Gå til innhold

Slanking - ikke lov å være tynn lenger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Syke og usunne kropper er ikke enten tynn eller overvektig, også normalvektig. Hvor skrev jeg at normalvekt er helseskadelig? 

Det du nevner er OT og har ingenting med slanking å gjøre, og temaet i tråden.
Dette er et monkey see, monkey do problem som dagens unge har. Dette er en generasjon uten egne meninger og tanker, som tror det å være unik og seg selv vil føre til mobbing og ekskludering. 
De har fått det innlært at de vil kopiere alt de ser. For det er nettopp det de gjør. De har ikke ekte kjendiser med talent og verdi å se opp til, de har kroppsfikserte influenser som selger et produkt basert på kropp og utsende som er skadelig og ikke et talent. På tidlig 2000-tallet så var det ikke kjendisene selv som promoterte syke kroppsidealer, det var sladderavisene. De var bare syke individer som viste seg som de var i offentligheten, mens media drev med body shaming og hyllet den syke kroppen deres samtidig. Det kjendisene solgte og tilbød fansen (i dag kalt følgere) var sitt talent, ikke kropp.
 
I dag har du influensere og syke folk som går viralt og tjener millioner for å vise what I eat in a day og fear food challenge videoer , videoer hvor de får innlagt sondeernæring mens de danser til virale dansetrender rett fra psykiatrisk avdeling. Tips og trisk til hvordan du kommer deg raskest inn på DPS etter x antall avvisninger. Det vi før i tiden kalte for pro-ana. Det er dagens kjendiser og de menneske de ser opp til. Det ER skadelig.
Det som ikke er skadelig, er anorektikere som legger ut normale videoer hvor de snakker om hobbyer, reise, politikk, true crime etc og samtidig bare viser den kroppen de har, uten å promotere sykdommen. Det er den gruppen som blir skadeildene dessverre.
For kombinere du første nevnte med dagens kopier-alt-du-ser-hysteri-generasjonen, så har du fått en gruppe mennesker som ikke tåler å se mangfold. Fordi de tror fedme og anoreksi er smittsomt. De evner ikke å se at det er innholdet i videoen, og ikke mennesket som er problemet. Ingen kropper er smittsomt. Handlinger, verdier, tanker og meninger er smittsomt. Det er opp til hver enkelt individet om man vil la seg påvirke eller ei, og problemet er at påvirkning har blitt et samfunnsproblem. Nettopp fordi vi har influensere som bruker seg og sin sykdom for å selge et skadelig kroppsideal. 

Inni alt dette rotet så har du den gruppen mennesker som deler om sin sykdom, for å undervise og å spre kunnskap. Ikke promotere. Problemet er at grensen mellom å spre kunnskap og å promotere er hårfin og mange tråkker over grensen. Fordi dette er uprofesjonelle pasienter og ikke helsepersonell som står bak videoene. Det er stor forskjell på kvaliteten på videoene til mannen i gata som promoterer og sprer skadelige videoer om ADHD på tiktok, som har ført til en ADHD epidemi, og profesjonelle psykologer som deler sin faglige kunnskap om mentale helse og også ADHD. 

Jeg vet ikke hvordan det var på 80-tallet. Jeg vil gjette at fremmedfrykt og mangel på kunnskap om det ukjente er hovedgrunnen til at du ble møtt som du ble møtt og det er trist. Det er ikke årsaken til hvordan dagens unge nærmest forsøker å jage vekk normale mennesker med synlige mentale lidelser som anoreksi og overspising lidelse. Er du ekstremt overvektig og har selvtillit, så promoterer du overvekt. For problemet er, det finnes mennesker som faktisk glorifiserer og promoterer overvekt, og det finnes sykelig tynne som driver med pro ana. Og det er ikke innholdet i videoen som angripes, det er mennesket. Så da blir de som lider av de to mentale lidelsene jaget vekk, i frykt for at kroppen deres er smittsom. På grunn av alt over (og mer)

Det har ingenting med at anoreksi og annen synlig mental sykdom skal gjemmes og glemmes på grunn av verken fremmedfrykt, fordi det er tabu, skamfullt eller noe slikt. For det er mer aksept og åpenhet rundt synlig mental sykdom i dag. Problemet er alle er sykelige opphengte i å bli påvirket av andre. Og da er vi tilbake til tema i tråden; derfor er det ikke lov å være tynn og slanke deg i dag også. 

Anonymkode: 9c754...d0f

Folk med spiseforstyrrelse har ikke ansvar for hva andre gjør eller tenker. De har nok med seg selv. Vis heller støtte når et sykt mennesker trenger støtte og forståelse.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Syke og usunne kropper er ikke enten tynn eller overvektig, også normalvektig. Hvor skrev jeg at normalvekt er helseskadelig? 

Det du nevner er OT og har ingenting med slanking å gjøre, og temaet i tråden.
Dette er et monkey see, monkey do problem som dagens unge har. Dette er en generasjon uten egne meninger og tanker, som tror det å være unik og seg selv vil føre til mobbing og ekskludering. 
De har fått det innlært at de vil kopiere alt de ser. For det er nettopp det de gjør. De har ikke ekte kjendiser med talent og verdi å se opp til, de har kroppsfikserte influenser som selger et produkt basert på kropp og utsende som er skadelig og ikke et talent. På tidlig 2000-tallet så var det ikke kjendisene selv som promoterte syke kroppsidealer, det var sladderavisene. De var bare syke individer som viste seg som de var i offentligheten, mens media drev med body shaming og hyllet den syke kroppen deres samtidig. Det kjendisene solgte og tilbød fansen (i dag kalt følgere) var sitt talent, ikke kropp.
 
I dag har du influensere og syke folk som går viralt og tjener millioner for å vise what I eat in a day og fear food challenge videoer , videoer hvor de får innlagt sondeernæring mens de danser til virale dansetrender rett fra psykiatrisk avdeling. Tips og trisk til hvordan du kommer deg raskest inn på DPS etter x antall avvisninger. Det vi før i tiden kalte for pro-ana. Det er dagens kjendiser og de menneske de ser opp til. Det ER skadelig.
Det som ikke er skadelig, er anorektikere som legger ut normale videoer hvor de snakker om hobbyer, reise, politikk, true crime etc og samtidig bare viser den kroppen de har, uten å promotere sykdommen. Det er den gruppen som blir skadeildene dessverre.
For kombinere du første nevnte med dagens kopier-alt-du-ser-hysteri-generasjonen, så har du fått en gruppe mennesker som ikke tåler å se mangfold. Fordi de tror fedme og anoreksi er smittsomt. De evner ikke å se at det er innholdet i videoen, og ikke mennesket som er problemet. Ingen kropper er smittsomt. Handlinger, verdier, tanker og meninger er smittsomt. Det er opp til hver enkelt individet om man vil la seg påvirke eller ei, og problemet er at påvirkning har blitt et samfunnsproblem. Nettopp fordi vi har influensere som bruker seg og sin sykdom for å selge et skadelig kroppsideal. 

Inni alt dette rotet så har du den gruppen mennesker som deler om sin sykdom, for å undervise og å spre kunnskap. Ikke promotere. Problemet er at grensen mellom å spre kunnskap og å promotere er hårfin og mange tråkker over grensen. Fordi dette er uprofesjonelle pasienter og ikke helsepersonell som står bak videoene. Det er stor forskjell på kvaliteten på videoene til mannen i gata som promoterer og sprer skadelige videoer om ADHD på tiktok, som har ført til en ADHD epidemi, og profesjonelle psykologer som deler sin faglige kunnskap om mentale helse og også ADHD. 

Jeg vet ikke hvordan det var på 80-tallet. Jeg vil gjette at fremmedfrykt og mangel på kunnskap om det ukjente er hovedgrunnen til at du ble møtt som du ble møtt og det er trist. Det er ikke årsaken til hvordan dagens unge nærmest forsøker å jage vekk normale mennesker med synlige mentale lidelser som anoreksi og overspising lidelse. Er du ekstremt overvektig og har selvtillit, så promoterer du overvekt. For problemet er, det finnes mennesker som faktisk glorifiserer og promoterer overvekt, og det finnes sykelig tynne som driver med pro ana. Og det er ikke innholdet i videoen som angripes, det er mennesket. Så da blir de som lider av de to mentale lidelsene jaget vekk, i frykt for at kroppen deres er smittsom. På grunn av alt over (og mer)

Det har ingenting med at anoreksi og annen synlig mental sykdom skal gjemmes og glemmes på grunn av verken fremmedfrykt, fordi det er tabu, skamfullt eller noe slikt. For det er mer aksept og åpenhet rundt synlig mental sykdom i dag. Problemet er alle er sykelige opphengte i å bli påvirket av andre. Og da er vi tilbake til tema i tråden; derfor er det ikke lov å være tynn og slanke deg i dag også. 

Anonymkode: 9c754...d0f

Du skrev dette: Det å slanke seg når man er tynn, er helseskadelig og sykelig tankegang
Nå vet jeg ikke hva du legger i tynn, men jeg tok utganspunkt i at du svarte på innlegget jeg skrev.

Jeg hører også at du er veldig bekymret for dagens ungdom og deres helse, og det skal du få lov til. Men å gå ned 5 kg selv om man ikke er feit har verken noe med anoreksi, kjendiser eller sykdom å gjøre.

 

Anonymkode: cedb5...fe6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodas skrev (3 timer siden):

Jeg hadde nok også svart "Du trenger ikke slanke deg" hvis en normalvektig person hadde begynt å snakke om slanking. Hva ellers skal man svare, liksom? Samtidig er det jo litt dobbeltmoral, for jeg hadde ikke hatt vondt av å miste et par kilo selv, selv om jeg ikke "trenger" det.

Jeg forstår at i Norge snakker man ikke så mye om dette, og folk vet derfor ikke hva man skal si. Der jeg har bodd har folk pleid å gi tips om næringsrik mat, spørre om å trene/gå tur sammen eller slike ting. Er jo mye man kan svare på at man skal slanke seg, men har forstått at man blir litt ordløs i Norge. 
Kjenner ei som var veldig tynn som skulle litt opp i vekt, og da var plutselig samtalen en helt annen. Hun fikk tips og lykkeønskninger. Man kan jo reagere på samme måte, f.eks? :) 

Anonymkode: cedb5...fe6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk for svar! Jeg er dog uenig. Synes alle er flotte slik de er, og synes det er fint med et mangfold av kropper. Men jeg synes slanking må være lov. Så kan jeg godt være enig i at det var umusikalsk av meg å nevne slankingen for kollegaer, jeg var rett og slett bare vant til at det er et vanlig samtaleemne. 

Anonymkode: cedb5...fe6

Du syns jo ikke alle er flotte som de er når du ikke er fornøyd med deg selv 

Anonymkode: 6202e...8e4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg møtte en drit tynn britisk jente, når hun spiste en halv skive så stønna hun høyt om hvor mett hun var…

altså hvorfor?

Anonymkode: 16d41...440

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du syns jo ikke alle er flotte som de er når du ikke er fornøyd med deg selv 

Anonymkode: 6202e...8e4

Hva er logikken bak det? Jeg kan jo ha preferanser for egen kropp, og samtidig synes andre er minst like fine. For eksempel har jeg langt hår ned til hoftene, og synes det ser best ut på meg. Det betyr ikke at jeg synes de med kort hår ikke er flotte.

Er du sånn at du kun synes folk er pene om de ligner på deg?

Ts

Anonymkode: cedb5...fe6

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Husker jeg møtte en drit tynn britisk jente, når hun spiste en halv skive så stønna hun høyt om hvor mett hun var…

altså hvorfor?

Anonymkode: 16d41...440

Det får du vel spørre henne om? Jeg forstår ikke helt hvilken relevans det har her. 

Anonymkode: cedb5...fe6

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det får du vel spørre henne om? Jeg forstår ikke helt hvilken relevans det har her. 

Anonymkode: cedb5...fe6

Du sitter blandt folk som er feitere enn deg selv og klager på vekta, du har like dårlige sosiale antenner som den britiske jenta

Anonymkode: 16d41...440

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du sitter blandt folk som er feitere enn deg selv og klager på vekta, du har like dårlige sosiale antenner som den britiske jenta

Anonymkode: 16d41...440

Har ikke klaget på vekta, kun uttrykt ønske om å redusere den. Skjønte raskt at det oppleves som frekt i Norge, og respekterer det. I mitt hode er ikke vekt et sensitivt tema, men nøytralt. 
Jeg forstår enda ikke hva den britiske jenta med brødskiva har med saken å gjøre. Har aldri kjent noen som har blitt mett av ei halv brødskive, så den samtalen får du eventuelt ta med henne.

Anonymkode: cedb5...fe6

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har ikke klaget på vekta, kun uttrykt ønske om å redusere den. Skjønte raskt at det oppleves som frekt i Norge, og respekterer det. I mitt hode er ikke vekt et sensitivt tema, men nøytralt. 
Jeg forstår enda ikke hva den britiske jenta med brødskiva har med saken å gjøre. Har aldri kjent noen som har blitt mett av ei halv brødskive, så den samtalen får du eventuelt ta med henne.

Anonymkode: cedb5...fe6

Tror du jeg gadd å holde kontakt med noe sånt? 😅 du har ingen innsikt, derfor forstår du det ikke.

du får snakke om vekt til mor og kjæreste, til venner kan det bli sensitivt, sånn håper du klarte å lære det i en aldrer sv 30 år?

Anonymkode: 16d41...440

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror du jeg gadd å holde kontakt med noe sånt? 😅 du har ingen innsikt, derfor forstår du det ikke.

du får snakke om vekt til mor og kjæreste, til venner kan det bli sensitivt, sånn håper du klarte å lære det i en aldrer sv 30 år?

Anonymkode: 16d41...440

Som jeg skrev til deg, har skrevet i løpet av tråden, og skrev i hovedinnlegget: jeg tar selvkritikk for at jeg tok opp temaet. Jeg var ikke klar over hvor mye inntrykk det gjorde på norske folk. Om du tenker at det å lære av sine feil og endre seg ikke er innsikt, så er det helt i orden.

Spørsmålet mitt til KG var altså hvorfor folk opplever vektnedgang som så sensitivt når man er normalvektig. Men jeg forstår at det vekker veldig sterke følelser hos deg, så jeg beklager om du ble fornærma. Du må gjerne bidra med et konstruktivt svar til spørsmålet, men om du kun har behov for å komme med nedsettende kommentarer om meg kan du gjerne finne en annen tråd. 

Anonymkode: cedb5...fe6

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hvorfor folk bare snakker om tv-programmer. Man kan jo ikke si noenting, jo. 

Anonymkode: 1bc91...f6e

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Du skrev dette: Det å slanke seg når man er tynn, er helseskadelig og sykelig tankegang
Nå vet jeg ikke hva du legger i tynn, men jeg tok utganspunkt i at du svarte på innlegget jeg skrev.

Jeg hører også at du er veldig bekymret for dagens ungdom og deres helse, og det skal du få lov til. Men å gå ned 5 kg selv om man ikke er feit har verken noe med anoreksi, kjendiser eller sykdom å gjøre.

 

Anonymkode: cedb5...fe6

Leste du alt jeg skrev? Å slanke seg, og det å ta vare på egen helse er to forskjellige ting. Det er fult mulig å være normalvektig og per definisjon tynn, og kan gå ned 5 kg for å være sunn. Vekt alene sier ikke alt om din helse, BMI og vekt alene sier heller ikke alt om din helse. 5 kg ned fra en normal vekt når kroppen bare består av fett, er ikke det samme som 5 kg ned når kroppen består av mye muskler og sunn mengde fett. Ved slanking på grunn av overfladiske grunner så er det i de aller fleste, i 90% av gangene snakk om å få vekten ned, koste hva det koste vil. Og da er det et fett om det er muskler eller fett. Det er usunt slanking. Slanking og livsstilsendring er to helt forskjellige ting. 

Som jeg også skrev, hele det svaret til @Honey Dew er OT (Off topic) og er ikke spesielt rettet mot trådens tema og dine 5 kg. 

Anonymkode: 9c754...d0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ved å si at du ønsker å gå ned i vekt, antyder du at synes at andre som er større enn deg er feite og burde slanke seg.

Det er ansett som umusikalsk og overfladisk.

Så ja, dette bør du holde for deg selv. 

Anonymkode: 359dc...8ea

Kun hårsåre personer som plages av egen vekt vil tenke slik og reagere på at TS ønsker gå ned i vekt. 

Anonymkode: f5573...1bb

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Leste du alt jeg skrev? Å slanke seg, og det å ta vare på egen helse er to forskjellige ting. Det er fult mulig å være normalvektig og per definisjon tynn, og kan gå ned 5 kg for å være sunn. Vekt alene sier ikke alt om din helse, BMI og vekt alene sier heller ikke alt om din helse. 5 kg ned fra en normal vekt når kroppen bare består av fett, er ikke det samme som 5 kg ned når kroppen består av mye muskler og sunn mengde fett. Ved slanking på grunn av overfladiske grunner så er det i de aller fleste, i 90% av gangene snakk om å få vekten ned, koste hva det koste vil. Og da er det et fett om det er muskler eller fett. Det er usunt slanking. Slanking og livsstilsendring er to helt forskjellige ting. 

Som jeg også skrev, hele det svaret til @Honey Dew er OT (Off topic) og er ikke spesielt rettet mot trådens tema og dine 5 kg. 

Anonymkode: 9c754...d0f

Ja, jeg leste alt du skrev. Jeg tror vi er enige, men jeg sliter med å forstå ordleggingen din til tider. Du skrev at slanking når man er tynn er helseskadelig og en sykelig tankegang, så da trodde jeg du mente det. Så beklager misforståelsen :) 

Ts

Anonymkode: cedb5...fe6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg leste alt du skrev. Jeg tror vi er enige, men jeg sliter med å forstå ordleggingen din til tider. Du skrev at slanking når man er tynn er helseskadelig og en sykelig tankegang, så da trodde jeg du mente det. Så beklager misforståelsen :) 

Ts

Anonymkode: cedb5...fe6

For å legge til: å slanke seg og å ta vare på egen helse er forsåvidt to forskjellige ting som du skriver, men som regel går de jo hånd i hånd. Majoriteten av de som slanker seg ønsker en sunnere og bedre livsstil. Så er det så klart dessverre noen som driver med usunn slanking. 

Anonymkode: cedb5...fe6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg forstår at i Norge snakker man ikke så mye om dette, og folk vet derfor ikke hva man skal si. Der jeg har bodd har folk pleid å gi tips om næringsrik mat, spørre om å trene/gå tur sammen eller slike ting. Er jo mye man kan svare på at man skal slanke seg, men har forstått at man blir litt ordløs i Norge. 
Kjenner ei som var veldig tynn som skulle litt opp i vekt, og da var plutselig samtalen en helt annen. Hun fikk tips og lykkeønskninger. Man kan jo reagere på samme måte, f.eks? :) 

Anonymkode: cedb5...fe6

Jeg må innrømme at jeg ikke aner hva jeg skal si til folk som er normalvektige som skal gå ned i vekt. Og i veldig mange tilfeller vil jeg tenke at de må ligge såpass lavt i kaloriinntak at det grenser mot usunt. Jeg har heller ingen kompetanse til å foreslå mat som vil dekke ditt næringsbehov på så få kalorier. Så hører man mange som sier dette, som nok er mest ute etter å få bekreftelse på at man er fin som man er. Da er man virkelig på dypt vann om man i stedet kommer med råd på mat... 

Jeg er på vei ned i vekt fordi jeg trenger det, men jeg snakker i liten grad med folk om dette. I samtaler på jobb snakker jeg om at jeg vil spise sunnere og trene mer, der har mange nordmenn masse gode (og mindre gode) råd 😉

Anonymkode: fd5e3...95c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (5 timer siden):

At tynne slanker seg bør de holde for seg selv, fordi vi alle kan være forbilder for de vi omgås. Det er når man går fra tynn til tynnere at aneroksi begynner å få farlige utslag.


Tullpreik. Anoreksi er alvorlig psykisk lidelse hvor utseende på kroppen kun er et symptom. Man får ikke anoreksi fordi man slanker seg som tynn. Anoreksi kommer først. Og bare sånn for å vise hvor absurd kommentaren din er så burde man ifølge logikk holde seg innendørs hvis man er overvektig fordi det kan potensielt føre til livsstilssykdommer og da er man vel ikke et bra forbilde.?

Anonymkode: eb384...f9e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare slank deg litt. Det skal jeg også. 

Ja, har merket at det alltid blir motbør når man sier det. Helt sykt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Syke og usunne kropper er ikke enten tynn eller overvektig, også normalvektig. Hvor skrev jeg at normalvekt er helseskadelig? 

Det du nevner er OT og har ingenting med slanking å gjøre, og temaet i tråden.
Dette er et monkey see, monkey do problem som dagens unge har. Dette er en generasjon uten egne meninger og tanker, som tror det å være unik og seg selv vil føre til mobbing og ekskludering. 
De har fått det innlært at de vil kopiere alt de ser. For det er nettopp det de gjør. De har ikke ekte kjendiser med talent og verdi å se opp til, de har kroppsfikserte influenser som selger et produkt basert på kropp og utsende som er skadelig og ikke et talent. På tidlig 2000-tallet så var det ikke kjendisene selv som promoterte syke kroppsidealer, det var sladderavisene. De var bare syke individer som viste seg som de var i offentligheten, mens media drev med body shaming og hyllet den syke kroppen deres samtidig. Det kjendisene solgte og tilbød fansen (i dag kalt følgere) var sitt talent, ikke kropp.
 
I dag har du influensere og syke folk som går viralt og tjener millioner for å vise what I eat in a day og fear food challenge videoer , videoer hvor de får innlagt sondeernæring mens de danser til virale dansetrender rett fra psykiatrisk avdeling. Tips og trisk til hvordan du kommer deg raskest inn på DPS etter x antall avvisninger. Det vi før i tiden kalte for pro-ana. Det er dagens kjendiser og de menneske de ser opp til. Det ER skadelig.
Det som ikke er skadelig, er anorektikere som legger ut normale videoer hvor de snakker om hobbyer, reise, politikk, true crime etc og samtidig bare viser den kroppen de har, uten å promotere sykdommen. Det er den gruppen som blir skadeildene dessverre.
For kombinere du første nevnte med dagens kopier-alt-du-ser-hysteri-generasjonen, så har du fått en gruppe mennesker som ikke tåler å se mangfold. Fordi de tror fedme og anoreksi er smittsomt. De evner ikke å se at det er innholdet i videoen, og ikke mennesket som er problemet. Ingen kropper er smittsomt. Handlinger, verdier, tanker og meninger er smittsomt. Det er opp til hver enkelt individet om man vil la seg påvirke eller ei, og problemet er at påvirkning har blitt et samfunnsproblem. Nettopp fordi vi har influensere som bruker seg og sin sykdom for å selge et skadelig kroppsideal. 

Inni alt dette rotet så har du den gruppen mennesker som deler om sin sykdom, for å undervise og å spre kunnskap. Ikke promotere. Problemet er at grensen mellom å spre kunnskap og å promotere er hårfin og mange tråkker over grensen. Fordi dette er uprofesjonelle pasienter og ikke helsepersonell som står bak videoene. Det er stor forskjell på kvaliteten på videoene til mannen i gata som promoterer og sprer skadelige videoer om ADHD på tiktok, som har ført til en ADHD epidemi, og profesjonelle psykologer som deler sin faglige kunnskap om mentale helse og også ADHD. 

Jeg vet ikke hvordan det var på 80-tallet. Jeg vil gjette at fremmedfrykt og mangel på kunnskap om det ukjente er hovedgrunnen til at du ble møtt som du ble møtt og det er trist. Det er ikke årsaken til hvordan dagens unge nærmest forsøker å jage vekk normale mennesker med synlige mentale lidelser som anoreksi og overspising lidelse. Er du ekstremt overvektig og har selvtillit, så promoterer du overvekt. For problemet er, det finnes mennesker som faktisk glorifiserer og promoterer overvekt, og det finnes sykelig tynne som driver med pro ana. Og det er ikke innholdet i videoen som angripes, det er mennesket. Så da blir de som lider av de to mentale lidelsene jaget vekk, i frykt for at kroppen deres er smittsom. På grunn av alt over (og mer)

Det har ingenting med at anoreksi og annen synlig mental sykdom skal gjemmes og glemmes på grunn av verken fremmedfrykt, fordi det er tabu, skamfullt eller noe slikt. For det er mer aksept og åpenhet rundt synlig mental sykdom i dag. Problemet er alle er sykelige opphengte i å bli påvirket av andre. Og da er vi tilbake til tema i tråden; derfor er det ikke lov å være tynn og slanke deg i dag også. 

Anonymkode: 9c754...d0f

Allikevel har ikke folk noe med om en skal slanke seg eller ikke eller hvor tynn en er. Dere maser hele tiden om sunt forhold til kropp, men det gjelder visst kun de som er overvektige. At en er tynn er fyfy.

Bloggere har ikke noe ansvar for hvorfor folk vil slanke seg. Det er deres eget personlige valg samt helsepersonell hvis det går for langt.

Jeg ser ut som en bolle på to bein, men jeg rakker ikke ned på folk som er tynnere enn meg. Som sagt vet jeg hva jeg snakker om som en tidligere anorektiker. Alt ansvaret legges på deres skuldre. De får skylden for alt mulig. De får beskjed om at de er stygge beinrangler som burde gå å gjemme seg.

Vet du hva jeg drømmer om som fotograf? Jo, det skal jeg si deg. Jeg drømmer om å ta vakre bilder av mennesker med anoreksi. Ikke for å vise hvor stygge de er, men for å vise at alle har en skjønnhet i seg, som har rett til å komme frem. Jeg har fotografert folk som har diverse sykdommer som går ut på utseendet og jeg er grådig stolt over disse bildene.

I stedet for å fordømme anorektiske/tynne mennesker: Se dem, snakk med dem uten å komme med råd om hvordan en skal leve og hva en bør og ikke bør gjøre. Negativitet fører ingen vei henn. Det gjør bare tingene vanskelige for de som er midt oppi dette.

 

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...