Gå til innhold

Alkohol på julaften.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Amossa skrev (5 timer siden):

Men dere lurer jo barna ved å late som om dere ikke drikker alkohol!?    

At barna blir lurt? De trenger ikke å forholde seg til at vi drikker alkohol. Vi  har øl og vin i kjøleskapet, og de vet godt hva det er. Vi later ikke som at vi ikke drikker, men vi velger å ikke drikke alkohol når vi er sammen med barna. Ser ikke hvorfor det skal være et problem. Tror ikke de ender opp med alkoholproblemer når de blir eldre for at vi ikke drikker øl eller vin til julematen, som noen mener her. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.12.2023 den 15.35):

Hva er deres meninger om alkohol på julaften?
Selv mener jeg dette er noe som bør holdes utenfor julen og ikke foran barn. 
Dere som ikke ønsker alkohol tilstede, gir dere beskjed til dem dere skal feire jul med?

Selv husker jeg det var ubehagelig når mine foreldre var brisen/full.

Anonymkode: 22786...50a

Husker at pappa alltid ble brisen på julaften, men det gjorde ikke meg noe. Ble glad og i godt humør😅

Jeg har store barn nå, og drikker alltid litt på julaften. Det blir noen glas vin i løpet av ettermiddag/kveld, men blir ikke særlig brisen. Kjenner bare jeg slapper av mer og koser meg, og ungdommene har ikke noe i mot det.

Før drakk jeg maks et glass vin til middag og ikke mer, men jeg har ammet eller vært gravid eller hatt ansvar for små barn natt og tidlig morgen, så har ikke vært fristende.

Har alltid hatt et avslappet forhold til alkohol her. Ungdommene mine drikker veldig lite, selv om et par av de er over 18. De kan ta et glass selv på julaften, men Ingen av de har vært fulle.

Anonymkode: c125b...b26

• Liker 3
Skrevet

Mine foreldre drakk aldri på julaften/i jula og det er jeg evig takknemlig for. Har noen dårlige minner fra ferier/helger hvor en av foreldrene mine ble veldig kjærlig og inderlig etter noen glass, husker jeg synes det var skikkelig ekkelt og skummelt selv små endringer i oppførselen. Synes det er hårreisende å se hvor mange som på død og liv må drikke foran barna og tenker at så lenge de selv ikke synes de er fulle så går det greit. Mange barn vil merke promillen lenge før foreldrene gjør det og det kan for mange barn være en kilde til utrygghet og tillitsbrudd som vanskelig lar seg gjennopprette. Å utsette egen eller andres barn for en sånn risiko bare for noen glass øl/vin/whatever synes jeg er kvalmt og forkastelig! Når man har fått barn er det på tide å ikke sette seg selv først tenker jeg

Anonymkode: 05500...98d

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Bigote skrev (11 timer siden):

Alt her i verden er ikke svart/hvitt og du fremstår som ekstremt trangsynt i  det du skriver. Ting er mer nyansert enn det du velger å tro.

Jeg gjentar meg selv:

Man kan fint kose seg med noen glass og samtidig ta hensyn til barna ved å ikke drikke seg synlig beruset. Det betyr ikke at man har et alkohol-problem, og det betyr ikke at barna tar skade av det.

Barn vil faktisk ta mer skade av å være rundt dømmende og overbeskyttende foreldre med et anspent forhold til sine egne barns oppdragelse enn foreldre som koser seg med et glass eller to på julaften og generelt er glade.

Men klarer du ikke kose deg uten alkoholen? Virker som det for mange her er helt nødvendig med alkohol for å trives. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Julaften drikker jeg mye, men det er ingen barn her.

Anonymkode: fab72...111

Skrevet

Min eldste er nesten 17. Det har alltid vært alkohol både hos svigers og hos mine foreldre. Jeg er de siste åtene edru annethvert år for vi kan ikke lenger overnatte his svigers.

Alkoholkonsum hos mine foreldre sist jul. Meg:et glass vin, mamma: en akevitt, pappa: en juleøl, min mann: et glass vin, en akevitt og en konjakk senere på kvelden.  

Hos svigers kanskje litt mer, men både svigerinjen og jeg kjører og drikker ikke, men det er maks et par øl, en akevitt og en konjakk senere på kvelden. 

Våre barn har aldri sett oss så mye som brisne.  Jeg har aldri sett mine foreldre eller svigers brisne heller. 

Det blir derfor helt latterlig å mase om hvit jul.  Kan forstå om andre som har opplevd overdreven drikking som ubehagelig, men det er ganske vanlig å kunne begrense seg.

Anonymkode: 54e45...cc4

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Men klarer du ikke kose deg uten alkoholen? Virker som det for mange her er helt nødvendig med alkohol for å trives. 

For meg er valgfriheten viktig, ikke at noen overmoralistisk over meg som skal bestemme hva jeg får og ikke får drikke. Jeg velger likevel ofte å droppe det ene glasset.  For min pappa wr det eneste ølen i året han drikker og han vil ha det til ribbe. Mamma får en akevitt, glemmer ofte å drikke den opp. Hun drikker ellers aldri noe hjemme.  Det handler ikke om å ikke kose seg uten, men at drikken kompletterer maten.  

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Det at man koser seg med et par glass med øl, vin eller akevitt på juleaften betyr virkelig ikke automatisk at man ikke klarer å kose seg uten 😅 

Her konkluderer du i blinde basert på svart/hvitt tankegangen jeg refererte til to ganger tidligere.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Mine foreldre drakk aldri på julaften/i jula og det er jeg evig takknemlig for. Har noen dårlige minner fra ferier/helger hvor en av foreldrene mine ble veldig kjærlig og inderlig etter noen glass, husker jeg synes det var skikkelig ekkelt og skummelt selv små endringer i oppførselen. Synes det er hårreisende å se hvor mange som på død og liv må drikke foran barna og tenker at så lenge de selv ikke synes de er fulle så går det greit. Mange barn vil merke promillen lenge før foreldrene gjør det og det kan for mange barn være en kilde til utrygghet og tillitsbrudd som vanskelig lar seg gjennopprette. Å utsette egen eller andres barn for en sånn risiko bare for noen glass øl/vin/whatever synes jeg er kvalmt og forkastelig! Når man har fått barn er det på tide å ikke sette seg selv først tenker jeg

Men det er ingen sånn risiko om man tar ETT glass vin/en øl osv.  Bare for at andre har dårlige opplevelser så må alle andre innrette seg.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min eldste er nesten 17. Det har alltid vært alkohol både hos svigers og hos mine foreldre. Jeg er de siste åtene edru annethvert år for vi kan ikke lenger overnatte his svigers.

Alkoholkonsum hos mine foreldre sist jul. Meg:et glass vin, mamma: en akevitt, pappa: en juleøl, min mann: et glass vin, en akevitt og en konjakk senere på kvelden.  

Hos svigers kanskje litt mer, men både svigerinjen og jeg kjører og drikker ikke, men det er maks et par øl, en akevitt og en konjakk senere på kvelden. 

Våre barn har aldri sett oss så mye som brisne.  Jeg har aldri sett mine foreldre eller svigers brisne heller. 

Det blir derfor helt latterlig å mase om hvit jul.  Kan forstå om andre som har opplevd overdreven drikking som ubehagelig, men det er ganske vanlig å kunne begrense seg.

Det er akkurat det, det er mange som ikke klarer å begrense seg, så hvor har du det ifra?

Anonymkode: f98f1...331

• Nyttig 1
Skrevet
Bigote skrev (1 time siden):

Det at man koser seg med et par glass med øl, vin eller akevitt på juleaften betyr virkelig ikke automatisk at man ikke klarer å kose seg uten 😅 

Her konkluderer du i blinde basert på svart/hvitt tankegangen jeg refererte til to ganger tidligere.

Jeg stilte et åpent spørsmål. Å stille spørsmål er ikke å konkludere. Heller tvert i mot, jeg stiller spørsmålstegn ved en påstand hvor premisset er enten kose seg med alkohol eller ikke kose seg - med andre ord er det mange her som implisitt gir uttrykk for at de ikke koser seg med mindre det er alkohol i glasset. Dét tenker jeg er den største og skumleste «svart-hvitt»-tankegangen i denne tråden. Kan jo nesten virke som at å stå over alkoholen er en oppofrelse enn å utsette barna for potensielt ubehagelige situasjoner. Som andre har nevnt før meg: det fins også alkoholfrie alternativer som «komplimenterer maten», behovet for å ruse seg rundt barn er et behov jeg ikke kan forstå. Man må gjerne tro at man hadde merket det dersom barna ble ukomfortable, men barn er lojale mot sine foreldre og er ikke i posisjon til å irettesette sine omsorgspersoner når de selv opplever at situasjonen er utrygg og vanskelig. At barn skal måtte håndtere rusa voksne er rett og slett en situasjon de ikke skal trenge å måtte håndtere, de er verken kognitivt eller mentalt rustet til å forstå eller håndtere hva som skjer, egne følelser knyttet til mor/fars endrede oppførsel osv osv. Jeg har aldri sagt at dette er opplevelser som alle barn har eller får, men jeg synes det er en unødvendig risiko å ta fra foreldrenes side. 

• Nyttig 2
Skrevet

Men det er ingen sånn risiko om man tar ETT glass vin/en øl osv.  Bare for at andre har dårlige opplevelser så må alle andre innrette seg.

Om du ønsker å ta den risikoen ovenfor dine barn så er det ditt ansvar. Synes riktignok du bør ta på alvor hvit jul-kampanjene som sendes hvert år rundt denne tiden. De er ikke først og fremst myntet på tunge rusmisbrukere, men helt vanlige foreldre som ikke forstår hvordan deres valg om å «bare ruse seg litt» kan oppleves svært ubehagelig og skummelt for barna 

• Hjerte 2
Skrevet

Hvor står det at alle må innrette seg? Jeg er en av dem som er i mot alkohol sammen med barn, men til og med jeg har aldri sagt/forlangt at andre skal innrette seg etter det jeg mener er riktig. Men alle dere andre, hvorfor ikke lytte til det vi prøver å formidle, altså virkelig lytter, og ikke avfeier det som støy og som noe som ikke gjelder deg og dine barn? 

Utifra hva foreninger ol sier, så er det veldig mange barn som gruer seg til bla julen, der finnes ikke koselig er morsomt, bare utrygt og slitsomt. Hva er det som gjør at så mange norske foreldre velger å utsette sine mest dyrebare for slike følelser? 

Litt på siden her, men vet du hva jeg hatet når jeg var liten, og helt til jeg ble mor selv? Å klemme, jeg vegret meg for kos fra mine foreldre fra jeg var bitteliten, jeg taklet det ikke. Først i voksen alder fant jeg ut hva det var: de eneste gangene mine foreldre klemte og koste på meg, og sa at dem var glad i meg, var når de var full. Og de "fyllaklemmene" med noen våte kyss på kinn og panne, mens de proklamerte sin kjærlighet, virket virkelig imot sin hensikt. Når mitt barn ble født, ble det overøst med klem, kos, kyss og verbal kjærlighet, og hun elsket det! Det samme gjorde jeg. Nå er hun straks 18, så vi driver ikke med den slags noe mer, men det er klem hver dag, og vi sier at vi er glad i hverandre hver dag. Min mor har forøvrig fortalt selv at jeg var en "umulig" unge når det gjaldt den slags, men her kommer den mangelen på selvinnsikt som jeg har nevnt tidligere. For jeg som liten på 1-2 år hadde sikkert likt å kose, være nær foreldrene mine osv, men jeg lærte tidlig hva kos og klem betydde hjemme hos oss.

Hvor mange foreldre, besteforeldre osv tror du det ikke er, som skal kose og klemme på barna, fortelle dem hvor glad dem er i barna osv, altså beruset? Stakkars barn..

• Nyttig 1
Skrevet
Arkana skrev (På 8.12.2023 den 14.11):

Jeg synes det er pussig å framstille det som at hvis man ikke drikker alkohol så er vann eller brus eneste alternativ. Det finnes mye forskjellig alkoholfri drikke, som ikke er brus, som passer til julemat. 

Helt enig! Alkoholfritt øl eller alkoholfritt ingefærøl er gode alternativer, f.eks.

• Nyttig 2
Skrevet

I min familie drikker vi ikke alkohol i jula sammen med barna, som nå er ungdommer. Vi tar kanskje ett glass vin i sofaen når gjestene har dratt og pysjen er kommet på.

Det finnes mange gode alkoholfrie alternativ, så det er ikke noe savn. Selv om barna våre aldri har opplevd noe ufint i forbindelse med alkohol som vi vet om, så vet vi også samtidig at alt av undersøkelser viser at barn og unge kan oppleve utrygghet rundt alkohol. Det betyr ikke bare når noen er beruset, men også en usikkerhet fordi man er bekymret for om noe vil endre seg - nettopp fordi dette har mye fokus i media osv før jul. 

Den usikkerheten ønsker vi ikke utsette de for.

Anonymkode: 83c0c...14c

• Nyttig 2
Skrevet

Dere får vel bare sitte der med brusen deres og «kose» dere da, dere som har nulltoleranse for alkohol. Det er helt greit for meg.

Det vanlige er jo å servere øl og akevitt, eventuelt vin til god mat og spesielt i høytider. Skjønner ikke hvorfor det provoserer så veldig. Gjør som dere vil, og la andre få feire jul på normal måte.

Anonymkode: 07a42...168

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Alkoholfri julaften hvis det er barn tilstede 

På julebord derimot er det heidundrende grøftefyll

Anonymkode: ba0d3...fbf

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Alkoholfri julaften hvis det er barn tilstede 

På julebord derimot er det heidundrende grøftefyll

Anonymkode: ba0d3...fbf

Norge i et nøtteskall. Null kultur.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Dere får vel bare sitte der med brusen deres og «kose» dere da, dere som har nulltoleranse for alkohol. Det er helt greit for meg.

Det vanlige er jo å servere øl og akevitt, eventuelt vin til god mat og spesielt i høytider. Skjønner ikke hvorfor det provoserer så veldig. Gjør som dere vil, og la andre få feire jul på normal måte.

Hva mener du med "kose" oss? Det virker som at du mener at man ikke kan kose seg med brus, og dermed må ha alkohol for å "kose" seg? Jeg elsker julen og nyter den fullt, og det samme gjør mannen, og ikke minst barnet(ungdommen), og det helt uten å måtte bli på en bris for å kunne. 

I min nærmeste omgangskrets er det ikke vanlig å servere alkohol i feks middager, det finnes nok av andre ting å drikke. 

Hvorfor er det dere som må ha den alkoholen som skal definere hva en "normal" jul er? Det er jo rett og slett trist at man må ha alkohol for å kunne feire en "normal" jul..

Ja, jeg kan innrømme at jeg kan bli provosert av tanken på alle barna som evt ikke har det bra, fordi voksne trenger kosen sin for å føle at det er jul. Hvorfor er det greit å risikere at barna ens blir redd, føler ubehag og gruer seg til bla julaften, pga alkoholen? De fleste foreldre vil jo gjøre alt de kan for å ikke utsette barna sine for andre ting som gjør dem utrygg, gruer seg osv, så hvorfor går grensen ved alkohol? Hvorfor er alkoholen viktigere?

Som sagt, jeg kan fint innrømme at dette provoserer meg, men jeg er ikke den eneste. Så og si alle som blir møtt med vanskelige spørsmål, kommentarer om slike ting jeg påpeker osv ang alkoholen de drikker når det er barn tilstede blir hvertfall provosert og mange blir sint og forbanna. De påpeker at dette ikke gjelder dem og deres barn, men samtidig får de et stort behov for å forsvare alkoholforbruket sitt, og avfeier alt som ikke støtter deres syn. Det er jo bare til å lese tråden her, så ser du hva jeg mener. Altså, du kan egentlig bare lese ditt eget svar🤷‍♀️

Jeg har ikke nulltoleranse for alkohol, kun når det gjelder barn tilstede. Det rare er at jeg, og andre som meg, nesten blir sett ned på, fordi vi har meninger om barn og alkohol. Er det ikke merkelig at vi som setter barna og deres trygghet og glede før alkoholen er dem som sees ned på? Tenk på hvor mye alkohol betyr for så mange, at de folka må "lære" barna sine alkoholvaner? De lærer barna sine at man ikke kan kose seg, ikke ha det kjekt og gøy, og ikke kunne nyte og sette pris på god mat, uten å ha den alkoholen med? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Nå kaster jeg sikkert en ordentlig brannfakkel her, but lets go. 

Jeg personlig forstår ikke hvorfor alkohol må ha en så sentral plass i menneskers liv. Hva er the big deal, liksom? Er det smaken, er det virkningen, er det begge deler? 

Jeg har selv to foreldre som sliter med alkohol, og jeg er helt sikkert påvirket av dét, men likevel. Jeg har ikke barn, men hadde jeg hatt barn, så ville julen vært alkoholfri, punktum. Ikke bare julen, men ganske sikkert 99% av resten av året også. Jeg lar 1% være åpen. 

Jeg slet en del med dette i oppveksten, og jeg fikk opprørsfasen min (dessverre) etter jeg ble myndig og kunne kjøpe alkohol. Og da var det mye festing - noe jeg i dag ikke fatter at jeg klarte (eller ville), men den gangen var følelsene et salig kaos og det var eneste måten jeg kunne "rømme" litt vekk fra. 

I dag er jeg mer eller mindre 100% avholdende. I løpet av et år kan jeg kanskje ta meg en baileys eller to en lørdagskveld, men that's it. Jeg syns ikke alkohol smaker godt, jeg liker ikke virkningen det gir, og jeg har lett for å få migrene dersom jeg drikker. 

Så, hva er greia med alkohol og hvorfor er den så viktig i menneskers liv? Hvorfor kan ikke barn få ha noen arenaer som er 100% alkoholfri?

Anonymkode: 21dcf...57e

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...