Gå til innhold

Alkohol på julaften.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jakterpåidioter skrev (4 timer siden):

Jeg har ikke noe ønske om å bli steingammel, så da kan jeg kose meg med et glass vin på juleaften.

Jeg er helt sikker på at kun ett glass vin hver julaften ikke vil forkorte livet ditt. Drikker du kun ETT glass vin pr år? Da har du ingenting å frykte.

Anonymkode: 18f6c...8af

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi var i Spania en nyttårsaften, og hadde middag på hotellet. Hotellet var fullt, og det var bla en spansk familie der. Mor, far og en datter på 7-8 år. Etter middagen var det party, alle var på en snurr og i skikkelig festhumør, også disse foreldrene. De var beruset, ikke drita, men godt brisen, og i godt humør. De danset og koste seg, men datteren var langt ifra i noe festhumør, det var så tydelig at hun syns det var ubehagelig. Hun hadde satt sammen to stoler, og prøvde å ligge der, hun var sliten og viste på alle måter at hun ikke hadde det bra. Foreldrene prøvde å dra henne med ut på dansegulvet, tvang henne til å danse og "kose" seg. Men datteren bare vred seg unna, de prøvde å klemme og prate med henne, men det lyste fra henne at hun ikke ville dette.

Med min bakgrunn kunne jeg forstå alle hennes følelser og avmakt, og jeg klarte ikke å kose meg, så vi gikk derfra. Jeg fikk flashbacks, ble utrolig trigget og jeg føler slik med den jenten. Foreldrene overså alt hun prøvde å formidle, og hun må ha følt seg så liten og ubetydelig. Og foreldrene valgte å ikke bry seg, men kun tenke på seg selv. 

Så å si at barn fra land der alkohol er mer vanlig ikke blir påvirket, er helt feil. For denne jenten er nok langt ifra den eneste som må vokse opp slik. Og hva resulterer det med? Jo, at de lærer at slik er det, og overfører det til egne barn igjen. 

Det hadde vært interessant å vite hvordan det faktisk er for alle disse barna.

Anonymkode: f98f1...331

Det var selvsagt leit for den jenta.

Jeg har bodd lenge i et annet middelhavsland, og folk her er sjelden/aldri opptatt av at man ikke skal drikke foran barna sine. Tvert imot er alkohol en del av enhver markering, fra dåp og barnebursdager til nittiårsdager og begravelser, og alt innimellom. Folk flest har et avslappet forhold til alkohol, og barn tåler fint at mor og far blir litt gladere på julemiddagen og nasjonaldagen osv. Det er jo det de er vokst opp med. Samtidig er fyll sett ned på, så de fyllefestene man ser i Norge hver helg, og på f.eks. utdrikningslag og på julebord er noe som ville blitt foraktet her, og en posisjon de aller færreste vil sette seg selv i.

Anonymkode: 7bb88...aa8

• Liker 3
Skrevet

Moralisme er en gift for samfunnet. En direkte konsekvens av for mye dogmer, regler for oppførsel, og påprakking av egne ideer for hvordan andre ansvarlige mennesker i et samfunn skal leve deres liv er veldig ofte motreaksjoner og hykleri. 

Det ser vi igjen og igjen i religiøse miljøer hvor lister med konkret oppførsel blir lablet som "synd". Om det er å avstå helt fra alkohol eller å avstå fra sex før ekteskap. Fallhøyden blir veldig stor jo strenge reglene er. 

Ikke påprakk andre din moralitet eller dine traumer. La folk velge sine egne liv. La folk som vil drikke litt alkohol på julaften gjøre det uten din innblanding. 

Anonymkode: 8cf6f...3c7

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Moralisme er en gift for samfunnet. En direkte konsekvens av for mye dogmer, regler for oppførsel, og påprakking av egne ideer for hvordan andre ansvarlige mennesker i et samfunn skal leve deres liv er veldig ofte motreaksjoner og hykleri. 

Det ser vi igjen og igjen i religiøse miljøer hvor lister med konkret oppførsel blir lablet som "synd". Om det er å avstå helt fra alkohol eller å avstå fra sex før ekteskap. Fallhøyden blir veldig stor jo strenge reglene er. 

Ikke påprakk andre din moralitet eller dine traumer. La folk velge sine egne liv. La folk som vil drikke litt alkohol på julaften gjøre det uten din innblanding. 

For mange av oss handler det jo bare om at alkohol er helseskadelig, ikke om noe religiøst. Det du skriver er jo som å si at folk som ønsker andre det beste med velmenende råd om at de bør kutte røyken, eller at de ønsker å være forskånet for effekten av at folk røyker også er dogmatisk. Både røyk og alkohol er skadelig for personen som inntar det, og for omverdenen.

Anonymkode: 92d23...177

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Her føler jeg at du bommer. Har du egentlig lest temaet, og diskusjoen? Det handler ikke om alt det du skriver, ikke for meg hvertfall. Det handler om barn som må leve med at foreldre velger å drikke, til tross for at barna kan bli utrygg og føle det ubehagelig. 

For min del kan folk drikke seg ihjel, men det er fullstendig feil når man har ansvar for barn.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For mange av oss handler det jo bare om at alkohol er helseskadelig, ikke om noe religiøst. Det du skriver er jo som å si at folk som ønsker andre det beste med velmenende råd om at de bør kutte røyken, eller at de ønsker å være forskånet for effekten av at folk røyker også er dogmatisk. Både røyk og alkohol er skadelig for personen som inntar det, og for omverdenen.

Anonymkode: 92d23...177

Mye annet som er normalisert er helseskadelig. Overspising er skadelig dersom det fører til fedme og sykdom. Det rammer personen som fråtser, familien og helsevesenet. Og overforbruk av alkohol er skadelig med samme følger. Men moderat inntak av usunn mat til spesielle anledninger er ikke helseskadelig, og moderat inntak av alkohol til spesielle anledninger er heller ikke helseskadelig. 

Helt utrolig at folk ikke klarer å skille her. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her føler jeg at du bommer. Har du egentlig lest temaet, og diskusjoen? Det handler ikke om alt det du skriver, ikke for meg hvertfall. Det handler om barn som må leve med at foreldre velger å drikke, til tross for at barna kan bli utrygg og føle det ubehagelig. 

For min del kan folk drikke seg ihjel, men det er fullstendig feil når man har ansvar for barn.

Så det du prater om er omsorgssvikt og rusproblematikk i familier? Det blir en annen diskusjon. Men å anta at alle barn automatisk blir "utrygge" av at foreldrene tar seg et par glass er moralsk panikk. 

• Liker 2
Skrevet

De alkoholfrie alternativene har faktisk blitt veldig bra 

Anonymkode: ba0d3...fbf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...