Gå til innhold

Får ikke ha med følge, takket nei til bryllupet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg forstår og godtar svaret, og spesielt fordi svarfristen var gått ut. Men jeg synes også at dere skulle vie forståelse for at hun hadde lyst til å ha med sin nye date.

Det koster mye med et bryllup. Men jeg mener at enten tar man da et lite bryllup evt med bare familien. Eller hvis man velger å invitere venner og deres kjæreste, må alle få ha med seg følge.

Jeg husker en gang jeg var invitert i bryllup alene som singel. jeg hadde nettopp fått meg en date/kjæreste, men det var kun meg uten følge som var invitert.

Jeg følte meg så alene i det bryllupet. De andre hadde partnere. Ville egentlig bar gå hjem.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

exictence skrev (6 minutter siden):

Jeg forstår og godtar svaret, og spesielt fordi svarfristen var gått ut. Men jeg synes også at dere skulle vie forståelse for at hun hadde lyst til å ha med sin nye date.

Det koster mye med et bryllup. Men jeg mener at enten tar man da et lite bryllup evt med bare familien. Eller hvis man velger å invitere venner og deres kjæreste, må alle få ha med seg følge.

Jeg husker en gang jeg var invitert i bryllup alene som singel. jeg hadde nettopp fått meg en date/kjæreste, men det var kun meg uten følge som var invitert.

Jeg følte meg så alene i det bryllupet. De andre hadde partnere. Ville egentlig bar gå hjem.

Trist at du hadde en kjedelig kveld, men hvorfor ble det slik? Kunne du ikke ha det koselig med venner og familie? Jeg kan forstå at det er greit å ha med følge dersom man ikke kjenner noen andre i bryllupet så godt, men ellers skjønner jeg ikke at det er så viktig… Man vil jo heller bruke kvelden på å danse / snakke med de andre gjestene, mange man kanskje ikke treffer så ofte? 

Anonymkode: 2b2f8...185

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (50 minutter siden):

Jeg forstår og godtar svaret, og spesielt fordi svarfristen var gått ut. Men jeg synes også at dere skulle vie forståelse for at hun hadde lyst til å ha med sin nye date.

Det koster mye med et bryllup. Men jeg mener at enten tar man da et lite bryllup evt med bare familien. Eller hvis man velger å invitere venner og deres kjæreste, må alle få ha med seg følge.

Jeg husker en gang jeg var invitert i bryllup alene som singel. jeg hadde nettopp fått meg en date/kjæreste, men det var kun meg uten følge som var invitert.

Jeg følte meg så alene i det bryllupet. De andre hadde partnere. Ville egentlig bar gå hjem.

Så du kjente ingen andre i dette bryllupet som du kunne snakke med? Ingen andre single venner eller par? Vi hadde single venner i bryllupet uten flyktige følger og de satt sammen med andre av sine venner som de selv velger å bruke tid på i hverdagen. Som singel er en vel også vant til å være rundt par og par er ikke klistret sammen i bryllup. Faktisk motsatt. Jeg foretrekker å danse med mine venninner i bryllup fremfor min mann. Han kan sitte og prate i stedet. Du skulle bare sagt nei da hvis det var så forferdelig. Denne daten din hadde kostet meg over 1500 kr. Det er 1500 kr jeg kunne brukt på feks ekstra vin til de gjestene jeg ønsket å spandere på. Og i et bryllup på 80 stk blir det gjerne mange single o.l. 
 
Bryllup er dyrt. En ting er at en må velge å invitere etter økonomi. Men når en faktisk har råd til å invitere alle en ønsker at skal være der så skal en ikke måtte skalere ned fordi noen av gjestene vil ha med seg totalt fremmede. 
 

Og en annen ting. Bryllupsmiddagen er så full av taler og annet opplegg at det ikke er SÅ mye tid til mas. Og etterpå er det jo ingen som skyter deg om du trekker det unna. 

Anonymkode: 8cbbb...9b3

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Utrolig hvordan alt TS skriver tolkes i verste mening! Har dere arrangert større selskap noen gang? Det koster mye, og et sted må grensen gå… At ikke alle blir invitert med +1 er ganske vanlig. At folk blir invitert med ektefelle / seriøs partner er noe annet enn dersom msn har datet noen uker - Ts har ikke et kontrollbehov, dette er veldig vanlig og har vært det i alle år… At vennen din takker nei, er jo opp til hen, men jeg synes også det var spesielt å si det på den måten, litt barnslig egentlig… Jeg hadde selv ( og har gjort det mange ganger) selvsagt gått i bryllupet til nære venner uten date, null problem. Men noen er jo sånn når de er nyforelska, da er ingenting annet så viktig. 

Anonymkode: 2b2f8...185

Jeg er ny på dette bryllupsforumet, og er også helt sjokkert over hvordan folk forholder seg til og svarer hverandre. Flere tråder her bare i dag hvor TS får huden full. Jeg skjønner ikke hvorfor? 

Dette er en problemstilling som har vært aktuell i omtrent alle bryllup jeg har vært i. Sier man ja til én er det vanskelig å si nei til den neste... Helt ok å si nei, og høres helt ok ut at vennen ikke kommer. Hadde ikke laget en større greie ut av det, bare la vedkommende gå glipp av festen og feiringen deres :)

Anonymkode: 821c4...274

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trist at du hadde en kjedelig kveld, men hvorfor ble det slik? Kunne du ikke ha det koselig med venner og familie? Jeg kan forstå at det er greit å ha med følge dersom man ikke kjenner noen andre i bryllupet så godt, men ellers skjønner jeg ikke at det er så viktig… Man vil jo heller bruke kvelden på å danse / snakke med de andre gjestene, mange man kanskje ikke treffer så ofte? 

Anonymkode: 2b2f8...185

Jo da, jeg hygget meg litt. De fleste var fremmed for meg, men hyggelig å bli kjent med nye mennesker. Men jeg følte det litt trist at alle hadde par. Følte meg bare litt alene, og litt stikk fordi andre hadde hverandre.

Bare husker at denne opplevelsen gjorde at jeg selv ble mer bevisst på at når jeg inviterte venner med følge, at jeg da også skulle være åpen for at de "single" også kunne få ta med seg følge.

Jeg synes det er hyggelig.

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Så du kjente ingen andre i dette bryllupet som du kunne snakke med? Ingen andre single venner eller par? Vi hadde single venner i bryllupet uten flyktige følger og de satt sammen med andre av sine venner som de selv velger å bruke tid på i hverdagen. Som singel er en vel også vant til å være rundt par og par er ikke klistret sammen i bryllup. Faktisk motsatt. Jeg foretrekker å danse med mine venninner i bryllup fremfor min mann. Han kan sitte og prate i stedet. Du skulle bare sagt nei da hvis det var så forferdelig. Denne daten din hadde kostet meg over 1500 kr. Det er 1500 kr jeg kunne brukt på feks ekstra vin til de gjestene jeg ønsket å spandere på. Og i et bryllup på 80 stk blir det gjerne mange single o.l. 
 
Bryllup er dyrt. En ting er at en må velge å invitere etter økonomi. Men når en faktisk har råd til å invitere alle en ønsker at skal være der så skal en ikke måtte skalere ned fordi noen av gjestene vil ha med seg totalt fremmede. 
 

Og en annen ting. Bryllupsmiddagen er så full av taler og annet opplegg at det ikke er SÅ mye tid til mas. Og etterpå er det jo ingen som skyter deg om du trekker det unna. 

Anonymkode: 8cbbb...9b3

Som sagt, jo da, jeg kjente få, men snakket med en hel del. Det var et hyggelig bryllup. Lengtet bare etter at jeg også kunne ha med meg min kjære.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (1 minutt siden):

Jo da, jeg hygget meg litt. De fleste var fremmed for meg, men hyggelig å bli kjent med nye mennesker. Men jeg følte det litt trist at alle hadde par. Følte meg bare litt alene, og litt stikk fordi andre hadde hverandre.

Bare husker at denne opplevelsen gjorde at jeg selv ble mer bevisst på at når jeg inviterte venner med følge, at jeg da også skulle være åpen for at de "single" også kunne få ta med seg følge.

Jeg synes det er hyggelig.

Som sagt, jo da, jeg kjente få, men snakket med en hel del. Det var et hyggelig bryllup. Lengtet bare etter at jeg også kunne ha med meg min kjære.

Men syns du brudeparet skulle brukt flere tusen kroner ekstra for det? 

Anonymkode: 8cbbb...9b3

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men syns du brudeparet skulle brukt flere tusen kroner ekstra for det? 

Anonymkode: 8cbbb...9b3

Som de gjør med de andre som har med følge, ja.

Jeg inviterer enten alle med følge, eller bare familie.

Bare rent damebesøk har jeg ofte. Inviterer jeg med partner, sier jeg også til de single at de kan gjerne ta med seg en følge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (1 minutt siden):

Som de gjør med de andre som har med følge, ja.

Jeg inviterer enten alle med følge, eller bare familie.

Bare rent damebesøk har jeg ofte. Inviterer jeg med partner, sier jeg også til de single at de kan gjerne ta med seg en følge. 

«Følgene» som du kaller det her er jo våre venner de og! Jeg kjenner jo mine venninners menn veldig godt, de er ofte venner med min mann også. Vi finner jo på ting med disse. Og «følgene» til mine tanter er jo mine onkler. 
det er jo nettopp det som er poenget med folk som er gift og har vært sammen lenge. Vi kjenner dem jo og!! De er IKKE fremmede. 

Anonymkode: 8cbbb...9b3

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

«Følgene» som du kaller det her er jo våre venner de og! Jeg kjenner jo mine venninners menn veldig godt, de er ofte venner med min mann også. Vi finner jo på ting med disse. Og «følgene» til mine tanter er jo mine onkler. 
det er jo nettopp det som er poenget med folk som er gift og har vært sammen lenge. Vi kjenner dem jo og!! De er IKKE fremmede. 

Anonymkode: 8cbbb...9b3

 

Jeg forstår at du og mange ser det sånn.

Synes bare selv det hadde vært hyggelig å ha med en date/kjæreste hvis det var jeg som var gjesten. Men jeg beklager meg ikke. Hyggelig å bli invitert uansett. Sier bare at jeg selv hadde synes det var hyggelig. Og derfor gjør jeg det når jeg selv inviterer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (Akkurat nå):

 

Jeg forstår at du og mange ser det sånn.

Synes bare selv det hadde vært hyggelig å ha med en date/kjæreste hvis det var jeg som var gjesten. Men jeg beklager meg ikke. Hyggelig å bli invitert uansett. Sier bare at jeg selv hadde synes det var hyggelig. Og derfor gjør jeg det når jeg selv inviterer.

Forstår det. Men så lenge du har venner som er invitert i bryllupet så ser jeg ikke problemet. Hvis du hadde vært helt alene og ikke kjente eller hadde møtte NOEN før så hadde jeg sagt du kunne tatt med følge. Men du klarer en dag med å sitte vedsiden av en god venninne som tilfeldigvis har med mannen. 

Anonymkode: 8cbbb...9b3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (2 minutter siden):

 

Jeg forstår at du og mange ser det sånn.

Synes bare selv det hadde vært hyggelig å ha med en date/kjæreste hvis det var jeg som var gjesten. Men jeg beklager meg ikke. Hyggelig å bli invitert uansett. Sier bare at jeg selv hadde synes det var hyggelig. Og derfor gjør jeg det når jeg selv inviterer.

Litt forskjell på hva man inviterer til da. Bryllup skiller seg vesentlig hva gjelder kostnader fra andre typer festligheter. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forstår det. Men så lenge du har venner som er invitert i bryllupet så ser jeg ikke problemet. Hvis du hadde vært helt alene og ikke kjente eller hadde møtte NOEN før så hadde jeg sagt du kunne tatt med følge. Men du klarer en dag med å sitte vedsiden av en god venninne som tilfeldigvis har med mannen. 

Anonymkode: 8cbbb...9b3

Selvfølgelig klarer jeg meg fint.

Kelsier skrev (Akkurat nå):

Litt forskjell på hva man inviterer til da. Bryllup skiller seg vesentlig hva gjelder kostnader fra andre typer festligheter. 

Ja, det er jo det.

Men det er ikke mange single med ny date som tar med seg nydaten i et bryllup, er det vel? Jeg ville ha sagt de kunne få ta med seg hvis de ville det. Så hadde de fått tilbudet i hvert fall.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig klarer jeg meg fint.

Ja, det er jo det.

Men det er ikke mange single med ny date som tar med seg nydaten i et bryllup, er det vel? Jeg ville ha sagt de kunne få ta med seg hvis de ville det. Så hadde de fått tilbudet i hvert fall.

 

Men det er dyrt. Fryktelig dyrt. Jeg har EN person jeg har litt dårlig samvittighet for i vårt bryllup. Hun kjente ingen av de andre veldig godt og hun hadde heller ikke type å ta med. Og i etterpåklokskapen så skulle jeg nok ha sagt hun kunne ta med en venninne. Men venninnen hun hadde tatt med er en person jeg ikke liker.. men jeg må innrømme at jeg ikke tenkte så mye på det på forhånd. Hun kjente dog de hun satt med fra diverse fester hos meg. Men de andre kjente hverandre bedre så der kunne jeg kanskje vært rausere. Men sånn ble det..

Anonymkode: 8cbbb...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det er dyrt. Fryktelig dyrt. Jeg har EN person jeg har litt dårlig samvittighet for i vårt bryllup. Hun kjente ingen av de andre veldig godt og hun hadde heller ikke type å ta med. Og i etterpåklokskapen så skulle jeg nok ha sagt hun kunne ta med en venninne. Men venninnen hun hadde tatt med er en person jeg ikke liker.. men jeg må innrømme at jeg ikke tenkte så mye på det på forhånd. Hun kjente dog de hun satt med fra diverse fester hos meg. Men de andre kjente hverandre bedre så der kunne jeg kanskje vært rausere. Men sånn ble det..

Anonymkode: 8cbbb...9b3

Det synes jeg ikke du skal ha dårlig samvittighet for. Hun synes helt sikkert at det var hyggelig å bli invitert av deg. Det er hennes ansvar å hygge seg.

Ja, det er dyrt. Jeg ville heller ikke tenkt at de single kunne ta med seg en venn. Men hvis de hadde en date/kjæreste, og de andre hadde det, så ja, da sier jeg at de også kan ta med seg sin det/kjæreste. Jeg gjorde ikke det før. Da tenkte jeg ikke på det. Men nå gjør jeg det.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin70 skrev (2 timer siden):

Mener du virkelig det? Single personer som ikke blir invitert med ukjent følge er nedprioritert gjest?

Jeg følte meg aldri som nedprioritert gjest den gangen jeg var singel, jeg hadde uansett ikke tatt med meg en person jeg hadde datet i noen uker i et bryllup. Jeg hadde også mislikt å bli invitert "med følge" som om de forventet at jeg skulle finne en date til bryllupet. 

 

Gjester som ikke er invitert med følge er selvfølgelig nedprioritert sammenlignet med gjester som er invitert med følge. Grunnen er å spare penger.

Er for øvrig upassende å invitere følge med med navn uten å ha avklart det med gjesten først. Det er gjesten som avgjører om den vil invitere et følge og hvem. Hvis verten syns der er et upassende følge så tar man den dialogen når gjesten melder inn om det er med følge og hvem følget er. Er i hvert fall vært sånn når jeg har blitt invitert på selskaper der folk tituleres med rare flotte titler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (2 minutter siden):

Gjester som ikke er invitert med følge er selvfølgelig nedprioritert sammenlignet med gjester som er invitert med følge. Grunnen er å spare penger.

Er for øvrig upassende å invitere følge med med navn uten å ha avklart det med gjesten først. Det er gjesten som avgjører om den vil invitere et følge og hvem. Hvis verten syns der er et upassende følge så tar man den dialogen når gjesten melder inn om det er med følge og hvem følget er. Er i hvert fall vært sånn når jeg har blitt invitert på selskaper der folk tituleres med rare flotte titler.

Haha. Morsomt. Når noen er gift er jo begge inviterte. De er begge venner av oss. Hvor vanskelig er det å forstå at par er som regel begge venner? 

Anonymkode: 8cbbb...9b3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kan jo være at denne personen er engstelig, og syns det er skummelt å komme i sosiale settinger der de ikke kjenner så mange. Da er det greit å ha med en person man er trygg på. Mange kan også bli redde for å bli utestengt fra samtaler når de ikke kjenner noen eller bare kjenner noen få i et bryllup, for da risikerer man å bli sittende å bare lytte til at andre snakker om felles opplevelser, felles kjente, interesser osv. Så blir man liksom litt utenfor. Det kan med andre ord være svært ubehagelig å komme alene i et bryllup for mange mennesker. 
 

Men jeg skjønner jo dere også ts. Man kan jo gjerne ikke invitere alle med partnere om man har bestemt seg for å ha et stort bryllup med mange gjester fra ulike tider gjennom livet. 
 

Det er forresten helt naturlig at vennskap fra videregående avtar med tiden. Det kan derfor være helt naturlige og ufarlige grunner til at denne personen ikke har så mye kontakt med deg lengre. Men jeg syns ikke man bør kutte vennskap bare fordi noen takker nei til å komme i et bryllup. 

Anonymkode: bc4a1...123

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (15 timer siden):

Kontrollbehov? Venninnen var jo ganske demonstrativ, da i måten hun takket nei på. 

Spiller ingen rolle, du har bedt henne. Hun vil ikke komme. At hun ikke resoekterer ditt svar, behøver ikke bety at du ikke behøver å respektere hennes. Hun syntes vel hennes forhold er like viktig som alle de andres. 

Så jeg ville ha sendt en melding om at du syntes det er leit hun ikke vil komme. Men at dere har måtte sette en grense iht gifte og forlovede par, pga dere må sette en grense iht kostnader på bryllupet. Og at du hadde satt pris på om hun kom

Hvis det bare er hun som har nytt forhold, så hadde jeg ikke sagt nei. Er det mange, så er det jo urettferdig om en får lov og ikke resten.  Og da er det ok å være striks. 

Som regel blir det både, mat, kake og drikke til overs. Så hvis det ikke er andre å ta hensyn til her, så blir ikke hennes kjæreste noen stor ekstra kostnad.

Anonymkode: a7d18...659

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (4 minutter siden):

Gjester som ikke er invitert med følge er selvfølgelig nedprioritert sammenlignet med gjester som er invitert med følge. Grunnen er å spare penger.

Er for øvrig upassende å invitere følge med med navn uten å ha avklart det med gjesten først. Det er gjesten som avgjører om den vil invitere et følge og hvem. Hvis verten syns der er et upassende følge så tar man den dialogen når gjesten melder inn om det er med følge og hvem følget er. Er i hvert fall vært sånn når jeg har blitt invitert på selskaper der folk tituleres med rare flotte titler.

Dersom jeg er enslig og blir invitert noe sted, blir jeg selvfølgelig invitert fordi de vil ha individet meg med - som slekt eller venn. Jeg er ikke en mindre ønsket gjest enn par 😅 Og ang det andre - når man inviterer ektefolk / etablerte par anser man som regel begge som venner /familie.. mener du jeg ikke skulle invitert både tante og onkel samtidig, men invitert tante og latt henne vurdere om onkel får bli med eller om hun heller skal ta med naboen? Dette framstår meget merkelig for min del 😅 Men, jeg må innrømme det tituleres lite med fancy titler i min omgangskrets, så kan være dette er vanligere enn jeg vet om 😉

Anonymkode: 2b2f8...185

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever heller ikke at dette handler om aksept eller avslag av bryllupsinvitasjon. Men om bekymring for en venninne som endrer seg, illustrert med bryllupsinvitasjonshistorien.

Jeg tenker at dere nære venner skal prøve, hver for dere, å kontakte venninnen. Både for å sjekke at hun har det ok, og for å lirke inn at hun kan ta kontakt om det er noe.

I beste fall er hun i dyp forelskelsesrus, i verste fall har hun funnet seg en mann som ikke er bra for henne.

Anonymkode: 37abc...512

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...