med å begynne å spise normalt igjen. Det føltes som de «ikke fikk lov» til det. 

Anonymkode: 24f3b...f98

Nei man får de tankene hvis man ikke spiser nok over lang tid. Med andre ord kan man få spiseforstyrra tanker selv om man er overvektig. Og de mennene du snakker om bare en del av Minnesota starvation project og de mennene ble sultet. Og om du tror anoreksi handler om et ønske om å ikke spise nok så må du skaffe deg litt mer kunnskap. Og ja jeg har gått over gjennomsnittet god kunnskap at det har levd med det i over 25 år.

 

https://psychiatry.duke.edu/blog/starvation-experiment

Anonymkode: eb384...f9e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...