Gå til innhold

Hva skjer med folk?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja så i stedet for at man røyker inne så stimler røykerne seg sammen foran inngangspartiet slik at det er umulig å komme inn uten å bli plaget av røyken deres. 

Anonymkode: 83d57...4e8

Hvor er det du frekventerer? Jeg ser knapt én røyker på avstand pr. dag. Ingen røykemobb står utenfor bygningene jeg jobber eller bor i.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Helene1982 skrev (2 minutter siden):

det finnes ingen forskning som sier at barn blir lungesyke av å være i et hjem der en av foreldrene har på en jakke som lukter røyk.

Det at man ser en person som bryter reglementet, betyr ikke at man kan anta at alle i en gruppe gjør det. det er ingenting som tilsier at røykere i større grad enn andre bryter regler. jeg derimot opplever røkere som generelt svært hensynsfulle og oppmerksomme på å ikke være sjenerende for andre.

Nå har ikke jeg sagt at barn blir lungesyke av en jakke som lukter røyk. Jeg sier at jeg stoler ikke på at røykerne lar være å røyke inne selv om de sier at de kun røyker ute. 

Jeg har helt andre erfaringer om hvor "hensynsfulle" røykere er enn det du har.

• Liker 2
Skrevet

Nå har ikke jeg sagt at barn blir lungesyke av en jakke som lukter røyk. Jeg sier at jeg stoler ikke på at røykerne lar være å røyke inne selv om de sier at de kun røyker ute. 

Jeg har helt andre erfaringer om hvor "hensynsfulle" røykere er enn det du har.

Du sier at du ikke stoler på vinden og ikke røykere

Sitat

Du røyker aldri i nærheten av folk som ikke røyker. Hvor langt tror du egentlig at du må være unna andre folk for at de ikke skal bli plaget? Røyken har en egen evne til å følge den retningen vindn blåser.

Man er ikke fordomsfull bare fordi man ønsker å ha lungefriske barn.

Enig i at vi har ulike erfaringer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du røyker aldri i nærheten av folk som ikke røyker. Hvor langt tror du egentlig at du må være unna andre folk for at de ikke skal bli plaget? Røyken har en egen evne til å følge den retningen vindn blåser.

Man er ikke fordomsfull bare fordi man ønsker å ha lungefriske barn.

Jeg røyker kun hjemme på terrassen. Aldri borte. Så nei, jeg plager faktisk ingen. 

Jo, du er fordomsfull. Det har ingenting med å ha lungefriske barn å gjøre. Det blir som å si at ungen min spiste en is dette året, ikke mer sukker, og tro at hun skal få diabetes. 

Du tror faktisk at folk er så desperate etter røyk så man ikke klarer å ta hensyn til andre. Av min erfaring tar de aller fleste røykere hensyn til andre. Kanskje på tide å legge boet fordommene dine og fokusere på ting som er viktigere. 

Anonymkode: ae364...39e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Nei, jeg nekter ikke barna å være med barn som har foreldre som røyker. Det er uansett ikke så kult at de kommer hjem med stinkende klær luktende av røyk da de kommer hjem fra disse vennene.

Du bare spekulerer her om hvordan jeg er overfor egne barn.

Det å anta at røykere generelt bryter regler er fordi det ser man daglig. Og har ingenting med fordommer å gjøre. 

Ok, så du sender barna dine til folk som røyker inne og tom flere 🤯 Ellers hadde de jo ikke stinket røyk. Hvorfor gjør du det? Det er ulovlig å røyke inne når man har barn.  jf. tobakksskadeloven § 28

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ja så i stedet for at man røyker inne så stimler røykerne seg sammen foran inngangspartiet slik at det er umulig å komme inn uten å bli plaget av røyken deres. 

Hvor bor du hen? Røykeland? Fantasiland? Dette har jeg ikke opplevd på veldig mange år. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.5.2023 den 15.54):

Det lukter røyk selv om du røyker ute, og ikke minst lukter du selv skikkelig røyk og det er vanskelig å unngå å være nær de som bor i huset. Mange har astma, allergi, migrene eller annet som trigges av røyklukt og som gjør det veldig vanskelig å dra på besøk til de som røyker. Jeg ville nok ikke sagt det til barnet mitt på den måten hun sa det, men jeg ville samtidig også gjort det klart hva som var årsaken slik at barnet ikke trodde det var noe galt med henne eller venninnen hennes. Jeg er mest overrasket over at du som røyker tror at det er en privatsak og ikke noe som påvirker andre enn deg selv, men dette går altså ut over både din datter og hennes venner. Noe å tenke på kanskje?

Anonymkode: 1ae35...770

Dette. Vi har selv måtte kutte ut bekjente som spiste hvitløk 😳

Anonymkode: 8eba5...c8a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg røyker kun hjemme på terrassen. Aldri borte. Så nei, jeg plager faktisk ingen. 

Jo, du er fordomsfull. Det har ingenting med å ha lungefriske barn å gjøre. Det blir som å si at ungen min spiste en is dette året, ikke mer sukker, og tro at hun skal få diabetes. 

Du tror faktisk at folk er så desperate etter røyk så man ikke klarer å ta hensyn til andre. Av min erfaring tar de aller fleste røykere hensyn til andre. Kanskje på tide å legge boet fordommene dine og fokusere på ting som er viktigere. 

Nei jeg tror ikke, jeg vet. Det er ganske tydelig at folk ikke evner å ta hensyn.

Du bor langt unna andre folk da regner jeg med. For røyken din siver nemlig inn / bort til naboene hvis du kun røyker på terrassen din, og da plager du andre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, for noen spesielle folk. Tenker at det er mer synd på den andre jenta som har foreldre med så snevert syn. Jeg røyker ikke selv, men ærlig talt..

Anonymkode: 83aed...24d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Da er dere rare

Anonymkode: 83aed...24d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei jeg tror ikke, jeg vet. Det er ganske tydelig at folk ikke evner å ta hensyn.

Du bor langt unna andre folk da regner jeg med. For røyken din siver nemlig inn / bort til naboene hvis du kun røyker på terrassen din, og da plager du andre.

Du må jo bo på et veldig spesielt sted. 

Ja, jeg bor langt nok unna til at det ikke plager noen. Noen flere spørsmål? 

Og vet du, selv om jeg røyker så er jeg super fan av røykeloven. Jeg trives best med en røyk alene på terrassen. Så når jeg er ute i det offentlige synes jeg det er godt å ikke møte på masse røyklukt. Men om jeg gjør det, er det ikke verdens undergang. 

Og siden du nevnte barn og friske lunger.......jeg håper du bidrar med alt du kan får å få ned forurensningen i lufta. Ikke reiser, ikke kjører bil, spiser kun kortreist mat eller dyrker selv, bruker kun gjenbruk, kun miljøvennlig materialer i huset, ingen giftige kjemikalier, ingen hormonforstyrrende stoffer etc etc.

For det barnet ditt utsettes for hver bodig dag er en langt større trussel enn at barnet blir utsatt for passiv røyking en svært sjelden gang. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor bor du hen? Røykeland? Fantasiland? Dette har jeg ikke opplevd på veldig mange år. 

Og hvor bor du? I en hule langt inne i skogen siden du tror at ingen blir plaget av røykingen din?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Og hvor bor du? I en hule langt inne i skogen siden du tror at ingen blir plaget av røykingen din?

Har en vanlig enebolig med ca 800m2 tomt. Soverommet mitt er innerst mot naboene og lengst fra gangveien, likevel merker jeg uniddelbart om noen går forbi og røyker på gangveien og det skjer spesielt på kveldene i helgen.  Røyken plager meg, ekkel kvalm lukt. Så man må ofte bo ute i skogen for å ikke plage andre.

Anonymkode: c45bc...fb2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.5.2023 den 15.54):

Det lukter røyk selv om du røyker ute, og ikke minst lukter du selv skikkelig røyk og det er vanskelig å unngå å være nær de som bor i huset. Mange har astma, allergi, migrene eller annet som trigges av røyklukt og som gjør det veldig vanskelig å dra på besøk til de som røyker. Jeg ville nok ikke sagt det til barnet mitt på den måten hun sa det, men jeg ville samtidig også gjort det klart hva som var årsaken slik at barnet ikke trodde det var noe galt med henne eller venninnen hennes. Jeg er mest overrasket over at du som røyker tror at det er en privatsak og ikke noe som påvirker andre enn deg selv, men dette går altså ut over både din datter og hennes venner. Noe å tenke på kanskje?

Anonymkode: 1ae35...770

Begge foreldrene mine røyka da jeg var yngre. Jeg fikk Ventolin diskus som følge av at de røyka inne OG ute. Jeg tåler ikke røykelukt i det hele tatt liksom.. 

Anonymkode: 728ec...148

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har en vanlig enebolig med ca 800m2 tomt. Soverommet mitt er innerst mot naboene og lengst fra gangveien, likevel merker jeg uniddelbart om noen går forbi og røyker på gangveien og det skjer spesielt på kveldene i helgen.  Røyken plager meg, ekkel kvalm lukt. Så man må ofte bo ute i skogen for å ikke plage andre.

Anonymkode: c45bc...fb2

Ja, jeg er enig med deg.  Jeg bor i enebolig og må gå inn når naboene røyker.

Det er visst ikke så lett å se disse problemene når man ikke sliter med det selv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg plager ingen med røykingen min selv om jeg ikke bor i en hule langt inn i skogen. 

Men slike holdninger som du har plager de fleste, selv om du hadde bodd i en hule langt inn i skogen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg plager ingen med røykingen min selv om jeg ikke bor i en hule langt inn i skogen. 

Men slike holdninger som du har plager de fleste, selv om du hadde bodd i en hule langt inn i skogen. 

Det er ikke mine holdninger som er problemet. Røykere er problemet. Det er de som er helseskadelige for andre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvordan det er med røyk, men vampyrer er også rimelig skeptiske til hvitløk, i tillegg til vievann.

Med all respekt - det å kutte ut kontakten med noen som følge av hvitløk høres ut som noe slektningene til Grev Dracula kunne ha funnet på; vanligvis sier man det enten rett ut om det er snakk om mer nære venner, eller gir forsiktige hint i form av halspastiller.

Synes denne tråden er trist lesing, og viser hvilke holdninger folk egentlig har samtidig som det ikke er måte på hvor tolerant man påstår at man er; regnbueflagg er supert, men skrekk og gru om et voksent menneske våger å subsidiere statskassen ved å tenne på en sigarett på verandaen.

Anonymkode: 09d22...a02

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke mine holdninger som er problemet. Røykere er problemet. Det er de som er helseskadelige for andre.

Holdninger som du har og måten du dømmer andre på er svært helseskadelig og en stor årsak til mye psykisk plager og sykdommer i samfunnet. Norge ligger på toppen, kun bak Japan, når det kommer til uskrevne normer og dømming av andre. Det skaper uhelse, bidrar til mye skam, et lukket og kaldt samfunn mm. 

Røyk er ikke et utbredt problemet lengre pga lovverket og at de fleste røykere faktisk tar hensyn. 

Det at du i det heletatt må overdrive så voldsomt bare for å få frem poenget ditt, sier sitt. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Holdninger som du har og måten du dømmer andre på er svært helseskadelig og en stor årsak til mye psykisk plager og sykdommer i samfunnet. Norge ligger på toppen, kun bak Japan, når det kommer til uskrevne normer og dømming av andre. Det skaper uhelse, bidrar til mye skam, et lukket og kaldt samfunn mm. 

Røyk er ikke et utbredt problemet lengre pga lovverket og at de fleste røykere faktisk tar hensyn. 

Det at du i det heletatt må overdrive så voldsomt bare for å få frem poenget ditt, sier sitt. 

At røykere utgjør en helseskade for andre med deres passive røyking er ikke en holdning, det er et faktum som enhver person forstår (eller burde forstå hvertfall). Det er nettopp derfor røykeloven ble innført i utgangspunktet. 

Røyk er fremdeles et problem da veldig mange røykere ikke evner å ta hensyn, og heller ikke forstår at det ikke er lurt å stille seg rett foran inngangspartier og røyke.

Jeg overdriver ikke, dette er faktisk et stort problem for flere, som du også kan lese fra forskjellige brukere i tråden her.

Men bare røykere får tilfredsstilt suttebehovet sitt så er det viktigst av alt tydeligvis.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...