AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #41 Skrevet 7. desember 2023 Nei, ingen alkohol hjemme hos oss. Vi har barn. Anonymkode: 92d23...177 2 1 6
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #42 Skrevet 7. desember 2023 Jeg har bare gode minner med mine foreldre og alkohol i julen. Det var liksom garantert god stemning når akevitten kom på bordet. Husker pappa ble litt ekstra tullete, mamma ble litt rød i kinnene og tante ble fnisete. God mat, godt drikke, god stemning. Anonymkode: 29d28...099 4 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #43 Skrevet 7. desember 2023 Aldri opplevd fulle voksne på julaften, hverken som barn eller som voksen (og nå mor til to) selv. Men jeg er vant med alkohol på julaften, en øl/cider til maten og en akevitt til kaffen. Det gjør vi fortsatt, selv når barna er våkne (de er 2,5 og 5 år). Anonymkode: 3f300...936 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #44 Skrevet 7. desember 2023 Jeg har vokst opp med at de voksne drakk øl og akevitt på julaften, og har ingen vonde minner knyttet til det. Den ene onkelen min pleide å bli ganske full mot slutten av kvelden, og jeg husker at jeg og fetteren min hadde det veldig morsomt med å gjemme ølglasset hans. Men den onkelen hadde ikke barn. Jeg merket aldri noe på mine foreldre, og det var nok av betydning for at jeg følte meg trygg og hadde det fint. Vi har ikke alkohol til oss selv hjemme i jula. Jeg liker hverken øl eller akevitt og mannen min er avholds. Men det hender gjester har med seg, og det må de gjerne for min del. Da er det vesentlig at det ikke er noen som blir fulle. Jeg hadde nok ikke ønsket at noen gjorde som min overnevnte onkel. Jeg drikker ikke når jeg er sammen med barna fordi jeg ikke er komfortabel med det. Jeg er liten og tynn, syns jeg kjenner det etter bare noen slurker vin, og er ikke trygg på hvor grensa for at jeg endrer meg for mye går. Jeg er egentlig glad i vin, men misliker sterkt følelsen av å bli mer enn litt brisen, så jeg drikker sjelden mer enn ett glass når jeg ikke er sammen med barna heller. Anonymkode: b544a...aa7 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #45 Skrevet 7. desember 2023 6 hours ago, Pillarguri said: I vårt hus er det tilgang på alkohol på julaften for de som vil ha. Men, det er selvfølgelig ingen som drikker seg brisen eller full. Samme her. Anonymkode: 88f47...f94
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #46 Skrevet 7. desember 2023 aksase skrev (6 timer siden): Barn er veldig sensitive på endringer hos voksne som skyldes rus. Jeg tenker et bittelitt alkohol på julaften sjelden skader noen, men hvis det er barn til stede, bør mengden være svært begrenset. Klar du ikke begrense mengden, så dropp det helt. Dette. Og da må man faktisk innrømme det om man er av typen hvor «bare et lite glass» blir til tre store fulle vinglass (min mor var slik). Slike mennesker bør droppe det helt. Anonymkode: 19a2b...012 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #47 Skrevet 7. desember 2023 Jeg drikker ikke på julaften, og ikke så mye ellers heller. Om det blir servert alkohol eller ikke kommer an på hvor vi feirer. Er det jul hjemme hos oss så serverer jeg bare alkoholfritt. Da blir det jul på mine/våre premisser og den ønsker jeg skal være alkoholfri. Men om vi feirer hos andre deler av storfamilien blir det ofte servert alkohol. Anonymkode: 00452...373
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #48 Skrevet 7. desember 2023 Det er bare min veldig gamle skrøpelige mor, mannen min og jeg på juleaften. Hvis jeg ikke hadde fått alkohol ville det blitt en noe traurig aften. Geriatrisk pleie med alkohol innabords kan faktisk gjøre saken ganske så lystbetont. Skål, mor, jeg har hentet fram akevitten. Anonymkode: 1948b...921 1 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #49 Skrevet 7. desember 2023 Vi har alkohol til maten også når barna var små. Men har aldri vært noe fyll eller at noen har blitt brisen heller. Anonymkode: 22e4d...d2f 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #50 Skrevet 7. desember 2023 Noen ganger serveres det alkohol til maten og andre ganger ikke. Det er uansett snakk om små mengder. Min mann får som regel noe øl i julegave og tar seg gjerne en eller to etter pakkene er åpnet. Anonymkode: eae52...09f
Amossa Skrevet 7. desember 2023 #51 Skrevet 7. desember 2023 I min familie serveres alkohol når barn er tilstede, ja. Julaften er det øl og akevitt til ribba, 2.juledag det samme til pinnekjøttet og på nyttårsaften er det rødvin til kalkunen. Om sommeren ha vi gjerne hvitvin til rekene. Sånn vokste jeg opp, videre ungene våre og deres barn. Men ingen drikker seg verken full eller brisen. Hadde vi hatt noen i familien som ikke har kontroll på alkohol, ville vi endret på dette. 1
HemmeligSpion Skrevet 7. desember 2023 #52 Skrevet 7. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hva er deres meninger om alkohol på julaften? Selv mener jeg dette er noe som bør holdes utenfor julen og ikke foran barn. Dere som ikke ønsker alkohol tilstede, gir dere beskjed til dem dere skal feire jul med? Selv husker jeg det var ubehagelig når mine foreldre var brisen/full. Anonymkode: 22786...50a Med forbehold om at "alkohol på julaften" = flatfyll, eller "bare" det å være høylytt og svimle litt så er det forståelig med ønske om fravær av alkohol på julaften, det er fornuft. Apropos fornuft så er det også en stor del av julen selv om de fleste liker å bare fokusere på å dyrke hedonisme. De aller aller aller fleste greier å drikke alkohol med måte. "Foran barn" er for meg en merkelig måte å tenke på. Man drikker også kaffe foran barn. Man røyker foran barn. Man tilbyr ikke barn kaffe (annet for å kødde med dem) eller spør om de vil bomme. Det er til maten. Det utfyller "smakshjulet" på salt julemat. Akevitten hører også med. Jeg har vært med på 28 julefeiringer og dette blir den 29. julefeiringen. På alle julefeiringer jeg kan minnes har det vært alkohol. Det er ingen julefeiringer som har blitt "ødelagt" og heller ikke engang "negativt påvirket" av alkohol. Den ene gangen det skjedde var det pga kjærestedrama med min "gærne tante" og hennes daværende partner fra Sandvika utenfor Oslo, en type som snytt ut av Exit. Ærlig talt tror jeg det har mer å gjøre med klientellet enn med næringsmidler og kompletterende. Endret 7. desember 2023 av HemmeligSpion La til setning 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #53 Skrevet 7. desember 2023 Et glass akevitt til ribba, en juleøl og et glass vin er normalt hos oss. Altid. Jeg har selv vokst opp med en alkoholisert far (skilte foreldre) og en mor som drikker minimalt. Ja, jeg har noen julaftener som ble ødelagt pga min far som misbrukte alkohol. Alle julaftner der min mor og andre gjester holdt seg til det minimale er de fineste. Alkoholen i seg selv ødelegger ikke barn, men det er personen som inntar alkoholen som gjør det er min mening 👍 Anonymkode: e0f8a...dd2 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #54 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Dette. Og da må man faktisk innrømme det om man er av typen hvor «bare et lite glass» blir til tre store fulle vinglass (min mor var slik). Slike mennesker bør droppe det helt. Anonymkode: 19a2b...012 Som tanten til mannen, hun skulle bare ha et halvt glass rødvin, og derfor var det ok å ha litt størrelse på glasset. Greien var at hun fylte på det hele tiden, så det glasset ble halvveis tømt og fylt på hele kvelden. Det var ingen som var mer beruset enn henne, hun som bare skulle ha det ene halve glasset. Og akkurat dette er greien med mange av dem som sider dem drikker lite, kanskje de tror det/ikke vil innse, men det blir sjeldent det ene (halve) glasset. Og alle dem som sier at barna ikke merker noe, jo, de gjør det mye tidligere enn man tror. Anonymkode: f98f1...331 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #55 Skrevet 7. desember 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Så det er gøy å bli full? Jeg syns også det kan være kjekt med spill og sånt, men jeg, og dem jeg spiller med, klarer å ha det gøy og koselig, helt uten å bli dritings. Anonymkode: f98f1...331 Ja, det er gøy å bli full. Ja, jeg klarer også å ha det gøy og koselig, helt uten å drikke i det hele tatt. Måten du skriver på får det til å høres ut som om du trur vi må drikke for å ha det gøy. Det er feil, og jeg skjønner ikke hvorfor du dro den slutningen. Anonymkode: af293...544 4
Gjest Hoia Skrevet 7. desember 2023 #56 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Som tanten til mannen, hun skulle bare ha et halvt glass rødvin, og derfor var det ok å ha litt størrelse på glasset. Greien var at hun fylte på det hele tiden, så det glasset ble halvveis tømt og fylt på hele kvelden. Det var ingen som var mer beruset enn henne, hun som bare skulle ha det ene halve glasset. Og akkurat dette er greien med mange av dem som sider dem drikker lite, kanskje de tror det/ikke vil innse, men det blir sjeldent det ene (halve) glasset. Og alle dem som sier at barna ikke merker noe, jo, de gjør det mye tidligere enn man tror. Anonymkode: f98f1...331 Men noen blir ikke påvirket av det. Jeg blir dritings av tre glass vin, så holder meg til ett.
Cambria Skrevet 7. desember 2023 #57 Skrevet 7. desember 2023 Jeg er av den mening at det ikke er skadelig for barn å se og oppleve voksne mennesker drikke alkohol med måte. Det er jeg oppvokst med selv, og det er en fin lærdom at man kan ta seg en øl eller et glass vin uten at det betyr at man må drikke seg brisen eller full. Det er først når man tar blir brisen (eller drikker hver dag) man har drukket for mye foran barn. Jeg drikker ikke selv, men min mann vil nok ta en øl på juleaften. Besøket får også tilbud om øl eller vin, men ingen vi får besøk av kommer til å drikke seg synlig beruset på noe. 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #58 Skrevet 8. desember 2023 Øl og akevitt til middag, likør eller konjakk til kaffe, vin/øl eller en drink seinere på kvelden. Anonymkode: 6bb61...d06 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #59 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hva er deres meninger om alkohol på julaften? Selv mener jeg dette er noe som bør holdes utenfor julen og ikke foran barn. Dere som ikke ønsker alkohol tilstede, gir dere beskjed til dem dere skal feire jul med? Selv husker jeg det var ubehagelig når mine foreldre var brisen/full. Anonymkode: 22786...50a Jeg tar en shot akevitt før vi drar. Ikke mer. Det er akkurat nok til å holde den sosiale angsten jeg får sammen med svigers i sjakk. Tørr å prate mer og er mer avslappet. Ingen merker selvfølgelig noe. Forandrer meg ikke, bare mer avslappet. Ville aldri drukket åpentlyst foran barna på julaften. Alt mer en 2 enheter gjør at de aller fleste forandrer seg og det er ubehagelig for de fleste barn. Husker det selv fra jeg var liten og jeg fulgte med på om de drakk mer enn to glass vin. For da ble det kitt uhyggelig stemning selv om de var glade. Litt sånn ‘forheksede’ foreldre huske jeg at jeg tenkte. Den uroen vil jeg ikke at barna mine skal oppleve. Verken på julaften eller ellers. Anonymkode: a05d8...99b 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #60 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hva er deres meninger om alkohol på julaften? Selv mener jeg dette er noe som bør holdes utenfor julen og ikke foran barn. Dere som ikke ønsker alkohol tilstede, gir dere beskjed til dem dere skal feire jul med? Selv husker jeg det var ubehagelig når mine foreldre var brisen/full. Anonymkode: 22786...50a Alkoholfritt i hele hjemmet hele jula!! Anonymkode: f1493...034 1 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå