Gå til innhold

Får ikke ha med følge, takket nei til bryllupet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hadde jeg, som singel, blitt invitert med «oppfordring» om å ta med noen hadde jeg syntes det var litt ubehagelig? Forventer verten at jeg bare skal finne en eller annen? Er det ikke ok om jeg kommer alene? Er det lagt opp til at alle skal være klistret sammen med partneren sin og ikke prate med de andre? Det er vanlig sosial intelligens når man deltar på ting hvor det både er single og par at parene ikke sitter oppå hverandre. 

Anonymkode: e8510...754

Det kan jeg forstå. Jeg oppfordrer aldri, men sier at hvis du vil kan du gjerne. Gir uttrykk for at det er absolutt koselig om du kommer alene. Det er ikke lagt opp slik at alle skal sitte klisteret sammen med partneren sin (ha, ha). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg tror ikke folk tenker på private selskap som formelt i den forstand 😊 Man ønsker å feire en stor anledning i livet sitt sammen med slekt og venner man er glad i ❤️ Et vanlig bryllup er jo selvfølgelig noe annet en feks en gallamiddag arrangert av proffe aktører - dette kan jo ikke sammenliknes 😊

Anonymkode: 2b2f8...185

Et bryllup er tradisjonelt et formelt selskap. Men ser at det er utrolig mye rart i denne tråden, som til slutt handler om penger. Vertskapet lager rare regler for  spare penger. Mitt forslag er å skjerpe seg, lag et bryllup som du har råd til, og oppvis folkeskikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hei, har du lyst å komme på fest hos meg neste lørdag"

"Ja, det høres gøy ut, kan jeg ta med min kjæreste"

"Har du kjæreste?"

"Ja, du har ikke møtt henne. Lise er en helt nydelig jente som jeg har blitt kjent med på jobben"

"Nei, Lise kan ikke bli med. Kan ikke ha slike folk på festen min. Men hadde dere ha flyttet sammen så hadde hun vært velkommen"

"Men, kommer du?"

"Nei takk, jeg og kjæresten tar en tur på hytta istedenfor med andre venner"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Fremmed fugl said:

"Hei, har du lyst å komme på fest hos meg neste lørdag"

"Ja, det høres gøy ut, kan jeg ta med min kjæreste"

"Har du kjæreste?"

"Ja, du har ikke møtt henne. Lise er en helt nydelig jente som jeg har blitt kjent med på jobben"

"Nei, Lise kan ikke bli med. Kan ikke ha slike folk på festen min. Men hadde dere ha flyttet sammen så hadde hun vært velkommen"

"Men, kommer du?"

"Nei takk, jeg og kjæresten tar en tur på hytta istedenfor med andre venner"

Eh hallo! Et bryllup er ikke en sånn type fest!

Anonymkode: e8510...754

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (25 minutter siden):

Et bryllup er tradisjonelt et formelt selskap. Men ser at det er utrolig mye rart i denne tråden, som til slutt handler om penger. Vertskapet lager rare regler for  spare penger. Mitt forslag er å skjerpe seg, lag et bryllup som du har råd til, og oppvis folkeskikk.

Hva er det du snakker om? Rare regler? Tror ikke det vanligste er at alle gjester automatisk har en +1 altså. Og gjestelisten må jo strengt tatt halveres dersom alle skal få ha med noen? Hvem gidder å ha halve bryllupet sitt med bare fremmede? Du kan jo aldri ha arrangert noe selv når du mener det har med folkeskikk å gjøre

Anonymkode: 14afc...619

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (20 minutter siden):

"Hei, har du lyst å komme på fest hos meg neste lørdag"

"Ja, det høres gøy ut, kan jeg ta med min kjæreste"

"Har du kjæreste?"

"Ja, du har ikke møtt henne. Lise er en helt nydelig jente som jeg har blitt kjent med på jobben"

"Nei, Lise kan ikke bli med. Kan ikke ha slike folk på festen min. Men hadde dere ha flyttet sammen så hadde hun vært velkommen"

"Men, kommer du?"

"Nei takk, jeg og kjæresten tar en tur på hytta istedenfor med andre venner"

Et bryllup er ikke en sånn type fest, det har invitasjoner og svarfrister osv. Du får sikkert invitasjon til et bryllup en gang, så kan du se selv hvordan det er heller 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 14afc...619

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Et bryllup er ikke en sånn type fest, det har invitasjoner og svarfrister osv. Du får sikkert invitasjon til et bryllup en gang, så kan du se selv hvordan det er heller 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 14afc...619

Jeg har invitert til bryllup og blitt invitert. Akkurat som jeg har blitt invitert til for eksempel selskaper på ambassader. Sånn er det.

Jeg skjønner at det er mye folk uten penger og folkeskikk som gjør mye rart når dem skal gifte seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (Akkurat nå):

Jeg har invitert til bryllup og blitt invitert. Akkurat som jeg har blitt invitert til for eksempel selskaper på ambassader. Sånn er det.

Jeg skjønner at det er mye folk uten penger og folkeskikk som gjør mye rart når dem skal gifte seg. 

Å ha lite penger er ikke det samme som å ha lite folkeskikk. 

Anonymkode: 2b2f8...185

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (På 24.8.2023 den 22.21):

Kontrollbehov? Venninnen var jo ganske demonstrativ, da i måten hun takket nei på. 

Og så.....? 

Anonymkode: 13515...d18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (13 minutter siden):

Jeg har invitert til bryllup og blitt invitert. Akkurat som jeg har blitt invitert til for eksempel selskaper på ambassader. Sånn er det.

Jeg skjønner at det er mye folk uten penger og folkeskikk som gjør mye rart når dem skal gifte seg. 

Men det er jo ikke som om alle bryllup har 200-300 gjester heller. Hva om man bare vil invitere 50-100? Det er den størrelsen alle bryllup jeg har vært i har vært, og sannsynligvis de du har vært i også. Jeg vet ikke hvilke omgangskretser du er i med ambassadene dine og den nedlatende holdningen din, men du er faktisk ikke bedre enn andre fordi du har mye penger. Dessuten er dette et bryllup til 150.000, å bruke mer enn det, det dobbelte som du mener(?) er helt hinsides. 
Du presiserer heller ikke hva du mener er «rart» med å ha svarfrister, som får meg til å tro du faktisk bare troller. Men gjerne namedrop alle diplomatene og statslederne du sikkert kjenner, utrolig interessant å høre om ditt spennende liv for oss uten penger.

Anonymkode: 14afc...619

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (50 minutter siden):

"Hei, har du lyst å komme på fest hos meg neste lørdag"

"Ja, det høres gøy ut, kan jeg ta med min kjæreste"

"Har du kjæreste?"

"Ja, du har ikke møtt henne. Lise er en helt nydelig jente som jeg har blitt kjent med på jobben"

"Nei, Lise kan ikke bli med. Kan ikke ha slike folk på festen min. Men hadde dere ha flyttet sammen så hadde hun vært velkommen"

"Men, kommer du?"

"Nei takk, jeg og kjæresten tar en tur på hytta istedenfor med andre venner"

Jeg forstår at du ikke har vært i så mange bryllup. Men hver så snill les deg opp fremfor å komme med sånne tåpelige innlegg. Dette kan ikke sammenlignes. 

Anonymkode: 8cbbb...9b3

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal snakke med venninnen din og si at du er litt bekymret. Si at du registrerer at hun har uteblitt fra mye sosialt, og at det virker som om hun ikke kan gjøre noe uten den nye kjæresten. Si at du reagerer på at hun så tidlig i forholdet (før det i det hele tatt er et etablert forhold) isolerer seg med partneren. Si at du ble overrasket over reaksjonen om at hun ikke kom i bryllupet. Du kan jo spørre rett ut: «er det DU som ikke vil komme i bryllup uten din nye flamme eller er det NN som ikke vil ut du skal dra i bryllup alene?». Du kan også nevne at oppførsel som kan virke smigrende i starten, som at han overøser deg med komplimenter, vil «ha deg for seg selv» osv, ofte kan være tegn på manipulerende og usunn oppførsel.

Anonymkode: e8510...754

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Å ha lite penger er ikke det samme som å ha lite folkeskikk. 

Anonymkode: 2b2f8...185

Helt riktig.

Men denne tråden handler om noen som skal ha et selskap som den egentligen ikke har råd til, og derfor nekter gjester å ta med seg kjærester på festen.

Er ikke penger som gjør slike selskaper hyggelig. Gymsal og gryterett bør nok flere vurdere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fremmed fugl skrev (Akkurat nå):

Helt riktig.

Men denne tråden handler om noen som skal ha et selskap som den egentligen ikke har råd til, og derfor nekter gjester å ta med seg kjærester på festen.

Er ikke penger som gjør slike selskaper hyggelig. Gymsal og gryterett bør nok flere vurdere.

De har råd til å invitere alle de gjestene de har lyst å invitere. Og da er det bra nok! 

Anonymkode: 8cbbb...9b3

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.8.2023 den 21.35):

Inviterte en av mine nære venner fra videregående til bryllupet mitt. Dette er en felles venn av oss begge. Fikk svar på invitasjonen at det var koselig og gledet seg mye (snakket også om bryllupet innimellom i tiden vi var forlovet) og sa de ville gjerne ha med en date. Svarte at det dessverre ikke går å ha med følge, at vi satt begrensning ved samboer/partner eller langvarig kjæreste, mens dette var en de hadde datet i noen uker, og visste ikke om det før de nevnte det nå. Fikk da svar at da gadd de ikke, og dro heller på hyttetur eller noe annet med daten.
 

Dette mennesket har forresten siden den gang blitt et lite tema når venner møtes fordi ingen har kontakt med dem lenger, og den nye kjæresten er veldig…. usikker, er vel rette ordet. Kontrollerende er et annet ord jeg tror passer. 

 

Burde jeg ta dette opp på noen måte? Kan hende det ikke føles som om den nye kjæresten blir så godt tatt imot, og at det er derfor det blir takket nei? Jeg syns jo også det er ubehagelig at det ble takket nei, og at det føles litt som om vennskapet er over, rett og slett, på grunn av den kalde formuleringen. 

Anonymkode: 14afc...619

Ditt bryllup og du bestemmer, men jeg syns det er spesielt at ikke alle er invitert med kjæreste uavhengig av lengden på forholdet. Aller mest høres det ut som kjæresten ikke er invitert pga du ikke liker han/henne. 

Anonymkode: 373d6...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg forstår at du ikke har vært i så mange bryllup. Men hver så snill les deg opp fremfor å komme med sånne tåpelige innlegg. Dette kan ikke sammenlignes. 

Anonymkode: 8cbbb...9b3

Du som er så pålest i selskapsfaget. Kan du forklare hvorfor det er greit å ha en A og B liste av gjester, der A listen kan komme med kjærester og B listen uten.

Kan du også forklare hvorfor verten har rett å bestemme hvem gjesten skal ta med som følge.

Du kan bruke valgfri etisk teori til dette.

Vi vet alle at dette jun handler om penger. Verten ønsker å betale så lite som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fremmed fugl skrev (Akkurat nå):

Du som er så pålest i selskapsfaget. Kan du forklare hvorfor det er greit å ha en A og B liste av gjester, der A listen kan komme med kjærester og B listen uten.

Kan du også forklare hvorfor verten har rett å bestemme hvem gjesten skal ta med som følge.

Du kan bruke valgfri etisk teori til dette.

Vi vet alle at dette jun handler om penger. Verten ønsker å betale så lite som mulig.

Dette går jo ikke inn. Når en inviterer par så inviterer en ikke følger en inviterer TO separate personer på samme kortet! Hvorfor? Fordi normale mennesker blir venner med venners samboere og ektefeller og familiers ektefeller og samboere er klassifisert som FAMILIE! 
 

onkels kone er min tante! Ikke onkels følge Hvor vanskelig er det å forstå? Du må ha ingen reelle venner eller familie du?

hvis onkel og tante skal gå fra hverandre og ikke har sagt det til noen så får de seg imellom diskutere hvem som skal gå

om ikke begge. Begge er like mye invitert. 
 

Anonymkode: 8cbbb...9b3

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette går jo ikke inn. Når en inviterer par så inviterer en ikke følger en inviterer TO separate personer på samme kortet! Hvorfor? Fordi normale mennesker blir venner med venners samboere og ektefeller og familiers ektefeller og samboere er klassifisert som FAMILIE! 
 

onkels kone er min tante! Ikke onkels følge Hvor vanskelig er det å forstå? Du må ha ingen reelle venner eller familie du?

hvis onkel og tante skal gå fra hverandre og ikke har sagt det til noen så får de seg imellom diskutere hvem som skal gå

om ikke begge. Begge er like mye invitert. 
 

Anonymkode: 8cbbb...9b3

Så når onkel er skilt, så vil du fortsatt invitere eksen til onkel, da med ny samboer?

Ja, man kan på et selskap invitere to personer som er sammen selvstendig. Men det er uvanlig. Kjærestene til mine kusiner og fettere ble invitert til mitt bryllup fordi dem var kjærester til mine kusiner og fettere. Kjæresten til min bror ble selvfølgelig invitert som følge. Har aldri opplevd at folk inviterer diverse ekser til familie, slekt og venner på bryllup.

Som sagt, dette handler kun om penger.

Endret av Fremmed fugl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (5 minutter siden):

Du som er så pålest i selskapsfaget. Kan du forklare hvorfor det er greit å ha en A og B liste av gjester, der A listen kan komme med kjærester og B listen uten.

Kan du også forklare hvorfor verten har rett å bestemme hvem gjesten skal ta med som følge.

Du kan bruke valgfri etisk teori til dette.

Vi vet alle at dette jun handler om penger. Verten ønsker å betale så lite som mulig.

Det var faktisk ikke en eneste av mine 80 gjester jeg ikke fint kunne tenkt meg at var der uten at den «originale» gjesten kom. 
 

dette gjelder samboere til venninner, mine fettres koner, mine onklers koner,

osv. faktisk når en er i familie eller gode venner hadde jeg nærmest forventet at den bedre halvdelen dukket opp uten feks min venninne selv om hun var eksempelvis syk. Og jeg forventer at mine inngifte tanter prioriterer bryllupet selv om onkel er på jobbreise osv. 

Anonymkode: 8cbbb...9b3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde 2 på invitasjonslista vår som fekk kjærast etter svarfristen var gått ut. Eine paret var godt vaksne, og andre var mellom 16-20 år. Eg sendte mld til begge to og inviterte partneren og.

Det stiller seg kanskje anleis om partneren er ein dust, og evt vil lage noko styr. Men eg hadde nok invitert dei. Om forholdet ryker rett etter bryllupet, gjer det noko då? Vi har fleire på gruppebilete som ikkje lenger er ein del av familien, men det gjer jo ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...