Druid Skrevet 7. desember 2023 #21 Skrevet 7. desember 2023 aksase skrev (1 minutt siden): Barn er veldig sensitive på endringer hos voksne som skyldes rus. Barn er sensitive for voksnes sinnsendringer, punktum. Og dette er faktisk noe barn må bli tilvendt med og som vi aksepterer for stort sett alt unntatt rus. Du er sint, sur, trøtt, lei deg ; alle disse tingene påvirker deg ,og er ting barna dine skal forholde seg til og takle. For uten at de takler det i familien, vil de ikke kunne forholde seg til mennesker i samfunnet. Jeg sier ikke at folk må drikke for at ungene skal få utvikle sunne reaksjonsmønster, men argumentet er egentlig tåpelig i forhold til barns utvikling. Det er et samfunnsproblem at barn i dag faktisk sliter med å takle helt normale sinnspåvirkninger hos mennesker rundt seg. 11 13
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #22 Skrevet 7. desember 2023 Jeg er oppvokst med null alkohol på julaften og assosierer derfor julaften med et alkoholfritt familieselskap. Hadde nok ikke hatt noe imot å introdusere 1-2 små glass vin til maten for å balansere måltidet eller et glass dessertvin, men ikke at vertskapet skjenker så snart glassene er tomme. Synes også at alkohol på julaften blir enda litt mer unaturlig dersom det er familie som må kjøre hjem etter selskapet. Anonymkode: 94233...44a 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #23 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Fordi det er gøy? Vi hører på musikk, spiller brettspill eller kort, og har quiz. Anonymkode: af293...544 Så det er gøy å bli full? Jeg syns også det kan være kjekt med spill og sånt, men jeg, og dem jeg spiller med, klarer å ha det gøy og koselig, helt uten å bli dritings. Anonymkode: f98f1...331
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #24 Skrevet 7. desember 2023 Jeg er vokst opp med alkohol på julaften, og det gjør mine barn også. Ingen blir fulle, alle koser seg. Anonymkode: cba36...d6e 10
Gjest Hoia Skrevet 7. desember 2023 #25 Skrevet 7. desember 2023 Jeg har aldri sett foreldrene mine fulle, brisne, men jeg har observert dem høye på kaffe på morgenen.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #26 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Altså hvorfor? Det er jo trist at et av årets høydepunkter er å bli dritings på julaften, men for all del, om dere forbinder julen med fyll, så er det jo bare til å kjøre på. Anonymkode: f98f1...331 Er stort sett kanon hele gjengen gjennom julen her også. Trist er det kun om en vil at det skal være trist. Anonymkode: c59e2...964 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #27 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Så det er gøy å bli full? Jeg syns også det kan være kjekt med spill og sånt, men jeg, og dem jeg spiller med, klarer å ha det gøy og koselig, helt uten å bli dritings. Anonymkode: f98f1...331 Der er kjempemoro å bli full. Anonymkode: c59e2...964 1
Ellah Skrevet 7. desember 2023 #28 Skrevet 7. desember 2023 Alltid vært alkohol hjemme i jula, men ingen ble brisne/fulle før vi alle var voksne. Vi feirer med kun kjernefamilien, og da vi alle er voksne nå blir vi godbrisne hele gjengen, både julaften og 1 juledag. 5 1
Helene Skrevet 7. desember 2023 #29 Skrevet 7. desember 2023 Jeg er oppvokst med at far ble full på julaften. Dette var ikke noe problem for meg. Dette var på kveldstid. Jeg har skjønt i ettertid at dette var et problem for min mor. I dag er jeg voksen nok til å se min mor. Jeg drikker ikke julaften. Hvorfor skal jeg det? 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #30 Skrevet 7. desember 2023 Helene skrev (2 minutter siden): Jeg er oppvokst med at far ble full på julaften. Dette var ikke noe problem for meg. Dette var på kveldstid. Jeg har skjønt i ettertid at dette var et problem for min mor. I dag er jeg voksen nok til å se min mor. Jeg drikker ikke julaften. Hvorfor skal jeg det? Vi kan ikke vite hvorfor. Anonymkode: c59e2...964 7 1
Gjest Anonyme-meg Skrevet 7. desember 2023 #31 Skrevet 7. desember 2023 Jeg er oppvokst med alkohol på julaften, men har bare gode minner. Vi serverer øl/vin, akevitt og cognac/likør. Det er flere barn til stede.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #32 Skrevet 7. desember 2023 Her skal det drekkes med begge henda, ingen barn til stede og vi er klare for en skikkelig rotbløyte med masse latter og musikk. Er vel tredje gangen jeg drikker meg full på fire år, så det er innafor. 20 unge og gamle voksne til bords. Akevitten skal flyte! Anonymkode: 551b8...102 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #33 Skrevet 7. desember 2023 Jeg synes ikke at alkohol passer til jul. Men det er fordi jeg er oppvokst med at ingen drikker til julemiddagen, eller i andre familieselskaper. Det hendte at de voksne tok seg en likør eller et par glass vin etter at vi barna var lagt, men jeg har aldri sett voksne i familien vår drikke når det er barn til stede, og det føles bare ikke riktig for meg heller. Hvis man er vant med å drikke vin til maten, så synes jeg det må gå greit på julaften også. Så lenge ingen blir synlig brisen. Anonymkode: bf652...77a 1
Fru Uperfekt Skrevet 7. desember 2023 #34 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Hva er deres meninger om alkohol på julaften? Selv mener jeg dette er noe som bør holdes utenfor julen og ikke foran barn. Dere som ikke ønsker alkohol tilstede, gir dere beskjed til dem dere skal feire jul med? Selv husker jeg det var ubehagelig når mine foreldre var brisen/full. Anonymkode: 22786...50a Ja takk, og siden ingen tvinger noen til å drikke så antar jeg gjester er ok med våre andre alternativer 1 1
Tiuren Skrevet 7. desember 2023 #35 Skrevet 7. desember 2023 39 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har vokst opp under stor omsorgssvikt pga alkohol, begge mine foreldre drakk, mye. Så jeg "har vel ikke lov" å svare på slike tråder, da jeg har sterke meninger om barn og alkohol. Jeg har bla cptsd pga oppveksten min. Samtidig så er det en grunn til at de alltid har kampanjer ifbm med bla julen, påsken og sommerferien, fordi altfor mange barn er utrygge, spesielt på slike dager. For voksne må jo få den kosen sin, ellers blir ikke julen og alle sånne dager bra for dem🤷♀️ Men uansett, foreldrene mine valgte å aldri drikke på julaften, og jeg er så takknemlig for det, at de aldri ødela julen for oss barn. Anonymkode: f98f1...331 Først av alt, beklager at du har fått en hardere oppvekst en det du fortjener. ❤️ Men jeg ville bare si at problemet med slike kampanjer er at de ikke treffer dem som har problemer. Mine barn sier at de aldri har hatt en negativ opplevelse med at vi voksne drakk et par glass vin (mener et par glass), men allikevel er slike kampanjer stigmatiserende og gir dårlig samvittighet til de ansvarlige, men ikke til de som er uansvarlige. 7 5
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #36 Skrevet 7. desember 2023 Jeg drikker ikke alkohol selv. De andre får tilbud om øl, vin og akevitt til middagen. De tar også en cognac senere på kvelden. Ingen blir beruset. Feit julemat demper også virkningen av alkohol. Vokste opp med den samme serveringen. Aldri noe problem. Barna, som nå er voksne, har bare gode juleminner. Anonymkode: e4ff8...bb4
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #37 Skrevet 7. desember 2023 Jeg drikker ikke alkohol på julaften rett og slett fordi det går i ett og barna er «overalt» og jeg har litt å holde orden på. Har vi besøk tilbys de både vin, akevitt og juleøl, men har aldri opplevd familie som tar mer enn et glass eller to. Far i huset tar alltid en akevitt til julemiddagen, og jeg ser frem til at yngstemann blir større og jeg kan slappe av med et glass vin til maten. Alt med måte og med fornuft, ingen tar skade av det. Anonymkode: 191b3...32b
Chiubi Skrevet 7. desember 2023 #39 Skrevet 7. desember 2023 Bestemor på akevittfylla har aldri vært spesielt sjarmerende. Jeg har ikke barn, men jeg liker ikke fyll på julaften likevel. 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #40 Skrevet 7. desember 2023 Chiubi skrev (2 minutter siden): Bestemor på akevittfylla har aldri vært spesielt sjarmerende. Jeg har ikke barn, men jeg liker ikke fyll på julaften likevel. Tatt i betraktning hvor dysfunksjonell min familie var, er jeg glad for at det var friskt med alkohol. Bestefar på akevittfylla var ti ganger bedre enn alternativet. Spesielt i kombinasjon med mine gjennomstressede foreldre. Anonymkode: fcbdb...fb1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå