Gå til innhold

Alkohol på julaften.

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det må ikke skåles. 

Har man et normalt alkoholkonsum med noen glass vin og en og annen øl til mat i uka så blir man ikke brisen av en liten akevitt og øl/vin. Alkoholen er ikke noe som er hovedingrediensen.

Akevitt har en tradisjon i norsk julemat, den skulle nullstille smaksløkene for neste bit. 

Øl/vin/annen alkohol er ment å balansere maten. Ja, det går fint an å drikke vann, men ganske kjedelig. Eplemost passer. Har drukket julebrus og pepsi max, og noe blir feil. 

Det er misforstått at mange drikker for drikkingens skyld og at alkoholen er kosen, men det er en grunn til at ulike viner/øl/akevitt er smaksatt for å passe til mat. Som sagt kan noe alkohol få frem bedre smak av mat. 

Smak/mat/alkohol er ulikt viktig for alle, men velger du å bruke mye penger på matopplevelsen så funker altså ikke grans julebrus.    

Jeg er ingen stor fan av fet julemat så maten er ikke så viktig for meg og jeg tåler ikke rødvin, men jeg forstår de som liker mat. 

Jeg forstår de med dårlige opplevelser med alkohol, men den følelsen er ikke universal. Skrevet det før, mine barn har aldri sett oss brisne.

Anonymkode: 54e45...cc4

Joda, vi må få tillate oss noen laster :). Det blir som om en sniker seg på verandaen for å ta en røyk etter maten.

Anonymkode: 92d23...177

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

det fins ingen gode argumenter for å drikke foran barna. Igjen vil jeg bare presisere at det er kombinasjonen jul med barn + alkohol som jeg og flere med meg synes problematisk. Man kan fint drikke alkoholfri vin og øl dersom det kun er smaken man trenger, men de færreste gjør 

Drikke foran barna? Som å sitte til bords på julaften og spise julemiddagen? Tror du man sitter å shotter akevitt med barn ved siden av seg? Har vokst opp med at de voksne i familien alltid hadde vin, eller øl etc til maten. Aldri sett noen brisne, men husker at familieselskap var gøy fordi latteren satt løs og alle var i godt humør. 

Kan skjønne at det oppleves annerledes i familier hvor noen ikke klarer å drikke fornuftig, men det er ikke slik for de fleste.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Foreldrene mine tok seg en øl og akevitt på julaften. Kan aldri huske noe utrygghet eller at jeg merket at de endret seg. Når jeg ble litt større så ble jeg veldig nysgjerrig på denne alkoholen og lurte på om de ble fulle og sånn med synes de forklarte det godt. Jeg var 20 før jeg så moren min brisen og husker at jeg ble overrasket over at det var mulig (lenge etter at jeg hadde vært på min første grøftefyll).

Vi har fortsatt dette mønsteret og barna har sett voksne drikke et glass vin til maten fra de var små uten at det er noe besynderlig.

Anonymkode: e7ea2...411

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vel, et økende antall av oss er avholds. Det er jo bare sunn fornuft da all nyere forskning viser at alkohol er mye mer skadelig for kroppen enn det som før var antatt. De som forbinder alkohol med kultur har vel oftest et problem med alkohol tenker jeg. Det blir som å si at sigaretter er kultur.

Anonymkode: 92d23...177

Dette!

Noen forsvarer også drikking med at det har vi alltid gjort. Det er kultur og tradisjon. Vi skal liksom leve som i vikingetida. Bare å minne disse på at folk på den tida ble max 40-50 år gamle før de døde.

Ønsker man å ha et langt liv bør man unngå alkohol helt. Ser ut som flere og flere forstår det nå. Alkohol er i ferd med å bli utrendy, men de middelaldrende og pensjonistene henger etter og klamrer seg til vinglasset. De er så rødvinsmarinerte og avhengige at de blir nærmest aggressive når noen påpeker at vindrikking ikke er sunt. Livredde for at noen skal ta rusen fra dem. Snakker om «kultur» og «vin til maten» osv, mens de heller i seg glass etter glass på daglig basis.  Ser heldigvis ut som yngre generasjoner tar til vettet.

Jeg er middelaldrende og har droppet alkolhol helt etter som jeg gradvis har forstått hvor farlig det er. Utrolig at det i det hele tatt er lovlig.

Anonymkode: 18f6c...8af

• Nyttig 5
Skrevet (endret)
On 12/9/2023 at 2:13 AM, AnonymBruker said:

Mine foreldre drakk aldri på julaften/i jula og det er jeg evig takknemlig for. Har noen dårlige minner fra ferier/helger hvor en av foreldrene mine ble veldig kjærlig og inderlig etter noen glass, husker jeg synes det var skikkelig ekkelt og skummelt selv små endringer i oppførselen. Synes det er hårreisende å se hvor mange som på død og liv må drikke foran barna og tenker at så lenge de selv ikke synes de er fulle så går det greit. Mange barn vil merke promillen lenge før foreldrene gjør det og det kan for mange barn være en kilde til utrygghet og tillitsbrudd som vanskelig lar seg gjennopprette. Å utsette egen eller andres barn for en sånn risiko bare for noen glass øl/vin/whatever synes jeg er kvalmt og forkastelig! Når man har fått barn er det på tide å ikke sette seg selv først tenker jeg

Anonymkode: 05500...98d

Min relativt ærbødige mening: Om dette skaper stor utrygghet og uopprettelige tillitsbrudd har foreldrene lykkes svært dårlig med å oppdra trygge og robuste barn. Da er nok ikke problemet julaften.  

Gud hjelpe meg så mange ødelagte spanske og italienske barn det må finnes... 

Endret av Tiuren
Typo/stavekontroll, "uopprettelige"
  • Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Med måte. Ingen hos oss har drukket seg fulle på julaften.

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig tar vi ett glass god rødvin eller ett glass øl til julemiddagen. Foran barna. Hvorfor skal man ikke det? 🤷‍♀️

• Liker 6
Skrevet

Har vokst opp med alkohol julaften - en juleøl til middagen, en akevitt, og en baileys til kaffeen under gaveåpningen. Aldri opplevd at noen ble brisne, langt mindre fulle - før jeg møtte svigers. Der har det vært høy sigarføring og større mengder alkohol helt fra formiddagen på julaften, øl til frokost første juledag etc. Jeg var helt i sjokk… Før vi fikk barn syntes jeg bare det var harry og sært, men på grunn av dem har jeg og mannen blitt avholds i julen når vi er sammen med svigers, etter vi fikk barn. 

I teorien ser jeg dog ingen problemer med alkohol i julen, så lenge alle begrenser seg. Men om minst en person ikke klarer å holde seg i skinnet er det bedre å bare droppe det.

Mine foreldre drikker fortsatt alkohol i julen, også rundt mitt barn, uten noe som helst problem. Fordi det der ALDRI er snakk om fyll. Når vi feirer jul med dem hender det at jeg tar et glass også. Mannen min har blitt avholds året rundt pga foreldrene sine.

Anonymkode: 80e9d...9a1

Skrevet
Tiuren skrev (42 minutter siden):

Min relativt ærbødige mening: Om dette skaper stor utrygghet og utrettelige tillitsbrudd har foreldrene lykkes svært dårlig med å oppdra trygge og robuste barn. Da er nok ikke problemet julaften.  

Gud hjelpe meg så mange ødelagte spanske og italienske barn det må finnes... 

Vi var i Spania en nyttårsaften, og hadde middag på hotellet. Hotellet var fullt, og det var bla en spansk familie der. Mor, far og en datter på 7-8 år. Etter middagen var det party, alle var på en snurr og i skikkelig festhumør, også disse foreldrene. De var beruset, ikke drita, men godt brisen, og i godt humør. De danset og koste seg, men datteren var langt ifra i noe festhumør, det var så tydelig at hun syns det var ubehagelig. Hun hadde satt sammen to stoler, og prøvde å ligge der, hun var sliten og viste på alle måter at hun ikke hadde det bra. Foreldrene prøvde å dra henne med ut på dansegulvet, tvang henne til å danse og "kose" seg. Men datteren bare vred seg unna, de prøvde å klemme og prate med henne, men det lyste fra henne at hun ikke ville dette.

Med min bakgrunn kunne jeg forstå alle hennes følelser og avmakt, og jeg klarte ikke å kose meg, så vi gikk derfra. Jeg fikk flashbacks, ble utrolig trigget og jeg føler slik med den jenten. Foreldrene overså alt hun prøvde å formidle, og hun må ha følt seg så liten og ubetydelig. Og foreldrene valgte å ikke bry seg, men kun tenke på seg selv. 

Så å si at barn fra land der alkohol er mer vanlig ikke blir påvirket, er helt feil. For denne jenten er nok langt ifra den eneste som må vokse opp slik. Og hva resulterer det med? Jo, at de lærer at slik er det, og overfører det til egne barn igjen. 

Det hadde vært interessant å vite hvordan det faktisk er for alle disse barna.

Anonymkode: f98f1...331

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ønsker man å ha et langt liv bør man unngå alkohol helt. Ser ut som flere og flere forstår det nå. Alkohol er i ferd med å bli utrendy, men de middelaldrende og pensjonistene henger etter og klamrer seg til vinglasset. De er så rødvinsmarinerte og avhengige at de blir nærmest aggressive når noen påpeker at vindrikking ikke er sunt. Livredde for at noen skal ta rusen fra dem. Snakker om «kultur» og «vin til maten» osv, mens de heller i seg glass etter glass på daglig basis.  Ser heldigvis ut som yngre generasjoner tar til vettet.

Ingen er så brennende i sitt ønske om å misjonere som de nyfrelste. Enten det er religion, politikk eller alkohol. Å være nedlatende mot de som ikke «har sett lyset» har vært preferert fremgangsmåte til alle tider.

Så lenge du får ta dine valg i fred og fordragelighet og jeg mine så kan vi kanskje leve med uenigheten?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Gjest Jakterpåidioter
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette!

Noen forsvarer også drikking med at det har vi alltid gjort. Det er kultur og tradisjon. Vi skal liksom leve som i vikingetida. Bare å minne disse på at folk på den tida ble max 40-50 år gamle før de døde.

Jeg er middelaldrende og har droppet alkolhol helt etter som jeg gradvis har forstått hvor farlig det er. Utrolig at det i det hele tatt er lovlig.

Jeg har ikke noe ønske om å bli steingammel, så da kan jeg kose meg med et glass vin på juleaften.

Endret av Jakterpåidioter
Skrevet

Moren min vokste opp med mye drikking på julaften, og derfor ønsket hun ikke det som voksen i eget hjem, og det var greit for faren min. Jeg har aldri opplevd en julaften med alkohol. 

Mannen min kommer også fra et hjem der det ble drukket mye på julaften og det ønsker ikke han for sine barn. Ingen alkohol hjemme hos oss med andre ord. Glad for det. 

Anonymkode: f9dc0...746

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.12.2023 den 15.46):

Jeg har vokst opp under stor omsorgssvikt pga alkohol, begge mine foreldre drakk, mye. Så jeg "har vel ikke lov" å svare på slike tråder, da jeg har sterke meninger om barn og alkohol. Jeg har bla cptsd pga oppveksten min. Samtidig så er det en grunn til at de alltid har kampanjer ifbm med bla julen, påsken og sommerferien, fordi altfor mange barn er utrygge, spesielt på slike dager. For voksne må jo få den kosen sin, ellers blir ikke julen og alle sånne dager bra for dem🤷‍♀️

Men uansett, foreldrene mine valgte å aldri drikke på julaften, og jeg er så takknemlig for det, at de aldri ødela julen for oss barn.

Har hatt samme oppvekst, men tåler likevel at foreldrene mine nå drikker litt alkohol. Barna våre tåler fint at vi tar litt alkohol til mat. Ingen dramatisk i det hos oss. Ingen vits i å være hysterisk. Det er forskjell på alkoforeldre som ikke klarer å stoppe, kontra et par enheter alkohol… 

Anonymkode: 767ab...321

• Liker 1
Skrevet

Fullt lov å ta ett glas ellee to, min mann har vokst med alkoholikerforeldre men synes det er helt greit å ta ett glass eller to.

jeg synes det ee mye verre med de som drikker etter barnas leggetid , hva om barna blir syke eller våkner. 
eller de sol ikke skjønner at mange klarer å holde seg til en eller to enheter 

Anonymkode: e03e9...974

Skrevet

Selvfølgelig en juleøl og en akevitt til maten og kanskje et glass vin til gavene.
1. juledag er det også en akevitt til frokost, veldig gøy og bedre enn  drikke på kvelden da søvnen ikke forringes. Har dog kuttet nesten helt alkohol resten av året minus bryllup, utdrikningslag, julebord og kanskje noen få middager med venner. Mest fordi det tar søvnen og med tre barn og full jobb trenger jeg all energi jeg kan få. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har hatt samme oppvekst, men tåler likevel at foreldrene mine nå drikker litt alkohol. Barna våre tåler fint at vi tar litt alkohol til mat. Ingen dramatisk i det hos oss. Ingen vits i å være hysterisk. Det er forskjell på alkoforeldre som ikke klarer å stoppe, kontra et par enheter alkohol… 

Anonymkode: 767ab...321

Jeg får dessverre ikke helt tak i hva du prøver å si?

Skrevet

Her er det alkoholfritt 365 dager i året, og jula er intet unntak. Som datter av en alkoholiker er det utrolig deilig og helende for meg å kunne gi barna mine alkoholfrie høytider der deres opplevelse står i sentrum. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Vi har alltid hatt alkoholholdig øl eller vin til maten og etterpå for de som ønsker.

Det har vært et bevisst valg for oss å ha et naturlig forhold til alkohol- og ingen har vært synlig beruset.

Nå er barna store- og ser ut til å ha en sunn og avslappet drikkekultur. 
Jeg drikker ikke selv - mest fordi jeg ikke liker det. Men har null problem med at andre tar et glass eller to. 

Anonymkode: fce81...c0d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ingen er så brennende i sitt ønske om å misjonere som de nyfrelste. Enten det er religion, politikk eller alkohol. Å være nedlatende mot de som ikke «har sett lyset» har vært preferert fremgangsmåte til alle tider.

Så lenge du får ta dine valg i fred og fordragelighet og jeg mine så kan vi kanskje leve med uenigheten?

Jeg har da vel aldri fortalt deg hva du skal gjøre? Jeg driver ikke med misjonering, du gjør som du vil. Om du ønsker å fortsette å skade DIN kropp, så er du fri til det.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...