Gå til innhold

En tråd for oss som går på Wegovy - uten klikk 😉


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dessverre har jeg lagt merke til at det ikke bare blir matlysten som er redusert. Jeg hadde mindre lyst på det meste på høyere dose. Det var som om ingenting ga glede mer. Det har heldigvis kommet litt tilbake med lavere dose, men det er viktig å være oppmerksom på at psykiske forandringer kan skje ved disse sprøytene. Jeg kjenner to som fikk selvmordstanker etter en tid på slankemedisinen, så dersom man opplever nedstemthet er det viktig at det følges opp av lege.

Anonymkode: eb1fe...b65

Sånn hadde jeg det på Ozempic. Ingen effekt på appetitt eller matinntak, men mistet gleden over ting.

Anonymkode: fc851...595

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har gått på wegovy i underkant av 1år, ingen bivrikninger og har gått ned 20kg. Har ikke gått ned på 3mnd, har faktisk gått opp 1,5kg, men det tror jeg er pga en ekstrem hormonell mnd. jeg har hart null motivasjon til å være flink med kosthold… vet jeg har virkning, men det hjelper lite når valgene er dårlige… 

Har enda 10-15kg jeg vil ned og håper jeg snart finner motivasjonen igjen. Noen som har vært i samme situasjon og funnet tilbake motivasjonen?

Ellers har jeg hatt noen fantastiske «bivirkninger» som gjør at jeg vil fortsette på denne medisinen så lenge som overhodet mulig. Jeg sovner raskere, sover bedre, har mindre smerter (kronisk sykdom) og mitt ustabile blodtrykk er endelig stabilt (har ikke hjulpet med vektnedgang tidligere, så det medisinen som hjelper meg her) og jeg kunne kutte ut den ene medisinen jeg brukte for dette. Dette er ikke bare ønsketenking fra min side altså, de forsker på de antiinflamatoriske egenskapene til semaglutide.

 

Anonymkode: d68cb...b14

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen erfaring med å føle seg deprimert på Wegovy? Jeg har prøvd flere ganger med laveste dose, og føler meg konsekvent deprimert når jeg bruker det, og det forsvinner gradvis når jeg slutter. Har tilbakevendende depresjon og går på antidepressiva. Vet ikke hva som er verst, slutte å bruke det og fortsette å ha fedme, høy risiko for diabetes osv; eller bli vedvarende deprimert men gå ned i vekt. Har selvfølgelig forsøkt å gå ned i vekt uten sprøyten. Men har siden svangerskap med sv. diabetes hatt en sinnsykt sultfølelse/manglende metthetsfølelse. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Oppdaget nettopp denne tråden, så beklager om jeg tar opp ting som allerede er diskutert (orker ikke lete🙈).

Lurer veldig på dette med utmattelse! Jeg startet på Wegovy i oktober i fjor, og har gått ned 17 kg, som jeg er kjempefornøyd med :) Har gått på maksdosen i ca 2mnd nå, og hadde håpet at formen skulle være bedre. Men jeg sliter fortsatt veldig med ekstrem utmattelse, og det går utover hverdagen hvor jeg ikke har tid til å ligge på sofaen halve døgnet (er alenemor til 2 pluss nærmeste pårørende til mamma med alzheimers). 

Fastlegen er det null hjelp i å kontakte, for han rister bare på skuldrene og sier han aner ikke, for denne medisinen er fortsatt veldig ny for ham 😧

Jeg har også fått enda verre søvnproblemer (har adhd og alltid slitt med søvn), og lurer på om dette kan skyldes Wegovy bruken....? 🤔 Søvnmønsteret har blitt veldig ustabilt; kan gå 2 døgn uten søvn, for så å sove som en stein i 12-15 timer, uten å høre en eneste alarm eller ungene som prøver å vekke meg! De er 12 og 15 for øvrig, så de overlever slike dager fint, men er jo uansett ingen god følelse som mamma, å sove meg gjennom dagene så ungene må styre seg selv 😥 (dette skjer kanskje én gang per uke, eller hver andre uke).

Andre som har opplevd endring i søvnmønsteret, og/eller vedvarende utmattelse...? 😐

Anonymkode: f34a3...112

Hei

Jeg har dessverre ikke mye egenerfaring ennå, fordi jeg nylig startet med Wegovy.

Men det jeg tenker er: Hvordan var det da du gikk på lavere doser? Hvordan opplevde du søvn og andre ting du sliter med?Måtte du øke opp til høyeste dose fordi det var lite effekt på vekten?

Har lest i denne tråden at mange ikke følger doseopptrappingen som står i Felleskatalogen, fordi de har god effekt av lavere doser enn maksdosen. Noen holder seg på aller laveste dose fordi den virker godt for dem, andre ligger på noe høyere doser, og har god effekt av det. Noen har kanskje mindre bivirkninger på lavere dose, og dette gjør at de har gått ned igjen fra høyere doser.

Før jeg leste denne tråden trodde jeg at man måtte følge opptrappingsplanen, men nå har jeg forstått at man må vurdere om det er nødvendig. Høyere doser kan for eksempel føre til mer eller flere bivirkninger. Kanskje er vektnedgangen god nok på lavere dose?

Ønsker deg det beste!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jfkdkdod skrev (8 timer siden):

Har noen erfaring med å føle seg deprimert på Wegovy? Jeg har prøvd flere ganger med laveste dose, og føler meg konsekvent deprimert når jeg bruker det, og det forsvinner gradvis når jeg slutter. Har tilbakevendende depresjon og går på antidepressiva. Vet ikke hva som er verst, slutte å bruke det og fortsette å ha fedme, høy risiko for diabetes osv; eller bli vedvarende deprimert men gå ned i vekt. Har selvfølgelig forsøkt å gå ned i vekt uten sprøyten. Men har siden svangerskap med sv. diabetes hatt en sinnsykt sultfølelse/manglende metthetsfølelse. 

Jeg har ikke mye erfaring med depresjon, men fikk fødselsdepresjon for litt over et år siden, og har slitt de gangene jeg har byttet, startet på eller avsluttet hormonprevensjon. Selv når det mørkeste slapp så har jeg følt at jeg har hatt ettervirkninger som har preget meg lenge.

Følte sakte men sikkert at det slapp opp, og at jeg følte meg mer som meg selv, men merker mer til det nå igjen. Jeg begynte på Wegovy i slutten av November.

Vet ikke om det er sprøytene, at det henger igjen fra fødselsdepresjonen, at januar og februar generelt er tunge måneder for meg, at ungene har vært syke om hverandre i måneder i strekk nå...😅 Ikke godt å si.

Må understreke at det ikke er i nærheten av det dypet jeg var på for ett år siden, det føles mer flatt. Jeg vet som sagt ikke om det kan knyttes til sprøytene, det kan like så godt være resultatet av noen tunge måneder for et allerede slitent sinn, så jeg har ikke vurdert å legge bort sprøytene enda. Har et håp om at det lysner mot våren.

Hvor lenge har du gått på sprøytene av gangen? Jeg vet ikke om det er en bivirkning som forsvinner etter en stund, og det er jo en veldig skummel bivirkning, men har du forhørt deg med legen din?

 

Anonymkode: 3b6c9...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Oppdaget nettopp denne tråden, så beklager om jeg tar opp ting som allerede er diskutert (orker ikke lete🙈).

Lurer veldig på dette med utmattelse! Jeg startet på Wegovy i oktober i fjor, og har gått ned 17 kg, som jeg er kjempefornøyd med :) Har gått på maksdosen i ca 2mnd nå, og hadde håpet at formen skulle være bedre. Men jeg sliter fortsatt veldig med ekstrem utmattelse, og det går utover hverdagen hvor jeg ikke har tid til å ligge på sofaen halve døgnet (er alenemor til 2 pluss nærmeste pårørende til mamma med alzheimers). 

Fastlegen er det null hjelp i å kontakte, for han rister bare på skuldrene og sier han aner ikke, for denne medisinen er fortsatt veldig ny for ham 😧

Jeg har også fått enda verre søvnproblemer (har adhd og alltid slitt med søvn), og lurer på om dette kan skyldes Wegovy bruken....? 🤔 Søvnmønsteret har blitt veldig ustabilt; kan gå 2 døgn uten søvn, for så å sove som en stein i 12-15 timer, uten å høre en eneste alarm eller ungene som prøver å vekke meg! De er 12 og 15 for øvrig, så de overlever slike dager fint, men er jo uansett ingen god følelse som mamma, å sove meg gjennom dagene så ungene må styre seg selv 😥 (dette skjer kanskje én gang per uke, eller hver andre uke).

Andre som har opplevd endring i søvnmønsteret, og/eller vedvarende utmattelse...? 😐

Anonymkode: f34a3...112

Utmattelse/fatique er en kjent bivirkning som enkelte opplever med Wegovy. Om de plagene du har skyldes Wegovy, kan enkelt sjekkes ved å a en pause og se om plagene blir redusert.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor oppbevares wegory sprøyten?  Må den være i kjøleskapet? Eller kan den oppbevares i romtemperatur?

Anonymkode: ca8c0...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor oppbevares wegory sprøyten?  Må den være i kjøleskapet? Eller kan den oppbevares i romtemperatur?

Anonymkode: ca8c0...a6d

I Felleskatalogen står det:

"Oppbevaring og holdbarhet
Før første gangs bruk: Oppbevares i kjøleskap (2-8°C). Holdes borte fra kjøleelementet. Skal ikke fryses. Etter første gangs bruk: Oppbevares ved høyst 30°C eller i kjøleskap (2-8°C) i maks. 6 uker. La pennehetten sitte på når pennen ikke er i bruk, for å beskytte den mot lys."

(Selv oppbevarer jeg hele pakken i kjøleskapet hele tiden.)

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvor fikk du inntrykket av demens som en følge av Wegovy fra?

Anonymkode: 8f280...7e0

Jeg forstår setningen som at hun pga overvekt ikke regner med å bli veldig veldig gammel, dermed er sjansen for å bli dement mindre. På en måte....

Anonymkode: 6ee96...e16

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caissa skrev (4 timer siden):

I Felleskatalogen står det:

"Oppbevaring og holdbarhet
Før første gangs bruk: Oppbevares i kjøleskap (2-8°C). Holdes borte fra kjøleelementet. Skal ikke fryses. Etter første gangs bruk: Oppbevares ved høyst 30°C eller i kjøleskap (2-8°C) i maks. 6 uker. La pennehetten sitte på når pennen ikke er i bruk, for å beskytte den mot lys."

(Selv oppbevarer jeg hele pakken i kjøleskapet hele tiden.)

Når det står ved høyst 30°C så betyr det romtemperatur? Kan oppbevares utenfor kjøleskapet i opptil 30°C ?

Anonymkode: ca8c0...a6d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Når det står ved høyst 30°C så betyr det romtemperatur? Kan oppbevares utenfor kjøleskapet i opptil 30°C ?

Anonymkode: ca8c0...a6d

Ja, det vil jeg si. Uvanlig at det blir over 30 grader inne om man ikke gjør noe spesielt.

Når jeg leste mer om oppbevaring av medisiner nå så ser jeg at det er noen anbefalinger (tatt fra nettsiden til Apotek1):

  • Hvis oppbevare kjølig: Plasser legemidlet midt i kjøleskapet, gjerne i en egen boks. Unngå å ha legemidlet i døren eller inntil et kjøleelement (da kan det fryse).

Før første gangs bruk skal Wegovy oppbevares i kjøleskap ifølge pakningsvedlegget: "Før første gangs bruk: Oppbevares i kjøleskap (2-8°C)."

Etter at første sprøyte er satt kan pakningen oppbevares i romtemperatur/ved høyst 30°.

Jeg endret faktisk oppbevaringsplass nå, til soverommet, der det er litt kjølig. Så slipper jeg å være redd for at medisinen fryser i kjøleskapet iallfall 🙂

Endret av Caissa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvor oppbevares wegory sprøyten?  Må den være i kjøleskapet? Eller kan den oppbevares i romtemperatur?

Anonymkode: ca8c0...a6d

Som så mye annet som det spørres om i denne tråden, så står dette også beskrevet i pakningsvedlegget. Anbefaler på det varmeste å lese pakningsvedlegget før man gjør noe som helst annet, for der står svaret på de aller fleste spørsmålene som stilles i denne og tilsvarende tråder.

Det står en utløpsdato på sprøyta og/eller esken. Oppbevart i kjøleskap skal den holde så lenge, minst, og det er mellom et og to år etter produksjonsdato, tror jeg. Jeg vil derfor tro at om det er lenge igjen til utløpsdato, vil den nok holde noen uker lenger i romtemperatur enn de seks ukene. 

Jeg sier ikke at jeg vil anbefale at man bruker sprøyter som er oppbevart i romtemperatur mye lenger enn de angitte seks uker, men jeg har sett mange fortelle at de bruker sprøytene mye lenger enn det, fordi de bruker klikksystemet på lav doce og dermed har en penn i 12-15 uker etter åpning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aksase skrev (På 4.3.2024 den 21.17):

Som så mye annet som det spørres om i denne tråden, så står dette også beskrevet i pakningsvedlegget. Anbefaler på det varmeste å lese pakningsvedlegget før man gjør noe som helst annet, for der står svaret på de aller fleste spørsmålene som stilles i denne og tilsvarende tråder.

Det står en utløpsdato på sprøyta og/eller esken. Oppbevart i kjøleskap skal den holde så lenge, minst, og det er mellom et og to år etter produksjonsdato, tror jeg. Jeg vil derfor tro at om det er lenge igjen til utløpsdato, vil den nok holde noen uker lenger i romtemperatur enn de seks ukene. 

Jeg sier ikke at jeg vil anbefale at man bruker sprøyter som er oppbevart i romtemperatur mye lenger enn de angitte seks uker, men jeg har sett mange fortelle at de bruker sprøytene mye lenger enn det, fordi de bruker klikksystemet på lav doce og dermed har en penn i 12-15 uker etter åpning.

Anonymkode: ca8c0...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 måneder og 20 kilo!! Er rart hvordan det føles å ta uendelig med tid, samtidig som føles som om jeg bare raser ned 😃 veier nå 90 kg, og tenker 10 kg til før jeg skal fokusere på vedlikehold. 

Følger ikke noe matplan, er fleksibel og spontan. Sukker hører til helgene bare, og skjeldent jeg vil ha noe da. 

Trener 2-3 ganger i uka, helkropp styrke"2 og en jogging. I tilegg til hverdagsaktiviteter. 

De eneste bivirkningene jeg har er lavere matlyst og økt livskvalitet 🥰

Anonymkode: d95a0...210

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.3.2024 den 9.07):

Jeg har ikke mye erfaring med depresjon, men fikk fødselsdepresjon for litt over et år siden, og har slitt de gangene jeg har byttet, startet på eller avsluttet hormonprevensjon. Selv når det mørkeste slapp så har jeg følt at jeg har hatt ettervirkninger som har preget meg lenge.

Følte sakte men sikkert at det slapp opp, og at jeg følte meg mer som meg selv, men merker mer til det nå igjen. Jeg begynte på Wegovy i slutten av November.

Vet ikke om det er sprøytene, at det henger igjen fra fødselsdepresjonen, at januar og februar generelt er tunge måneder for meg, at ungene har vært syke om hverandre i måneder i strekk nå...😅 Ikke godt å si.

Må understreke at det ikke er i nærheten av det dypet jeg var på for ett år siden, det føles mer flatt. Jeg vet som sagt ikke om det kan knyttes til sprøytene, det kan like så godt være resultatet av noen tunge måneder for et allerede slitent sinn, så jeg har ikke vurdert å legge bort sprøytene enda. Har et håp om at det lysner mot våren.

Hvor lenge har du gått på sprøytene av gangen? Jeg vet ikke om det er en bivirkning som forsvinner etter en stund, og det er jo en veldig skummel bivirkning, men har du forhørt deg med legen din?

 

Anonymkode: 3b6c9...1d2

Nei, det er jo ikke alltid så lett å si hva det skyldes! Har gått på det 3 uker av gangen, så uker av gangen av, føler meg alltid bedre en stund etter siste sprøyten er tatt. Men mulig det er tilfeldig. Har ikke snakket med legen om det enda, men skal gjøre det! Syns det er litt skummelt. Kjenner meg igjen mtp det å føle seg flat. Samtidig MÅ jeg virkelig ned i vekt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har diare. Er det sånn typ smertefull diare? Altså magesmerter sånn at du kaldsvetter?

Anonymkode: ca8c0...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

7 måneder og 20 kilo!! Er rart hvordan det føles å ta uendelig med tid, samtidig som føles som om jeg bare raser ned 😃 veier nå 90 kg, og tenker 10 kg til før jeg skal fokusere på vedlikehold. 

Følger ikke noe matplan, er fleksibel og spontan. Sukker hører til helgene bare, og skjeldent jeg vil ha noe da. 

Trener 2-3 ganger i uka, helkropp styrke"2 og en jogging. I tilegg til hverdagsaktiviteter. 

De eneste bivirkningene jeg har er lavere matlyst og økt livskvalitet 🥰

Anonymkode: d95a0...210

Gratulerer 👍 håper det fortsetter sånn for deg. Heier på deg!!

Anonymkode: ca8c0...a6d

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

7 måneder og 20 kilo!! Er rart hvordan det føles å ta uendelig med tid, samtidig som føles som om jeg bare raser ned 😃 veier nå 90 kg, og tenker 10 kg til før jeg skal fokusere på vedlikehold. 

Følger ikke noe matplan, er fleksibel og spontan. Sukker hører til helgene bare, og skjeldent jeg vil ha noe da. 

Trener 2-3 ganger i uka, helkropp styrke"2 og en jogging. I tilegg til hverdagsaktiviteter. 

De eneste bivirkningene jeg har er lavere matlyst og økt livskvalitet 🥰

Anonymkode: d95a0...210

Gratulerer! Høres likt ut som for meg. Gått ned 9 kilo på nøyaktig 3 måneder. Vil gjerne ned 15 til, og håper å være der innen høsten. Jeg trener ikke noe særlig da, en joggetur i uka ca. Den sprøyta har virkelig endret livet mitt, og jeg er ekstremt motivert for å holde vekta når jeg kommer ned dit jeg ønsker 💪

Anonymkode: 4cc93...886

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått på Ozempic i et år og tre måneder snart og har gått ned 26 kilo. Er nå på BMI 26, og er egentlig fornøy men går gjerne ned 5/6 kilo til.

Det er et nytt liv egentlig, kan kjøpe klær i mindre størrelser og alt føles lettere. jeg har spist det samme som før, men vesentlig mindre. Potetgull smaker ikke så godt lenger, men litt søtt spiser jeg nesten daglig. orker ikke mye.

Bivirkninger er treg mage, og mindre energi. Har og mistet hår.

Anonymkode: 18fe6...589

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 kg ned de fire første ukene. Spent på de neste fire med ny dosering 🤗

Føler meg lettere, enkelte klær sitter finere på, mindre «mat støy», blir fortere mett og det holder lengre. Lite bivirkninger. Noe kvalme, litt ekkel eggerap dersom fordøyelsen er treig, men det retter greit på seg.

Anonymkode: 036ad...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...