Gå til innhold

Alkohol på julaften.

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Herregud. Du er jo helt fanatisk, så det nytter ikke å argumentere med noen som har «sett lyset». Moralister elsker jo å legge seg opp i hvordan andre lever.  Jeg bryr meg virkelig ikke om hvordan du lever, men det er helt annerledes enn hvordan jeg, min familie og min omgangskrets lever.

Her er god mat og god vin en viktig del av livet. Store og små samles rundt bordet der vi kan sitte i flere timer og prate og le. Vi drikker vin i konfirmasjon, i barnebursdag (familieselskap), i alle høytider, ja til og med flere ganger i uken.  Ingen gruer seg, ingen er redde, slapp helt av. 
La oss gjerne bekymre oss for de barna som har det vondt, som lever med omsorgssvikt, psykisk syke foreldre, rusmisbrukere, i stor fattigdom, som blir misbrukt og slått. Men hvis du skal hisse deg opp over og sykeliggjøre et normalt liv med et normalt alkoholforbruk, så kjemper du en tapt kamp. Kanskje det til og med er DINE barn som blir engstelige og utrygge fordi mor er så redd for alt mulig, inkludert alkohol?

Anonymkode: 07a42...168

Ikke meg, men det er da rimelig spesielt å drikke alkohol i barnebursdag, er det ikke? Jeg har aldri hørt noen gjøre det før. Til alle høytider, og flere ganger i uka... Skal være forsiktig med å antyde at noen har et problem, men da er man i hvert fall over snittet glad i alkohol...

Anonymkode: bf652...77a

• Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke meg, men det er da rimelig spesielt å drikke alkohol i barnebursdag, er det ikke? Jeg har aldri hørt noen gjøre det før. Til alle høytider, og flere ganger i uka... Skal være forsiktig med å antyde at noen har et problem, men da er man i hvert fall over snittet glad i alkohol...

Det kommer helt an på hva slags selskap det er. Er det pølser og sjokoladekake kl. 14.00 er det rart med alkohol. Er det middag på kvelden, er det naturlig for mange.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dere får vel bare sitte der med brusen deres og «kose» dere da, dere som har nulltoleranse for alkohol. Det er helt greit for meg.

Det vanlige er jo å servere øl og akevitt, eventuelt vin til god mat og spesielt i høytider. Skjønner ikke hvorfor det provoserer så veldig. Gjør som dere vil, og la andre få feire jul på normal måte.

Den var nedlatende synes jeg. Ved å sette "kose" i anførselstegn, antyder du at man ikke kan kose seg uten alkohol? Jeg har aldri savnet alkohol til jul fordi det ikke er vanlig i min familie. Meg bekjent, er det heller ikke noe vanligere å servere alkohol til maten, enn å la være, hjemme hos barnefamilier. Jeg trodde at julemiddag uten alkohol når man har barn, var den normale måten, som du kaller det. Og du, man behøver slett ikke drikke brus. Vi har hjemmelaget saft, og en god lokalprodusert eplemost. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.12.2023 den 15.35):

Hva er deres meninger om alkohol på julaften?
Selv mener jeg dette er noe som bør holdes utenfor julen og ikke foran barn. 
Dere som ikke ønsker alkohol tilstede, gir dere beskjed til dem dere skal feire jul med?

Selv husker jeg det var ubehagelig når mine foreldre var brisen/full.

Anonymkode: 22786...50a

Så lenge man har kontroll og ikke blir full/brisen har jeg ingenting imot det. 

Vi tar alltid 1-2 glass vin eller øl og lignende. Vi blir aldri fulle/brisne. Foreldrene mine gjorde det samme og var aldri plaget av det 😊 

Alt med måte.

Anonymkode: 2c978...1b3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Merkelig hvordan mange skriver at de drikker, men aldri blir brisne. Mulig dere ikke merker det selv? 

Anonymkode: 454ae...33b

Nei, det er ikke rart. Det går fint an å drikke uten å bli brisen. Er du ei tynn lita dame som spiser som en fugl og sjelden drikker noe, blir du kanskje brisen av et glass vin. Jeg som er stor og veier mye og spiser godt til julemiddagen blir virkelig ikke brisen av ca 0,4 pils som er det jeg vanligvis drikker til, om jeg ikke drikker brus. Det er to små glass, og det holder under hele middagen. 

Anonymkode: 8c450...420

• Liker 4
Skrevet

Herregud. Du er jo helt fanatisk, så det nytter ikke å argumentere med noen som har «sett lyset». Moralister elsker jo å legge seg opp i hvordan andre lever.  Jeg bryr meg virkelig ikke om hvordan du lever, men det er helt annerledes enn hvordan jeg, min familie og min omgangskrets lever.

Her er god mat og god vin en viktig del av livet. Store og små samles rundt bordet der vi kan sitte i flere timer og prate og le. Vi drikker vin i konfirmasjon, i barnebursdag (familieselskap), i alle høytider, ja til og med flere ganger i uken.  Ingen gruer seg, ingen er redde, slapp helt av. 
La oss gjerne bekymre oss for de barna som har det vondt, som lever med omsorgssvikt, psykisk syke foreldre, rusmisbrukere, i stor fattigdom, som blir misbrukt og slått. Men hvis du skal hisse deg opp over og sykeliggjøre et normalt liv med et normalt alkoholforbruk, så kjemper du en tapt kamp. Kanskje det til og med er DINE barn som blir engstelige og utrygge fordi mor er så redd for alt mulig, inkludert alkohol?

Dette var altså ikke et svar til meg, så beklager at jeg blander meg inn. Men jeg reagerer på at du, med det som virker som et ganske høyt alkoholforbruk, forsvarer det og påstår at dette er normalen. Og at de som ikke er enig, er unormale. Du angriper til og med den du debatterer med og slenger ut at kanskje er det hennes barn som er utrygge.

Du hører sikkert ikke på folk på nettet, men jeg tror at det at du svarer slik, kan tyde på at du innerst inne vet at du drikker litt mye. Ellers ville du ikke følt deg så angrepet vel?

• Nyttig 3
Skrevet

Nå kaster jeg sikkert en ordentlig brannfakkel her, but lets go. 

Jeg personlig forstår ikke hvorfor alkohol må ha en så sentral plass i menneskers liv. Hva er the big deal, liksom? Er det smaken, er det virkningen, er det begge deler? 

Jeg har selv to foreldre som sliter med alkohol, og jeg er helt sikkert påvirket av dét, men likevel. Jeg har ikke barn, men hadde jeg hatt barn, så ville julen vært alkoholfri, punktum. Ikke bare julen, men ganske sikkert 99% av resten av året også. Jeg lar 1% være åpen. 

Jeg slet en del med dette i oppveksten, og jeg fikk opprørsfasen min (dessverre) etter jeg ble myndig og kunne kjøpe alkohol. Og da var det mye festing - noe jeg i dag ikke fatter at jeg klarte (eller ville), men den gangen var følelsene et salig kaos og det var eneste måten jeg kunne "rømme" litt vekk fra. 

I dag er jeg mer eller mindre 100% avholdende. I løpet av et år kan jeg kanskje ta meg en baileys eller to en lørdagskveld, men that's it. Jeg syns ikke alkohol smaker godt, jeg liker ikke virkningen det gir, og jeg har lett for å få migrene dersom jeg drikker. 

Så, hva er greia med alkohol og hvorfor er den så viktig i menneskers liv? Hvorfor kan ikke barn få ha noen arenaer som er 100% alkoholfri?

Anonymkode: 21dcf...57e

Kjære vene, dette er da slett ingen brannfakkel… Diskuteres overalt hver eneste jul og mange andre ganger i året også, 

Hvis du virkelig er interessert, kan du jo lese deg opp på mat og drikke-tradisjoner i Norge, ølets og vinens historie, samt litt psykologi og sosialantropologi…. Tror det finnes veldig mye litteratur og faglitteratur om dette emnet :)

Anonymkode: 8c450...420

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette var altså ikke et svar til meg, så beklager at jeg blander meg inn. Men jeg reagerer på at du, med det som virker som et ganske høyt alkoholforbruk, forsvarer det og påstår at dette er normalen. Og at de som ikke er enig, er unormale. Du angriper til og med den du debatterer med og slenger ut at kanskje er det hennes barn som er utrygge.

Du hører sikkert ikke på folk på nettet, men jeg tror at det at du svarer slik, kan tyde på at du innerst inne vet at du drikker litt mye. Ellers ville du ikke følt deg så angrepet vel?

Jeg må bare skyte inn, (det er jeg som fikk det svaret) at jeg legger merke til at vedkommende går på meg som person, altså som et slags angrep, mens jeg, såvidt jeg vet, har kun snakket i generelle vendinger. Som igjen underbygger mine påstander. 

Anonymkode: f98f1...331

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan er jeg fanatisk? Og hvordan er jeg en moralist? Samtidig så understreker du poenget mitt helt perfekt. 

Jeg driter fullstendig i hvordan du, og andre, lever, men jeg må få lov å påpeke ting som burde vært åpenbare. Samtidig vet jeg at det er nytteløst, fordi folk klarer ikke å tro/innse at disse tingene jeg snakker om kan gjelde dem.

Er du klar over hvor mange som drikker mer enn de bør når det er barn tilstede? Det er ikke alkoholikere jeg mener, men helt vanlige folk. Barn er svært loyale overfor foreldrene sine, og de finner seg i svært mye. De dekker over for foreldrene og om dem har vonde eller vanskelige ting, så holder dem det inni seg. 

Hvordan kom du frem til at jeg er engstelig for alt mulig, og dermed skaper utrygge barn? Fordi jeg ikke drikker foran mitt barn? For det er jo alt du har å gå utifra. Hvorfor forsøke å angripe meg, ved å tillegge meg ting som overhode ikke stemmer? Er angrep det beste forsvar? 

Igjen, du gjorde en god jobb i å poengtere poenget mitt.

Du ER moralist når du henviser til at det finnes barn som ser foreldre drikke for mye.   Noe heter måtehold, det er ikke nødvendigvis enten eller.  

Hadde det blitt for mye alkohol der jeg er hadde jeg sagt fra at det går ikke.  Men litt øl/vin til maten skaper ikke engstelige barn.  

Jeg er jo en som drikker ytterst lite generelt. Skal på julebord til uka og jeg har ikke rørt alkohol siden i september/oktober og da drakk jeg vel kanskje et glass. Jeg velger å ikke drikke til vanlig for å kunne kjøre ungene, men det er MITT valg, jeg forventer ikke at andre skal ta samme valg, min mann tar seg et glass vin til maten i helgen om ikke annet er avtalt. Andre får ta sine valg, og jeg forstår at mange tar et glass eller to. Å feste foran barna er noe annet. 

Anonymkode: 54e45...cc4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har aldri opplevd voksne synlig beruset på julaften. Vi har alkohol på julaften (nå er yngste barnet 19, men vi har hatt det på samme måte noen år). Ingen blir beruset. Eksempel på konsum: hvis vi har pinnekjøtt drikker mannen 1 øl og 1 glass akevitt . Jeg liker ingen av delene så da drikker jeg farris. Vi spiser typisk middag 17-18-tida. Senere på kvelden blir det en whisky på mannen og et glass vin eller likør på meg. 

Har vi kveite på julaften, drikker vi 1-2 glass musserende vin hver. 

Så det serveres alkohol, men ingen blir beruset. Hadde vi hatt gjester med hang til å drikke seg svært beruset på julaften, ville vi sluttet å servere alkohol når vi var vertskap, evt sluttet å invitere disse. 

Mine foreldre har gjennom oppveksten drukket alkohol med oss barna tilstede. Det har ikke vært ofte og jeg så dem aldri beruset. Tror jeg har sett min far påvirket 1 gang,min mor 2 ganger, men da var jeg passert 30 år. 

Anonymkode: 6439d...71d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva mener du med "kose" oss? Det virker som at du mener at man ikke kan kose seg med brus, og dermed må ha alkohol for å "kose" seg? Jeg elsker julen og nyter den fullt, og det samme gjør mannen, og ikke minst barnet(ungdommen), og det helt uten å måtte bli på en bris for å kunne. 

I min nærmeste omgangskrets er det ikke vanlig å servere alkohol i feks middager, det finnes nok av andre ting å drikke. 

Hvorfor er det dere som må ha den alkoholen som skal definere hva en "normal" jul er? Det er jo rett og slett trist at man må ha alkohol for å kunne feire en "normal" jul..

Ja, jeg kan innrømme at jeg kan bli provosert av tanken på alle barna som evt ikke har det bra, fordi voksne trenger kosen sin for å føle at det er jul. Hvorfor er det greit å risikere at barna ens blir redd, føler ubehag og gruer seg til bla julaften, pga alkoholen? De fleste foreldre vil jo gjøre alt de kan for å ikke utsette barna sine for andre ting som gjør dem utrygg, gruer seg osv, så hvorfor går grensen ved alkohol? Hvorfor er alkoholen viktigere?

Som sagt, jeg kan fint innrømme at dette provoserer meg, men jeg er ikke den eneste. Så og si alle som blir møtt med vanskelige spørsmål, kommentarer om slike ting jeg påpeker osv ang alkoholen de drikker når det er barn tilstede blir hvertfall provosert og mange blir sint og forbanna. De påpeker at dette ikke gjelder dem og deres barn, men samtidig får de et stort behov for å forsvare alkoholforbruket sitt, og avfeier alt som ikke støtter deres syn. Det er jo bare til å lese tråden her, så ser du hva jeg mener. Altså, du kan egentlig bare lese ditt eget svar🤷‍♀️

Jeg har ikke nulltoleranse for alkohol, kun når det gjelder barn tilstede. Det rare er at jeg, og andre som meg, nesten blir sett ned på, fordi vi har meninger om barn og alkohol. Er det ikke merkelig at vi som setter barna og deres trygghet og glede før alkoholen er dem som sees ned på? Tenk på hvor mye alkohol betyr for så mange, at de folka må "lære" barna sine alkoholvaner? De lærer barna sine at man ikke kan kose seg, ikke ha det kjekt og gøy, og ikke kunne nyte og sette pris på god mat, uten å ha den alkoholen med? 

Et godt innlegg. Jeg er helt enig.  Er ikke vant med komboen alkohol og barn, men jeg har ikke noe imot at andre tar en øl til maten, hjemme hos seg selv. Men enkelte av de som bare må ha den ølen, ellers er det ikke ordentlig jul, har en sterk trang til å heve seg over oss som sitter der med "brusen" vår og "koser oss" og aldri får oppleve en normal jul.😂

• Liker 2
Skrevet

Dere som ikke ønsker alkohol tilstede, gir dere beskjed til dem dere skal feire jul med?

Vi har bestandig servert alkohol på julaften, sherry som aperitif, øl og akevitt til maten og gjerne en cognac til middagen. Også med varm. Begrensede mengder, husker ikke å ha sett noen påvirket.

Ville ikke servert alkohol om noen hadde problemer med det eller ikke kunne begrense seg.

Anonymkode: 92570...e91

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har bestandig servert alkohol på julaften, sherry som aperitif, øl og akevitt til maten og gjerne en cognac til middagen. Også med varm. Begrensede mengder, husker ikke å ha sett noen påvirket.

Ville ikke servert alkohol om noen hadde problemer med det eller ikke kunne begrense seg.

Cognac til kaffen, skulle det stå, i den grad det har noen betydning. 

• Liker 1
Skrevet

Stusser også på dette. Med litt skåling må det da bli i alle fall en påfyll på akevittglasset, og hvis en drikker øl/vin i tillegg er det i alle fall nok til at vanlige folk blir brisen.

Anonymkode: 92d23...177

Det må ikke skåles. 

Har man et normalt alkoholkonsum med noen glass vin og en og annen øl til mat i uka så blir man ikke brisen av en liten akevitt og øl/vin. Alkoholen er ikke noe som er hovedingrediensen.

Akevitt har en tradisjon i norsk julemat, den skulle nullstille smaksløkene for neste bit. 

Øl/vin/annen alkohol er ment å balansere maten. Ja, det går fint an å drikke vann, men ganske kjedelig. Eplemost passer. Har drukket julebrus og pepsi max, og noe blir feil. 

Det er misforstått at mange drikker for drikkingens skyld og at alkoholen er kosen, men det er en grunn til at ulike viner/øl/akevitt er smaksatt for å passe til mat. Som sagt kan noe alkohol få frem bedre smak av mat. 

Smak/mat/alkohol er ulikt viktig for alle, men velger du å bruke mye penger på matopplevelsen så funker altså ikke grans julebrus.    

Jeg er ingen stor fan av fet julemat så maten er ikke så viktig for meg og jeg tåler ikke rødvin, men jeg forstår de som liker mat. 

Jeg forstår de med dårlige opplevelser med alkohol, men den følelsen er ikke universal. Skrevet det før, mine barn har aldri sett oss brisne.

• Nyttig 2
Skrevet

Du ER moralist når du henviser til at det finnes barn som ser foreldre drikke for mye.   Noe heter måtehold, det er ikke nødvendigvis enten eller.  

Hadde det blitt for mye alkohol der jeg er hadde jeg sagt fra at det går ikke.  Men litt øl/vin til maten skaper ikke engstelige barn.  

Jeg er jo en som drikker ytterst lite generelt. Skal på julebord til uka og jeg har ikke rørt alkohol siden i september/oktober og da drakk jeg vel kanskje et glass. Jeg velger å ikke drikke til vanlig for å kunne kjøre ungene, men det er MITT valg, jeg forventer ikke at andre skal ta samme valg, min mann tar seg et glass vin til maten i helgen om ikke annet er avtalt. Andre får ta sine valg, og jeg forstår at mange tar et glass eller to. Å feste foran barna er noe annet. 

Klarer du å forklare hva du mener med første setningen? For hvordan i alle dager er jeg en moralist fordi jeg "henviser" til at det finnes barn som ser foreldrene drikke for mye?? Mener du at det ikke skjer? Les deg evt litt opp om temaet, kanskje du får en "aha-opplevelse"? For alle dere pro-alkohol+barn kan faktisk la være å lese det jeg og andre skriver her på forumet feks, og heller google litt selv. Det finnes masse lesestoff om temaet.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Klarer du å forklare hva du mener med første setningen? For hvordan i alle dager er jeg en moralist fordi jeg "henviser" til at det finnes barn som ser foreldrene drikke for mye?? Mener du at det ikke skjer? Les deg evt litt opp om temaet, kanskje du får en "aha-opplevelse"? For alle dere pro-alkohol+barn kan faktisk la være å lese det jeg og andre skriver her på forumet feks, og heller google litt selv. Det finnes masse lesestoff om temaet.

Jeg tenker at alle her som langer ut i det vide og breie om hvor ufarlig deres alkoholkonsum ovenfor egne barn er og at «sånn har det vært i alle år» kjenner på et behov for å legitimere egne valg som nok bunner i en erkjennelse av at de aldri helt kan vite om barna innerst inne synes det er ubehagelig. Det er klart det er en utfordrende oppgave å forsvare kombinasjonen barn + alkohol all den tid WHO, NHI, FHI, avogtil, blåkors m.f. advarer mot nettopp alkoholkonsum og alkoholkonsum foran barna. Da er det ofte lettere å ty til hersketeknikker, stråmannsretorikk og andre retoriske knep for å tåkelegge problemstillingen – for det fins ingen gode argumenter for å drikke foran barna. Igjen vil jeg bare presisere at det er kombinasjonen jul med barn + alkohol som jeg og flere med meg synes problematisk. Man kan fint drikke alkoholfri vin og øl dersom det kun er smaken man trenger, men de færreste gjør det. Om man feirer jul med bare voksne har jeg ingen formening om drikkevanene som praktiseres. Hvorfor skal jeg bry meg hva andre gjør ovenfor egne barn har jeg sett noen spørre seg, jo fordi ingen eier sine barn – de har man på lån og har et særskilt ansvar for, og klarer man ikke ta valg som er til barnas beste er det moralsk forkastelig som samfunn å bare bli stående og se på. 

Avslutningsvis tenker jeg at folk kan være så uenige de bare vil, men tallenes tale er klare:

• 1 av 7 barn og unge mellom 8 og 19 år har opplevd det ubehagelig når en eller flere av deres foreldre har drukket alkohol.
  • 1 av 5  med foreldre som drikker alkohol synes at deres foreldre generelt skulle drukket mindre alkohol.

Anonymkode: 05500...98d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

ser du drar fram samme forsøk på hersketeknikker som de gjorde da røykeloven først kom. Var jo ikke måte på hvor fælt det var å ikke skulle få røyke hvor og når man ville. Samme tendensene ser man med alkoholen - det dokumenteres at det er usunt og helseskadelig, helseorganisasjoner fraråder å drikke i det hele tatt, organisasjoner som jobber for barns beste fraråder foreldre og omsorgspersoner å drikke med barn tilstede og folk går av skaftet fordi de bare må ruse seg. Det reaksjonsmønsteret synes jeg sier mye om hvor selvsentrerte folk kan være. Og for de som snakker om å drikke foran barna for å «lære dem hvordan man drikker» så synes jeg det er helt bak mål gitt de dokumenterte negative effektene alkohol har på kroppen og psyken selv ved små mengder. Den tankerekken lar seg lett overføre til alt av skadelige vaner. Skal man da lære barna hvordan de kan råkjøre i trafikken, for det er jo også noe veldig mange gjør selv om det hverken er lurt eller anbefalt? Hva med å heller vise barna at voksne kan kose seg, slappe av og ha det gøy uten å ruse seg? 

https://www.helsenorge.no/alkohol/alkohol-og-helse/

«Basert på eit samla vitenskapeleg grunnlag, er det ikkje mogleg å fastsette ein helsemessig trygg nedre grense for inntak av alkohol.»

https://www.nrk.no/norge/66.000-barn-onsker-at-foreldrene-drikker-mindre-1.12974193

Selv små mengder alkohol kan ha negativ innvirkning.

– Veldig mange barn opplever det som litt ubehagelig likevel, at mamma og pappa blir litt annerledes og litt tøysete. Det kan bli flaut og litt ekkelt. De fleste barna ønsker jo at de voksne skal være som de pleier. De vil ikke at de voksne skal forandre seg og bli annerledes

Anonymkode: 05500...98d

Du siterer meg og kommer med en lekse om at man ikke skal drikke forran barn. Noe jeg aldri gjør og aldri har gjort.

Anonymkode: af293...544

Skrevet

Kommer helt an på hvor voksne de voksne er (les: klarer å beherske seg) 

• Liker 2
Skrevet

Nei. Å kutte alkohol og (spesielt) gjøre et poeng av det er med på å gjøre barn redde for alkohol. For noe tull. Det beste du kan gjøre er å vise barna dine hvordan DU håndterer at det er alkohol i nærheten. 

Og si ifra? Mener du at de andre ikke skal drikke akkevitt til ribba fordi du har fått det for deg at det er skadelig for barn? Jeg stemmer nei. 

Anonymkode: 56a75...b1e

• Nyttig 4
Skrevet

Nei. Å kutte alkohol og (spesielt) gjøre et poeng av det er med på å gjøre barn redde for alkohol. For noe tull. Det beste du kan gjøre er å vise barna dine hvordan DU håndterer at det er alkohol i nærheten. 

Og si ifra? Mener du at de andre ikke skal drikke akkevitt til ribba fordi du har fått det for deg at det er skadelig for barn? Jeg stemmer nei. 

Anonymkode: 56a75...b1e

Dette klarer jeg ikke å ta seriøst, sorry.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...