Gå til innhold

Får ikke ha med følge, takket nei til bryllupet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det kan jo være at denne personen er engstelig, og syns det er skummelt å komme i sosiale settinger der de ikke kjenner så mange. Da er det greit å ha med en person man er trygg på. Mange kan også bli redde for å bli utestengt fra samtaler når de ikke kjenner noen eller bare kjenner noen få i et bryllup, for da risikerer man å bli sittende å bare lytte til at andre snakker om felles opplevelser, felles kjente, interesser osv. Så blir man liksom litt utenfor. Det kan med andre ord være svært ubehagelig å komme alene i et bryllup for mange mennesker. 
 

Men jeg skjønner jo dere også ts. Man kan jo gjerne ikke invitere alle med partnere om man har bestemt seg for å ha et stort bryllup med mange gjester fra ulike tider gjennom livet. 
 

Det er forresten helt naturlig at vennskap fra videregående avtar med tiden. Det kan derfor være helt naturlige og ufarlige grunner til at denne personen ikke har så mye kontakt med deg lengre. Men jeg syns ikke man bør kutte vennskap bare fordi noen takker nei til å komme i et bryllup. 

Anonymkode: bc4a1...123

Vi er i samme vennekrets og så og si alle er single, og alle kommer. Det har absolutt ingenting med at personen må ha et følge for å føle seg vel, jeg forklarte jo også settingen og litt av formuleringen, så det blir å lese ting inn i det som jeg ikke har fortalt om 🙃 Jeg har ingen plan om å kutte vennskap nei, men det blir litt synd hvis noen plutselig dropper vennekretsen sin til fordel for en de bare så vidt har begynt å date. Hadde det vært sånn at de fant seg nye venner og «vokste fra meg» hadde jeg ikke tatt det personlig, sånt skjer jo, men dette handler jo mer om en plutselig endring som i dette tilfellet er veldig tydelig med et helt klart event (bryllup) som de takker nei til, som jeg syns virker som red flag 

 

ts

Anonymkode: 14afc...619

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er naturlig at man ikke ber noen verken brud eller brudgom kjenner. Det er noe annet med etablerte partnere, de har ofte møtt hverandre før. Det er i alle fall for sent å spørre etter invitasjonene er sendt for da er ofte bordplassering og økonomi bestemt. 

Anonymkode: 244fd...b86

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Tror kanskje jeg skal presisere dette med spørsmål om å ha med +1 kom etter at det allerede var takket ja, og svarfristen hadde gått ut uten at jeg fikk svar angående meny-valget (hadde forskjellige valg til gjestene). Det ble sagt mer som en selvfølge at de skulle få ha med seg en date 🫤 Jeg ser selvsagt selv at dette er supersnål oppførsel, og jeg vet godt vi er gode venner. 

Det er ikke bare enkelt å hive inn flere gjester etter frister har gått ut, og det er heller ikke naturlig at et bryllup er et sted hvor folk har sin 3. date eller blir kjekt med omgangskretsen til venner av daten din. 
 

ts

Anonymkode: 14afc...619

En god venn blir ikke sur for å ikke få ha med en date
 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Spiller ingen rolle, du har bedt henne. Hun vil ikke komme. At hun ikke resoekterer ditt svar, behøver ikke bety at du ikke behøver å respektere hennes. Hun syntes vel hennes forhold er like viktig som alle de andres. 

Så jeg ville ha sendt en melding om at du syntes det er leit hun ikke vil komme. Men at dere har måtte sette en grense iht gifte og forlovede par, pga dere må sette en grense iht kostnader på bryllupet. Og at du hadde satt pris på om hun kom

Hvis det bare er hun som har nytt forhold, så hadde jeg ikke sagt nei. Er det mange, så er det jo urettferdig om en får lov og ikke resten.  Og da er det ok å være striks. 

Som regel blir det både, mat, kake og drikke til overs. Så hvis det ikke er andre å ta hensyn til her, så blir ikke hennes kjæreste noen stor ekstra kostnad.

Anonymkode: a7d18...659

Det er flere, det sa jeg også, at det blir urettferdig å invitere bare én med følge og ikke alle de andre som har spurt, da både bekjente som spurte om de fikk komme i bryllupet og fjerne slektninger som har antatt de skulle komme. Men dette er ikke et type selskap hvor det blir noe til overs, maten serveres fra restaurantens kjøkken og jeg er ikke noe glad i «kaffegjester», som om noen gjester er mindre verdt enn andre.

Anonymkode: 14afc...619

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Spiller ingen rolle, du har bedt henne. Hun vil ikke komme. At hun ikke resoekterer ditt svar, behøver ikke bety at du ikke behøver å respektere hennes. Hun syntes vel hennes forhold er like viktig som alle de andres. 

Så jeg ville ha sendt en melding om at du syntes det er leit hun ikke vil komme. Men at dere har måtte sette en grense iht gifte og forlovede par, pga dere må sette en grense iht kostnader på bryllupet. Og at du hadde satt pris på om hun kom

Hvis det bare er hun som har nytt forhold, så hadde jeg ikke sagt nei. Er det mange, så er det jo urettferdig om en får lov og ikke resten.  Og da er det ok å være striks. 

Som regel blir det både, mat, kake og drikke til overs. Så hvis det ikke er andre å ta hensyn til her, så blir ikke hennes kjæreste noen stor ekstra kostnad.

Anonymkode: a7d18...659

Jo, men i akkuratt dette tilfellet har gjesten allerede takket ja til å komme alene, sammen med en gruppe andre enslige venner. Så, etter svarfrist spør hen om å ta med en ekstra gjest.  Når Ts svarer nei til dette, sier hen at da «gidder hen ikke komme». Er vi ikke enige om at dette er litt spesielt gjort? 

Anonymkode: 2b2f8...185

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Fremmed fugl said:

Er i hvert fall vært sånn når jeg har blitt invitert på selskaper der folk tituleres med rare flotte titler.

Dette er kanskje i utlandet, det er ingen som har rare flotte titler i Norge (bortsett fra kongelige), men det var vel mange som tok med seg sin ukjente date i bryllupet til Mette-Marit og Håkon... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

…og jeg er ikke noe glad i «kaffegjester», som om noen gjester er mindre verdt enn andre.

Anonymkode: 14afc...619

Jeg har holdt med deg i hele tråden, Ts, vær så snill og ikke bland kaffigjester- diskusjonen inn i dette 😅🙈 her må vi rett og slett være enige om å være uenige, og innse at folk har forskjellige tradisjoner rundt dette. Vært kaffi/fest-gjest mange ganger, her er det helt vanlig, og har hatt det kjempemoro! Føler meg absolutt ikke som mindre verdt - men selvfølgelig ikke nærmeste familie i slike tilfeller - men likevel ønsket og inkludert 😊 

Anonymkode: 2b2f8...185

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har holdt med deg i hele tråden, Ts, vær så snill og ikke bland kaffigjester- diskusjonen inn i dette 😅🙈 her må vi rett og slett være enige om å være uenige, og innse at folk har forskjellige tradisjoner rundt dette. Vært kaffi/fest-gjest mange ganger, her er det helt vanlig, og har hatt det kjempemoro! Føler meg absolutt ikke som mindre verdt - men selvfølgelig ikke nærmeste familie i slike tilfeller - men likevel ønsket og inkludert 😊 

Anonymkode: 2b2f8...185

Det er helt sant, det er ikke en gang en tradisjon jeg er vant til, så er helt unødvendig av meg å blande dette inn :) 

ts

Anonymkode: 14afc...619

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin70 skrev (5 timer siden):

Dette er kanskje i utlandet, det er ingen som har rare flotte titler i Norge (bortsett fra kongelige), men det var vel mange som tok med seg sin ukjente date i bryllupet til Mette-Marit og Håkon... 

I Norge, men mange av dem med rare titler var fra utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er naturlig at man ikke ber noen verken brud eller brudgom kjenner. Det er noe annet med etablerte partnere, de har ofte møtt hverandre før. Det er i alle fall for sent å spørre etter invitasjonene er sendt for da er ofte bordplassering og økonomi bestemt. 

Anonymkode: 244fd...b86

Eh,

Følge er følge og ikke en selvstendig invitasjon.

Selvfølgelig er det gjesten som må få lov å velge sitt eget følge.

"Du er hjertelig velkommen med følge under forutsetning at følget er X"

Hvis man ønsker å invitere kum følge som har en formalisert relasjon, så inviterer man med ektefeller. Samboer er alt mulig rart. Kan ikke skjønne at vertskapet skal drive å vurdere om et følge er godt nok.

- Det forelskede kjæreste paret som driver å drømmer om et liv sammen. Men som ikke bor sammen på grunn av studier.

- Paret i et dødt ekteskap der mannen er notorisk utro, og begge er i kontakt med advokat for å forberede samlivsbruddet.

Klart at gjesten fra det første forholdet ikke kan ha med seg følge, men gjesten fra det andre skal det. Helt soleklart.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (7 minutter siden):

Eh,

Følge er følge og ikke en selvstendig invitasjon.

Selvfølgelig er det gjesten som må få lov å velge sitt eget følge.

"Du er hjertelig velkommen med følge under forutsetning at følget er X"

Hvis man ønsker å invitere kum følge som har en formalisert relasjon, så inviterer man med ektefeller. Samboer er alt mulig rart. Kan ikke skjønne at vertskapet skal drive å vurdere om et følge er godt nok.

- Det forelskede kjæreste paret som driver å drømmer om et liv sammen. Men som ikke bor sammen på grunn av studier.

- Paret i et dødt ekteskap der mannen er notorisk utro, og begge er i kontakt med advokat for å forberede samlivsbruddet.

Klart at gjesten fra det første forholdet ikke kan ha med seg følge, men gjesten fra det andre skal det. Helt soleklart.

 

Tror du har misforstått. En skriver jo til «Kari og Ola» og da kjenner en som regel begge. Kjenner du ikke vennene dines samboere og ektefelller? 

Anonymkode: 8cbbb...9b3

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (19 minutter siden):

Eh,

Følge er følge og ikke en selvstendig invitasjon.

Selvfølgelig er det gjesten som må få lov å velge sitt eget følge.

"Du er hjertelig velkommen med følge under forutsetning at følget er X"

Hvis man ønsker å invitere kum følge som har en formalisert relasjon, så inviterer man med ektefeller. Samboer er alt mulig rart. Kan ikke skjønne at vertskapet skal drive å vurdere om et følge er godt nok.

- Det forelskede kjæreste paret som driver å drømmer om et liv sammen. Men som ikke bor sammen på grunn av studier.

- Paret i et dødt ekteskap der mannen er notorisk utro, og begge er i kontakt med advokat for å forberede samlivsbruddet.

Klart at gjesten fra det første forholdet ikke kan ha med seg følge, men gjesten fra det andre skal det. Helt soleklart.

 

Ok, hvis man ser på det sånn så tror jeg ikke det er vanlig med følge i det hele tatt i mine kretser. Alle bryllup jeg har vært invitert i, står det enten kun mitt navn på innbydelsen ( dersom jeg har vært enslig ) eller mitt og partners navn. I siste tilfelle er jo egentlig det to invitasjoner på samme kort da, vi er jo begge invitert med navn - ikke meg +1. 😊

Anonymkode: 2b2f8...185

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ok, hvis man ser på det sånn så tror jeg ikke det er vanlig med følge i det hele tatt i mine kretser. Alle bryllup jeg har vært invitert i, står det enten kun mitt navn på innbydelsen ( dersom jeg har vært enslig ) eller mitt og partners navn. I siste tilfelle er jo egentlig det to invitasjoner på samme kort da, vi er jo begge invitert med navn - ikke meg +1. 😊

Anonymkode: 2b2f8...185

Og da kommer problemer som i denne tråden. Folk flest har minimal erfaring av formelle selskaper. Jeg har notert meg at i alle de formelle selskaper jeg har blitt invitert til av proffe aktører, så etterspør man hvem et eventuelt vil være.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fremmed fugl skrev (4 minutter siden):

Og da kommer problemer som i denne tråden. Folk flest har minimal erfaring av formelle selskaper. Jeg har notert meg at i alle de formelle selskaper jeg har blitt invitert til av proffe aktører, så etterspør man hvem et eventuelt vil være.

Jeg tror ikke folk tenker på private selskap som formelt i den forstand 😊 Man ønsker å feire en stor anledning i livet sitt sammen med slekt og venner man er glad i ❤️ Et vanlig bryllup er jo selvfølgelig noe annet en feks en gallamiddag arrangert av proffe aktører - dette kan jo ikke sammenliknes 😊

Anonymkode: 2b2f8...185

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (7 minutter siden):

Og da kommer problemer som i denne tråden. Folk flest har minimal erfaring av formelle selskaper. Jeg har notert meg at i alle de formelle selskaper jeg har blitt invitert til av proffe aktører, så etterspør man hvem et eventuelt vil være.

Tror bare du har litt få venner og har blitt invitert i litt få personlige selskap. Et bryllup er ikke arrangert av proffe aktører og er ikke et offentlig arrangement. Det er en fest for venner og familie. Men jeg forstår at du kanskje har litt lite erfaring med denne type personlige selskap. 

Anonymkode: 8cbbb...9b3

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (2 timer siden):

Eh,

Følge er følge og ikke en selvstendig invitasjon.

Selvfølgelig er det gjesten som må få lov å velge sitt eget følge.

"Du er hjertelig velkommen med følge under forutsetning at følget er X"

Hvis man ønsker å invitere kum følge som har en formalisert relasjon, så inviterer man med ektefeller. Samboer er alt mulig rart. Kan ikke skjønne at vertskapet skal drive å vurdere om et følge er godt nok.

- Det forelskede kjæreste paret som driver å drømmer om et liv sammen. Men som ikke bor sammen på grunn av studier.

- Paret i et dødt ekteskap der mannen er notorisk utro, og begge er i kontakt med advokat for å forberede samlivsbruddet.

Klart at gjesten fra det første forholdet ikke kan ha med seg følge, men gjesten fra det andre skal det. Helt soleklart.

 

Vil ikke si at date nr 3 regnes som stormforelsket. Hadde det vært kjærester som er i et seriøst forhold hadde det regnet som partner og de hadde da blitt invitert, som jeg sa. 
Angående det med folk som er på randen av skilsmisse: Folk velger jo selv?? Et par blir invitert begge to med navn, og da velger de jo selv om de i såfall svarer: jeg kommer alene.

 

Jeg syns det er dumt å skille mellom ektepar og samboer, forresten. Man er ikke nødt til å gifte seg for å være livspartner med noen.
 

ts

Anonymkode: 14afc...619

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 24.8.2023 den 22.15):

Utrolig hvordan alt TS skriver tolkes i verste mening! Har dere arrangert større selskap noen gang? Det koster mye, og et sted må grensen gå… At ikke alle blir invitert med +1 er ganske vanlig. At folk blir invitert med ektefelle / seriøs partner er noe annet enn dersom msn har datet noen uker - Ts har ikke et kontrollbehov, dette er veldig vanlig og har vært det i alle år… At vennen din takker nei, er jo opp til hen, men jeg synes også det var spesielt å si det på den måten, litt barnslig egentlig… Jeg hadde selv ( og har gjort det mange ganger) selvsagt gått i bryllupet til nære venner uten date, null problem. Men noen er jo sånn når de er nyforelska, da er ingenting annet så viktig. 

Anonymkode: 2b2f8...185

Men det er da ikke gjestene som velger å gjøre selskapet dyrt! De mest vellykka festene jeg har vært på er ikke type «fancy middag med 4 retter, serveringspersonale og fri bar». De vellykka festene er «alle koser seg og man må bære ut tallerknene selv og lokalet er onkels gamle låve»

Anonymkode: e413c...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det er da ikke gjestene som velger å gjøre selskapet dyrt! De mest vellykka festene jeg har vært på er ikke type «fancy middag med 4 retter, serveringspersonale og fri bar». De vellykka festene er «alle koser seg og man må bære ut tallerknene selv og lokalet er onkels gamle låve»

Anonymkode: e413c...090

Akkurat dette er typen fancy middag med 4 retter, serveringspersonalet osv, dessverre, litt sent å gjøre om på det til låvefest nå

ts

Anonymkode: 14afc...619

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det er da ikke gjestene som velger å gjøre selskapet dyrt! De mest vellykka festene jeg har vært på er ikke type «fancy middag med 4 retter, serveringspersonale og fri bar». De vellykka festene er «alle koser seg og man må bære ut tallerknene selv og lokalet er onkels gamle låve»

Anonymkode: e413c...090

Folk liker forskjellige ting. Jeg liker flere retters middag og syns buffet i bryllup er kjipt. Feks. Folk må da få invitere til det de vil

Anonymkode: 8cbbb...9b3

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det er da ikke gjestene som velger å gjøre selskapet dyrt! De mest vellykka festene jeg har vært på er ikke type «fancy middag med 4 retter, serveringspersonale og fri bar». De vellykka festene er «alle koser seg og man må bære ut tallerknene selv og lokalet er onkels gamle låve»

Anonymkode: e413c...090

Jeg personlig liker også best den typen selskap du beskriver, men det er jo lite relevant - Ts må jo selv velge hva slags bryllup hun vil ha? Hun velger å ha «dyr» middag og inviterer utifra det. Det må vel være lov? 

Anonymkode: 2b2f8...185

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...