Gå til innhold

Slanking - ikke lov å være tynn lenger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei dere!

Jeg har et spørsmål. Jeg har levd de siste 10 årene i Sør-Korea og Japan (er i slutten av tyveårene om det har noe å si). Er tilbake i Norge nå, og har vært det en stund. I disse landene er det normen å være tynn, og det skal veldig lite til for å bli sett på som "stor". Slanking snakkes på samme måte om som andre skjønnhetsgreier, f.eks sminke og klær. Det er ingen skam å snakke om vektnedgang i disse landene, selv om man ikke er helseskadelig overvektig.

Jeg har selv lagt på meg etter hjemkomsten, og veier 6-7 kg mer enn hva jeg gjorde der. Jeg er fortsatt godt innenfor normalvekt, og blir i Norge sett på som slank. Naiv som jeg er, sa jeg på jobb at jeg skulle ned i vekt. Blikkene som møtte meg var som om jeg hadde annonsert et dødsfall. Kommentarer som at jeg ikke trenger å slanke meg, og at jeg er sunn. Jeg vet veldig godt at kollegaene mine har rett, jeg trenger ikke slanke meg. Men er det ikke lenger lov å ha lyst til å være mer enn bare innenfor normalvekt? Jeg ønsker på ingen måte å være undervektig, men personlig mener jeg at jeg har godt av et vekttap, utseendemessig. Overfladisk, absolutt. Men det er jo sminke og mote også. 

Er vekt blitt så betent i Norge at man kun kan få slanke seg om det er fare for liv og helse?

Vil legge til at jeg absolutt tar selvkritikk for å snakke om vekt på jobb, jeg har lært at det kan trigge mange. Er bare så vant til en kultur hvor det ikke er tabu. 

Anonymkode: cedb5...fe6

  • Liker 37
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ved å si at du ønsker å gå ned i vekt, antyder du at synes at andre som er større enn deg er feite og burde slanke seg.

Det er ansett som umusikalsk og overfladisk.

Så ja, dette bør du holde for deg selv. 

Anonymkode: 359dc...8ea

Takk for svar! Jeg er dog uenig. Synes alle er flotte slik de er, og synes det er fint med et mangfold av kropper. Men jeg synes slanking må være lov. Så kan jeg godt være enig i at det var umusikalsk av meg å nevne slankingen for kollegaer, jeg var rett og slett bare vant til at det er et vanlig samtaleemne. 

Anonymkode: cedb5...fe6

  • Liker 10
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er inne på noe. Mange må slanke seg i hemmelighet om de ønsker å gå ned noen kilo. Du blir sett på som en forræder av alle de som selv ikke har viljestyrke. De sier du er bra nok og fin, fordi de frykter at de selv skal tvinges til å gjøre en innsats. Det er så mye koseligere å bare spise og se på tv.

Anonymkode: f3edc...8b1

  • Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Ved å si at du ønsker å gå ned i vekt, antyder du at synes at andre som er større enn deg er feite og burde slanke seg.

Det er ansett som umusikalsk og overfladisk.

Så ja, dette bør du holde for deg selv. 

Anonymkode: 359dc...8ea

Folk må da få lov til å slanke seg hvis de ønsker det.

Nå må det snart bli slutt på dette krenkehysteriet.

Endret av Honey Dew
  • Liker 31
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du er inne på noe. Mange må slanke seg i hemmelighet om de ønsker å gå ned noen kilo. Du blir sett på som en forræder av alle de som selv ikke har viljestyrke. De sier du er bra nok og fin, fordi de frykter at de selv skal tvinges til å gjøre en innsats. Det er så mye koseligere å bare spise og se på tv.

Anonymkode: f3edc...8b1

Det er så sant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ved å si at du ønsker å gå ned i vekt, antyder du at synes at andre som er større enn deg er feite og burde slanke seg.

Det er ansett som umusikalsk og overfladisk.

Så ja, dette bør du holde for deg selv. 

Anonymkode: 359dc...8ea


Og hva skjedde med å ta ansvar for hva en selv tenker og føler? Det kan ikke være sånn at det er kun overvektig som skal få lov til å slanke seg og nei det betyr ikke at man synes andre er for store selv om man selv ønsker å gå ned i vekt.

Anonymkode: eb384...f9e

  • Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg, TS. De andre tar det personlig og kjenner på sin egen utilstrekkelighet eller skyldfølelse. 

Anonymkode: 8de0f...e45

  • Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg er enig med deg, TS. De andre tar det personlig og kjenner på sin egen utilstrekkelighet eller skyldfølelse. 

Anonymkode: 8de0f...e45

Dette er akkurat det samme som skjer dersom man sier at man har sluttet å drikke alkohol for å ta vare på helsa. Folk blir dødsprovosert fordi de kjenner på egen utilstrekkelighet.

Anonymkode: 40d57...8a4

  • Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At tynne slanker seg bør de holde for seg selv, fordi vi alle kan være forbilder for de vi omgås. Det er når man går fra tynn til tynnere at aneroksi begynner å få farlige utslag.

Endret av I Grosny
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (14 minutter siden):

At tynne slanker seg bør de holde for seg selv, fordi vi alle kan være forbilder for de vi omgås. Det er når man går fra tynn til tynnere at aneroksi begynner å få farlige utslag.

Det er ikke de tynnes ansvar.

  • Liker 22
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slankekulturen i de landene du nevner er ikke akkurat noe å se opp til da. Der blir du diskriminert om du er langt innenfor normalen og de fremmer og hyller en helseskadelig vekt. 

Det å slanke seg når man er tynn, er helseskadelig og sykelig tankegang. Det at du ser på din kropp som noe overfladisk og på lik linje som sminke, er helseskadelig tankegang. Det er ikke noe å applaudere at du har lært i et land med et fucka kropps-kultur.  

Tynne som ønsker å trene og spise sunnere for å bli sunnere og sterkere, det er ikke helseskadelig. Tynne som ønsker å trene og spise "sunnere" (som vil si, diett, psykelig opptatt av kalorier og ekskluderer viktig næring og matgrupper fra kostholdet) for å bli tynnere, det er helseskadelig og strake veien til en spiseforstyrrelse. For det kommer ikke fra en tanke om god helse, det er overfladisk kroppshysteri og slanking.
 
Det er 2023, de aller fleste oppegående voksne vet at tynn betyr ikke automatisk frisk og sunn. Det er fult mulig å være tynn-feit, tynn på utsiden men like fysisk usunn og syk som en overvektig på innsiden. Og at de som tynn på grunn av spiseforstyrrelse, langt i fra er frisk verken fysisk eller psykisk. 
Det er ingen som ser negativt på en sunn og frisk tynn person i et treningsstudio, men alle vil se negativt på en person med alvorlig anoreksi i et treningsstudio. Begge to er tynn, en er frisk og en er syk. 

Anonymkode: 9c754...d0f

  • Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker du når hun flinkeste i klassen satt og akket og sukket før en prøve, og koketterte med at "jeg kan iiiiingentiiiiing", eller "herregud, jeg har ikke leeeest noooooe til denne prøva" når alle visste at det var bare sprøyt? Eller de gangene hun fikk 5+ eller 5/6 på en prøve, og det liksom ikke var bra nok? 

Akkurat på samme måten er det med de som allerede ér slanke når de liksom mååååå slanke seg. :filer:

Det er bare fisking etter bekreftelse. Så her kommer den: du er bra nok akkurat som du er. :klem: 

Anonymkode: ba424...74d

  • Liker 20
  • Hjerte 4
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forståelig at folk reagerer når man snakker om slanking når man er normalvektig. Da er det lett å tenke at det er usunn holdning til egen kropp og vekt som ligger bak.

Anonymkode: 39dbc...563

  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Slankekulturen i de landene du nevner er ikke akkurat noe å se opp til da. Der blir du diskriminert om du er langt innenfor normalen og de fremmer og hyller en helseskadelig vekt. 

Det å slanke seg når man er tynn, er helseskadelig og sykelig tankegang. Det at du ser på din kropp som noe overfladisk og på lik linje som sminke, er helseskadelig tankegang. Det er ikke noe å applaudere at du har lært i et land med et fucka kropps-kultur.  

Tynne som ønsker å trene og spise sunnere for å bli sunnere og sterkere, det er ikke helseskadelig. Tynne som ønsker å trene og spise "sunnere" (som vil si, diett, psykelig opptatt av kalorier og ekskluderer viktig næring og matgrupper fra kostholdet) for å bli tynnere, det er helseskadelig og strake veien til en spiseforstyrrelse. For det kommer ikke fra en tanke om god helse, det er overfladisk kroppshysteri og slanking.
 
Det er 2023, de aller fleste oppegående voksne vet at tynn betyr ikke automatisk frisk og sunn. Det er fult mulig å være tynn-feit, tynn på utsiden men like fysisk usunn og syk som en overvektig på innsiden. Og at de som tynn på grunn av spiseforstyrrelse, langt i fra er frisk verken fysisk eller psykisk. 
Det er ingen som ser negativt på en sunn og frisk tynn person i et treningsstudio, men alle vil se negativt på en person med alvorlig anoreksi i et treningsstudio. Begge to er tynn, en er frisk og en er syk. 

Anonymkode: 9c754...d0f

Dette. Du har blitt vant til et helseskadelig fokus på det å være så tynn som overhodet mulig. Når slanke mennesker snakker om å slanke seg, blir de rundt opprørt fordi de blir bekymret for din psykiske helse. 

Anonymkode: ad54c...084

  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ingen skam å snakke om vektnedgang i disse landene, selv om man ikke er helseskadelig overvektig.

Vil anta at det å ikke gå ned i vekt er en skam derimot. Skal du snakke om det da? For da har jo du faktisk førstehånds opplevelse med en veldig usunn kultur med kroppspress. Å det du sliter med er at folk her støtter deg i å være som du er?

Er det så umulig å se for seg at noen syns du genuint er fin som du er? 

Norge er bare ikke like psyko overbevist over at alle skal være tynn for å være fin. Det er det du opplever. 

Det betyr ikke at folk ikke vil syns du er fin om du går ned, å det betyr ikke at folk ikke syns du er fin som du er nå. Det er bare større tollereanse for variasjon, å jeg ser ingen problemer med det. 

Anonymkode: 8fed1...cfc

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plis ikke ta med det usunne kroppspresset over på dem du kjenner.

Anonymkode: 8fed1...cfc

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ved å si at du ønsker å gå ned i vekt, antyder du at synes at andre som er større enn deg er feite og burde slanke seg.

Det er ansett som umusikalsk og overfladisk.

Så ja, dette bør du holde for deg selv. 

Anonymkode: 359dc...8ea

Jepp, typisk at de mindre attraktive tjukkasene blir krenka av alt vi slanke og sexy damer sier.

Anonymkode: 7e87c...77a

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper folk ble bekymret for deg, og ikke viste hva de skulle si. Er ikke noe problem for overvektige mennesker å snake om at de ønsker å slanke seg, men er du tyn ig slanker deg så forbinder nok de fleste det med sykdom. Ellers så kan det oppfattes som et umodent forsøk på å få bekreftelse, så folk føller seg presset til å si "nei men du trenger jo ikke det".

Høres ut som kultur forskjeller fra der du har bod før bare. Neste gang snaker du heller om noe annet. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...