Gå til innhold

Slanking - ikke lov å være tynn lenger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ved å si at du ønsker å gå ned i vekt, antyder du at synes at andre som er større enn deg er feite og burde slanke seg.

Det er ansett som umusikalsk og overfladisk.

Så ja, dette bør du holde for deg selv. 

Anonymkode: 359dc...8ea

Nei. Snakk om å ta alt i verste mening. 

Anonymkode: b3001...1e5

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Slankekulturen i de landene du nevner er ikke akkurat noe å se opp til da. Der blir du diskriminert om du er langt innenfor normalen og de fremmer og hyller en helseskadelig vekt. 

Det å slanke seg når man er tynn, er helseskadelig og sykelig tankegang. Det at du ser på din kropp som noe overfladisk og på lik linje som sminke, er helseskadelig tankegang. Det er ikke noe å applaudere at du har lært i et land med et fucka kropps-kultur.  

Tynne som ønsker å trene og spise sunnere for å bli sunnere og sterkere, det er ikke helseskadelig. Tynne som ønsker å trene og spise "sunnere" (som vil si, diett, psykelig opptatt av kalorier og ekskluderer viktig næring og matgrupper fra kostholdet) for å bli tynnere, det er helseskadelig og strake veien til en spiseforstyrrelse. For det kommer ikke fra en tanke om god helse, det er overfladisk kroppshysteri og slanking.
 
Det er 2023, de aller fleste oppegående voksne vet at tynn betyr ikke automatisk frisk og sunn. Det er fult mulig å være tynn-feit, tynn på utsiden men like fysisk usunn og syk som en overvektig på innsiden. Og at de som tynn på grunn av spiseforstyrrelse, langt i fra er frisk verken fysisk eller psykisk. 
Det er ingen som ser negativt på en sunn og frisk tynn person i et treningsstudio, men alle vil se negativt på en person med alvorlig anoreksi i et treningsstudio. Begge to er tynn, en er frisk og en er syk. 

Anonymkode: 9c754...d0f

Her er jeg enig og uenig med deg.

Slanking er ikke nødvendigvis helseskadelig bare fordi man ikke er overvektig. Det er skadelig å være sykelig opptatt av mat, og det er skadelig å ha undervekt. Å gå ned 6-7 kg selv om man ikke har fedme er ikke farlig, og man kan fortsatt ha en sunn kroppsvekt. Jeg mener det går an å fokusere på å både leve sunnere og slanke seg samtidig. Slanking er ikke ensbetydende med dårlig kosthold. Jeg har også enda til gode å lese noensteds om at normalvekt er helseskadelig, som du skriver. Men gjerne opplys meg dersom du har gode kilder.

 

Kan godt være enig i at landene har et usunt syn på kropp og diett. Men det har jo forsåvidt alle land. Er også enig i at tynn og sunn ikke er det samme. 

Ts

Anonymkode: cedb5...fe6

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Plis ikke ta med det usunne kroppspresset over på dem du kjenner.

Anonymkode: 8fed1...cfc

Jeg er enig i at prat om vekt ikke sømmer seg i Norge, og det tar jeg selvkritikk for. Men det er jo ikke noe kroppspress å slanke seg i seg selv? Jeg opplever at slanking er enda mer sykeliggjort i Norge enn veldig mange andre land. I Norge snakker man om slanking som om det er livsfarlig, og at det automatisk fører til en spiseforstyrrelse for alle som gjør det. Det er jeg grunnleggende uenig i. Tar så klart forbehold om at ingen bør føle seg presset til å slanke seg, uavhengig av BMI. Alle er gode nok som de er. Men å ville gå ned noen kg er ikke farlig. 

Ts

Anonymkode: cedb5...fe6

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er det normalen å være småtjukk. Det er ikke akkurat sunt det heller. Men det er jo sååååå viktig å kose seg med kake og whatnot. 

Anonymkode: b3001...1e5

  • Liker 9
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er enig i at prat om vekt ikke sømmer seg i Norge, og det tar jeg selvkritikk for. Men det er jo ikke noe kroppspress å slanke seg i seg selv? Jeg opplever at slanking er enda mer sykeliggjort i Norge enn veldig mange andre land. I Norge snakker man om slanking som om det er livsfarlig, og at det automatisk fører til en spiseforstyrrelse for alle som gjør det. Det er jeg grunnleggende uenig i. Tar så klart forbehold om at ingen bør føle seg presset til å slanke seg, uavhengig av BMI. Alle er gode nok som de er. Men å ville gå ned noen kg er ikke farlig. 

Ts

Anonymkode: cedb5...fe6

Jeg er helt enig med deg. Og du fikk nok et kultursjokk der. Du får bare fortsette å slanke deg i stillhet. 

Anonymkode: b3001...1e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (10 minutter siden):

Jeg tipper folk ble bekymret for deg, og ikke viste hva de skulle si. Er ikke noe problem for overvektige mennesker å snake om at de ønsker å slanke seg, men er du tyn ig slanker deg så forbinder nok de fleste det med sykdom. Ellers så kan det oppfattes som et umodent forsøk på å få bekreftelse, så folk føller seg presset til å si "nei men du trenger jo ikke det".

Høres ut som kultur forskjeller fra der du har bod før bare. Neste gang snaker du heller om noe annet. 

Takk for informativt svar! Det kan godt hende de bekymret seg for spiseforstyrrelser. Jeg opplever også at når allerede normalvektige mennesker tenker på slanking hopper man automatisk til sykdom i Norge, som du sier. Du har et veldig godt poeng! Normen er jo å være overvektig i Norge, og da oppleves nok slanking for allerede slanke som rart.

Ts

Anonymkode: cedb5...fe6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg synes nok det er et helt annet syn på vekt i Asia. Har vært/er der mye selv og det er en helt annen måte å se dette på.

   Har vel knapt vært isammen med ei dame der som er mye over 50 kilo, mens her blir jo det stemplet fort som "anorektisk". 

   Synes slanke jenter er helt flott på så mange måter. Selvsagt er dette noe som er opp til hver enkelt. Jeg hører konstant fra Skandinaviske menn jeg kjrnner i Thsiøand at noe av det første de liker med Asiatiske damer er hvor slank figur de har. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kvinner rundt meg er slanke og virkelig ikke ser ut til å trenge noen kilo i minus, så blir jeg bekymret når noen uttaler at de skal slanke seg. Jeg tenker heller ikke på det å gå ned noen kilo for å rette på vekta, som "slanking". Jeg forbinder ordet med drastiske valg og mange kilo ned. Jeg skal ned fire kilo nå, men jeg tenker ikke at jeg skal slanke meg. Jeg må bare bli litt mer bevisst på hva jeg putter i munnen. Det er ikke et slankeprosjekt. 

Anonymkode: 15c20...085

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slankekulturen i de landene du nevner er ikke akkurat noe å se opp til da. Der blir du diskriminert om du er langt innenfor normalen og de fremmer og hyller en helseskadelig vekt. 

Det å slanke seg når man er tynn, er helseskadelig og sykelig tankegang. Det at du ser på din kropp som noe overfladisk og på lik linje som sminke, er helseskadelig tankegang. Det er ikke noe å applaudere at du har lært i et land med et fucka kropps-kultur.  

Tynne som ønsker å trene og spise sunnere for å bli sunnere og sterkere, det er ikke helseskadelig. Tynne som ønsker å trene og spise "sunnere" (som vil si, diett, psykelig opptatt av kalorier og ekskluderer viktig næring og matgrupper fra kostholdet) for å bli tynnere, det er helseskadelig og strake veien til en spiseforstyrrelse. For det kommer ikke fra en tanke om god helse, det er overfladisk kroppshysteri og slanking.
 
Det er 2023, de aller fleste oppegående voksne vet at tynn betyr ikke automatisk frisk og sunn. Det er fult mulig å være tynn-feit, tynn på utsiden men like fysisk usunn og syk som en overvektig på innsiden. Og at de som tynn på grunn av spiseforstyrrelse, langt i fra er frisk verken fysisk eller psykisk. 
Det er ingen som ser negativt på en sunn og frisk tynn person i et treningsstudio, men alle vil se negativt på en person med alvorlig anoreksi i et treningsstudio. Begge to er tynn, en er frisk og en er syk. 

Anonymkode: 9c754...d0f

Ja, men det at du kaller det helseskadelig hjelper ikke de som vil slanke seg. Det så mye hets av tynne og anorektiske mennesker for tiden at det skremmer meg.

Å fortelle f eks en med anoreksi at hun ikke skal vise kroppen sin og skamme seg for å ha en mental sykdom, er stygt gjort mot den som har sykdommen eller som er i ferd med å få den. Folk gir dem ikke støtte, men de klarer fint å ødelegge psyken til disse menneskene som føler seg ubetydelig nettopp fordi de er tynne.

Som x-anorektiker fra 80-tallet vet jeg hva jeg snakker om. Jeg ble ikke bedre av å få kjeft og beskjed om at jeg ikke burde vise kroppen min. Jeg ble faktisk verre av det og i tillegg når du får spørsmålet fra familien om hvorfor jeg gjorde dette mot familien, var jeg så langt nede som det gikk an.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei dere!

Jeg har et spørsmål. Jeg har levd de siste 10 årene i Sør-Korea og Japan (er i slutten av tyveårene om det har noe å si). Er tilbake i Norge nå, og har vært det en stund. I disse landene er det normen å være tynn, og det skal veldig lite til for å bli sett på som "stor". Slanking snakkes på samme måte om som andre skjønnhetsgreier, f.eks sminke og klær. Det er ingen skam å snakke om vektnedgang i disse landene, selv om man ikke er helseskadelig overvektig.

Jeg har selv lagt på meg etter hjemkomsten, og veier 6-7 kg mer enn hva jeg gjorde der. Jeg er fortsatt godt innenfor normalvekt, og blir i Norge sett på som slank. Naiv som jeg er, sa jeg på jobb at jeg skulle ned i vekt. Blikkene som møtte meg var som om jeg hadde annonsert et dødsfall. Kommentarer som at jeg ikke trenger å slanke meg, og at jeg er sunn. Jeg vet veldig godt at kollegaene mine har rett, jeg trenger ikke slanke meg. Men er det ikke lenger lov å ha lyst til å være mer enn bare innenfor normalvekt? Jeg ønsker på ingen måte å være undervektig, men personlig mener jeg at jeg har godt av et vekttap, utseendemessig. Overfladisk, absolutt. Men det er jo sminke og mote også. 

Er vekt blitt så betent i Norge at man kun kan få slanke seg om det er fare for liv og helse?

Vil legge til at jeg absolutt tar selvkritikk for å snakke om vekt på jobb, jeg har lært at det kan trigge mange. Er bare så vant til en kultur hvor det ikke er tabu. 

Anonymkode: cedb5...fe6

Jepp. Er du for tynn er du syk. Dessverre er mange det,ofte gjerne som følge av skilsmisse,traumer etc MEN legger du på deg er du trivelig og sunn uansett🙈🤷

Anonymkode: c8e2c...203

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ved å si at du ønsker å gå ned i vekt, antyder du at synes at andre som er større enn deg er feite og burde slanke seg.

Det er ansett som umusikalsk og overfladisk.

Så ja, dette bør du holde for deg selv. 

Anonymkode: 359dc...8ea

Det er bare en greie hvis man driver med utstrakt sammenligning av hverandre … 

Anonymkode: 1bc91...f6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok også svart "Du trenger ikke slanke deg" hvis en normalvektig person hadde begynt å snakke om slanking. Hva ellers skal man svare, liksom? Samtidig er det jo litt dobbeltmoral, for jeg hadde ikke hatt vondt av å miste et par kilo selv, selv om jeg ikke "trenger" det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra 58 til 65, fremdeles relativt slank, men mye større enn før. Når jeg da slanket meg reagerte alle kraftig på at jeg skulle ned i vekt (til en vekt jeg hadde hatt i mange år). 

Anonymkode: c2ac5...468

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke vær redd. 90 tallets "anoreksi mote" er på full vei tilbake igjen. Til og med de formfulle Kardashian kvinnene har tatt av minst 20 kg. Diabetes medisinen har tatt helt av. Lykke til med slankingen! 

Anonymkode: a1aed...2e9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reaksjoner kommer vel fordi noen blir provoserte, enten fordi de føler det som en kritikk av egen vekt eller fordi de synes det høres ut som om du fisker etter komplimenter. Jeg ville nok tenkt det siste i mitt stille sinn dersom en slank kollega hadde sagt at han/hun slanket seg. 

Jeg synes det er helt i orden å nevne at man slanker seg på jobb dersom det er naturlig, f.eks. hvis du blir tilbudt kaker e.l. Jeg synes også det er helt greit å slanke seg dersom man fortsatt vil være innenfor normalen (f.eks. gå fra BMI på 24 til 22). Men mye slanke-prat på jobb bør unngås. Det er kjipt for dem som sliter med vekta og det er også ganske kjedelig å høre på, fordi slanke-prat ofte handler om klaging og/eller kompliment-fisking. Man må rette seg litt etter det som er kultur på arbeidsplassen - hos dere er det åpenbart ikke kultur for å prate om det. Man må ikke nødvendigvis snakke med kollegene om alt som skjer i livet. Snakk med venner eller familie i stedet.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg gikk fra 58 til 65, fremdeles relativt slank, men mye større enn før. Når jeg da slanket meg reagerte alle kraftig på at jeg skulle ned i vekt (til en vekt jeg hadde hatt i mange år). 

Anonymkode: c2ac5...468

Der jeg er nå. Må si at jeg forsøker å holde meg sunn og der jeg er for at folk ikke skal reagere, men ser de ikke liker at jeg skal spise salat til lunsj på jobb. Er bedre å forsøke å holde en vekt, enn at man skal legge på seg to ilo hvert år. Etter ti år blir det vanskeligere å snu det, enn om man tar det med en gang tenker jeg.

 

Anonymkode: a3a2c...0af

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Her er jeg enig og uenig med deg.

Slanking er ikke nødvendigvis helseskadelig bare fordi man ikke er overvektig. Det er skadelig å være sykelig opptatt av mat, og det er skadelig å ha undervekt. Å gå ned 6-7 kg selv om man ikke har fedme er ikke farlig, og man kan fortsatt ha en sunn kroppsvekt. Jeg mener det går an å fokusere på å både leve sunnere og slanke seg samtidig. Slanking er ikke ensbetydende med dårlig kosthold. Jeg har også enda til gode å lese noensteds om at normalvekt er helseskadelig, som du skriver. Men gjerne opplys meg dersom du har gode kilder.

 

Kan godt være enig i at landene har et usunt syn på kropp og diett. Men det har jo forsåvidt alle land. Er også enig i at tynn og sunn ikke er det samme. 

Ts

Anonymkode: cedb5...fe6

Syke og usunne kropper er ikke enten tynn eller overvektig, også normalvektig. Hvor skrev jeg at normalvekt er helseskadelig? 

Honey Dew skrev (26 minutter siden):

Ja, men det at du kaller det helseskadelig hjelper ikke de som vil slanke seg. Det så mye hets av tynne og anorektiske mennesker for tiden at det skremmer meg.

Å fortelle f eks en med anoreksi at hun ikke skal vise kroppen sin og skamme seg for å ha en mental sykdom, er stygt gjort mot den som har sykdommen eller som er i ferd med å få den. Folk gir dem ikke støtte, men de klarer fint å ødelegge psyken til disse menneskene som føler seg ubetydelig nettopp fordi de er tynne.

Som x-anorektiker fra 80-tallet vet jeg hva jeg snakker om. Jeg ble ikke bedre av å få kjeft og beskjed om at jeg ikke burde vise kroppen min. Jeg ble faktisk verre av det og i tillegg når du får spørsmålet fra familien om hvorfor jeg gjorde dette mot familien, var jeg så langt nede som det gikk an.

Det du nevner er OT og har ingenting med slanking å gjøre, og temaet i tråden.
Dette er et monkey see, monkey do problem som dagens unge har. Dette er en generasjon uten egne meninger og tanker, som tror det å være unik og seg selv vil føre til mobbing og ekskludering. 
De har fått det innlært at de vil kopiere alt de ser. For det er nettopp det de gjør. De har ikke ekte kjendiser med talent og verdi å se opp til, de har kroppsfikserte influenser som selger et produkt basert på kropp og utsende som er skadelig og ikke et talent. På tidlig 2000-tallet så var det ikke kjendisene selv som promoterte syke kroppsidealer, det var sladderavisene. De var bare syke individer som viste seg som de var i offentligheten, mens media drev med body shaming og hyllet den syke kroppen deres samtidig. Det kjendisene solgte og tilbød fansen (i dag kalt følgere) var sitt talent, ikke kropp.
 
I dag har du influensere og syke folk som går viralt og tjener millioner for å vise what I eat in a day og fear food challenge videoer , videoer hvor de får innlagt sondeernæring mens de danser til virale dansetrender rett fra psykiatrisk avdeling. Tips og trisk til hvordan du kommer deg raskest inn på DPS etter x antall avvisninger. Det vi før i tiden kalte for pro-ana. Det er dagens kjendiser og de menneske de ser opp til. Det ER skadelig.
Det som ikke er skadelig, er anorektikere som legger ut normale videoer hvor de snakker om hobbyer, reise, politikk, true crime etc og samtidig bare viser den kroppen de har, uten å promotere sykdommen. Det er den gruppen som blir skadeildene dessverre.
For kombinere du første nevnte med dagens kopier-alt-du-ser-hysteri-generasjonen, så har du fått en gruppe mennesker som ikke tåler å se mangfold. Fordi de tror fedme og anoreksi er smittsomt. De evner ikke å se at det er innholdet i videoen, og ikke mennesket som er problemet. Ingen kropper er smittsomt. Handlinger, verdier, tanker og meninger er smittsomt. Det er opp til hver enkelt individet om man vil la seg påvirke eller ei, og problemet er at påvirkning har blitt et samfunnsproblem. Nettopp fordi vi har influensere som bruker seg og sin sykdom for å selge et skadelig kroppsideal. 

Inni alt dette rotet så har du den gruppen mennesker som deler om sin sykdom, for å undervise og å spre kunnskap. Ikke promotere. Problemet er at grensen mellom å spre kunnskap og å promotere er hårfin og mange tråkker over grensen. Fordi dette er uprofesjonelle pasienter og ikke helsepersonell som står bak videoene. Det er stor forskjell på kvaliteten på videoene til mannen i gata som promoterer og sprer skadelige videoer om ADHD på tiktok, som har ført til en ADHD epidemi, og profesjonelle psykologer som deler sin faglige kunnskap om mentale helse og også ADHD. 

Jeg vet ikke hvordan det var på 80-tallet. Jeg vil gjette at fremmedfrykt og mangel på kunnskap om det ukjente er hovedgrunnen til at du ble møtt som du ble møtt og det er trist. Det er ikke årsaken til hvordan dagens unge nærmest forsøker å jage vekk normale mennesker med synlige mentale lidelser som anoreksi og overspising lidelse. Er du ekstremt overvektig og har selvtillit, så promoterer du overvekt. For problemet er, det finnes mennesker som faktisk glorifiserer og promoterer overvekt, og det finnes sykelig tynne som driver med pro ana. Og det er ikke innholdet i videoen som angripes, det er mennesket. Så da blir de som lider av de to mentale lidelsene jaget vekk, i frykt for at kroppen deres er smittsom. På grunn av alt over (og mer)

Det har ingenting med at anoreksi og annen synlig mental sykdom skal gjemmes og glemmes på grunn av verken fremmedfrykt, fordi det er tabu, skamfullt eller noe slikt. For det er mer aksept og åpenhet rundt synlig mental sykdom i dag. Problemet er alle er sykelige opphengte i å bli påvirket av andre. Og da er vi tilbake til tema i tråden; derfor er det ikke lov å være tynn og slanke deg i dag også. 

Anonymkode: 9c754...d0f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (1 time siden):

Ja, men det at du kaller det helseskadelig hjelper ikke de som vil slanke seg. Det så mye hets av tynne og anorektiske mennesker for tiden at det skremmer meg.

Å fortelle f eks en med anoreksi at hun ikke skal vise kroppen sin og skamme seg for å ha en mental sykdom, er stygt gjort mot den som har sykdommen eller som er i ferd med å få den. Folk gir dem ikke støtte, men de klarer fint å ødelegge psyken til disse menneskene som føler seg ubetydelig nettopp fordi de er tynne.

Som x-anorektiker fra 80-tallet vet jeg hva jeg snakker om. Jeg ble ikke bedre av å få kjeft og beskjed om at jeg ikke burde vise kroppen min. Jeg ble faktisk verre av det og i tillegg når du får spørsmålet fra familien om hvorfor jeg gjorde dette mot familien, var jeg så langt nede som det gikk an.

Enig med deg og ts!

Etter større vektnedgang har jeg i flere år fått høre hvor stygg, tynn og ekkel jeg er av tykke familiemedlemmer som har slanket seg hele livet men aldri kommet i mål. Noen har til og med tatt slankeoperasjon men gått opp. Disse skryter også veldig når de har gått ned i vekt. Viser pene klær og ny klesstørrelse. Og mat da. Jeg blir beskylt for alt mulig, men det er DE som er sykelig opptatt av mat og slanking!! Mye mer enn meg. Det er nok sjalusi, mindreverdighetskomplekser og mye selvhat (de som kjefter og mobber). Dersom du også er pen (eller penere enn dem) blir mobbingen enda verre...

Si meg, er det nordmenn som er i særklasse her eller er dette normalt?

Anonymkode: 13459...54b

  • Liker 5
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Der jeg er nå. Må si at jeg forsøker å holde meg sunn og der jeg er for at folk ikke skal reagere, men ser de ikke liker at jeg skal spise salat til lunsj på jobb. Er bedre å forsøke å holde en vekt, enn at man skal legge på seg to ilo hvert år. Etter ti år blir det vanskeligere å snu det, enn om man tar det med en gang tenker jeg.

 

Anonymkode: a3a2c...0af

De liker ikke at du spiser salat på jobb? Det er en sær ting å blande seg opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...