Helene1982 Skrevet 6. mai 2023 #41 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Mine "følelser"? Artig formulering. Jeg kan naturligvis ikke tillate barnet mitt å delta på ting jeg blir syk av, det sier jo seg selv. Det finnes nok av andre barn hun kan leke med. Anonymkode: e7d51...1f5 Nei det sier seg ikke selv. du blir ikke syk av om barnet ditt leker med et barn som har en mor som røyker ute. Du må faktisk heise deg. 5
Snok1 Skrevet 6. mai 2023 #42 Skrevet 6. mai 2023 Helene1982 skrev (22 minutter siden): Jeg er ikke uenig i at alle burde slutte å røyke, men man kan ikke slutte å omgås folk og i hvertfall ikke stoppe barn fra å få venner fordi de har foreldre som lukter rart. Jeg har aldri satt slike grenser for egne barn, men folk er forskjellige og må få lov til å bestemme over egne barn. Mitt råd til TS er helt reelt og kommer med de beste intensjoner fra en eks-røyker. 1
Helene1982 Skrevet 6. mai 2023 #43 Skrevet 6. mai 2023 Snok1 skrev (1 minutt siden): Jeg har aldri satt slike grenser for egne barn, men folk er forskjellige og må få lov til å bestemme over egne barn. Mitt råd til TS er helt reelt og kommer med de beste intensjoner fra en eks-røyker. Foreldre har ansvar for egne barn, men barn er ikke deres eiendeler. Om et barn har en venn som har en mor som røyker ute er det absurd å la det være en grunn til at de ikke kan være venner. 7 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #44 Skrevet 6. mai 2023 Foreldrene burde uansett tatt dette direkte med deg, ikke barna. Anonymkode: 13675...527 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #45 Skrevet 6. mai 2023 Jeg er en del innlagt på dps, og der er det til tider en del røykende. Noen stinker, andre ikke, tross de sitter i samme avgrensede område ute og røyker mye. Er regler på å ha yttertøy på rommet og annet, men for noen så hjelper det pent lite, det ligger i kroppslukten deres. Min mormor røykte, og det dunstet når hun var på besøk hos oss. Hun selv kjente det jo ikke på samme måten. Veldig bra du røyker ute, men det kjennes nok likevel. Hvordan vet denne moren at du røyker? Har hun sett deg, datteren har sagt det, eller har moren kjent det i datterens tøy ved tidligere besøk, eller i din datters tøy ved besøk til de? Ikke sikkert du vet svaret, men kanskje noe å tenke over. Jeg hadde personlig ikke nektet besøk til noen som røykte ute, med mindre det var mye lukt i tøy, og/eller allergier inni bildet. Når en er med andre mennesker så vil en kunne kjenne ulike lukter. Noen familier bruker mye krydder, noen røyker, noen vasker ikke så ofte, noen bruker mye parfyme, osv osv. Jeg syntes selv det var flaut med min mormors røyklukt som satte seg i klærne mine og røykeloven kom mens jeg var barn, så jeg vokste opp i en tid med flere røykere, men jeg hatet lukten, og jeg har astma. Kan godt være det ligger mer bak her enn det som kommer frem. Jeg forstår det er fortvilede og vondt, men idag er veldig mange nøye med det å ikke utsette barn for røyk, og det er forståelig, selv om det går utover ditt barn her. 🤍 Anonymkode: ea870...feb 4 2
Helene1982 Skrevet 6. mai 2023 #46 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er en del innlagt på dps, og der er det til tider en del røykende. Noen stinker, andre ikke, tross de sitter i samme avgrensede område ute og røyker mye. Er regler på å ha yttertøy på rommet og annet, men for noen så hjelper det pent lite, det ligger i kroppslukten deres. Min mormor røykte, og det dunstet når hun var på besøk hos oss. Hun selv kjente det jo ikke på samme måten. Veldig bra du røyker ute, men det kjennes nok likevel. Hvordan vet denne moren at du røyker? Har hun sett deg, datteren har sagt det, eller har moren kjent det i datterens tøy ved tidligere besøk, eller i din datters tøy ved besøk til de? Ikke sikkert du vet svaret, men kanskje noe å tenke over. Jeg hadde personlig ikke nektet besøk til noen som røykte ute, med mindre det var mye lukt i tøy, og/eller allergier inni bildet. Når en er med andre mennesker så vil en kunne kjenne ulike lukter. Noen familier bruker mye krydder, noen røyker, noen vasker ikke så ofte, noen bruker mye parfyme, osv osv. Jeg syntes selv det var flaut med min mormors røyklukt som satte seg i klærne mine og røykeloven kom mens jeg var barn, så jeg vokste opp i en tid med flere røykere, men jeg hatet lukten, og jeg har astma. Kan godt være det ligger mer bak her enn det som kommer frem. Jeg forstår det er fortvilede og vondt, men idag er veldig mange nøye med det å ikke utsette barn for røyk, og det er forståelig, selv om det går utover ditt barn her. 🤍 Anonymkode: ea870...feb Lukt og astma er ikke det samme. Røyking og Passiv røyking er farlig. Det at det lukter litt røyk av jakken til moren til vennen er ikke det. Hvordan klarer ungen å gå på skolen? Hva om en av lærerne røyker ute og tar med jakken inn. Ingen konsert eller teater og ingen restaurantbesøk i tilfelle man blir utsatt for en jakke man ikke synes lukter godt? Hva i alle verdens dager? 4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #47 Skrevet 6. mai 2023 Har noen av dere ekstremt ømfintelig nese? Jeg kjenner flere storrøykere og "mellomrøykere" som kun lukter når de akkurat har vært ute å røykt. Jeg vet om et par som røyker inne, og da lukter det såklart av alt..men ikke kjent noe sånt hos de som kun røyker ute.. Anonymkode: 7b7ab...3f5 3
Mamajune11 Skrevet 6. mai 2023 #48 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jentungen kom hjem fra skolen og var helt på gråten. Hun hadde bedt med seg ei venninne hjem fra skolen, og avtalt med meg at det var greit. Da venninna ringte sine foreldre for å spørre om det var greit hadde hun fått beskjed om at det fikk hun ikke lov til. Ikke noe unormalt i det, sjokket kom da jenta fortalte grunnen. Hun fikk ikke være med hjem fordi mamma’n var en røyker… Hva er det for noe å si? Ja, jeg røyker, men røyker jo selvfølgelig ikke inne. Skal ikke ungen få ha venninner på besøk, bare fordi jeg røyker? Anonymkode: 2b7ac...1d0 Vi og styrer unna røykere. Spiller fuck all du røyker ute, giften og lukten henger i DEG, klærna dine, huset ditt etc. 4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #49 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ja, I know, det er faen meg HELT 🤦♀️ Jeg er sjeleglad jeg ikke har slike mennesker i omgangskretsen min. Jeg hadde blitt ekstremt flau av å høre noe sånt. Anonymkode: 4a6d3...4f1 Jet blir flau av deg Anonymkode: e6ec0...aa3 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #50 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg blir superdårlig av røyklukt, for meg er det nok at naboen på andre siden av gaten står på verandaen og røyker, så er jeg kvalm resten av dagen. Jeg hadde ikke under noen omstendigheter latt mitt barn oppholde seg i hjemmet til en røyker, for lukta setter seg å både hår og klær, og selv om du kun røyker ute så vil du dra med deg lukt inn. Anonymkode: e7d51...1f5 Hjelp! Anonymkode: e6ec0...aa3 5
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #51 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg er en del innlagt på dps, og der er det til tider en del røykende. Noen stinker, andre ikke, tross de sitter i samme avgrensede område ute og røyker mye. Er regler på å ha yttertøy på rommet og annet, men for noen så hjelper det pent lite, det ligger i kroppslukten deres. Min mormor røykte, og det dunstet når hun var på besøk hos oss. Hun selv kjente det jo ikke på samme måten. Veldig bra du røyker ute, men det kjennes nok likevel. Hvordan vet denne moren at du røyker? Har hun sett deg, datteren har sagt det, eller har moren kjent det i datterens tøy ved tidligere besøk, eller i din datters tøy ved besøk til de? Ikke sikkert du vet svaret, men kanskje noe å tenke over. Jeg hadde personlig ikke nektet besøk til noen som røykte ute, med mindre det var mye lukt i tøy, og/eller allergier inni bildet. Når en er med andre mennesker så vil en kunne kjenne ulike lukter. Noen familier bruker mye krydder, noen røyker, noen vasker ikke så ofte, noen bruker mye parfyme, osv osv. Jeg syntes selv det var flaut med min mormors røyklukt som satte seg i klærne mine og røykeloven kom mens jeg var barn, så jeg vokste opp i en tid med flere røykere, men jeg hatet lukten, og jeg har astma. Kan godt være det ligger mer bak her enn det som kommer frem. Jeg forstår det er fortvilede og vondt, men idag er veldig mange nøye med det å ikke utsette barn for røyk, og det er forståelig, selv om det går utover ditt barn her. 🤍 Anonymkode: ea870...feb Helene1982 skrev (10 minutter siden): Lukt og astma er ikke det samme. Røyking og Passiv røyking er farlig. Det at det lukter litt røyk av jakken til moren til vennen er ikke det. Hvordan klarer ungen å gå på skolen? Hva om en av lærerne røyker ute og tar med jakken inn. Ingen konsert eller teater og ingen restaurantbesøk i tilfelle man blir utsatt for en jakke man ikke synes lukter godt? Hva i alle verdens dager? Om du ser så sier jeg ikke at det er det samme, jeg sier tom at jeg hadde personlig ikke nektet besøk til noen som røykte ute, med mindre det var mye lukt i tøy, og/eller allergier inni bildet. Om denne moren har opplevd før og/eller tenker at datteren vil ha tøy som må vaskes etter besøket fordi det lukter så mye, så kan det være en grunn. Sterke lukter kan også påvirke astma, inkludert gammel røyklukt. Jeg aner ikke hva denne moren har som begrunnelse. Godt mulig det er totalt overkill, og da bør en jo ta en prat med henne. Nesten bedre at hun gir en grunn, så det kan snakkes om, enn ikke sier noe. Det er også alltid noen som drar inn at «da kan ikke folk være noe sted», og selvsagt kan ikke verne seg fra all slags lukt, men jeg må ærlig si at jeg ikke frivillig går inn i et parfymeri, og at noen ikke vil oppsøke et hjem med røykere om de ikke vet at det ikke røykes inne kan forstås. Anonymkode: ea870...feb 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #52 Skrevet 6. mai 2023 Jeg fikk heller ikke besøke venninner som hadde foreldre som røyket når jeg var liten. Jeg har ekstrem astma og får astmaanfall ganske lett. Selv om du kanskje ikke røyker inne så stinker det røyk uansett, det er ikke til å unngå. Røykere kjenner det ikke selv. Anonymkode: 5ddf4...bd6 3 1
Gjest Bombasi Skrevet 6. mai 2023 #53 Skrevet 6. mai 2023 Enda et eksempel på åpen stigmatisering og diskriminering av røykere. I vår tid ser dette ut til å være lov. Og folk applauderer det gjerne. Alt er lov mot røykere i dag. I eksempelet til TS, bytt ut røykingen med seksuell legning, så får dere se hvor stygg stigmatiseringen og diskrimineringen egentlig er. For saken er at barnet fikk ikke overnatte fordi moren er en røyker.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #54 Skrevet 6. mai 2023 Bombasi skrev (1 minutt siden): Enda et eksempel på åpen stigmatisering og diskriminering av røykere. I vår tid ser dette ut til å være lov. Og folk applauderer det gjerne. Alt er lov mot røykere i dag. I eksempelet til TS, bytt ut røykingen med seksuell legning, så får dere se hvor stygg stigmatiseringen og diskrimineringen egentlig er. For saken er at barnet fikk ikke overnatte fordi moren er en røyker. Folk legning påvirker ikke meg/barnet mitt, mens røyk gjør. Litt dårlig sammenligning. Anonymkode: ea870...feb 3 4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #55 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Slik som dette ble gjenfortalt av jentungen handlet ikke dette om frykt for røyklukt eller passiv røyking. Det handlet om at jeg er «en røyker». Det ble sagt at venninnen ikke fikk være med hit fordi mamma’n er «en røyker»… Anonymkode: 2b7ac...1d0 Det å være røyker i dag plasserer deg jo i en kategori. Det er mange år siden "alle" røykte, og er du ung røyker i dag så er det ikke rart du blir mistrodd. De eneste som røyker i dag av unge folk er enten rusmisbrukere, folk preget av (til dels tung) psykiatri, og/eller uføretrydede som har røyken som venn. Er det sånne folk man ønsker at barnet skal ha i omgangskretsen? Nei det er jo faktisk ikke det. I tillegg stinker røyk, selv om de som røyker tror det er luktfritt. Når man vet at venner og venners foreldre har stor innvirkning på eget barn, så er det klart man styrer unna folk som deg. Hvis du føler deg så stigmatisert så får du slutte da, så er problemet løst og helsen din blir bedre. Anonymkode: 607ee...97f 5 1
Helene1982 Skrevet 6. mai 2023 #56 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Om du ser så sier jeg ikke at det er det samme, jeg sier tom at jeg hadde personlig ikke nektet besøk til noen som røykte ute, med mindre det var mye lukt i tøy, og/eller allergier inni bildet. Om denne moren har opplevd før og/eller tenker at datteren vil ha tøy som må vaskes etter besøket fordi det lukter så mye, så kan det være en grunn. Sterke lukter kan også påvirke astma, inkludert gammel røyklukt. Jeg aner ikke hva denne moren har som begrunnelse. Godt mulig det er totalt overkill, og da bør en jo ta en prat med henne. Nesten bedre at hun gir en grunn, så det kan snakkes om, enn ikke sier noe. Det er også alltid noen som drar inn at «da kan ikke folk være noe sted», og selvsagt kan ikke verne seg fra all slags lukt, men jeg må ærlig si at jeg ikke frivillig går inn i et parfymeri, og at noen ikke vil oppsøke et hjem med røykere om de ikke vet at det ikke røykes inne kan forstås. Anonymkode: ea870...feb Jeg er ikke uenig i at om man røyker inne eller et parfymeri er annerledes enn om det lukter av en jakke etter å ha vært ute. Det er veldig stor forskjell, så poenget mitt da jeg sa "da kan man ikke dra noe sted" står.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #57 Skrevet 6. mai 2023 Herregud, for en holdning. Er vel mange som røyker? Jeg ville sendt mld å konfrontert moren og spurt om det er astma el. som ligger bak. Anonymkode: 59277...6c9 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #58 Skrevet 6. mai 2023 Helene1982 skrev (1 minutt siden): Jeg er ikke uenig i at om man røyker inne eller et parfymeri er annerledes enn om det lukter av en jakke etter å ha vært ute. Det er veldig stor forskjell, så poenget mitt da jeg sa "da kan man ikke dra noe sted" står. Men vet denne moren at den røykende moren ikke røyker inne? Det er jo greia her. Har hun tidligere erfaring med at datteren kommer hjem og lukter ekstremt røyk, eller har hun synset her? Kanskje denne moren har hatt besøk av TS sin datter og opplevd at hun lukter veldig røyk, og baserer det på det?? Mulig jeg har oversett noe her, men om ikke så bør jo TS ta en telefon til denne moren og oppklare litt. Si det er et røykfritt hjem, og det kun blir røyket ute. Har denne moren opplevd ekstrem røyklukt på eget barn før, eller datter til TS på besøk, så er nok det begrunnelsen, men det kan fremdeles handle om at mor til venninne ikke vet at TS ikke røyker inne. En telefon er nok på sin plass uansett for å oppklare litt. Anonymkode: ea870...feb 2 2
Helene1982 Skrevet 6. mai 2023 #59 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det å være røyker i dag plasserer deg jo i en kategori. Det er mange år siden "alle" røykte, og er du ung røyker i dag så er det ikke rart du blir mistrodd. De eneste som røyker i dag av unge folk er enten rusmisbrukere, folk preget av (til dels tung) psykiatri, og/eller uføretrydede som har røyken som venn. Er det sånne folk man ønsker at barnet skal ha i omgangskretsen? Nei det er jo faktisk ikke det. I tillegg stinker røyk, selv om de som røyker tror det er luktfritt. Når man vet at venner og venners foreldre har stor innvirkning på eget barn, så er det klart man styrer unna folk som deg. Hvis du føler deg så stigmatisert så får du slutte da, så er problemet løst og helsen din blir bedre. Anonymkode: 607ee...97f Om jeg skal trekke frem noe som jeg setter pris på at jeg lærte av mine foreldre, er det å sjekke mine egne kilder,og resonere med logikk. jeg ble også oppfordret til å omgås folk som er smartere eller annerledes enn meg slik at jeg har noe å strebe etter og lære av. Vi ungene byttet på å tømme potta, bytte på sengen og og vaske gebisset til mine besteforeldre da de ble for gamle til å klare det selv. Det jeg fikk tilbake var lange samtaler med farmor og farfar, og hvordan de hadde jobbet for alt de hadde, Og vi hadde mange diskusjoner da de hadde helt andre referansepunkter enn meg. Mine besteforeldre røykte som to svamper, Jeg røyker ikke, og jeg forstår at jeg ikke hadde godt av den passive røykingen, og jeg er er bekymret for at dagens unge ikke får nok impulser utenfra. Jeg føler meg ikke stigmatisert på noen som helst måte. jeg er bare uenig. jeg forstår ikke hvorfor man ikke kan diskutere lenger uten å forsikre folk om at ingen krenking har skjedd. 4
Gjest Bombasi Skrevet 6. mai 2023 #60 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Folk legning påvirker ikke meg/barnet mitt, mens røyk gjør. Litt dårlig sammenligning. Anonymkode: ea870...feb Det vet du ikke. Du antar fordi du stempler. At moren tar seg en røyk utendørs påvirker absolutt ikke. Og så antar dere at "moren lukter", men det vet dere faktisk ikke. Som sagt, røykere er lett å stigmatisere og diskriminere, gjerne basert på fordommer, og det virker å være lov i dag.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå