Gå til innhold

Får ikke ha med følge, takket nei til bryllupet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Inviterte en av mine nære venner fra videregående til bryllupet mitt. Dette er en felles venn av oss begge. Fikk svar på invitasjonen at det var koselig og gledet seg mye (snakket også om bryllupet innimellom i tiden vi var forlovet) og sa de ville gjerne ha med en date. Svarte at det dessverre ikke går å ha med følge, at vi satt begrensning ved samboer/partner eller langvarig kjæreste, mens dette var en de hadde datet i noen uker, og visste ikke om det før de nevnte det nå. Fikk da svar at da gadd de ikke, og dro heller på hyttetur eller noe annet med daten.
 

Dette mennesket har forresten siden den gang blitt et lite tema når venner møtes fordi ingen har kontakt med dem lenger, og den nye kjæresten er veldig…. usikker, er vel rette ordet. Kontrollerende er et annet ord jeg tror passer. 

 

Burde jeg ta dette opp på noen måte? Kan hende det ikke føles som om den nye kjæresten blir så godt tatt imot, og at det er derfor det blir takket nei? Jeg syns jo også det er ubehagelig at det ble takket nei, og at det føles litt som om vennskapet er over, rett og slett, på grunn av den kalde formuleringen. 

Anonymkode: 14afc...619

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det kun var denne vennen som hadde fått seg kjæreste nå siste tiden så er det ikke den ekstra personen som utgjør den store kostnaden av bryllupet. Så om det er tilfellet så synes jeg det er dumt ikke han/hun kunne fått lov å tatt med seg ny kjæreste. Antar mange har langvarige partnere/samboere. Vennen din føler sikkert at det er kjipt å sitte der en av få uten partner når han/hun faktisk har partner. 

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere ikke visste om den nye dama hans så er dere vel ikke så gode venner at det gjør noe om han uteblir er min første tanke. Og så synes jeg dere fint kunne vært fleksible og sagt ja. For hvis du hadde spurt om han anser forholdet med henne som seriøst så hadde det vel vært gøy om hun kom vel? 

Anonymkode: 3f77f...2c3

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere var kjipe som skal godkjenne hvem folk har med seg. 

Nye forhold, gamle ektefeller... Det kan bli slutt uansett 

Anonymkode: 68e9c...f60

  • Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg synes dere var kjipe som skal godkjenne hvem folk har med seg. 

Nye forhold, gamle ektefeller... Det kan bli slutt uansett 

Anonymkode: 68e9c...f60

Det er jo ikke det det koster utrolig mye med bryllup nå om dagen.

Vi har ikke råd til og inviterer alle i nær familie en gang 

Anonymkode: aeff4...90f

  • Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig hvordan alt TS skriver tolkes i verste mening! Har dere arrangert større selskap noen gang? Det koster mye, og et sted må grensen gå… At ikke alle blir invitert med +1 er ganske vanlig. At folk blir invitert med ektefelle / seriøs partner er noe annet enn dersom msn har datet noen uker - Ts har ikke et kontrollbehov, dette er veldig vanlig og har vært det i alle år… At vennen din takker nei, er jo opp til hen, men jeg synes også det var spesielt å si det på den måten, litt barnslig egentlig… Jeg hadde selv ( og har gjort det mange ganger) selvsagt gått i bryllupet til nære venner uten date, null problem. Men noen er jo sånn når de er nyforelska, da er ingenting annet så viktig. 

Anonymkode: 2b2f8...185

  • Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet? 

Person ble invitert, spurte om å ha med seg følge, fikk nei fordi penger, takket nei.

Personen kommer ikke, dere sparer penger.  

Hva er problemet? 

Anonymkode: a6065...6a3

  • Liker 18
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Herregud, ro ned kontrollbehovet og la det ligge. La folk bestemme selv om de vil komme i bryllupet ditt. Det er din dag og du må slutte å forvente at det er en stor greie for alle andre enn deg.

Anonymkode: 13515...d18

Kontrollbehov? Venninnen var jo ganske demonstrativ, da i måten hun takket nei på. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje jeg skal presisere dette med spørsmål om å ha med +1 kom etter at det allerede var takket ja, og svarfristen hadde gått ut uten at jeg fikk svar angående meny-valget (hadde forskjellige valg til gjestene). Det ble sagt mer som en selvfølge at de skulle få ha med seg en date 🫤 Jeg ser selvsagt selv at dette er supersnål oppførsel, og jeg vet godt vi er gode venner. 

Det er ikke bare enkelt å hive inn flere gjester etter frister har gått ut, og det er heller ikke naturlig at et bryllup er et sted hvor folk har sin 3. date eller blir kjekt med omgangskretsen til venner av daten din. 
 

ts

Anonymkode: 14afc...619

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Tror kanskje jeg skal presisere dette med spørsmål om å ha med +1 kom etter at det allerede var takket ja, og svarfristen hadde gått ut uten at jeg fikk svar angående meny-valget (hadde forskjellige valg til gjestene). Det ble sagt mer som en selvfølge at de skulle få ha med seg en date 🫤 Jeg ser selvsagt selv at dette er supersnål oppførsel, og jeg vet godt vi er gode venner. 

Det er ikke bare enkelt å hive inn flere gjester etter frister har gått ut, og det er heller ikke naturlig at et bryllup er et sted hvor folk har sin 3. date eller blir kjekt med omgangskretsen til venner av daten din. 
 

ts

Anonymkode: 14afc...619

Ja det er helt innafor, men det er også innafor å take nei uansett grunn - bryllup er kun artig for brudeparet. Ikke bry deg om hvem som ikke vil, hyttetur er nok både gøyere og billigere for han også. Bare slutt å lag en greie og snakk om det, folk bestemmer slev (uansett om det er dama som er sur eller hva enn). bare å la det ligge.

Anonymkode: 28cf3...e73

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tror kanskje jeg skal presisere dette med spørsmål om å ha med +1 kom etter at det allerede var takket ja, og svarfristen hadde gått ut uten at jeg fikk svar angående meny-valget (hadde forskjellige valg til gjestene). Det ble sagt mer som en selvfølge at de skulle få ha med seg en date 🫤 Jeg ser selvsagt selv at dette er supersnål oppførsel, og jeg vet godt vi er gode venner. 

Det er ikke bare enkelt å hive inn flere gjester etter frister har gått ut, og det er heller ikke naturlig at et bryllup er et sted hvor folk har sin 3. date eller blir kjekt med omgangskretsen til venner av daten din. 
 

ts

Anonymkode: 14afc...619

En gjest som ikke er invitert med følge, er en nedprioritert gjest. Når man blir invitert som nedprioritert, så er det vel ikke rart at man velger å takke nei til selskapet.

Skjønner ikke helt opplegget deres.

Jeg er god venn med to personer. Ønsker selvstendig å ha begge som gjester på bryllupet. Inviterer da begge med navn. En eller begge kan velge å komme.

Jeg er god venn med en person. Ønsker å invitere denne på bryllupet. Inviterer den personen med mulighet til følge. Hvis den personen ikke kommer, så har ikke følget anledning å komme, og selvfølgelig kan ikke jeg bestemme hvem som skal være følge.

Kostnad per gjest når man velger å invitere kan selvfølgelig ikke gjestene ta ansvar for. Du hadde selvfølgelig kunnet valg å ha råd med mye flere gjester ved å redusere kostnadene per gjest. Men du valgte å ikke gjøre det, da blir det færre gjester.

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tror kanskje jeg skal presisere dette med spørsmål om å ha med +1 kom etter at det allerede var takket ja, og svarfristen hadde gått ut uten at jeg fikk svar angående meny-valget (hadde forskjellige valg til gjestene). Det ble sagt mer som en selvfølge at de skulle få ha med seg en date 🫤 Jeg ser selvsagt selv at dette er supersnål oppførsel, og jeg vet godt vi er gode venner. 

Det er ikke bare enkelt å hive inn flere gjester etter frister har gått ut, og det er heller ikke naturlig at et bryllup er et sted hvor folk har sin 3. date eller blir kjekt med omgangskretsen til venner av daten din. 
 

ts

Anonymkode: 14afc...619

Dette med gjester og svarfrister er helt opplagt for alle som noen gang har arrangert noe, enten det er bryllup eller andre store selskap. Generelt når jeg leser innlegg ang bryllup slår det meg at det er nok mye forskjellige tradisjoner ute og går, ang feks +1, middag/kaffigjester, gavegivning, reising etc - så det er nok vanskelig å bli enige om hva som er riktig… Vi får akseptere at folk har forskjellige tradisjoner på sånt. Tror også mange som svarer rett og slett ikke liker bryllup ( « det er kun gøy for brudeparet»), forstår det ikke - blir alltid glad for å være invitert, enten det er alene / med følge / til middag / del av brudefølget / eller til kaffi/fest. At noen velger å takke nei av ulike årsaker er helt greit. At du reagerer på svaret «da gidder vi ikke» fra et voksent menneske, det er helt innlysende for alle normale folk… 

Anonymkode: 2b2f8...185

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

(...) dette var en de hadde datet i noen uker, og visste ikke om det før de nevnte det nå. Fikk da svar at da gadd de ikke, og dro heller på hyttetur eller noe annet med daten.

Dette mennesket har forresten siden den gang blitt et lite tema når venner møtes fordi ingen har kontakt med dem lenger, og den nye kjæresten er veldig…. usikker, er vel rette ordet. Kontrollerende er et annet ord jeg tror passer. 

Anonymkode: 14afc...619

Du visste ingenting om daten/kjæresten før du fikk svar på invitasjonen, men du og dine andre venner har møttes masse ganger og diskutert vennen og daten/kjæresten? 

 

Anonymkode: a6065...6a3

  • Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (3 timer siden):

En gjest som ikke er invitert med følge, er en nedprioritert gjest. Når man blir invitert som nedprioritert, så er det vel ikke rart at man velger å takke nei til selskapet.

Skjønner ikke helt opplegget deres.

Jeg er god venn med to personer. Ønsker selvstendig å ha begge som gjester på bryllupet. Inviterer da begge med navn. En eller begge kan velge å komme.

Jeg er god venn med en person. Ønsker å invitere denne på bryllupet. Inviterer den personen med mulighet til følge. Hvis den personen ikke kommer, så har ikke følget anledning å komme, og selvfølgelig kan ikke jeg bestemme hvem som skal være følge.

Kostnad per gjest når man velger å invitere kan selvfølgelig ikke gjestene ta ansvar for. Du hadde selvfølgelig kunnet valg å ha råd med mye flere gjester ved å redusere kostnadene per gjest. Men du valgte å ikke gjøre det, da blir det færre gjester.

Et sted må en sette en grense. Rett og slett   Det er vanskelig å finne lokaler som er store nok. Vi hadde et lokale som tok maks 80. Da måtte vi begrense oss litt. Vi og inviterte kun følger som var faste og varige. En ekstra kuvert kostet oss 1500 kr. Det blir fort litt penger og.. 

Anonymkode: 8cbbb...9b3

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 hours ago, Fremmed fugl said:

En gjest som ikke er invitert med følge, er en nedprioritert gjest.

Mener du virkelig det? Single personer som ikke blir invitert med ukjent følge er nedprioritert gjest?

Jeg følte meg aldri som nedprioritert gjest den gangen jeg var singel, jeg hadde uansett ikke tatt med meg en person jeg hadde datet i noen uker i et bryllup. Jeg hadde også mislikt å bli invitert "med følge" som om de forventet at jeg skulle finne en date til bryllupet. 

 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin70 skrev (1 minutt siden):

Mener du virkelig det? Single personer som ikke blir invitert med ukjent følge er nedprioritert gjest?

Jeg følte meg aldri som nedprioritert gjest den gangen jeg var singel, jeg hadde uansett ikke tatt med meg en person jeg hadde datet i noen uker i et bryllup. Jeg hadde også mislikt å bli invitert "med følge" som om de forventet at jeg skulle finne en date til bryllupet. 

 

Jeg er helt enig med deg. Det er helt vanlig å invitere enslige for seg. 

Anonymkode: 2b2f8...185

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hør på mange av de merkelige kommentarene her TS, de har nok ingen erfaring med å arrangere større selskaper. Vi satt også grensen ved gift/seriøse partnere (feks samboere/har barn osv). Dersom vi skulle invitert alle single med følge hadde det kostet 50 000 kroner mer, og det var ikke mulig for oss. Vi ønsket heller ikke å ha masse fremmede mennesker i vårt bryllup, det er jo helt åpenbart og noe alle oppegående mennesker forstår. 

Anonymkode: 89cc2...f52

  • Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her høres det vel egentlig ut som om det ligger noe helt annet bak TS bekymring enn det at det er takket "nei" til bryllupet. 

TS (og mannen) har en nær venn som var invitert til bryllup og hadde takket "ja". (Alt vel så langt. Vennen var singel da invitasjonen ble sendt, og antagelig også da den ble akseptert. ) 

Vennen begynner å date. Dette utvikler seg raskt til et forhold, og det virker som denne Daten/Nye kjæresten forventer å være sammen med Vennen til TS hele tiden, og å bli inkludert i alt denne er med på.
Altså forventer (det ble tilsynelatende ikke spurt om det var greit, det ble forventet at det var greit) denne Nye kjæresten at denne bare kan bli med i bryllupet. 
Og det virker også som om andre ting venner inviterer til, der Nye kjæresten ikke inkluderes, også avfeies med "Nei, da kommer ikke jeg heller". 

For meg blir dette en antydning til et rødt flagg. 

Er det slik at Vennen til TS selv ønsker å tilbringe all sin tid med Nye kjæresten? Eller er det Nye kjæresten som "krever" å få være med på alt. (Lager masse styr og gir Vennen til TS dårlig samvittighet om Vennen til TS vurderer å gjøre noe uten Nye kjæresten.) 

I så fall kan det være at det er noe på gang som ikke er bra for vennen din, TS. 

Antagelig klarer du ikke å få denne ut av dette med det første, og det må du nok akseptere. 
Men om du klarer å snakke med vennen uten at kjæresten hører på/er tilstede, så få gjennom en beskjed om at "Vi er alltid her for deg, uansett om det er lenge siden vi har snakket sammen. Ikke vær redd for å ta kontakt." 
Og "Det er lov å gjøre feil. Vi dømmer deg ikke for det du velger, uansett!" 

For om vennen din nå er på god vei inn i et forhold med en som manipulerer, gaslighter og generelt spiller på følelser, så vil det på et eller annet tidspunkt føles "feil" og kvelende. Og da kan det være vennene er dyttet så langt unna at det er vanskelig å ta kontakt. 

Vær den vennen det er lov å kontakte. Også etter år uten kontakt! 

Anonymkode: 714fe...48c

  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...