Gå til innhold

Alkohol på julaften.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Selv har jeg dessverre vokst opp med foreldre som har hatt et alkoholproblem, de hadde jo dette problemet året rundt, men juleaften ble det ekstra ille av en eller anen grunn.

så jeg vet absolutt hvordan det er å være barn og synes at det er ekkelt at mamma og pappa endrer oppførsel. Og hvor redd man blir som barn når den oppførselen eskalerer og man ikke vet hva man skal gjøre fordi de voksene i huset som er de som skal veilede på slikt har totalt mistet hodet.

feks sitter jeg i dag med mange vonde minner om feks den gangen pappa spydde rødvin spy på hele stuebordet mens vi åpnet pakker. Eller den gangen, det stinket cognac i hel huset en hele uke etterpå fordi de hadde sølt så mye med det på juleaften. 
eller den gangen pappa lugget mamma så det falt ut en klump med hår og hun fossblødde fra hodet. 

ikke særlig hyggelige minner, og jeg har absolutt slitt mye med opplevelser fra oppveksten. Har dog fått hjelp til å bearbeide alt som var opplevd da og har klart å legge det bak meg.

Jeg har også en samboer som har hatt en far som dessverre også hadde et lite alkoholproblem, hos de var det absolutt ikke så ekstremt som i min familie men det har jo gjort at vi sammen har gått noen runder på dette om hvordan vi ønsker det skal være for egne barn.

jeg som har opplevd det jeg har opplevd har også ( fra barn av) sett stor forskjell på det å  ha et sunt forhold til alkohol, og det å ha et usunt forhold til alkohol. 

Og siden de jeg kjenner i voksen alder (venner og bekjente) som har det mest usunne forholdet til alkohol er de som har vokst opp med å aldri se eller vite hva alkohol er så tenker jeg at det ikke nødvendigvis er den beste løsningen at barn aldri skal se eller oppleve det på noen som helst måte.

vi har derfor valgt at vi ønsker at våre barn skal få oppleve at voksene kan ha et sunt forhold til alkohol, vi har veldig klare regler for hvordan vi gjennomfører dette. 

feks skal vi ALDRI drikke mer enn 2 enheter øl/vin.( selv etter barna har lagt seg) Vi drikker heller aldri noe sterkere enn øl/vin.

de enhetene skal drikkes kun for kos(rolig og sakte tempo så man ikke blir påvirket) 

vi gir ikke alkoholen «oppmerksomhet» vi ønsker ikke at barna skal fokusere på det, heller oppleve at dette er noe mamma/pappa kan drikke en fredags kveld på lik linje som barnet får et glass cola til helga. Altså vi lager ikke noe styr av det.

vi gjør det en gang i blant, men barna skal ikke oppleve at det skjer hver helg, hele tiden.

og vi har valgt å holde samme regler i jula. 

vi gjør et unntak til julematen og det er et glass akevitt ( jeg drikker ikke det, men de som vil får det) + en enhet øl/vin. Men vi stopper alltid der. Resten av jula/kvelden drikker vi julebrus:-)

Jeg tror det som er det viktige, er det å ha et bevist forhold til hvordan du selv påvirkes av alkohol, og et bevist forhold til bruken av det.

Anonymkode: 38f07...947

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Selv har jeg dessverre vokst opp med foreldre som har hatt et alkoholproblem, de hadde jo dette problemet året rundt, men juleaften ble det ekstra ille av en eller anen grunn.

så jeg vet absolutt hvordan det er å være barn og synes at det er ekkelt at mamma og pappa endrer oppførsel. Og hvor redd man blir som barn når den oppførselen eskalerer og man ikke vet hva man skal gjøre fordi de voksene i huset som er de som skal veilede på slikt har totalt mistet hodet.

feks sitter jeg i dag med mange vonde minner om feks den gangen pappa spydde rødvin spy på hele stuebordet mens vi åpnet pakker. Eller den gangen, det stinket cognac i hel huset en hele uke etterpå fordi de hadde sølt så mye med det på juleaften. 
eller den gangen pappa lugget mamma så det falt ut en klump med hår og hun fossblødde fra hodet. 

ikke særlig hyggelige minner, og jeg har absolutt slitt mye med opplevelser fra oppveksten. Har dog fått hjelp til å bearbeide alt som var opplevd da og har klart å legge det bak meg.

Jeg har også en samboer som har hatt en far som dessverre også hadde et lite alkoholproblem, hos de var det absolutt ikke så ekstremt som i min familie men det har jo gjort at vi sammen har gått noen runder på dette om hvordan vi ønsker det skal være for egne barn.

jeg som har opplevd det jeg har opplevd har også ( fra barn av) sett stor forskjell på det å  ha et sunt forhold til alkohol, og det å ha et usunt forhold til alkohol. 

Og siden de jeg kjenner i voksen alder (venner og bekjente) som har det mest usunne forholdet til alkohol er de som har vokst opp med å aldri se eller vite hva alkohol er så tenker jeg at det ikke nødvendigvis er den beste løsningen at barn aldri skal se eller oppleve det på noen som helst måte.

vi har derfor valgt at vi ønsker at våre barn skal få oppleve at voksene kan ha et sunt forhold til alkohol, vi har veldig klare regler for hvordan vi gjennomfører dette. 

feks skal vi ALDRI drikke mer enn 2 enheter øl/vin.( selv etter barna har lagt seg) Vi drikker heller aldri noe sterkere enn øl/vin.

de enhetene skal drikkes kun for kos(rolig og sakte tempo så man ikke blir påvirket) 

vi gir ikke alkoholen «oppmerksomhet» vi ønsker ikke at barna skal fokusere på det, heller oppleve at dette er noe mamma/pappa kan drikke en fredags kveld på lik linje som barnet får et glass cola til helga. Altså vi lager ikke noe styr av det.

vi gjør det en gang i blant, men barna skal ikke oppleve at det skjer hver helg, hele tiden.

og vi har valgt å holde samme regler i jula. 

vi gjør et unntak til julematen og det er et glass akevitt ( jeg drikker ikke det, men de som vil får det) + en enhet øl/vin. Men vi stopper alltid der. Resten av jula/kvelden drikker vi julebrus:-)

Jeg tror det som er det viktige, er det å ha et bevist forhold til hvordan du selv påvirkes av alkohol, og et bevist forhold til bruken av det.

Anonymkode: 38f07...947

Jeg er ikke enig. Jeg har selv vokst opp slik, og jeg har et barn som straks er 18 år. Hun har aldri sett meg drikke, fordi jeg vet hva det gjør mot et barn. Hun har derimot sett far drikke, ikke mye, såvidt jeg vet, det er sagt at det kun er et til to glass fredag og lørdag, så ikke noe fyll. Jeg spurte henne her en dag om det, hva hun tenkte om at jeg ikke drikker når hun er tilstede, og hun er tydelig på at hun er glad for det. Hun sitter pris på at hun aldri har sett meg drikke, og hun har heller ikke noe behov for å teste det selv. Hun har vært på et par fester der noen har drukket, men hun har valgt å droppe det selv. Hun ser ikke noe grunn for det, og syns ikke det virker noe gøy/spennende å drikke. 

Så når hun ser på far og meg, så foretrekker hun "min" måte.

Anonymkode: f98f1...331

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg spiser ikke ribbe/pinnekjøtt med vann eller brus til. Det er ikke godt. På julaften skal alle kose seg og vi voksne tar en juleøl og lott vin til maten. Ikke noe utover dette. Det synes jeg er helt greit. Aldri vært noe fyll eller brisne voksne.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er vel heller dere som har vokst opp med alkoholmisbruk som absolutt bør uttale dere. For det er jo dere som virkelig vet og har opplevd baksiden av medaljen ved alkohol. Men det er bra at de ikke drakk på julaften.

Anonymkode: 0bc56...f64

Utfordringen er at alkokolisme utarter seg  veldig forskjellig. Det blir feil å behandle normale familesituasjoner med dysfunksjonelle. Og alkoholisme har stort sett en årsaksammenheng. 

Jeg ville aldri ha en jul min mor skulle være edru : det at alkoholen fløt, sikret at vi hadde en hyggelig jul, der de voksne var funksjonelle og glade.  De samme stemningsskiftene som mange opplever som skremmende , var de som var beroligende for meg, for jeg visste hva som var alternativet når min mor var stresset til bristepunktet  og mine besteforeldre var på sitt verste. 

Det at hun sovnet tidlig i sofaen var ikke et problem for meg. Da var det værre at hun brøt sammen i krampegråt etter at hun hadde blitt misbrukt hele dagen. JEG forsto jo ikke mobbingen hun ble utsatt for. 

Anonymkode: fcbdb...fb1

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Julemiddag med brus smaker ikke like godt.

Juleøl og akevitt hører til, men ingen blir fulle

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Enkefrue skrev (56 minutter siden):

Jeg spiser ikke ribbe/pinnekjøtt med vann eller brus til. Det er ikke godt. På julaften skal alle kose seg og vi voksne tar en juleøl og lott vin til maten. Ikke noe utover dette. Det synes jeg er helt greit. Aldri vært noe fyll eller brisne voksne.

Illuminatum skrev (34 minutter siden):

Julemiddag med brus smaker ikke like godt.

Juleøl og akevitt hører til, men ingen blir fulle

Og for meg, og min familie, så er det julebrus som funker best til pinnekjøttet. Samtidig så hadde jeg klart å kose meg med julematen om jeg ikke hadde hatt julebrus🤷‍♀️

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes det er pussig å framstille det som at hvis man ikke drikker alkohol så er vann eller brus eneste alternativ. Det finnes mye forskjellig alkoholfri drikke, som ikke er brus, som passer til julemat. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Arkana skrev (25 minutter siden):

Jeg synes det er pussig å framstille det som at hvis man ikke drikker alkohol så er vann eller brus eneste alternativ. Det finnes mye forskjellig alkoholfri drikke, som ikke er brus, som passer til julemat. 

Men hvorfor ikke drikke det man liker best?

Jeg drikker kanskje en eller to sekspakninger med øl i løpet av året.

På julaften blir det stort sett en flaske med god juleøl og en liten akevitt. Etter at ungene har lagt seg har jeg noen år tatt en liten cognaq til kaffen.

• Liker 2
Skrevet (endret)
7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg forstår ikke bare ikke HVORFOR ? Det er først og fremst barnas dag, og hvis vi voksne ikke evner å kose oss uten øl, vin eller noe annet med alkohol så er det faktisk et problem. Ikke det at vi skal skjerme barna for alt, men jeg mener dette bare er å ta HENSYN til barna. Klarer ikke dere voksne i din familie å kose seg med god mat og hyggelis selskap om dere har brus i glasset? Da har dere faktisk et alkoholproblem selv om dere ikke evner å se det selv. Man er en bedre forsørger når en tar mer hensyn til barna enn til sine egne  behov !

Anonymkode: efd90...ade

Alt her i verden er ikke svart/hvitt og du fremstår som ekstremt trangsynt i  det du skriver. Ting er mer nyansert enn det du velger å tro.

Jeg gjentar meg selv:

Man kan fint kose seg med noen glass og samtidig ta hensyn til barna ved å ikke drikke seg synlig beruset. Det betyr ikke at man har et alkohol-problem, og det betyr ikke at barna tar skade av det.

Barn vil faktisk ta mer skade av å være rundt dømmende og overbeskyttende foreldre med et anspent forhold til sine egne barns oppdragelse enn foreldre som koser seg med et glass eller to på julaften og generelt er glade.

Endret av Bigote
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Her blir det servert øl og akevitt til julemiddagen, også da det var barn tilstede. Aldri opplevd at noen har blitt brisen engang. Etter mat er det sjelden noe alkohol. Nå er alle barna over 18 år, men vi gjør det slik fortsatt. 

Anonymkode: 4a0c3...1f1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hos meg har alkohol aldri vært et tema på julaften, det er mat og samvær som er i fokus. Og til de som sier at de drikker men ikke blir synlig beruset så vil jeg si ; alkohol gjør folk forandra etter veldig liten mengde. Og barn merker det! Jeg drikker ikke selv og kan merke at folk blir forandra etter bare et glass eller to. Sorry til dere som tror det er helt greit, det er ikke greit i det hele tatt! 

Anonymkode: 28b82...735

• Nyttig 3
Skrevet

Vår julemiddag er kalkun, og det serveres alltid vin til, for dem som vil ha det. Og det vil de fleste. Likør og portvin kommer i følge med småkakene. Dette er tradisjon fra. barndomshjemmet, og jeg kan ikke huske at det noen gang var fyll der. Min ellers helt avholdende mormor pleide å drikke vin til kalkunen og likør til småkakene og kaffen, og da kom hun alltid litt på en snurr. Hun var altså synlig beruset, noe som dagens barn visstnok ikke under noen omstendighet må utsettes for. Vi synes bare det var litt morsomt, og det synes mormor også. Ingen av oss barna ble det minste traumatisert av det 😅

Anonymkode: 7bb88...aa8

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og for meg, og min familie, så er det julebrus som funker best til pinnekjøttet. Samtidig så hadde jeg klart å kose meg med julematen om jeg ikke hadde hatt julebrus🤷‍♀️

Voksne folk som drikker julebrus… det har jeg faktisk aldri hørt om før.

Anonymkode: 07a42...168

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har vokst opp med at det aldri har vært alkohol involvert i jule- eller nyttårsfeiring, så den tradisjonen er videreført. Det er bare hva jeg er vant til, så har aldri tenkt på alkohol i forbindelse med jul (eller andre familehøytider)🤷🏻‍♀️ At noen drikker juleøl til maten eller har akevitt til ribbe etc ser jeg ikke noe problem med. 

Anonymkode: 4329b...879

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jøss, da kan jeg ikke forestille meg hva annet du har gått glipp av, om dette var noe nytt og merkelig..

Men da har du kanskje ikke fått med deg alle potensielle risikoer ang barn og alkohol heller.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jøss, da kan jeg ikke forestille meg hva annet du har gått glipp av, om dette var noe nytt og merkelig..

Men da har du kanskje ikke fått med deg alle potensielle risikoer ang barn og alkohol heller.

Joda, jeg serverer ikke alkohol til småbarn, hvis det var det du mente.

At barna inngår i et fellesskap med flere generasjoner rundt bordet til et skikkelig festmåltid hvor både store og små koser seg, det ser jeg derimot på som både viktig og riktig.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Her har du en til, fikk du sjokk nå? 👋

Anonymkode: 414b2...b4e

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg og mannen har alltid vært vant med alkohol da vi var barn. Jeg husket godt de voksne drakk "voksen-drikke". Kan ikke huske at jeg syns de oppførte seg annerledes. I dag kan jeg merle at foreldrene mine er litt brisene da jeg klarer å se det. Om de drakk likt da jeg var barn vet jeg ikke, men hvis så ville jeg ikke sett på det som et problem. Mannens familie har også oppført seg. 

Mine venner er også vant til alkohol. Et par har ingen/lite alkohol, men det er fordi de ikke liker smaken, ikke av hensyn til barna. 

Har man noen med problemer i familien kan man selvsagt tenke annerledes. Samtidig blir det for dumt om familien hvert år må unngå alkohol fordi tante Kari blir høylytt pg mer brå. Da bør man faktisk ta den samtalen. Er det en som er alkoholiker er det en ting, men er det en som bare drikker av og til, men rett og slett ikke tåler alkoholens påvirkning, så får den få valget mellom å roe ned/kutte ut alkohol eller bli hjemme. 

Dere som ikke serverer alkohol og sier gjestene ikke bryr seg, er dere sikker på det? Jeg er høflig og ville aldri påpekt det ovenfor vertskapet. Men jeg syns det er rart å ikke servere noe. Trenger ikke å være flere kartonger med vin, men en akevitt og et glass eller to vin/øl er for meg naturlig. 

Har vært på en nyttårsfeiring hvor alle var voksne. Vi fikk beskjed om at de stod for alt. Stusset litt da vi kom og det ikke var noen velkomstdrink. Ikke at det er obligatorisk, men er vant til noe slikt nyttår. Da maten skulle serveres kom det heller ingen alkohol frem. Vi var venner med flere av gjestene og vi alle fikk med oss at alle reagerte litt, men ingen sa noe. Dette var hos et par som jeg vet drikker av og til. Så de var ikke avholds heller. 

Anonymkode: f41dc...761

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ikke så fan. Vokst opp med at foreldrene mine tok en øl til julematen, og det var helt greit. Noe mer enn det synes jeg ikke trenger å være med barn til stede

Anonymkode: 6b0aa...4e2

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...