Gå til innhold

Slanking - ikke lov å være tynn lenger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonvm
MariaIsabel skrev (5 timer siden):

Høres ut som et svært tungvint liv. Jeg snakker med alle rundt meg om det som opptar meg jeg, og det gjør de også. Det føles naturlig å dele av seg selv med de vi bryr oss om, og å lytte til hverandre selv om man kanskje ikke er så himla interessert i utgangspunktet. Vi er jo interessert i personen, selv om vi ikke er interessert i aktiviteten. 😊

Neida. Jeg har har vist respekt for andre mennesker i over 50 år nå, så det faller meg helt naturlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonvm skrev (På 10.1.2024 den 4.25):

Neida. Jeg har har vist respekt for andre mennesker i over 50 år nå, så det faller meg helt naturlig. 

Synes det virker ganske respektløs å ikke bry seg om interessene til de man er glad i jeg ... 

Jobben og hobbyen til mannen min f.eks, er ikke noe jeg i utgangspunktet interesserer meg for, men jeg liker likevel å høre om det fordi jeg får se og høre hans engasjement, og får sett en annen side av ham. Slik er det med venner og øvrig familie også. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

AnonymBruker skrev (På 9.1.2024 den 6.59):

Folk har da i flere tiår fått høre at de må spise mindre og bevege seg mer, spise grovt, magert og 5 om dagen.

Anonymkode: 0f32a...62f

Ja, og se hva er kosthold bestående av korn og magert har ført til for folkehelsen….

Spis nok fett så man blir mett, dropp sukker, kunstig søtning, ultraprosessert mat og korn, så skal du se folk får bedre helse og raser ned i vekt.

Anonymkode: a0e4d...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/14/2023 at 12:16 PM, AnonymBruker said:

Ved å si at du ønsker å gå ned i vekt, antyder du at synes at andre som er større enn deg er feite og burde slanke seg.

Det er ansett som umusikalsk og overfladisk.

Så ja, dette bør du holde for deg selv. 

Anonymkode: 359dc...8ea

Nei, det sier man overhodet ikke, selv om noen snøflak blir krenket. Ærlig talt, på tide at samfunnet skjerper seg. 

Anonymkode: 47358...af3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonvm
MariaIsabel skrev (14 timer siden):

Synes det virker ganske respektløs å ikke bry seg om interessene til de man er glad i jeg ... 

Jobben og hobbyen til mannen min f.eks, er ikke noe jeg i utgangspunktet interesserer meg for, men jeg liker likevel å høre om det fordi jeg får se og høre hans engasjement, og får sett en annen side av ham. Slik er det med venner og øvrig familie også. 

Jeg mistenker deg for å misforstå med vilje. 

Hva om mannen din hadde sagt ved middagsbordet, om du er tykk, kanskje har en stor nese, flat rumpe og litt tynt hår

- Jeg er så glad jeg er slank! Og at jeg har en pen rett nese, ei spretten rumpe og fyldig hår! Send saltet er du snill. 

Men du forsto hva jeg mente. Du vil bare kunne si høyt på en subtil måte at du ikke liker tykke mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/14/2023 at 12:11 PM, AnonymBruker said:

Er vekt blitt så betent i Norge at man kun kan få slanke seg om det er fare for liv og helse?

Den norske kulturen er preget av at alle skal ha en fasade at vi er så fornøyde. 


Når noen spør deg "Lenge siden sist, hvordan går det?"
Så finnes det kun ett riktig svar: "Bare bra, du da?"

Å nevne offentlig at du har det ikke så bra, eller om at du har et mål om å bli bedre, hva nå enn din nåværende status er, blir sett på som et brudd på normen, og den naturlige responsen er at du våger å si noe slikt.

Kanskje det er janteloven, kanskje det er bi-effekten av å leve i et i land og alle andre nasjoner ser opp til oss, og det er vår felles ansvar å fronte dette ut. Og er du ikke med oss, ja da er du i mot oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, umAxa said:

Den norske kulturen er preget av at alle skal ha en fasade at vi er så fornøyde. 


Når noen spør deg "Lenge siden sist, hvordan går det?"
Så finnes det kun ett riktig svar: "Bare bra, du da?"

 

Her har jeg faktisk lært meg at det går an å si andre ting enn "Hvordan går det?"

 

"Hyggelig å se deg!" for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Yodas said:

Her har jeg faktisk lært meg at det går an å si andre ting enn "Hvordan går det?"

 

"Hyggelig å se deg!" for eksempel.

"Deg også! Så hvordan går det?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, umAxa said:

"Deg også! Så hvordan går det?"

He he, jo da, det spørsmålet kan jo selvsagt komme før eller siden uansett.

 

Men jeg sluttet å si "Hvordan går det?" til en nabo som kom med hele sykehistorien sin over postkassene hver gang jeg spurte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Yodas said:

He he, jo da, det spørsmålet kan jo selvsagt komme før eller siden uansett.

 

Men jeg sluttet å si "Hvordan går det?" til en nabo som kom med hele sykehistorien sin over postkassene hver gang jeg spurte.

Du er selvsagt ikke pålagt å lytte på andre sine sørgehistorier, men det faktum at du måtte "lære" deg selv å ikke spørre, og ikke svare på spørsmål om handler om hverandre, og hvordan man har det forteller litt om hvor sterk behovet fasaden vår er, og hvor sosialt feil det er å åpne seg om sine utfordringer.

Det norske folk blir sett på som et kalde mennesker som aldri snakker med hverandre. Det ligger noe i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, umAxa said:

Du er selvsagt ikke pålagt å lytte på andre sine sørgehistorier, men det faktum at du måtte "lære" deg selv å ikke spørre, og ikke svare på spørsmål om handler om hverandre, og hvordan man har det forteller litt om hvor sterk behovet fasaden vår er, og hvor sosialt feil det er å åpne seg om sine utfordringer.

Det norske folk blir sett på som et kalde mennesker som aldri snakker med hverandre. Det ligger noe i det.

Jeg snakker gjerne om sykdom og utfordringer. Men alt til sin tid. Det er ikke alltid det passer eller begge parter ønsker, derfor er det best å ikke spørre "Hvordan går det?" med mindre man faktisk ønsker å vite hvordan det går, eller man faktisk tror den andre ønsker å fortelle åpent og ærlig. Enig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Yodas said:

Jeg snakker gjerne om sykdom og utfordringer. Men alt til sin tid. Det er ikke alltid det passer eller begge parter ønsker, derfor er det best å ikke spørre "Hvordan går det?" med mindre man faktisk ønsker å vite hvordan det går, eller man faktisk tror den andre ønsker å fortelle åpent og ærlig. Enig?

Jeg forstår hva du mener, og vi snakker i grunn om samme tingen.

Det er bare en observasjon fra min side at Norge er har en sosial kultur av å ha en fasade av at ting skal være så bra. TS sin tråd spille jo på disse notene at kollegaene hennes reagere negativt på at hun har lyst å gjøre bedre - som betyr at hun bryter fasaden.

Fra et annet perspektiv kunne responsen til TS vært: "Så bra at du tar grep, gleder meg til å se fremgangen din!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, umAxa said:


Fra et annet perspektiv kunne responsen til TS vært: "Så bra at du tar grep, gleder meg til å se fremgangen din!"

Ja, hvis noen sier noe sånt som i hovedinnlegget til meg i framtiden, så skal jeg svare nettop det, og så skal jeg legge til at jeg burde tatt av noen kg selv, og at jeg gjerne tar imot tips til hva som funker eller ikke, men at det sikkert blir vanskelig siden jeg er glad i mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er selv godt under BMI og har forvridd kroppsbilde.

Jeg velger å ikke snakke om slanking og mat med andre for å vise hensyn. Det er så mye skam blant oss kvinner knyttet til kropp. 

For meg er det også et stort rødt flagg når andre kvinner begynner å snakke høylytt om sin egen kropp, hvor tynne de skal bli, vri sine negative kroppskomplekser over på andre og påføre andre skam. Slike har ofte et glorifisert bilde av seg selv og er utrolige selvopptatte. Best er å ikke gi dem oppmerksomhet

Anonymkode: aced0...db7

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...