KatyP Skrevet 6. mai 2023 #141 Skrevet 6. mai 2023 Jeg er glad jeg stumpet røyken for 12 år siden, og det er ikke utelukkende på grunn av helsen min. For makan til så mye fordømmelse skal man lete lenge etter. Hva blir det neste? Venninnen til barnet bor i blokk og ikke enebolig så de er utelukket. Rekkehus går til nød om møblene er dyre nok? Venninnen til barnet har ikke riktig merke på skoene? Foreldrene til venninnen til barnet har feil utdannelse? Enslig forsørger? Ufør? Feil etnisitet? Spiser ikke nok fisk? Har for mye dolmio og Toro i huset? Barnets oppførsel følger ikke normen? Hadde ts sagt at det handlet om allergi så ok. Sånn er det. Har man kraftig allergi skal man ikke eksponeres for det. Men dette virker å gå på fordommer alene og det syntes jeg er både trist og provoserende. I tillegg er det mer enn ille at denne moren i HI fortalte barnet sitt dette. Vi skal ikke forherlige røyk! Det er helseskadelig. Men vi burde passe på å ikke videreføre fordommer. Moren kunne løst dette så mye bedre. 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #142 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): At røykere utgjør en helseskade for andre med deres passive røyking er ikke en holdning, det er et faktum som enhver person forstår (eller burde forstå hvertfall). Det er nettopp derfor røykeloven ble innført i utgangspunktet. Røyk er fremdeles et problem da veldig mange røykere ikke evner å ta hensyn, og heller ikke forstår at det ikke er lurt å stille seg rett foran inngangspartier og røyke. Jeg overdriver ikke, dette er faktisk et stort problem for flere, som du også kan lese fra forskjellige brukere i tråden her. Men bare røykere får tilfredsstilt suttebehovet sitt så er det viktigst av alt tydeligvis. Anonymkode: 83d57...4e8 Jeg gjentar meg selv engang til. Slike holdninger og dømming som du har er svært skadelig for samfunnet. Uansett om det gjelder røyking, overvekt, atferd eller hva det måtte være. Det er leit at du ikke forstår dette. Røyking er ikke et stort problem pga røykeloven og at røykere tar mer hensyn. Hvis det er et stort problem der du bor kan du alltids klage, si i fra til butikken/senteret eller ta kontakt med politiet. Det er ikke lov å røyke på sånne plasser. I verstefall kan du flytte. Eller kanskje du bare liker det, slik at du får tilfredsstilt dine negative holdninger så du føler deg bedre når du ser ned på andre og ha noe å klage over. Anonymkode: ae364...39e 4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #143 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg gjentar meg selv engang til. Slike holdninger og dømming som du har er svært skadelig for samfunnet. Uansett om det gjelder røyking, overvekt, atferd eller hva det måtte være. Det er leit at du ikke forstår dette. Røyking er ikke et stort problem pga røykeloven og at røykere tar mer hensyn. Hvis det er et stort problem der du bor kan du alltids klage, si i fra til butikken/senteret eller ta kontakt med politiet. Det er ikke lov å røyke på sånne plasser. I verstefall kan du flytte. Eller kanskje du bare liker det, slik at du får tilfredsstilt dine negative holdninger så du føler deg bedre når du ser ned på andre og ha noe å klage over. Anonymkode: ae364...39e Hvorfor er det så vanskelig for deg å diskutere saken? Hvorfor må du gjøre dette til en personlig sak, og angripe personen i stedet for å komme med argumenter om hvorfor du syns det er greit at røykere skal få plage andre med røykingen sin? Og jo røyking er framdeles et stort problem for mange. Igjen , det er bare å gå gjennom tråden her og se hvor mange som skriver at de har et problem med andres røyking. Hvis det er så viktig å røyke så kan man gjøre det innendørs i sitt eget hus hvor det ikke plager andre. Sånn sett så er snusing et bedre alternativ, det går kun ut over den som snuser. Anonymkode: 83d57...4e8 3
Snok1 Skrevet 7. mai 2023 #144 Skrevet 7. mai 2023 Helene1982 skrev (10 timer siden): Mitt poeng er egentlig at det finnes mennesker, både foreldre og barn som har alvorlig sykdom, som at de sitter i rullestol eller kan dø om de får i seg enkelte matvarer, Hva har dette med røyking og sykelig fedme å gjøre? 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #145 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvorfor er det så vanskelig for deg å diskutere saken? Hvorfor må du gjøre dette til en personlig sak, og angripe personen i stedet for å komme med argumenter om hvorfor du syns det er greit at røykere skal få plage andre med røykingen sin? Og jo røyking er framdeles et stort problem for mange. Igjen , det er bare å gå gjennom tråden her og se hvor mange som skriver at de har et problem med andres røyking. Hvis det er så viktig å røyke så kan man gjøre det innendørs i sitt eget hus hvor det ikke plager andre. Sånn sett så er snusing et bedre alternativ, det går kun ut over den som snuser. Anonymkode: 83d57...4e8 Personlig sak? Nå var det vel du som mente at jeg plaget folk med røykingen min selv om jeg kun røyker alene på terrassen min. Og dårlige holdninger og dømming er faktisk skadelig. Og hvor har jeg sagt at jeg synes det er greit at man plager andre med røykingen sin? For å friske opp hukommelsen din, jeg sa det er veldig bra vi har røykeloven. Hvis du heletiden møter på folk som står uten for butikker/senteret å røyker så kan du si ifra til de som jobber der. Eller gå bort til de selv og be de pent om å ikke røyke der. Anonymkode: ae364...39e 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #146 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Personlig sak? Nå var det vel du som mente at jeg plaget folk med røykingen min selv om jeg kun røyker alene på terrassen min. Og dårlige holdninger og dømming er faktisk skadelig. Og hvor har jeg sagt at jeg synes det er greit at man plager andre med røykingen sin? For å friske opp hukommelsen din, jeg sa det er veldig bra vi har røykeloven. Hvis du heletiden møter på folk som står uten for butikker/senteret å røyker så kan du si ifra til de som jobber der. Eller gå bort til de selv og be de pent om å ikke røyke der. Anonymkode: ae364...39e Du som er så bekymret for den psykiske helsen, ta å les denne artikkelen hvordan røyken påvirker hjernen. https://forskning.no/forebyggende-helse-psykologi-royking/roykestopp-gjor-humoret-bedre-ifolge-stor-studie/1841484 Hvorfor skal jeg gå bort til røykere og be de om å ikke røyke når jeg blir syk av røyken deres? Jeg kommer meg rett og slett ikke inn på de stedene de står og røyker. Å gå bort og snakke med dem / oppsøke røyken ville vært fullstendig idioti, da hadde jeg vært garantert å bli syk. Du tolker mitt ønske om å ikke bli syk (for jeg blir fort kritisk syk både av røyk og parfyme) som en dømming av røykere. Men sånn er det ikke. For meg så kan de røyke hvor de vil så lenge de ikke plager andre folk. Og selv om du bor langt unna folk (på bygda?) og evt ikke plager andre folk med røykingen så er det andre folk som bor i boligstrøk eller i blokker hvor det så absolutt er plagsomt at naboene sitter på terrassen og røyker. Anonymkode: 83d57...4e8 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #147 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Du som er så bekymret for den psykiske helsen, ta å les denne artikkelen hvordan røyken påvirker hjernen. https://forskning.no/forebyggende-helse-psykologi-royking/roykestopp-gjor-humoret-bedre-ifolge-stor-studie/1841484 Hvorfor skal jeg gå bort til røykere og be de om å ikke røyke når jeg blir syk av røyken deres? Jeg kommer meg rett og slett ikke inn på de stedene de står og røyker. Å gå bort og snakke med dem / oppsøke røyken ville vært fullstendig idioti, da hadde jeg vært garantert å bli syk. Du tolker mitt ønske om å ikke bli syk (for jeg blir fort kritisk syk både av røyk og parfyme) som en dømming av røykere. Men sånn er det ikke. For meg så kan de røyke hvor de vil så lenge de ikke plager andre folk. Og selv om du bor langt unna folk (på bygda?) og evt ikke plager andre folk med røykingen så er det andre folk som bor i boligstrøk eller i blokker hvor det så absolutt er plagsomt at naboene sitter på terrassen og røyker. Anonymkode: 83d57...4e8 Jeg jobber i Oslo og må ofte pendle med tog. På plattformene står folk og røyker foran et røyking forbudt skilt. Forteller du de om å stumpe røyken, blir du bare ledd av, får røyken blåst på ansiktet eller truet. Noen tar litt hensyn og flytter seg to skritt og fortsetter røykingen. Anonymkode: 848ff...fb3 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #148 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg jobber i Oslo og må ofte pendle med tog. På plattformene står folk og røyker foran et røyking forbudt skilt. Forteller du de om å stumpe røyken, blir du bare ledd av, får røyken blåst på ansiktet eller truet. Noen tar litt hensyn og flytter seg to skritt og fortsetter røykingen. Anonymkode: 848ff...fb3 Dette er min erfaring også om hvor "hensynsfulle" røykere er. Bor ikke i Oslo da, men det er nok likt overalt. For endel år siden opplevde jeg at noen røykte inne på en flyplass rett ved et røyking forbudt skilt. Da vi snakket med han var der null reaksjon derfra. Anonymkode: 83d57...4e8 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #149 Skrevet 7. mai 2023 Min mor er plaget av astma, og tåler verken at brødristeren brukes uten at det luftes etterpå, stekeos, eller for den saks skyld annenhånds røyklukt fra klær. For alt du vet kan denne moren være føre var, og er lei av å vaske stinkende klær mens halsen snører seg. Anonymkode: 8775f...f02 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #150 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg jobber i Oslo og må ofte pendle med tog. På plattformene står folk og røyker foran et røyking forbudt skilt. Forteller du de om å stumpe røyken, blir du bare ledd av, får røyken blåst på ansiktet eller truet. Noen tar litt hensyn og flytter seg to skritt og fortsetter røykingen. Anonymkode: 848ff...fb3 Det handler om elendig atferd og manglende respekt, ikke at alle røykere er sånn. Det er forbudt å røyke på sånne plasser. Selv om jeg røyker ønsker jeg at folk følger lovene og tar hensyn. Jeg synes heller ikke noe om røyklukt når jeg er steder. Anonymkode: ae364...39e
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #151 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Av ren nysgjerrighet, hvordan reagerer du på vedfyring? Jeg får også kraftige astmaanfall av røyk, vedfyring og parfyme. Så bare lurer om det er kun sigarettrøyking som er ille for deg, eller andre ting også. Føles så ensomt noen ganger å ha det sånn. Anonymkode: 83d57...4e8 Vedfyring kan gå bra, dersom det er god trekk i ovnen. Peis er bare å glemme. Bål går ikke. Veldig koselig, har prøvd det noen ganger, men ender på sykehus, nå har jeg lært meg til å holde meg unna. Parfyme blir jeg svært dårlig av. Det er veldig kjedelig, for jeg må be andre om å droppe de tunge parfymene, hvis ikke må jeg holde meg hjemme. Høy er en annen greie, men jeg må jo ikke inn i en stall eller låve. Noen dyr kan jeg reagere på. Heldigvis ikke nevneverdig på hund. Ellers så er jo pollensesongen en ganske artig greie. En lærer seg jo til å leve med disse tingene. Heldigvis har jeg mange gode mennesker rundt meg som tar hensyn. Anonymkode: 182ca...eb7 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #152 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Det handler om elendig atferd og manglende respekt, ikke at alle røykere er sånn. Det er forbudt å røyke på sånne plasser. Selv om jeg røyker ønsker jeg at folk følger lovene og tar hensyn. Jeg synes heller ikke noe om røyklukt når jeg er steder. Anonymkode: ae364...39e Ja, men for meg er de røykere som tar null hensyn til regler og andre rundt seg. Ser det hver dag. De er ganske mange, så for meg er alle røykere sånn. De er grunnen til at datteren til ts ikke får besøk av venninnen. Du er vel kanskje et av de få unntakene som er. Anonymkode: 848ff...fb3 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #153 Skrevet 7. mai 2023 On 5/5/2023 at 3:00 PM, Andro said: Styrte også unna at ungene ble med hjem til røykende foreldre, fordi det uansett henger innrøykte klær i gangen osv. og vi hadde mye allergiproblemer. Jeg omgås røykere i minst mulig grad på privaten selv også. Men jeg ville ikke ha sagt det høyt overfor ungene, tror jeg. Ok. Personlig unngår jeg uattraktive middelaldrende overvektige damer med høyt blodtrykk. Anonymkode: 5b21f...545 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #154 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, men for meg er de røykere som tar null hensyn til regler og andre rundt seg. Ser det hver dag. De er ganske mange, så for meg er alle røykere sånn. De er grunnen til at datteren til ts ikke får besøk av venninnen. Du er vel kanskje et av de få unntakene som er. Anonymkode: 848ff...fb3 Jeg kjenner flere som røyker og ingen er sånn som du beskriver her, så nei, alle røykere er faktisk ikke sånn. Du tar faktisk en gruppe mennesker under samme kam, kun fordi de røyker. Har tatt toget flere ganger i Oslo og andre plasser og har ikke samme erfaring som deg. De jeg har sett røyke står langt unna på plattformen. Anonymkode: ae364...39e
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #155 Skrevet 7. mai 2023 (endret) KatyP skrev (På 7.5.2023 den 0.06): Jeg er glad jeg stumpet røyken for 12 år siden, og det er ikke utelukkende på grunn av helsen min. For makan til så mye fordømmelse skal man lete lenge etter. Hva blir det neste? Venninnen til barnet bor i blokk og ikke enebolig så de er utelukket. Rekkehus går til nød om møblene er dyre nok? Venninnen til barnet har ikke riktig merke på skoene? Foreldrene til venninnen til barnet har feil utdannelse? Enslig forsørger? Ufør? Feil etnisitet? Spiser ikke nok fisk? Har for mye dolmio og Toro i huset? Barnets oppførsel følger ikke normen? Hadde ts sagt at det handlet om allergi så ok. Sånn er det. Har man kraftig allergi skal man ikke eksponeres for det. Men dette virker å gå på fordommer alene og det syntes jeg er både trist og provoserende. I tillegg er det mer enn ille at denne moren i HI fortalte barnet sitt dette. Vi skal ikke forherlige røyk! Det er helseskadelig. Men vi burde passe på å ikke videreføre fordommer. Moren kunne løst dette så mye bedre. Det eneste av de elendige eksemplene dine som kanskje kan funke er det med dolmio og toro. Jeg har innerst inne ikke lyst å sende ungen på besøk til folk som serverer sånt, men jeg svelger kamelen og sier ikke noe. Så vidt jeg vet røyker ingen av foreldrene til barnets venner, så har ikke måttet ta stilling til om ungen da skulle fått bli med hjem. AnonymBruker skrev (På 7.5.2023 den 0.38): Hvorfor er det så vanskelig for deg å diskutere saken? Hvorfor må du gjøre dette til en personlig sak, og angripe personen i stedet for å komme med argumenter om hvorfor du syns det er greit at røykere skal få plage andre med røykingen sin? Og jo røyking er framdeles et stort problem for mange. Igjen , det er bare å gå gjennom tråden her og se hvor mange som skriver at de har et problem med andres røyking. Hvis det er så viktig å røyke så kan man gjøre det innendørs i sitt eget hus hvor det ikke plager andre. Sånn sett så er snusing et bedre alternativ, det går kun ut over den som snuser. Anonymkode: 83d57...4e8 AnonymBruker skrev (På 7.5.2023 den 9.17): Personlig sak? Nå var det vel du som mente at jeg plaget folk med røykingen min selv om jeg kun røyker alene på terrassen min. Og dårlige holdninger og dømming er faktisk skadelig. Og hvor har jeg sagt at jeg synes det er greit at man plager andre med røykingen sin? For å friske opp hukommelsen din, jeg sa det er veldig bra vi har røykeloven. Hvis du heletiden møter på folk som står uten for butikker/senteret å røyker så kan du si ifra til de som jobber der. Eller gå bort til de selv og be de pent om å ikke røyke der. Anonymkode: ae364...39e Dette! Sitter ute på terrassen min akkurat nå og vurderer om jeg må gå inn igjen fordi naboen sitter ute og røyker og det siver over hit. Motbydelig. Er nesten umulig å sitte ute i sommerhalvåret på grunn av at naboen ikke røyker inne i sitt eget hus men heller velger å forpeste hele nabolaget. AnonymBruker skrev (På 7.5.2023 den 13.30): Nei. AnonymBruker skrev (På 7.5.2023 den 13.28): Ok. Personlig unngår jeg uattraktive middelaldrende overvektige damer med høyt blodtrykk. Anonymkode: 5b21f...545 Som i at du ikke lar ungen din bli med dem hjem, eller som i at du ikke vil ligge med dem, eller hva? Anonymkode: 649cd...0e5 Endret 10. mai 2023 av Matas Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold. Matas, mod. 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #156 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg kjenner flere som røyker og ingen er sånn som du beskriver her, så nei, alle røykere er faktisk ikke sånn. Du tar faktisk en gruppe mennesker under samme kam, kun fordi de røyker. Har tatt toget flere ganger i Oslo og andre plasser og har ikke samme erfaring som deg. De jeg har sett røyke står langt unna på plattformen. Anonymkode: ae364...39e Så heldig du er da. Jeg pendler med tog i Oslo og ser (og plages av) folk som røyker på perrongen hver eneste dag. Anonymkode: 649cd...0e5 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #157 Skrevet 7. mai 2023 Alkohol er mer skadelig for det norske samfunnet enn de få som røyker på terrassen. Vi vet jo nå hvor skadelig bare et glass vin er for hjernen og kroppen. Hvor mange i denne tråden drikker alkohol? Er alle dere som ser sånn ned på andre avholds? Det er skadelig for barn med foreldre som drikker. De fleste skader, dødsfall og ulykker i trafikken er som følge av alkohol. De fleste overgrep/voldtekter skjer somregel i alkoholpåvirket tilstand. Flere dør av alkohol relaterte skader enn røyk. Det værste jeg vet når jeg tar bussen hjem fra jobb en lørdagskveld er ikke den ene røykeren på hjørnet, men de drita fulle, ekle, ufordragelige, norske, voksne menneskene. Fy faen for en jævlig kultur vi har her i Norge. Så perfekte dere er, Ola og Kari (Karen) nordmann. For et fantastisk liv dere har i deres perfekthet. Se ned på de rundt dere, mens dere raver drita fulle rundt i syden i sommer. Representer Norge i all deres praktfullhet. Hilsen ikke røyker med astma. Anonymkode: 13675...527 3 1
Andro Skrevet 7. mai 2023 #158 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Ok. Personlig unngår jeg uattraktive middelaldrende overvektige damer med høyt blodtrykk. Anonymkode: 5b21f...545 Andre menneskers blodtrykk skader dine barns helse? Nei, det gjør det ikke. Røyking derimot... 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #159 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så heldig du er da. Jeg pendler med tog i Oslo og ser (og plages av) folk som røyker på perrongen hver eneste dag. Anonymkode: 649cd...0e5 Nemlig! Mange røykere forpester ikke-røykernes hverdag på toget. Først skal vi finne oss i å blåse røyken deres, og så skal vi sitte med de og kjenne stanken fra dem. Ikke bare røykes det på plattformen. Noen åpner døren og holder den av til de får røyket ferdig, slik at de ikke blir frakjørt. All røyken kommer da inn i vogna. Anonymkode: 848ff...fb3 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #160 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nemlig! Mange røykere forpester ikke-røykernes hverdag på toget. Først skal vi finne oss i å blåse røyken deres, og så skal vi sitte med de og kjenne stanken fra dem. Ikke bare røykes det på plattformen. Noen åpner døren og holder den av til de får røyket ferdig, slik at de ikke blir frakjørt. All røyken kommer da inn i vogna. Anonymkode: 848ff...fb3 Dette handler om en mor som røyker på terrassen... Anonymkode: 13675...527 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå