AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #61 Skrevet 8. desember 2023 Min mening. Anonymkode: f1493...034 2 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #62 Skrevet 8. desember 2023 Det er nok av andre sjansen å innta alkohol, forskjellen fra alkohol og ikke-alkohol er enorm for barn, så jeg mener vi skal la dem slippe det ekstreme stresset og at juleminnene deres ødelegges av de vonde følelsene som små barn opplever i forbindelse med rus generelt. Så pass er de verdt og MYE mer. La barna kose seg mener nå jeg og så kan heller alkoholen komme ved en annen anledning hvor man har barnevakt for barna. Anonymkode: f1493...034 2 4
curiosity Skrevet 8. desember 2023 #63 Skrevet 8. desember 2023 (endret) Vi drikker aldri foran barna, året rundt. Koser oss ikke mer med maten om vi har øl, vin eller akevitt til. På julaften drikker alle julebrus og koser oss med det. Tar oss et glass vin og juleøl når barna har lagt seg og det er ro i heimen. Vi er langt ifra avholds, men skjønner ikke hvorfor alkohol sammen med barn er nødvendig. Jeg merker fort effekten et glass rødvin har på folk, regner med barna gjør det samme. Endret 8. desember 2023 av curiosity 1 5
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #64 Skrevet 8. desember 2023 I mitt hus er det så enkelt som at her er det ikke tilgang på noe som helst alkohol i julen eller alle andre dager. Vi er kun voksne. Anonymkode: 0bc56...f64 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #65 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg har vokst opp under stor omsorgssvikt pga alkohol, begge mine foreldre drakk, mye. Så jeg "har vel ikke lov" å svare på slike tråder, da jeg har sterke meninger om barn og alkohol. Jeg har bla cptsd pga oppveksten min. Samtidig så er det en grunn til at de alltid har kampanjer ifbm med bla julen, påsken og sommerferien, fordi altfor mange barn er utrygge, spesielt på slike dager. For voksne må jo få den kosen sin, ellers blir ikke julen og alle sånne dager bra for dem🤷♀️ Men uansett, foreldrene mine valgte å aldri drikke på julaften, og jeg er så takknemlig for det, at de aldri ødela julen for oss barn. Anonymkode: f98f1...331 Det er vel heller dere som har vokst opp med alkoholmisbruk som absolutt bør uttale dere. For det er jo dere som virkelig vet og har opplevd baksiden av medaljen ved alkohol. Men det er bra at de ikke drakk på julaften. Anonymkode: 0bc56...f64 1 1 1
exictence Skrevet 8. desember 2023 #66 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hva er deres meninger om alkohol på julaften? Selv mener jeg dette er noe som bør holdes utenfor julen og ikke foran barn. Dere som ikke ønsker alkohol tilstede, gir dere beskjed til dem dere skal feire jul med? Selv husker jeg det var ubehagelig når mine foreldre var brisen/full. Anonymkode: 22786...50a Jeg vil ikke ha alkohol på julaften. Men kunne ikke falle meg inn å gi beskjed til andre at de ikke kan få ha. Enten synes jeg man må gå i et besøk hvor vertene serverer og har det som de vil, eller så lar man være å gå.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #67 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Her skal det drekkes med begge henda, ingen barn til stede og vi er klare for en skikkelig rotbløyte med masse latter og musikk. Er vel tredje gangen jeg drikker meg full på fire år, så det er innafor. 20 unge og gamle voksne til bords. Akevitten skal flyte! Anonymkode: 551b8...102 Så glad jeg er for at dere ikke er naboene mine. For en fyllefest hadde jeg ikke maktet å forholde meg til i jula. Anonymkode: 0bc56...f64 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #68 Skrevet 8. desember 2023 Bigote skrev (15 timer siden): Foran små barn kan man jo selvsagt begrense seg fra å bli veldig synlig påvirket, men selvsagt skal man få kose seg med noen glass. Det er ikke ikke slik at det gagner ungene at de skal skjermes for alt her i livet heller. Man er heller ikke en bedre forsørger fordi man kjører forbud på alkohol selv om enkelte tror det. Svart/hvitt tankegangen til oss nordmenn. Jeg forstår ikke bare ikke HVORFOR ? Det er først og fremst barnas dag, og hvis vi voksne ikke evner å kose oss uten øl, vin eller noe annet med alkohol så er det faktisk et problem. Ikke det at vi skal skjerme barna for alt, men jeg mener dette bare er å ta HENSYN til barna. Klarer ikke dere voksne i din familie å kose seg med god mat og hyggelis selskap om dere har brus i glasset? Da har dere faktisk et alkoholproblem selv om dere ikke evner å se det selv. Man er en bedre forsørger når en tar mer hensyn til barna enn til sine egne behov ! Anonymkode: efd90...ade 1 5
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #69 Skrevet 8. desember 2023 Litt øl/vin og akevitt til maten er jeg vant til både som liten og voksen. Ikke noe problem, bare man ikke drikker seg påvirket Anonymkode: f0f98...4d1 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #70 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hva er deres meninger om alkohol på julaften? Selv mener jeg dette er noe som bør holdes utenfor julen og ikke foran barn. Dere som ikke ønsker alkohol tilstede, gir dere beskjed til dem dere skal feire jul med? Selv husker jeg det var ubehagelig når mine foreldre var brisen/full. Anonymkode: 22786...50a Vokste opp ned alkoholikere, INGEN alkohol på oss i julen (eller forsåvidt ellers, vært sjelden). Om besøket tar seg en akevitt til maten eller en øl er ok. Men ikke noe mer med barn til stede! Anonymkode: 4a160...311 1 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #71 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hva er deres meninger om alkohol på julaften? Selv mener jeg dette er noe som bør holdes utenfor julen og ikke foran barn. Dere som ikke ønsker alkohol tilstede, gir dere beskjed til dem dere skal feire jul med? Selv husker jeg det var ubehagelig når mine foreldre var brisen/full. Anonymkode: 22786...50a Jeg har selv ingen vonde minner om fyll på julaften, men mine søsken har det. ( de er mye yngre enn meg) Har sev tre barn, så det å drikke på julaften er uaktuelt for meg. Mannen min er enig. Vi drikker ikke foran de. Vi vil være gode forbilder og være oss selv. Man forandrer seg fortere enn hva man er klar over. Har signert på hvitjul.no. Anonymkode: c6e44...908 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #72 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Barna, som nå er voksne, har bare gode juleminner. Anonymkode: e4ff8...bb4 Jeg hatet når pappa drakk. Fikk en vond følelse når han skjenket oppi første glasset. Han var grei, men han ble en annen person. Hadde noen spurt han, så hadde han sagt at ingen av barna reagerte på at han drakk. Jeg skal alltid være meg selv når barna er til stede. Mamma var edru, og det skal jeg også være for mine barn. Anonymkode: ed851...a0a 1 5
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #73 Skrevet 8. desember 2023 Er far til 3 voksne barn. Med oss var det vanlig med alkohol i huset, også i julen. Barna har ikke tatt skade av det. Anonymkode: f9323...9af 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #74 Skrevet 8. desember 2023 Jeg følte meg litt utrygg som barn når mine omsorgspersoner rørte alkohol foran meg. Hatet å se alkohol, lukte alkohol, eller høre lyden av en ølboks som ble åpnet, selv etter at jeg hadde lagt meg. Opplevde aldri at de eller gjester på besøk rørte mer enn 1-2 enheter, men jeg følte meg ikke trygg på dem lenger. Fanget deres eller nattaklemmen luktet også noe annet enn «mamma» og «pappa». Derfor holdt jeg meg unna når de luktet alkohol. Jeg likte heller ikke at stemningen i rommet endret seg. Mine barn skal aldri føle seg utrygge i mitt nærvær. Derfor drikker jeg aldri foran dem, eller når vi er i samme hus. Anonymkode: dfd85...22f 2 4
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #75 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er far til 3 voksne barn. Med oss var det vanlig med alkohol i huset, også i julen. Barna har ikke tatt skade av det. Anonymkode: f9323...9af Hvordan kan du vite det? Mine foreldre sier det samme, men jeg opplevde det på en annen måte enn dem. Anonymkode: dfd85...22f 2 6
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #76 Skrevet 8. desember 2023 Min familie drakk på julaften i min oppvekst. Kan aldri huske at det var ubehagelig eller rart. Var ikke før i voksen alder jeg hørte om at barn synes det er skummelt, for jeg hadde aldri følt på det selv. Vi drikker masse på julaften. Det er en del av kosen vår. Det er ingen barn til stedet. At noen her inne liksom skal mene noe om vår feiring kunne ikke brydd meg mindre. Synes faktisk det er litt morsomt å lese om hvor mye folk ser ut til å bry seg. Anonymkode: af293...544 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #77 Skrevet 8. desember 2023 Ikke vant til alkohol på julaften hjemme da jeg var liten,og har aldri hatt det behovet som voksen selv heller,men samboers familie drikker øl og akevitt til maten. Har ikke opplevd at noen har blitt fulle,det er kun som tilbehør til maten. Da er det jo greit,hvis man klarer det. Anonymkode: d20b0...c11
Arkana Skrevet 8. desember 2023 #78 Skrevet 8. desember 2023 Jeg synes man skal være svært forsiktig med alkohol rundt barn og også ha i tankene at terskelen for når en selv mener man er påvirket er høyere enn når de rundt deg ser at du er påvirket. Det er en grunn til at det er kampanjer om alkohol, barn og julefeiring hvert år og det er fordi det er altfor mange voksne som drikker for mye og "for mye" kommer lenge før mange tror. 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #79 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er vel heller dere som har vokst opp med alkoholmisbruk som absolutt bør uttale dere. For det er jo dere som virkelig vet og har opplevd baksiden av medaljen ved alkohol. Men det er bra at de ikke drakk på julaften. Anonymkode: 0bc56...f64 Når sånne som meg uttaler meg, så pleier det å provosere endel folk. "Alle" forsvarer sitt eget forbruk, forteller at deres barn ikke blir påvirket, at de ikke drikker for mye, at barna koser seg osv. Det er bare til å lese denne tråden.. Folk kan forsvare eget forbruk så mye dem vil, men forskning forteller om at mange, mange barn i norge opplever utrygg jul, og andre dager, pga alkohol, og det må være flere her inne som enten lyver, eller mangler selvinnsikt. AnonymBruker skrev (1 time siden): Er far til 3 voksne barn. Med oss var det vanlig med alkohol i huset, også i julen. Barna har ikke tatt skade av det. Anonymkode: f9323...9af Hvordan vet du det? Mine foreldre vil si det samme, fordi de ikke har innsikt i hvordan det var. Og det er en ganske vanlig mekanisme, at dem ikke "vet" hvordan det er/var for barna. Anonymkode: f98f1...331 5 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #80 Skrevet 8. desember 2023 Jeg har vokst opp med, og serverer selv, vin/øl og en akevitt for den som vil ha til maten. Men det er snakk om 1-2 glass til maten for dem som vil ha det, og så er det ikke noe mer alkohol den kvelden. Jeg kan aldri huske å ha opplevd noe ubehag rundt det. Mange av gjestene drikker også alkoholfritt. Jeg tror det er fint å vise barn/ungdom at det går an å ta ETT glass til maten, og la det bli med det glasset. Men jeg tror også at det er viktig å være bevisst på problemstillingen. Har vi besøk der noen har et problematisk forhold til alkohol dropper vi det, enkelt og greit. Anonymkode: 3bbfe...349 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå