Gå til innhold

Får ikke ha med følge, takket nei til bryllupet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 hours ago, exictence said:

Jeg forstår og godtar svaret, og spesielt fordi svarfristen var gått ut. Men jeg synes også at dere skulle vie forståelse for at hun hadde lyst til å ha med sin nye date.

Det koster mye med et bryllup. Men jeg mener at enten tar man da et lite bryllup evt med bare familien. Eller hvis man velger å invitere venner og deres kjæreste, må alle få ha med seg følge.

Jeg husker en gang jeg var invitert i bryllup alene som singel. jeg hadde nettopp fått meg en date/kjæreste, men det var kun meg uten følge som var invitert.

Jeg følte meg så alene i det bryllupet. De andre hadde partnere. Ville egentlig bar gå hjem.

Du følte deg så alene? Hvordan overlevde du den perioden du var singel?

Anonymkode: e8510...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Tror bare du har litt få venner og har blitt invitert i litt få personlige selskap. Et bryllup er ikke arrangert av proffe aktører og er ikke et offentlig arrangement. Det er en fest for venner og familie. Men jeg forstår at du kanskje har litt lite erfaring med denne type personlige selskap. 

Anonymkode: 8cbbb...9b3

Kan bare snakke for meg selv, men i mine kretser gjør folk mer ut av brylluper enn rølpefester. Altså, bryllup (-sfester) er mer "høytidelige" enn rølpefester. Folk "oppfører" seg i brylluper og respektere anledningen.  

Anonymkode: a6065...6a3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller egentlig ikke noen rolle hva du syntes om dette. Din venn vil ikke komme i bryllupet ditt uten sin date. Du syntes det er urimelig. Kanskje spørre henne hvorfor dette er så viktig for henne? 

Anonymkode: ba8f2...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan bare snakke for meg selv, men i mine kretser gjør folk mer ut av brylluper enn rølpefester. Altså, bryllup (-sfester) er mer "høytidelige" enn rølpefester. Folk "oppfører" seg i brylluper og respektere anledningen.  

Anonymkode: a6065...6a3

Er da ikke rølpefester selv om det er personlige fester. Klart folk oppfører seg. Men gjestelisten den bestemmer brudeparet og ikke skikk og bruk for gallafest. Men jeg forstår at du har lite erfaring og det er greit. Men ta nå til deg litt kunnskap fra de av oss som har vært i mange norske bryllup. 

Anonymkode: 8cbbb...9b3

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan bare snakke for meg selv, men i mine kretser gjør folk mer ut av brylluper enn rølpefester. Altså, bryllup (-sfester) er mer "høytidelige" enn rølpefester. Folk "oppfører" seg i brylluper og respektere anledningen.  

Anonymkode: a6065...6a3

😅 joda, men det fins vel en mellomting? Det er vel ikke enten kongelig galla eller full rølp… Tror de fleste tenker på bryllup som pent pyntet og «høytidelig», men likevel er jo gjestene slekt og venner, og det er lystig lag. 

Anonymkode: 2b2f8...185

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, exictence said:

Som de gjør med de andre som har med følge, ja.

Jeg inviterer enten alle med følge, eller bare familie.

Bare rent damebesøk har jeg ofte. Inviterer jeg med partner, sier jeg også til de single at de kan gjerne ta med seg en følge. 

Hadde jeg, som singel, blitt invitert med «oppfordring» om å ta med noen hadde jeg syntes det var litt ubehagelig? Forventer verten at jeg bare skal finne en eller annen? Er det ikke ok om jeg kommer alene? Er det lagt opp til at alle skal være klistret sammen med partneren sin og ikke prate med de andre? Det er vanlig sosial intelligens når man deltar på ting hvor det både er single og par at parene ikke sitter oppå hverandre. 

Anonymkode: e8510...754

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har vel egentlig ikke noe med bryllupet å gjøre. Ts sin venn er i et usunt forhold. Det er helt tydelig at det ikke er vennen til ts som ikke vil gå alene i dette bryllupet, det er den nye «kjæresten» som ikke vil sende henne «fra seg» i bryllup alene. Det er et stort rødt flagg og ganske farlig oppførsel.

Anonymkode: e8510...754

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

😅 joda, men det fins vel en mellomting? Det er vel ikke enten kongelig galla eller full rølp… Tror de fleste tenker på bryllup som pent pyntet og «høytidelig», men likevel er jo gjestene slekt og venner, og det er lystig lag. 

Anonymkode: 2b2f8...185

Jo, men jeg mener selv at det jeg snakker om _er_ 'mellomtingen'. Altså at ingen forventer man stiller i gallaantrek, men bare vanlige penklær, men likevel forventes det man oppfører seg.. (vil si, ikke blir sanseløst beruset).. i selskapet.  No? 

Anonymkode: a6065...6a3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Dette har vel egentlig ikke noe med bryllupet å gjøre. Ts sin venn er i et usunt forhold. Det er helt tydelig at det ikke er vennen til ts som ikke vil gå alene i dette bryllupet, det er den nye «kjæresten» som ikke vil sende henne «fra seg» i bryllup alene. Det er et stort rødt flagg og ganske farlig oppførsel.

Anonymkode: e8510...754

Ja, men hva skal jeg liksom isåfall si angående dette? Vil ikke blande meg, men reagerer jo veldig jeg også. 
Har på en måte ifunnet meg litt med at dette bare er deres eget valg og at om man ikke ser det selv så får man håpe de ser det etter hvert? Hadde selv ikke tatt det så fint om noen kommenterte negativt på mitt forhold, særlig når det er såpass nytt at det ikke er et forhold ennå og man garantert blir litt «blind» på det..
ts

Anonymkode: 14afc...619

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jo, men jeg mener selv at det jeg snakker om _er_ 'mellomtingen'. Altså at ingen forventer man stiller i gallaantrek, men bare vanlige penklær, men likevel forventes det man oppfører seg.. (vil si, ikke blir sanseløst beruset).. i selskapet.  No? 

Anonymkode: a6065...6a3

Ja, det tenker jeg også er normalt i et bryllup 😊

Anonymkode: 2b2f8...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår venninnen litt. Skal i et bryllup neste år der kun gifte og samboere er invitert. Er selv i et langvarig forhold, men vi har ikke flyttet sammen og kommer ikke til å gjøre det med det første heller.

For et par år siden ble jeg invitert i bryllup sammen med daværende samboer/kjæreste. Vi hadde vært sammen i flere år enn jeg har vært med nåværende, jeg hadde flyttet ut og forholdet hadde vært slutt en stund uten at vi hadde gått offentlig ut med det (familien visste selvsagt om det, og også om den nye, men tipper det «tok seg bedre ut» om vi bare hadde tatt oss sammen og stilt opp)
 

Jeg forklarte situasjonen til brudeparet (nær familie), det var over et år til bryllupet faktisk skulle finne sted så jeg spurte om jeg kunne ta med nåværende kjæreste. Exen var jo helt uaktuell og det var ikke akkurat date nummer 3 med nåværende. Regnet med det gikk greit siden de allerede hadde regnet inn en +1 til meg i invitasjonen/budsjettet men fikk blankt avslag.

Kjæresten kjørte meg til og fra bryllupet, men jeg har sjelden følt meg mer ensom. Selv om gjestelisten var helt enorm, så var jeg den eneste uten følge. Og - det ER vanskelig å komme i kontakt med andre par som gjerne er en del av en gruppe med par.

Gruer meg til bryllupet neste år, nøyaktig av samme grunn. Man blir sittende alene når dansen begynner og blir plassert på et bort med tanter og onkler - altså ikke med de på samme alder. Regner med at det skjer denne gangen også.

Mtp utgifter til reise, hotell og gave, samt være alene en hel helg på en så stor begivenhet, så får det litt bi-smak, rett og slett.

Det første bryllupet var samme sted som jeg bor, så da var det enklere å snike seg bort.

Tenker at alt kommer an på hvem andre som er invitert. Hvis venninnen er den eneste på sin alder som er uten følge, så ville jeg muligens vurdert å la henne ta med partner.

Hvis ikke, så ville jeg aldri invitert noen som kun hadde datet et par ganger.

 

 

Anonymkode: 3010d...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår venninnen litt. Skal i et bryllup neste år der kun gifte og samboere er invitert. Er selv i et langvarig forhold, men vi har ikke flyttet sammen og kommer ikke til å gjøre det med det første heller.

For et par år siden ble jeg invitert i bryllup sammen med daværende samboer/kjæreste. Vi hadde vært sammen i flere år enn jeg har vært med nåværende, jeg hadde flyttet ut og forholdet hadde vært slutt en stund uten at vi hadde gått offentlig ut med det (familien visste selvsagt om det, og også om den nye, men tipper det «tok seg bedre ut» om vi bare hadde tatt oss sammen og stilt opp)
 

Jeg forklarte situasjonen til brudeparet (nær familie), det var over et år til bryllupet faktisk skulle finne sted så jeg spurte om jeg kunne ta med nåværende kjæreste. Exen var jo helt uaktuell og det var ikke akkurat date nummer 3 med nåværende. Regnet med det gikk greit siden de allerede hadde regnet inn en +1 til meg i invitasjonen/budsjettet men fikk blankt avslag.

Kjæresten kjørte meg til og fra bryllupet, men jeg har sjelden følt meg mer ensom. Selv om gjestelisten var helt enorm, så var jeg den eneste uten følge. Og - det ER vanskelig å komme i kontakt med andre par som gjerne er en del av en gruppe med par.

Gruer meg til bryllupet neste år, nøyaktig av samme grunn. Man blir sittende alene når dansen begynner og blir plassert på et bort med tanter og onkler - altså ikke med de på samme alder. Regner med at det skjer denne gangen også.

Mtp utgifter til reise, hotell og gave, samt være alene en hel helg på en så stor begivenhet, så får det litt bi-smak, rett og slett.

Det første bryllupet var samme sted som jeg bor, så da var det enklere å snike seg bort.

Tenker at alt kommer an på hvem andre som er invitert. Hvis venninnen er den eneste på sin alder som er uten følge, så ville jeg muligens vurdert å la henne ta med partner.

Hvis ikke, så ville jeg aldri invitert noen som kun hadde datet et par ganger.

 

 

Anonymkode: 3010d...fc8

Hæ, det er jo ikke samme situasjon i det hele tatt? 

Anonymkode: 14afc...619

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi er i samme vennekrets og så og si alle er single, og alle kommer. Det har absolutt ingenting med at personen må ha et følge for å føle seg vel, jeg forklarte jo også settingen og litt av formuleringen, så det blir å lese ting inn i det som jeg ikke har fortalt om 🙃 Jeg har ingen plan om å kutte vennskap nei, men det blir litt synd hvis noen plutselig dropper vennekretsen sin til fordel for en de bare så vidt har begynt å date. Hadde det vært sånn at de fant seg nye venner og «vokste fra meg» hadde jeg ikke tatt det personlig, sånt skjer jo, men dette handler jo mer om en plutselig endring som i dette tilfellet er veldig tydelig med et helt klart event (bryllup) som de takker nei til, som jeg syns virker som red flag 

 

ts

Anonymkode: 14afc...619

Men du skriver jo at vedkommende har trekt seg unna dere, og det kan være mange grunner til det. Sånn du skriver det i HI må der jo ha foregått en stund, siden dette er blitt et samtaleemne når dere andre møtes. 
 

Men det virker som du uansett har bestemt deg for at det er ny kjæreste som er problemet, og dermed ikke interessert i å høre mulige grunner til at hun har trekt seg unna dere og takket nei til bryllupet, i og med at du skriver « så det blir å lese ting inn i det som jeg ikke har fortalt om 🙃 ». Bra du ikke har tenkt å kutte vennskapet likevel da, i og med at du nevnte det i HI.

Anonymkode: bc4a1...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg forstår venninnen litt. Skal i et bryllup neste år der kun gifte og samboere er invitert. Er selv i et langvarig forhold, men vi har ikke flyttet sammen og kommer ikke til å gjøre det med det første heller.

For et par år siden ble jeg invitert i bryllup sammen med daværende samboer/kjæreste. Vi hadde vært sammen i flere år enn jeg har vært med nåværende, jeg hadde flyttet ut og forholdet hadde vært slutt en stund uten at vi hadde gått offentlig ut med det (familien visste selvsagt om det, og også om den nye, men tipper det «tok seg bedre ut» om vi bare hadde tatt oss sammen og stilt opp)
 

Jeg forklarte situasjonen til brudeparet (nær familie), det var over et år til bryllupet faktisk skulle finne sted så jeg spurte om jeg kunne ta med nåværende kjæreste. Exen var jo helt uaktuell og det var ikke akkurat date nummer 3 med nåværende. Regnet med det gikk greit siden de allerede hadde regnet inn en +1 til meg i invitasjonen/budsjettet men fikk blankt avslag.

Kjæresten kjørte meg til og fra bryllupet, men jeg har sjelden følt meg mer ensom. Selv om gjestelisten var helt enorm, så var jeg den eneste uten følge. Og - det ER vanskelig å komme i kontakt med andre par som gjerne er en del av en gruppe med par.

Gruer meg til bryllupet neste år, nøyaktig av samme grunn. Man blir sittende alene når dansen begynner og blir plassert på et bort med tanter og onkler - altså ikke med de på samme alder. Regner med at det skjer denne gangen også.

Mtp utgifter til reise, hotell og gave, samt være alene en hel helg på en så stor begivenhet, så får det litt bi-smak, rett og slett.

Det første bryllupet var samme sted som jeg bor, så da var det enklere å snike seg bort.

Tenker at alt kommer an på hvem andre som er invitert. Hvis venninnen er den eneste på sin alder som er uten følge, så ville jeg muligens vurdert å la henne ta med partner.

Hvis ikke, så ville jeg aldri invitert noen som kun hadde datet et par ganger.

 

 

Anonymkode: 3010d...fc8

Jeg er enig i din situasjon at du burde fått tatt med deg ny partner.. Men det er jo helt ulikt dette - har du lest? Venninnen har allerede takket ja til å komme enslig , sammen med flere andre enslige venner. Så, etter fristen, ønsker hun å ta med en ekstra… 

Anonymkode: 2b2f8...185

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men du skriver jo at vedkommende har trekt seg unna dere, og det kan være mange grunner til det. Sånn du skriver det i HI må der jo ha foregått en stund, siden dette er blitt et samtaleemne når dere andre møtes. 
 

Men det virker som du uansett har bestemt deg for at det er ny kjæreste som er problemet, og dermed ikke interessert i å høre mulige grunner til at hun har trekt seg unna dere og takket nei til bryllupet, i og med at du skriver « så det blir å lese ting inn i det som jeg ikke har fortalt om 🙃 ». Bra du ikke har tenkt å kutte vennskapet likevel da, i og med at du nevnte det i HI.

Anonymkode: bc4a1...123

Jeg vil ikke gi deg dato akkurat, blir litt lett å kjenne igjen 😅 Nei, det blir kanskje dumt å spekulere inn i evigheten om hvorfor man svarer som man gjør, men såklart lurer jeg jo. Jeg har jo mine antagelser ettersom det er jeg som kjenner personen, men det er som nevnt heller mer sannsynlig at kanskje den nye kjæresten ikke føler seg inkludert, og har lyst til å bli kjent med vennene osv. Men altså, du må gjerne spekulere for min del, men da er det bedre om det heller er i form av spørsmål, ettersom det er jeg som kjenner de 🙈

ts

Anonymkode: 14afc...619

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jo, men jeg mener selv at det jeg snakker om _er_ 'mellomtingen'. Altså at ingen forventer man stiller i gallaantrek, men bare vanlige penklær, men likevel forventes det man oppfører seg.. (vil si, ikke blir sanseløst beruset).. i selskapet.  No? 

Anonymkode: a6065...6a3

Er vel ingen som har påstått noe annet? Denne tråden handler om å invitere følge. Ikke om en drikker for mye i bryllup

Anonymkode: 8cbbb...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg forstår venninnen litt. Skal i et bryllup neste år der kun gifte og samboere er invitert. Er selv i et langvarig forhold, men vi har ikke flyttet sammen og kommer ikke til å gjøre det med det første heller.

For et par år siden ble jeg invitert i bryllup sammen med daværende samboer/kjæreste. Vi hadde vært sammen i flere år enn jeg har vært med nåværende, jeg hadde flyttet ut og forholdet hadde vært slutt en stund uten at vi hadde gått offentlig ut med det (familien visste selvsagt om det, og også om den nye, men tipper det «tok seg bedre ut» om vi bare hadde tatt oss sammen og stilt opp)
 

Jeg forklarte situasjonen til brudeparet (nær familie), det var over et år til bryllupet faktisk skulle finne sted så jeg spurte om jeg kunne ta med nåværende kjæreste. Exen var jo helt uaktuell og det var ikke akkurat date nummer 3 med nåværende. Regnet med det gikk greit siden de allerede hadde regnet inn en +1 til meg i invitasjonen/budsjettet men fikk blankt avslag.

Kjæresten kjørte meg til og fra bryllupet, men jeg har sjelden følt meg mer ensom. Selv om gjestelisten var helt enorm, så var jeg den eneste uten følge. Og - det ER vanskelig å komme i kontakt med andre par som gjerne er en del av en gruppe med par.

Gruer meg til bryllupet neste år, nøyaktig av samme grunn. Man blir sittende alene når dansen begynner og blir plassert på et bort med tanter og onkler - altså ikke med de på samme alder. Regner med at det skjer denne gangen også.

Mtp utgifter til reise, hotell og gave, samt være alene en hel helg på en så stor begivenhet, så får det litt bi-smak, rett og slett.

Det første bryllupet var samme sted som jeg bor, så da var det enklere å snike seg bort.

Tenker at alt kommer an på hvem andre som er invitert. Hvis venninnen er den eneste på sin alder som er uten følge, så ville jeg muligens vurdert å la henne ta med partner.

Hvis ikke, så ville jeg aldri invitert noen som kun hadde datet et par ganger.

 

 

Anonymkode: 3010d...fc8

Forstår deg, men hvorfor takker du ikke bare nei? 

Anonymkode: a6065...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om fristen har gått ut og det, så skjønner jeg henne. Par får jo anfall om de må sitte fra hverandre eller bli invitert uten hverandre i noe, for man MÅ be begge selv om du ikke kjenner partneren. Hun spurte, fikk nei og takket nei til bryllupet. Lev med det. Om dette er å ha kontrollerende kjæreste, så er lista lav… Kan være hun har lyst å tilbringe tiden med kjæresten i stede.

Anonymkode: 24248...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Selv om fristen har gått ut og det, så skjønner jeg henne. Par får jo anfall om de må sitte fra hverandre eller bli invitert uten hverandre i noe, for man MÅ be begge selv om du ikke kjenner partneren. Hun spurte, fikk nei og takket nei til bryllupet. Lev med det. Om dette er å ha kontrollerende kjæreste, så er lista lav… Kan være hun har lyst å tilbringe tiden med kjæresten i stede.

Anonymkode: 24248...f60

Men de er jo ikke kjærester? 

Anonymkode: 14afc...619

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du følte deg så alene? Hvordan overlevde du den perioden du var singel?

Anonymkode: e8510...754

Det gikk helt fint for det :) Det var hyggelig, men jeg kjente det stakk litt når alle de andre hadde partnere.

Jeg overlevde fint de gangene jeg har vært singel. Men tror nok at jeg er den typen som har det best med en kjæreste, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...