AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #101 Skrevet 8. desember 2023 Har i 32 år levd med alkohol på julaften, og har aldri tatt skade av det og kommer heller ikke til å endre på det tilbudet. Anonymkode: b2867...28e 4
Memorangen Skrevet 8. desember 2023 #102 Skrevet 8. desember 2023 Er ikke vant med alkohol hjemmefra, vi hadde det aldri i hus i min barndom. Foreldrene mine rørte ikke en dråpe. De begynte å kose seg med vin når de hadde passert 50😆Nå med min egen familie, kan det skje at vi tar et glass vin eller en akevitt, men kan like gjerne være uten.
Amossa Skrevet 8. desember 2023 #103 Skrevet 8. desember 2023 curiosity skrev (16 timer siden): Vi drikker aldri foran barna, året rundt. Koser oss ikke mer med maten om vi har øl, vin eller akevitt til. På julaften drikker alle julebrus og koser oss med det. Tar oss et glass vin og juleøl når barna har lagt seg og det er ro i heimen. Vi er langt ifra avholds, men skjønner ikke hvorfor alkohol sammen med barn er nødvendig. Jeg merker fort effekten et glass rødvin har på folk, regner med barna gjør det samme. Men dere lurer jo barna ved å late som om dere ikke drikker alkohol!?
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #104 Skrevet 8. desember 2023 3 minutter siden, Amossa said: Men dere lurer jo barna ved å late som om dere ikke drikker alkohol!? Sterkt gjort å klare å snu det til noe negativt at man venter til barna er i seng før man tar seg et glass.... imponert! Anonymkode: 00452...373 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #105 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Joda, jeg serverer ikke alkohol til småbarn, hvis det var det du mente. At barna inngår i et fellesskap med flere generasjoner rundt bordet til et skikkelig festmåltid hvor både store og små koser seg, det ser jeg derimot på som både viktig og riktig. Anonymkode: 07a42...168 Selvsagt var det ikke det jeg mente. Men for all del. AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg og mannen har alltid vært vant med alkohol da vi var barn. Jeg husket godt de voksne drakk "voksen-drikke". Kan ikke huske at jeg syns de oppførte seg annerledes. I dag kan jeg merle at foreldrene mine er litt brisene da jeg klarer å se det. Om de drakk likt da jeg var barn vet jeg ikke, men hvis så ville jeg ikke sett på det som et problem. Mannens familie har også oppført seg. Mine venner er også vant til alkohol. Et par har ingen/lite alkohol, men det er fordi de ikke liker smaken, ikke av hensyn til barna. Har man noen med problemer i familien kan man selvsagt tenke annerledes. Samtidig blir det for dumt om familien hvert år må unngå alkohol fordi tante Kari blir høylytt pg mer brå. Da bør man faktisk ta den samtalen. Er det en som er alkoholiker er det en ting, men er det en som bare drikker av og til, men rett og slett ikke tåler alkoholens påvirkning, så får den få valget mellom å roe ned/kutte ut alkohol eller bli hjemme. Dere som ikke serverer alkohol og sier gjestene ikke bryr seg, er dere sikker på det? Jeg er høflig og ville aldri påpekt det ovenfor vertskapet. Men jeg syns det er rart å ikke servere noe. Trenger ikke å være flere kartonger med vin, men en akevitt og et glass eller to vin/øl er for meg naturlig. Har vært på en nyttårsfeiring hvor alle var voksne. Vi fikk beskjed om at de stod for alt. Stusset litt da vi kom og det ikke var noen velkomstdrink. Ikke at det er obligatorisk, men er vant til noe slikt nyttår. Da maten skulle serveres kom det heller ingen alkohol frem. Vi var venner med flere av gjestene og vi alle fikk med oss at alle reagerte litt, men ingen sa noe. Dette var hos et par som jeg vet drikker av og til. Så de var ikke avholds heller. Anonymkode: f41dc...761 Jeg vet at mine gjester ikke reagerer, alle har det samme synet på det som mannen og meg. Det har aldri vært et tema en gang. Jeg hadde nok ikke reagert om det var alkohol i et selskap vi var invitert til, men vi hadde takket tidlig for oss om noen ble synlig påvirket, så lenge det hadde vært barn tilstede. Amossa skrev (4 minutter siden): Men dere lurer jo barna ved å late som om dere ikke drikker alkohol!? Man lurer barna om man lar være å drikke når dem er tilstede? Den var ny. Anonymkode: f98f1...331 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #106 Skrevet 8. desember 2023 Vi har tilgang på vin, øl og akevitt, men ingen blir brisne eller fulle. I år blir vi 6 voksne + en 1-åring, og jeg som mamma kommer ikke til å drikke alkohol (gjorde ikke det i fjor heller). Vi drar hjem og sover så da får de voksne heller fortsette festen når vi har dratt. Anonymkode: 7de1f...f3f
Amossa Skrevet 8. desember 2023 #107 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sterkt gjort å klare å snu det til noe negativt at man venter til barna er i seng før man tar seg et glass.... imponert! Anonymkode: 00452...373 Du om dèt. Etter min mening bør foreldre ikke late som om. Hva skjer den kvelden barnet står i stua? Synes jeg ser foreldrene hektisk skjule flaske og glass.
flusa Skrevet 8. desember 2023 #108 Skrevet 8. desember 2023 Vi drikker ikke alkohol på julaften med barn tilstede.(eller generelt rundt barn) Barna våre har delt bosted,så når de er hos den andre,kan vi nyte alkohol. 1
Amossa Skrevet 8. desember 2023 #109 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Selvsagt var det ikke det jeg mente. Men for all del. Jeg vet at mine gjester ikke reagerer, alle har det samme synet på det som mannen og meg. Det har aldri vært et tema en gang. Jeg hadde nok ikke reagert om det var alkohol i et selskap vi var invitert til, men vi hadde takket tidlig for oss om noen ble synlig påvirket, så lenge det hadde vært barn tilstede. Man lurer barna om man lar være å drikke når dem er tilstede? Den var ny. Anonymkode: f98f1...331 Man lurer barna om man lar være å drikke for at barna skal tro at de ikke drikker alkohol. Kjenner en familie som har det sånn. De kan ikke ha en flaske øl i kjøleskapet fordi barna (10-12 år) ikke skal vite. Er ikke det lureri? 1
Rosa Dartle Skrevet 8. desember 2023 #110 Skrevet 8. desember 2023 Pillarguri skrev (På 7.12.2023 den 15.37): I vårt hus er det tilgang på alkohol på julaften for de som vil ha. Men, det er selvfølgelig ingen som drikker seg brisen eller full. Samme her. Har aldri opplevd at noen har blitt brisne eller fulle. Det har bare vært øl til maten og en akevitt. 2
Lost little girl Skrevet 8. desember 2023 #111 Skrevet 8. desember 2023 Etter at vi fikk barn pleier vi som oftest å ha alkoholfri drikke til julemiddagen. Men når ungene har lagt seg og julefreden har senket seg, koser jeg meg gjerne med et glass prosecco (eller to) og Karl-Bertil Jonssons jul i bakgrunnen. 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #112 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 7.12.2023 den 15.35): Hva er deres meninger om alkohol på julaften? Selv mener jeg dette er noe som bør holdes utenfor julen og ikke foran barn. Dere som ikke ønsker alkohol tilstede, gir dere beskjed til dem dere skal feire jul med? Selv husker jeg det var ubehagelig når mine foreldre var brisen/full. Anonymkode: 22786...50a En av mine besteforeldre var alkoholiker og feiret derfor ikke jul eller noe med oss da han ikke ville droppet alkohol. Så lenge folk klarer å holde seg til den ene synes jeg det går helt greit, men hadde ikke godtatt at noen drakk seg brisen eller full. Vokste også opp med at de som ville kunne ta seg en øl, akevitt eller noe til maten ingen av de drakk mye. Anonymkode: 1ab94...cf8
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #113 Skrevet 8. desember 2023 Amossa skrev (28 minutter siden): Du om dèt. Etter min mening bør foreldre ikke late som om. Hva skjer den kvelden barnet står i stua? Synes jeg ser foreldrene hektisk skjule flaske og glass. Hva med sex da? Det er også en ting barn ikke bør trenge å forholde seg til? Eller andre ting folk vanligvis skjermer barna mot? Amossa skrev (25 minutter siden): Man lurer barna om man lar være å drikke for at barna skal tro at de ikke drikker alkohol. Kjenner en familie som har det sånn. De kan ikke ha en flaske øl i kjøleskapet fordi barna (10-12 år) ikke skal vite. Er ikke det lureri? Det er forskjell på å skjerme barna mot feks alkohol, og å skjule at man drikker, det kan da ikke være vanskelig å skjønne? Jeg har svart tidligere i tråden, at jeg har vokst opp under stor omsorgssvikt pga alkohol. Jeg er ikke avholds, men jeg drikker sjelden, nå er det ca 6 år siden sist. Mitt barn vet at jeg "drikker", det er ingen hemmelighet da hun vet at jeg feks har vært på fest el, men jeg klarer fint å la være å drikke når hun er hjemme. Vi har til og med alkohol i kjøleskapet, vin ol vi har fått i gave. Selv om det er vanskelig for noen å skjønne, så går det an å ha to tanker i hodet på en gang. Den familien du snakker om er ikke fasiten til alle som ikke involverer barna i alkoholdrikking. Anonymkode: f98f1...331
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #114 Skrevet 8. desember 2023 Hos oss er det tilgang til alkohol: øl og vin til maten og en akevitt for de som liker det. Til dessert et glass portvin. Noen av gjestene kjører bil og ingen drikker mer en få enheter. Min ex-svoger drakk mer enn oss andre, men de som merket det var jeg og min mann. Ubehagelig med fulle voksne på julaften. Anonymkode: 970fd...ad2 2 1
Amossa Skrevet 8. desember 2023 #115 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva med sex da? Det er også en ting barn ikke bør trenge å forholde seg til? Eller andre ting folk vanligvis skjermer barna mot? Det er forskjell på å skjerme barna mot feks alkohol, og å skjule at man drikker, det kan da ikke være vanskelig å skjønne? Jeg har svart tidligere i tråden, at jeg har vokst opp under stor omsorgssvikt pga alkohol. Jeg er ikke avholds, men jeg drikker sjelden, nå er det ca 6 år siden sist. Mitt barn vet at jeg "drikker", det er ingen hemmelighet da hun vet at jeg feks har vært på fest el, men jeg klarer fint å la være å drikke når hun er hjemme. Vi har til og med alkohol i kjøleskapet, vin ol vi har fått i gave. Selv om det er vanskelig for noen å skjønne, så går det an å ha to tanker i hodet på en gang. Den familien du snakker om er ikke fasiten til alle som ikke involverer barna i alkoholdrikking. Anonymkode: f98f1...331 Forskjellen er at foreldre ikke later som om de ikke har sex. Sex er en intim del av voksenlivet som mange ikke snakker med andre enn legen og partneren sin om. Et annet eksempel er røyking. Jeg mener at man gjør feil som forelder dersom man røyker, men sier og later som at man ikke gjør det. Det er usant og lureri. Men om røykeren sier som det er, så er det ærlig. Jeg leste ditt tidligere svar i tråden. Forstår godt at du har en vanskelig forhold til alkohol og å drikke alkohol når du er sammen med barna dine. Du vil beskytte dem mot det vonde du selv opplevde. Min oppvekst var annerledes. Jeg opplevde aldri at noen av mine nærmeste drakk for mye. Barn fra 10 årsalderen vet mye om alkohol, og de er redde for at foreldrene drikker. Er det ikke da bedre at de ser at foreldrene kan ta et glass rødvin til tacoen på fredagskvelden? Ikke nødvendigvis hver fredag, men i blant? At foreldre kan være ærlig overfor sin 13-åring og snakke om alkohol? Jeg tror det gir barna trygghet å være ærlig dersom man har et kontrollert forhold til alkohol. Har man det ikke, så er problemstillingen en helt annen.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #116 Skrevet 8. desember 2023 Tiuren skrev (På 7.12.2023 den 16.29): Først av alt, beklager at du har fått en hardere oppvekst en det du fortjener. ❤️ Men jeg ville bare si at problemet med slike kampanjer er at de ikke treffer dem som har problemer. Mine barn sier at de aldri har hatt en negativ opplevelse med at vi voksne drakk et par glass vin (mener et par glass), men allikevel er slike kampanjer stigmatiserende og gir dårlig samvittighet til de ansvarlige, men ikke til de som er uansvarlige. Det beste innlegget her. De fleste av oss er vokst opp med foreldre som koste seg med litt juleøl og akevitt å julaften, og koser oss selv med egne familier med barn til stede. Det er helt uproblematisk. For meg som barn så var jul en magisk tid hvor foreldrene mine var "ekstra glade og avslappet". Jeg koblet ikke det til alkoholen før jeg ble voksen og skjønte at gleden deres gjerne var litt promillifisert 😄 . Jeg koblet det til juletiden i seg selv. Ser den samme magien hos mine barn. De er trygge og glade og ekstra kosete med oss. Men. Jeg hadde en venninne som vokste opp i et hjem med mye rus. For henne var flatfylla ekstra vanskelig rundt juletider pga foreldrenes oppførsel. Slike kampanjer er helt ubrukelige for å nå foreldre med rusproblematikk og omsorgssvikt. De ansvarlige nyter imidlertid litt alkohol rundt høytider som vi har gjort i tusener av år. Anonymkode: 8cf6f...3c7 5
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #117 Skrevet 8. desember 2023 Har voksne barn som også ha lov til å nytte alkohol. Her serveres det alle vi ha, men ingen blir overstadig beruset. Anonymkode: e17ec...a5c 3
Rosa Dartle Skrevet 8. desember 2023 #118 Skrevet 8. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva med sex da? Det er også en ting barn ikke bør trenge å forholde seg til? Eller andre ting folk vanligvis skjermer barna mot? Det er forskjell på å skjerme barna mot feks alkohol, og å skjule at man drikker, det kan da ikke være vanskelig å skjønne? Jeg har svart tidligere i tråden, at jeg har vokst opp under stor omsorgssvikt pga alkohol. Jeg er ikke avholds, men jeg drikker sjelden, nå er det ca 6 år siden sist. Mitt barn vet at jeg "drikker", det er ingen hemmelighet da hun vet at jeg feks har vært på fest el, men jeg klarer fint å la være å drikke når hun er hjemme. Vi har til og med alkohol i kjøleskapet, vin ol vi har fått i gave. Selv om det er vanskelig for noen å skjønne, så går det an å ha to tanker i hodet på en gang. Den familien du snakker om er ikke fasiten til alle som ikke involverer barna i alkoholdrikking. Anonymkode: f98f1...331 Men at noen er alkoholikere er heller ikke fasiten for dem som drikker alkohol. Jeg har vokst opp med for mye alkohol i slekts og er skikkelig anti det å bli full og anti det å bli dårlig dagen derpå. Har aldri skjønt hvordan folk kan bli alkoholikere engang, for jeg synes det er ekkelt med mye alkohol. Men jeg koser meg gjerne med et glass. Min far har jeg aldri sett drikke mer enn én baileys eller én øl. Faren hans var alkoholiker. Det går fint an å drikke lite og kose seg med det, akkurat som man kan ta en stripe eller to av den store melkesjokoladeplata, man trenger ikke å spise hele. Endret 8. desember 2023 av Rosa Dartle 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #119 Skrevet 8. desember 2023 Vi har tradisjon for julebrus i min familie, har feiret et par julaften som voksen med kun min mor og jeg. Da har det hendt at vi to har delt en jule øl eller en "knert" av noe mamma har hatt stående fra en sydentur eller noe. Jeg skjønte først dette som voksen at mamma var veldig forsiktig med alkohol og hvorfor. Mamma har hatt to samboere som har vært alkoholikere, den ene min far. Så hun har vært redd for meg når jeg har drukket alkohol. Om det finnes noe mer grunn bak hennes valg om 2 samboere på denne måten vet jeg ikke. Men første gang jeg så mamma full var på en Sydentur vi to etter jeg var blitt voksen. Jeg er takknemlig for det i dag. Med mitt eget barn har jeg også hatt ett nøkternt forhold til alkohol. Ikke null men nært null. Han har sett meg ta et glass vin eller en øl i blant men såpass sjeldent at han som nå tenåring nylig spurte om jeg aldri hadde drukket alkohol 😂da sa jeg at joda jeg har da feks drukket et lite glass til feks hjemmelaget mat hvor det og var i maten feks. Som fiskesuppe og hvitvin. Eller den gangen på hytta når vi grilla og jeg og mormor delte en boks Nordland pils til maten etc. Jeg tenker at slikt er et riktig nivå i en naturlig kontekst som ett godt måltid feks sønnen min har jo sett meg laget mye mat men ikke tenkt over det lille glasset til fiskesuppa eller den halve boksen en sommerdag delt med mormor. På samme måte som han nå som tenåring har spurt om oppskriften på suppa vil han kansje senere spørre om råd om hvilken vin som var god til om han skal servere den på en date feks ☺️sånn på den måten som en del av det å lage ett godt måltid støtter jeg det. Men å bli brisen med barn støtter jeg ikke og i de fleste tilfeller er det brus til ett litt ekstra godt måltid her eller vann. Enig i sort /hvitt tanke gang kan bli i meste laget samtidig kan jeg godt forstå at det ofte er det enkleste også. Nå har min sønn snart nådd voksen livet men i år er det en liten niese med på julaften da går jeg ut fra at vi er tilbake på kun julebrusen igjen 👍men blir samtidig ikke overasket om mamma finner en eller annen "knert" og servere etter barnet er lagt som banan likør fra granka🤭eller så er alle så utslitt etter lille rakett er lagt at alle sovner 😂🎉 Anonymkode: aff2f...96e
NatNat Skrevet 8. desember 2023 #120 Skrevet 8. desember 2023 On 12/7/2023 at 3:57 PM, AnonymBruker said: Jeg har vokst opp med foreldre som har vist meg et moderat og fornuftig alkoholbruk, noe jeg er glad for. Det var alltid øl eller vin til maten på julaften, men det var aldri fyll. Hadde ikke problemer med det. Anonymkode: 1fc34...4bd Samme her. Er fransk og vokst opp i en fransk familie hvor alle drikker alcohol men ingen blir full fordi som jeg sa i en annen tråd, det er i dårlig smak å bli full i Frankrike. Jeg har bare gode minnelser fra familien min og barndommen. Og se folk drikke alcohol på en så naturlig måte gjorde at barn og tenåringer var ikke særlig interessert å smake .. Det var nok ikke forbudt derfor ikke spennende Jeg drikker ikke selv. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå