Gå til innhold

En tråd for oss som går på Wegovy - uten klikk 😉


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Evig0 skrev (På 9.3.2024 den 10.25):

Takk for svar!
Godt å høre at det gikk bra å øke dose til 1,7 mg. Da prøver jeg det neste gang jeg skal hente ut ny penn 

Er det sånn at "jeg" bestemmer styrken på wegory pennen som hentes ut fra apoteket? Eller er det legen som bestemmer når neste styrke på pennen skal økes?

Anonymkode: ca8c0...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det bestemmes av hva resepten sier, en må ha ny resept for hver dose

Anonymkode: 46233...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er det sånn at "jeg" bestemmer styrken på wegory pennen som hentes ut fra apoteket? Eller er det legen som bestemmer når neste styrke på pennen skal økes?

Anonymkode: ca8c0...a6d

Apoteket gir ikke ut noe annet enn det som står på resepten.

Hvis du har spesielle ønsker om doser og valg av pennestørrelser må det derfor avtales med legen din slik at legen skriver riktig resept.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/11/2024 at 1:13 PM, Kompis2 said:

Jeg ønsker ikke å dele forhåndsinnstilte doser. denne tråden skal da heller ikke handle om "klikk" .  

Ang å se - jeg ser bare at den som presser ut dosene ikke her helt til endes, ikke sikkert det er noe igjen, ser bare ikke tomt ut. Tester det neste uke. 

Dette var et nyttig svar for meg, fordi jeg ikke var oppmerksom på "stempelet" inni sprøyta som kommer nærmere og nærmere "bunnen" for hver dose man tar. Takk skal du ha!

Angående "klikk": Mitt fokus var økonomi. Dersom man egentlig ikke har råd til å gå på Wegovy så kan oppdeling av høyere doser være et alternativ. Bedre det enn å ikke kunne gå på denne medisinen dersom man er sykelig overvektig synes jeg.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caissa skrev (1 time siden):

Dette var et nyttig svar for meg, fordi jeg ikke var oppmerksom på "stempelet" inni sprøyta som kommer nærmere og nærmere "bunnen" for hver dose man tar. Takk skal du ha!

Angående "klikk": Mitt fokus var økonomi. Dersom man egentlig ikke har råd til å gå på Wegovy så kan oppdeling av høyere doser være et alternativ. Bedre det enn å ikke kunne gå på denne medisinen dersom man er sykelig overvektig synes jeg.

At jeg må vente til lønning denne gang før jeg henter ut neste sprøyte er helt og holdent min egen feil! :D Jeg har rett og slett brukt mer enn jeg trengte, noen ganger er jeg litt svak i viljen. Kommer til å gå helt fint fremover, jeg lover. :D 
(er ikke sykelig overvektig heller ;) ) 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Kompis2 said:

At jeg må vente til lønning denne gang før jeg henter ut neste sprøyte er helt og holdent min egen feil! :D Jeg har rett og slett brukt mer enn jeg trengte, noen ganger er jeg litt svak i viljen. Kommer til å gå helt fint fremover, jeg lover. :D 
(er ikke sykelig overvektig heller ;) ) 

Forstår godt at du kunne føle at det jeg skrev var rettet mot deg. Men det var ikke meningen! ❤️
Har lest om overvektige som for eksempel går på NAV for å få råd til Wegovy, og det var disse jeg tenkte på.
Du virker å ha god styr på økonomien (når du vil :-D).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 6.3.2024 den 16.01):

Jeg runder snart 1/2  år nå. Det høres lenge ut, men tiden har gått fort, og jeg tok mitt 26.stikk i dag. Andre uke på nest høyeste dose.  Den siste måneden har jeg hoppet opp og ned innenfor 3 kg, men var nede igjen nå. Ned 30 kilo og flere klær i garderobeskapet passer. Der inne er det litt i mange størrelser.

Start 100, i dag 70.  161 cm 

-ann

Anonymkode: 4d408...7c0

Har du tatt 26 doser på 1/2 år? Det er jo helt hinsides. Eller går du på noe annet enn Wegovy tro? 

Anonymkode: 02195...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har du tatt 26 doser på 1/2 år? Det er jo helt hinsides. Eller går du på noe annet enn Wegovy tro? 

Anonymkode: 02195...76a

?? Det er da 52 doser i året. 

Anonymkode: 20a74...4e9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har du tatt 26 doser på 1/2 år? Det er jo helt hinsides. Eller går du på noe annet enn Wegovy tro? 

Anonymkode: 02195...76a

Det vanligste er å ta en dose per uke. I løpet av et halvt år er det 26 uker, altså 26 doser.

Når det er sagt, vet jeg at noen deler opp dosene slik at de tar to doser i løpet av uka, og heller halverer mengden per gang. Jeg har ikke prøvd dette selv, men vet at noen som enten har slitt mye med bivirkninger har hatt hell i dette, eller hvis man føler at effekten avtar de siste dagene dersom man går på ukesintervall.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos siste post her… er det noen som har forsøkt å sette sprøyten hver 5. dag i stedet for å øke doseringen? Er livredd fæle bivirkninger så ønsker ikke å øke, samtidig som jeg mister effekten etter 5-6 dager. Vurderer derfor å sette hver 5. dag.

Anonymkode: 20a74...4e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Apropos siste post her… er det noen som har forsøkt å sette sprøyten hver 5. dag i stedet for å øke doseringen? Er livredd fæle bivirkninger så ønsker ikke å øke, samtidig som jeg mister effekten etter 5-6 dager. Vurderer derfor å sette hver 5. dag.

Anonymkode: 20a74...4e9

Jeg har ikke prøvd, men om du da tenker å ta 5/7 av den dosen du egentlig går på, så vil det ha samme effekt og bare være en annen måte å dele på. Vær bare sikker på at regnestykket ditt blir riktig mht klikk etc. Om dette skulle medføre at du tar mer enn anbefalt, ville jeg klarert dette med legen.

Men om du f.eks. har funnet ut at din dose tilsvarer f.eks. 51 klikk på den pennen du benytter, så vil du dosere korrekt om du da tar (51*5/7) 36 klikk hver 5. dag istedet.

Men klarer dette med legen. Jeg tror mange leger forsøker å avvike bruk av klikk fordi det er ikke alle der ute som er helt med på tankegangen om disse klikkene. Det kan være katastrofe om du feilmedisinerer deg.


Og så får vi avslutte snakken om klikk, for denne tråden er vel "UTEN klikk" :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

memi skrev (8 minutter siden):

Jeg har ikke prøvd, men om du da tenker å ta 5/7 av den dosen du egentlig går på, så vil det ha samme effekt og bare være en annen måte å dele på. Vær bare sikker på at regnestykket ditt blir riktig mht klikk etc. Om dette skulle medføre at du tar mer enn anbefalt, ville jeg klarert dette med legen.

Men om du f.eks. har funnet ut at din dose tilsvarer f.eks. 51 klikk på den pennen du benytter, så vil du dosere korrekt om du da tar (51*5/7) 36 klikk hver 5. dag istedet.

Men klarer dette med legen. Jeg tror mange leger forsøker å avvike bruk av klikk fordi det er ikke alle der ute som er helt med på tankegangen om disse klikkene. Det kan være katastrofe om du feilmedisinerer deg.


Og så får vi avslutte snakken om klikk, for denne tråden er vel "UTEN klikk" :D

Jeg tenkte mer på å ta 0,5 hver 5 dag. Tar nå 0,5 hver 7 dag. Å ta 0,5 hver 5 dag tilsvarer en «vanlig» dose på 0,75 som er neste steget på opptrapping for meg. 

Anonymkode: 20a74...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, memi said:

Jeg har ikke prøvd, men om du da tenker å ta 5/7 av den dosen du egentlig går på, så vil det ha samme effekt og bare være en annen måte å dele på. Vær bare sikker på at regnestykket ditt blir riktig mht klikk etc. Om dette skulle medføre at du tar mer enn anbefalt, ville jeg klarert dette med legen.

Men om du f.eks. har funnet ut at din dose tilsvarer f.eks. 51 klikk på den pennen du benytter, så vil du dosere korrekt om du da tar (51*5/7) 36 klikk hver 5. dag istedet.

Men klarer dette med legen. Jeg tror mange leger forsøker å avvike bruk av klikk fordi det er ikke alle der ute som er helt med på tankegangen om disse klikkene. Det kan være katastrofe om du feilmedisinerer deg.


Og så får vi avslutte snakken om klikk, for denne tråden er vel "UTEN klikk" :D

Vet ikke om jeg forstod spørsmålet om hver 5. dag riktig, men slik jeg forstod det var det ment som et alternativ til å øke dosen. Altså at i steden for å øke fra for eksempel 0,25mg pr. uke til 0,5mg pr. uke så går man over til å ta 0,25mg hver 5. dag.
Da økes den totale dosen, om enn ikke i samme grad som å begynne med 0,5mg.
Samtidig reduseres antagelig faren for bivirkninger.

Jeg kunne også gjerne tenkt meg å høre fra noen som har gjort det på denne måten!

Endret av Caissa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Apropos siste post her… er det noen som har forsøkt å sette sprøyten hver 5. dag i stedet for å øke doseringen? Er livredd fæle bivirkninger så ønsker ikke å øke, samtidig som jeg mister effekten etter 5-6 dager. Vurderer derfor å sette hver 5. dag.

Anonymkode: 20a74...4e9

Snakk med legen din om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjugur skrev (2 minutter siden):

Snakk med legen din om det!

Spør om erfaringer. Dette lar legen meg styre selv da jeg har mer kunnskap om medisinen.

Anonymkode: 20a74...4e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I starten mistet jeg så og si alt søtsug, men nå har jeg lyst på noe søtt hele tiden. Som før. Jeg vil ikke øke dose, for jeg får så sinnsyke bivirkninger at det ikke er forenlig med jobb og barn. Men jeg syns dette er så rart. Blitt som før, bare at jeg blir mettere. Men ost og sukker vil jeg nå desperat ha. Noen andre som har merket at ting endrer seg?  For dersom jeg spiser for mye kommer bivirkninger, så til en viss grad begrenses det og jeg går ned, men blir redd for diabetes 😅

Anonymkode: a4c7b...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

I starten mistet jeg så og si alt søtsug, men nå har jeg lyst på noe søtt hele tiden. Som før. Jeg vil ikke øke dose, for jeg får så sinnsyke bivirkninger at det ikke er forenlig med jobb og barn. Men jeg syns dette er så rart. Blitt som før, bare at jeg blir mettere. Men ost og sukker vil jeg nå desperat ha. Noen andre som har merket at ting endrer seg?  For dersom jeg spiser for mye kommer bivirkninger, så til en viss grad begrenses det og jeg går ned, men blir redd for diabetes 😅

Anonymkode: a4c7b...76f

Ja, har det ganske likt. Det er jeg som skrev og spurte om noen har erfaring med å sette dosen hver 5. dag i stedet for å øke på dosen. Har ikke fått noe svar fra noen som har forsøkt dette, men jeg prøver på det fra og med i dag. Håper det vil ha positiv effekt :) 

Anonymkode: 20a74...4e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

I starten mistet jeg så og si alt søtsug, men nå har jeg lyst på noe søtt hele tiden. Som før. Jeg vil ikke øke dose, for jeg får så sinnsyke bivirkninger at det ikke er forenlig med jobb og barn. Men jeg syns dette er så rart. Blitt som før, bare at jeg blir mettere. Men ost og sukker vil jeg nå desperat ha. Noen andre som har merket at ting endrer seg?  For dersom jeg spiser for mye kommer bivirkninger, så til en viss grad begrenses det og jeg går ned, men blir redd for diabetes 😅

Anonymkode: a4c7b...76f

Dette er bare en teori, men jeg merker selv at jeg sannsynligvis spiser for lite. Jeg lurer derfor på om blodsukkeret blir så lavt at kroppen desperat prøver å fortelle meg at jeg må gjøre noe med det. Da vil den typisk ha ting som gir rask uttelling, som sjokolade og ost.

 

Anonymkode: eb1fe...b65

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dette er bare en teori, men jeg merker selv at jeg sannsynligvis spiser for lite. Jeg lurer derfor på om blodsukkeret blir så lavt at kroppen desperat prøver å fortelle meg at jeg må gjøre noe med det. Da vil den typisk ha ting som gir rask uttelling, som sjokolade og ost.

 

Anonymkode: eb1fe...b65

Høres logisk ut!

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja, har det ganske likt. Det er jeg som skrev og spurte om noen har erfaring med å sette dosen hver 5. dag i stedet for å øke på dosen. Har ikke fått noe svar fra noen som har forsøkt dette, men jeg prøver på det fra og med i dag. Håper det vil ha positiv effekt :) 

Anonymkode: 20a74...4e9

Ja, jeg tror dette kan være smart, for jeg må holde meg på laveste dose😅 Vi tester 

Anonymkode: a4c7b...76f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, har det ganske likt. Det er jeg som skrev og spurte om noen har erfaring med å sette dosen hver 5. dag i stedet for å øke på dosen. Har ikke fått noe svar fra noen som har forsøkt dette, men jeg prøver på det fra og med i dag. Håper det vil ha positiv effekt :) 

Anonymkode: 20a74...4e9

Det høres spennede ut! Håper du får god virkning av dette!
Gjerne fortell her om hvordan det går, tror det kan være mange som er interessert!
(Inkludert meg, som sliter med søtsug og "cravings" fra dag 5/6.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...