AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #141 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva mener du med "kose" oss? Det virker som at du mener at man ikke kan kose seg med brus, og dermed må ha alkohol for å "kose" seg? Jeg elsker julen og nyter den fullt, og det samme gjør mannen, og ikke minst barnet(ungdommen), og det helt uten å måtte bli på en bris for å kunne. I min nærmeste omgangskrets er det ikke vanlig å servere alkohol i feks middager, det finnes nok av andre ting å drikke. Hvorfor er det dere som må ha den alkoholen som skal definere hva en "normal" jul er? Det er jo rett og slett trist at man må ha alkohol for å kunne feire en "normal" jul.. Ja, jeg kan innrømme at jeg kan bli provosert av tanken på alle barna som evt ikke har det bra, fordi voksne trenger kosen sin for å føle at det er jul. Hvorfor er det greit å risikere at barna ens blir redd, føler ubehag og gruer seg til bla julaften, pga alkoholen? De fleste foreldre vil jo gjøre alt de kan for å ikke utsette barna sine for andre ting som gjør dem utrygg, gruer seg osv, så hvorfor går grensen ved alkohol? Hvorfor er alkoholen viktigere? Som sagt, jeg kan fint innrømme at dette provoserer meg, men jeg er ikke den eneste. Så og si alle som blir møtt med vanskelige spørsmål, kommentarer om slike ting jeg påpeker osv ang alkoholen de drikker når det er barn tilstede blir hvertfall provosert og mange blir sint og forbanna. De påpeker at dette ikke gjelder dem og deres barn, men samtidig får de et stort behov for å forsvare alkoholforbruket sitt, og avfeier alt som ikke støtter deres syn. Det er jo bare til å lese tråden her, så ser du hva jeg mener. Altså, du kan egentlig bare lese ditt eget svar🤷♀️ Jeg har ikke nulltoleranse for alkohol, kun når det gjelder barn tilstede. Det rare er at jeg, og andre som meg, nesten blir sett ned på, fordi vi har meninger om barn og alkohol. Er det ikke merkelig at vi som setter barna og deres trygghet og glede før alkoholen er dem som sees ned på? Tenk på hvor mye alkohol betyr for så mange, at de folka må "lære" barna sine alkoholvaner? De lærer barna sine at man ikke kan kose seg, ikke ha det kjekt og gøy, og ikke kunne nyte og sette pris på god mat, uten å ha den alkoholen med? Anonymkode: f98f1...331 Herregud. Du er jo helt fanatisk, så det nytter ikke å argumentere med noen som har «sett lyset». Moralister elsker jo å legge seg opp i hvordan andre lever. Jeg bryr meg virkelig ikke om hvordan du lever, men det er helt annerledes enn hvordan jeg, min familie og min omgangskrets lever. Her er god mat og god vin en viktig del av livet. Store og små samles rundt bordet der vi kan sitte i flere timer og prate og le. Vi drikker vin i konfirmasjon, i barnebursdag (familieselskap), i alle høytider, ja til og med flere ganger i uken. Ingen gruer seg, ingen er redde, slapp helt av. La oss gjerne bekymre oss for de barna som har det vondt, som lever med omsorgssvikt, psykisk syke foreldre, rusmisbrukere, i stor fattigdom, som blir misbrukt og slått. Men hvis du skal hisse deg opp over og sykeliggjøre et normalt liv med et normalt alkoholforbruk, så kjemper du en tapt kamp. Kanskje det til og med er DINE barn som blir engstelige og utrygge fordi mor er så redd for alt mulig, inkludert alkohol? Anonymkode: 07a42...168 3 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #142 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dere får vel bare sitte der med brusen deres og «kose» dere da, dere som har nulltoleranse for alkohol. Det er helt greit for meg. Det vanlige er jo å servere øl og akevitt, eventuelt vin til god mat og spesielt i høytider. Skjønner ikke hvorfor det provoserer så veldig. Gjør som dere vil, og la andre få feire jul på normal måte. Anonymkode: 07a42...168 Selv om det er vanlig for deg å servere det, så er det vel vanlig for andre å ikke servere det. Jeg har feiret jul med flere ulike konstellasjoner og har aldri blitt servert alkohol. Og når du må bruke «kose» i anførselstegn fordi andre tar valg som passer for seg? Da svarer jeg: skjønner ikke hvorfor det provoserer så veldig at noen feirer jul med brus (eller bedre alkoholfrie varianter). Gjør som du vil, og la oss få feire jul på normal måte uten å hisse deg opp. Anonymkode: 83c0c...14c 2 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #143 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå kaster jeg sikkert en ordentlig brannfakkel her, but lets go. Jeg personlig forstår ikke hvorfor alkohol må ha en så sentral plass i menneskers liv. Hva er the big deal, liksom? Er det smaken, er det virkningen, er det begge deler? Jeg har selv to foreldre som sliter med alkohol, og jeg er helt sikkert påvirket av dét, men likevel. Jeg har ikke barn, men hadde jeg hatt barn, så ville julen vært alkoholfri, punktum. Ikke bare julen, men ganske sikkert 99% av resten av året også. Jeg lar 1% være åpen. Jeg slet en del med dette i oppveksten, og jeg fikk opprørsfasen min (dessverre) etter jeg ble myndig og kunne kjøpe alkohol. Og da var det mye festing - noe jeg i dag ikke fatter at jeg klarte (eller ville), men den gangen var følelsene et salig kaos og det var eneste måten jeg kunne "rømme" litt vekk fra. I dag er jeg mer eller mindre 100% avholdende. I løpet av et år kan jeg kanskje ta meg en baileys eller to en lørdagskveld, men that's it. Jeg syns ikke alkohol smaker godt, jeg liker ikke virkningen det gir, og jeg har lett for å få migrene dersom jeg drikker. Så, hva er greia med alkohol og hvorfor er den så viktig i menneskers liv? Hvorfor kan ikke barn få ha noen arenaer som er 100% alkoholfri? Anonymkode: 21dcf...57e AnonymBruker skrev (1 time siden): Herregud. Du er jo helt fanatisk, så det nytter ikke å argumentere med noen som har «sett lyset». Moralister elsker jo å legge seg opp i hvordan andre lever. Jeg bryr meg virkelig ikke om hvordan du lever, men det er helt annerledes enn hvordan jeg, min familie og min omgangskrets lever. Her er god mat og god vin en viktig del av livet. Store og små samles rundt bordet der vi kan sitte i flere timer og prate og le. Vi drikker vin i konfirmasjon, i barnebursdag (familieselskap), i alle høytider, ja til og med flere ganger i uken. Ingen gruer seg, ingen er redde, slapp helt av. La oss gjerne bekymre oss for de barna som har det vondt, som lever med omsorgssvikt, psykisk syke foreldre, rusmisbrukere, i stor fattigdom, som blir misbrukt og slått. Men hvis du skal hisse deg opp over og sykeliggjøre et normalt liv med et normalt alkoholforbruk, så kjemper du en tapt kamp. Kanskje det til og med er DINE barn som blir engstelige og utrygge fordi mor er så redd for alt mulig, inkludert alkohol? Anonymkode: 07a42...168 Hvordan er jeg fanatisk? Og hvordan er jeg en moralist? Samtidig så understreker du poenget mitt helt perfekt. Jeg driter fullstendig i hvordan du, og andre, lever, men jeg må få lov å påpeke ting som burde vært åpenbare. Samtidig vet jeg at det er nytteløst, fordi folk klarer ikke å tro/innse at disse tingene jeg snakker om kan gjelde dem. Er du klar over hvor mange som drikker mer enn de bør når det er barn tilstede? Det er ikke alkoholikere jeg mener, men helt vanlige folk. Barn er svært loyale overfor foreldrene sine, og de finner seg i svært mye. De dekker over for foreldrene og om dem har vonde eller vanskelige ting, så holder dem det inni seg. Hvordan kom du frem til at jeg er engstelig for alt mulig, og dermed skaper utrygge barn? Fordi jeg ikke drikker foran mitt barn? For det er jo alt du har å gå utifra. Hvorfor forsøke å angripe meg, ved å tillegge meg ting som overhode ikke stemmer? Er angrep det beste forsvar? Igjen, du gjorde en god jobb i å poengtere poenget mitt. Anonymkode: f98f1...331 2 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #144 Skrevet 9. desember 2023 Fælt så mange moralister som skal mene noe om andre her inne, da! Anonymkode: af293...544 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #145 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Norge i et nøtteskall. Null kultur. Anonymkode: 07a42...168 Vel, et økende antall av oss er avholds. Det er jo bare sunn fornuft da all nyere forskning viser at alkohol er mye mer skadelig for kroppen enn det som før var antatt. De som forbinder alkohol med kultur har vel oftest et problem med alkohol tenker jeg. Det blir som å si at sigaretter er kultur. Anonymkode: 92d23...177 2 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #146 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fælt så mange moralister som skal mene noe om andre her inne, da! Anonymkode: af293...544 Moralister fordi man har endel kunnskap, og erfaringer om temaet? Anonymkode: f98f1...331
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #147 Skrevet 9. desember 2023 For meg hører ikke alkohol hjemme i julen. jeg er vokst opp med foreldre som alltid var edru i jula, det samme var øvrige familiemedlemmer vi feiret med. Så alkohol har aldri blitt normalisert her. Så fant min mor seg ny mann og flyttet inn hos han, og han drikker. Det blir jo til at flere av gjestene slenger seg på når har spretter akevitten, og det er virkelig ikke noe trivelig i det hele tatt. For meg er alkohol på julaften så malplassert at det ødelegger hele julestemninga, så jeg har rett og slett slutta å feire sammen med de. Anonymkode: 414b2...b4e 2 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #148 Skrevet 9. desember 2023 Jeg tror ikke at barn nødvendigvis tar skade av å se mor eller far drikke et glass vin til julemiddagen, så lenge det ikke blir mer enn det sånn at mor eller far endrer atferd. Det kan oppleves som utrygt for barn. Grunnen til at jeg ikke drikker er at alkohol er så helseskadelig som det er. Derfor blir det alkoholfri jul for min del. Anonymkode: 18f6c...8af
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #149 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå kaster jeg sikkert en ordentlig brannfakkel her, but lets go. Jeg personlig forstår ikke hvorfor alkohol må ha en så sentral plass i menneskers liv. Hva er the big deal, liksom? Er det smaken, er det virkningen, er det begge deler? Jeg har selv to foreldre som sliter med alkohol, og jeg er helt sikkert påvirket av dét, men likevel. Jeg har ikke barn, men hadde jeg hatt barn, så ville julen vært alkoholfri, punktum. Ikke bare julen, men ganske sikkert 99% av resten av året også. Jeg lar 1% være åpen. Jeg slet en del med dette i oppveksten, og jeg fikk opprørsfasen min (dessverre) etter jeg ble myndig og kunne kjøpe alkohol. Og da var det mye festing - noe jeg i dag ikke fatter at jeg klarte (eller ville), men den gangen var følelsene et salig kaos og det var eneste måten jeg kunne "rømme" litt vekk fra. I dag er jeg mer eller mindre 100% avholdende. I løpet av et år kan jeg kanskje ta meg en baileys eller to en lørdagskveld, men that's it. Jeg syns ikke alkohol smaker godt, jeg liker ikke virkningen det gir, og jeg har lett for å få migrene dersom jeg drikker. Så, hva er greia med alkohol og hvorfor er den så viktig i menneskers liv? Hvorfor kan ikke barn få ha noen arenaer som er 100% alkoholfri? Anonymkode: 21dcf...57e Det syns jeg er et interessant spørsmål, og jeg tror det finnes mange svar. De som drikker juleøl og akevitt hos oss i jula, tror jeg gjør det hovedsaklig fordi det er vane/tradisjon. På samme måte som de må ha ribbe og multekrem til dessert. Av disse tingene er det bare multekremen jeg liker, så jeg drikker ikke alkohol på julaften. Men jeg liker smaken av tørr eplecider veldig godt og noen hvitviner ganske godt. Jeg klarer ikke å finne alkoholfri cider som er like god som favoritten med alkohol. Og for å være helt ærlig så liker jeg virkningen også, til et visst punkt. 0,33 l gir en varm følelse, som sikkert bidrar til at jeg foretrekker cider med alkohol. Samtidig er jeg blant dem som syns det er veldig ubehagelig med mer enn det, så jeg vil ikke ha mer etter den ene boksen eller det ene glasset. Siden ikke cideren min er en tradisjon for meg på julaften, og ikke hvitvin heller, så er det ikke noe fristende med alkohol den dagen. Ikke vil jeg drikke så mye at jeg får en slik varm følelse når barnehagebarna mine er rundt meg heller. Jeg endrer meg sikkert ikke mer enn på en vanlig dag etter alt for lite nattesøvn eller med lavt blodsukker etter jobb, og jeg endrer meg sikkert i en triveligere retning enn i de to nevnte eksemplene. Men det er jeg uansett ikke komfortabel med, samtidig som jeg kan skjønne at andre kan være det. Å drikke seg tydelig brisen mens man har våkne barn man har omsorgen for rundt seg, syns jeg er feil uansett. Ellers tror jeg følelsen av å slappe av, å bli modigere sosialt og ønske om å passe inn sosialt og gjøre som de andre, er faktorer som spiller inn når folk drikker alkohol. På julaften er kanskje tradisjon, avslapning, sosialt fellesskap og smak svarene. Jeg syns det er rart at noen absolutt må ha alkohol på julekvelden, men jeg syns det er rart at noen absolutt må ha svineribbe også. Og jeg tror det er litt av de samme mekanismene bak for mange når det gjelder akkurat den kvelden. Anonymkode: b544a...aa7
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #150 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Fælt så mange moralister som skal mene noe om andre her inne, da! Anonymkode: af293...544 ser du drar fram samme forsøk på hersketeknikker som de gjorde da røykeloven først kom. Var jo ikke måte på hvor fælt det var å ikke skulle få røyke hvor og når man ville. Samme tendensene ser man med alkoholen - det dokumenteres at det er usunt og helseskadelig, helseorganisasjoner fraråder å drikke i det hele tatt, organisasjoner som jobber for barns beste fraråder foreldre og omsorgspersoner å drikke med barn tilstede og folk går av skaftet fordi de bare må ruse seg. Det reaksjonsmønsteret synes jeg sier mye om hvor selvsentrerte folk kan være. Og for de som snakker om å drikke foran barna for å «lære dem hvordan man drikker» så synes jeg det er helt bak mål gitt de dokumenterte negative effektene alkohol har på kroppen og psyken selv ved små mengder. Den tankerekken lar seg lett overføre til alt av skadelige vaner. Skal man da lære barna hvordan de kan råkjøre i trafikken, for det er jo også noe veldig mange gjør selv om det hverken er lurt eller anbefalt? Hva med å heller vise barna at voksne kan kose seg, slappe av og ha det gøy uten å ruse seg? https://www.helsenorge.no/alkohol/alkohol-og-helse/ «Basert på eit samla vitenskapeleg grunnlag, er det ikkje mogleg å fastsette ein helsemessig trygg nedre grense for inntak av alkohol.» https://www.nrk.no/norge/66.000-barn-onsker-at-foreldrene-drikker-mindre-1.12974193 Selv små mengder alkohol kan ha negativ innvirkning. – Veldig mange barn opplever det som litt ubehagelig likevel, at mamma og pappa blir litt annerledes og litt tøysete. Det kan bli flaut og litt ekkelt. De fleste barna ønsker jo at de voksne skal være som de pleier. De vil ikke at de voksne skal forandre seg og bli annerledes Anonymkode: 05500...98d 2 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #151 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hvordan er jeg fanatisk? Og hvordan er jeg en moralist? Samtidig så understreker du poenget mitt helt perfekt. Jeg driter fullstendig i hvordan du, og andre, lever, men jeg må få lov å påpeke ting som burde vært åpenbare. Samtidig vet jeg at det er nytteløst, fordi folk klarer ikke å tro/innse at disse tingene jeg snakker om kan gjelde dem. Er du klar over hvor mange som drikker mer enn de bør når det er barn tilstede? Det er ikke alkoholikere jeg mener, men helt vanlige folk. Barn er svært loyale overfor foreldrene sine, og de finner seg i svært mye. De dekker over for foreldrene og om dem har vonde eller vanskelige ting, så holder dem det inni seg. Hvordan kom du frem til at jeg er engstelig for alt mulig, og dermed skaper utrygge barn? Fordi jeg ikke drikker foran mitt barn? For det er jo alt du har å gå utifra. Hvorfor forsøke å angripe meg, ved å tillegge meg ting som overhode ikke stemmer? Er angrep det beste forsvar? Igjen, du gjorde en god jobb i å poengtere poenget mitt. Anonymkode: f98f1...331 Jeg synes noen ganger det virker som om folk tar det som en voldsomt personlig kritikk av dem, hvis andre velger å avstå fra alkohol. Det må vel være fordi de føler innerst inne at det de gjør ikke er 100% bra? Anonymkode: 27f3d...cb1 2 3
frivis Skrevet 9. desember 2023 #152 Skrevet 9. desember 2023 Jeg ba familien holde seg unna mer enn ett glass alkohol. De første årene var de veldig sur på meg, men de siste årene er det knapt alkohol inne i bildet. Det er noen som tar noe vin og en akevitt, men det er mindre "roping" og "unormal oppførsel" nå som alkoholinntaktet er begrenset. Barn skal ikke måtte føle seg usikker og utrygg. Det er svært forskjellig hvordan voksne reagerer på å drikke alkohol. Alt kommer an på om barnet føler seg ivaretatt, hørt og sett. Ingen tilfeller er helt like, bortsett fra at for mye alkohol er uansett ikke noe bra rundt barn. 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #153 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 7.12.2023 den 15.35): Hva er deres meninger om alkohol på julaften? Er ikke noen julefeiring hvis man ikke er fyllesyk dagen etter. Anonymkode: 8d7ee...b82
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #154 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan er jeg fanatisk? Og hvordan er jeg en moralist? Samtidig så understreker du poenget mitt helt perfekt. Jeg driter fullstendig i hvordan du, og andre, lever, men jeg må få lov å påpeke ting som burde vært åpenbare. Samtidig vet jeg at det er nytteløst, fordi folk klarer ikke å tro/innse at disse tingene jeg snakker om kan gjelde dem. Er du klar over hvor mange som drikker mer enn de bør når det er barn tilstede? Det er ikke alkoholikere jeg mener, men helt vanlige folk. Barn er svært loyale overfor foreldrene sine, og de finner seg i svært mye. De dekker over for foreldrene og om dem har vonde eller vanskelige ting, så holder dem det inni seg. Hvordan kom du frem til at jeg er engstelig for alt mulig, og dermed skaper utrygge barn? Fordi jeg ikke drikker foran mitt barn? For det er jo alt du har å gå utifra. Hvorfor forsøke å angripe meg, ved å tillegge meg ting som overhode ikke stemmer? Er angrep det beste forsvar? Igjen, du gjorde en god jobb i å poengtere poenget mitt. Anonymkode: f98f1...331 He he, det var jo faktisk ment som en illustrasjon på hvordan du opptrer. Du drar ting fullstendig ut av proposjoner. «Drikker vin til maten = drikker for mye, får utrygge barn.» Så da kan vel jeg like godt hevde at din redsel for alkohol gir utrygge barn? For nei, det er ikke bare at du ikke drikker selv, men du har sterke meninger om hvordan alle andre skal leve og feire jul. Det har ikke jeg. Anonymkode: 07a42...168 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #155 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes noen ganger det virker som om folk tar det som en voldsomt personlig kritikk av dem, hvis andre velger å avstå fra alkohol. Det må vel være fordi de føler innerst inne at det de gjør ikke er 100% bra? Anonymkode: 27f3d...cb1 Det er akkurat det jeg legger merke til også, dette behovet for å forsvare seg. Og gjerne angripe, og derav min kommentar om at angrep er det beste forsvar. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): He he, det var jo faktisk ment som en illustrasjon på hvordan du opptrer. Du drar ting fullstendig ut av proposjoner. «Drikker vin til maten = drikker for mye, får utrygge barn.» Så da kan vel jeg like godt hevde at din redsel for alkohol gir utrygge barn? For nei, det er ikke bare at du ikke drikker selv, men du har sterke meninger om hvordan alle andre skal leve og feire jul. Det har ikke jeg. Anonymkode: 07a42...168 Vel, da bommet du på illustrasjonen. Hvor har jeg skrevet "drikker vin til maten= drikker for mye, får utrygge barn"? Jeg har ikke sagt at jeg ikke drikker, jeg velger bare ikke å drikke når det er barn der. Anonymkode: f98f1...331 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #156 Skrevet 9. desember 2023 Jeg drikker ikke alkohol ellers i året heller, så er ikke den rette til å spør her. Vi har folkninfsmilien som tar seg en øl til maten eller en akevitt. Men det er jo bare til maten, og det stopper der. Men å dekke opp til fest og velte nedpå med alkohol er jo ikke hyggelig for noen. Bara gleder seg til jul, og vi skal skape trygge og gode minner Anonymkode: ae6e6...afd
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #157 Skrevet 9. desember 2023 Merkelig hvordan mange skriver at de drikker, men aldri blir brisne. Mulig dere ikke merker det selv? Anonymkode: 454ae...33b 2 5
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #158 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Merkelig hvordan mange skriver at de drikker, men aldri blir brisne. Mulig dere ikke merker det selv? Anonymkode: 454ae...33b Stusser også på dette. Med litt skåling må det da bli i alle fall en påfyll på akevittglasset, og hvis en drikker øl/vin i tillegg er det i alle fall nok til at vanlige folk blir brisen. Anonymkode: 92d23...177 2 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #159 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Merkelig hvordan mange skriver at de drikker, men aldri blir brisne. Mulig dere ikke merker det selv? Anonymkode: 454ae...33b Stusser også på dette. Med litt skåling må det da bli i alle fall en påfyll på akevittglasset, og hvis en drikker øl/vin i tillegg er det i alle fall nok til at vanlige folk blir brisen. Anonymkode: 92d23...177
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #160 Skrevet 9. desember 2023 Jeg vokste opp med en far som var helge-og feriedranker. Hatet det. Merket med en gang at han endret seg. Hadde imidlertid ingen problem med at min mor tok seg et glass vin eller tre. Så det er stor forskjell mellom de som er alkoholikere og de som drikker moderat. Har nå barn selv, og drikker vin flere ganger i uken, inkludert i julen. Jeg er helt komfortabel med det, fordi jeg vet at jeg er ingenting som min far. Anonymkode: 8a8c4...71b 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå