Gå til innhold

Hva skjer med folk?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Wow sier jeg. Jeg hadde kontret med å invitere hele klassen på filmkveld, så kan denne moren få kjenne på hva som er viktigst, inkludering eller stigmatisering. 

Hilsen ikke-røyker

Anonymkode: ba889...374

• Liker 9
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Herregud, for en holdning. Er vel mange som røyker? Jeg ville sendt mld å konfrontert moren og spurt om det er astma el. som ligger bak.

Anonymkode: 59277...6c9

Er bare ca 7% som røyker i Norge i dag, fordi man må være rimelig tom i hodet for å starte med det i dag når man vet all skaden røyking gjør, hvor dyrt det er og at det er avhengighetsdannende. Det var allerede uforståelig for meg at folk valgte det da jeg var tenåring (tidlig 2000-tallet), nå er det vel bare en type menneske som velger å gjøre det… og det er ikke mennesker jeg ønsker å omgi meg med. 

Anonymkode: fd5bc...bbb

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet hun at du røyker da, TS?

Anonymkode: 5e0b0...943

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er bare ca 7% som røyker i Norge i dag, fordi man må være rimelig tom i hodet for å starte med det i dag når man vet all skaden røyking gjør, hvor dyrt det er og at det er avhengighetsdannende. Det var allerede uforståelig for meg at folk valgte det da jeg var tenåring (tidlig 2000-tallet), nå er det vel bare en type menneske som velger å gjøre det… og det er ikke mennesker jeg ønsker å omgi meg med. 

Anonymkode: fd5bc...bbb

Men det burde du. det å reagere på noe du ikke forstår, med å holde deg unna, vil føre til at du gåt glipp av kunnskap. Til info om at røyking er skadelig, avhengighetsdannende  og dyrt er veldig rart å si, da det er noe alle har visst i flere tiår.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Wow sier jeg. Jeg hadde kontret med å invitere hele klassen på filmkveld, så kan denne moren få kjenne på hva som er viktigst, inkludering eller stigmatisering. 

Hilsen ikke-røyker

Anonymkode: ba889...374

Men det går jo ut over den stakkars ungen som har en mor som ikke tillater ham å ha venner med jakker som kan lukte røyk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Men vet denne moren at den røykende moren ikke røyker inne? Det er jo greia her. Har hun tidligere erfaring med at datteren kommer hjem og lukter ekstremt røyk, eller har hun synset her? Kanskje denne moren har hatt besøk av TS sin datter og opplevd at hun lukter veldig røyk, og baserer det på det?? Mulig jeg har oversett noe her, men om ikke så bør jo TS ta en telefon til denne moren og oppklare litt. Si det er et røykfritt hjem, og det kun blir røyket ute. Har denne moren opplevd ekstrem røyklukt på eget barn før, eller datter til TS på besøk, så er nok det begrunnelsen, men det kan fremdeles handle om at mor til venninne ikke vet at TS ikke røyker inne. 

En telefon er nok på sin plass uansett for å oppklare litt. 

Anonymkode: ea870...feb

Men det er jo ikke er røykfritt hjem. Moren til venninnen vet jo om røyken av en grunn, sannsynligvis pga lukt fra klær. Et røykfritt hjem er det først når ingen i husstanden røyker. 

Helene1982 skrev (10 minutter siden):

Om jeg skal trekke frem noe som jeg setter pris på at jeg lærte av mine foreldre, er det å sjekke mine egne kilder,og resonere med logikk. jeg ble også oppfordret til å omgås folk som er smartere eller annerledes enn meg slik at jeg har noe å strebe etter og lære av. Vi ungene byttet på å tømme potta, bytte på sengen og og vaske gebisset til mine besteforeldre da de ble for gamle til å klare det selv. Det jeg fikk tilbake var lange samtaler med farmor og farfar, og hvordan de hadde jobbet for alt de hadde, Og vi hadde mange diskusjoner da de hadde helt andre referansepunkter enn meg. Mine besteforeldre røykte som to svamper, Jeg røyker ikke, og jeg forstår at jeg ikke hadde godt av den passive røykingen, og jeg er er bekymret for at dagens unge ikke får nok impulser utenfra. Jeg føler meg ikke stigmatisert på noen som helst måte. jeg er bare uenig. jeg forstår ikke hvorfor man ikke kan diskutere lenger uten å forsikre folk om at ingen krenking har skjedd.

Så fint at du tror du er klokere enn andre. Men du kan ikke sammenligne en besteforeldregenerasjon som røykte, og at ts gjør det. Det er to utrolig ulike ting, og vitner egentlig om manglende evne til å forstå både fortiden og nåtiden. Så de impulsene du snakker om hjalp kanskje ikke så mye når alt kom til alt, man kan oppleve andre mennesker levemåte uten å utsette seg for helseskadelig imput i læringen. 

Anonymkode: 607ee...97f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Helene1982 skrev (3 minutter siden):

Men det burde du. det å reagere på noe du ikke forstår, med å holde deg unna, vil føre til at du gåt glipp av kunnskap. Til info om at røyking er skadelig, avhengighetsdannende  og dyrt er veldig rart å si, da det er noe alle har visst i flere tiår.

Nøyaktig HVILKEN kunnskap mener du det er AB går glipp av? Ikke kom med noe vagt vissvass i bedrevitende tone som du gjør i de andre innleggene, kom med helt konkret kunnskap. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Bombasi skrev (6 minutter siden):

Det vet du ikke. Du antar fordi du stempler. At moren tar seg en røyk utendørs påvirker absolutt ikke. Og så antar dere at "moren lukter", men det vet dere faktisk ikke. 

Som sagt, røykere er lett å stigmatisere og diskriminere, gjerne basert på fordommer, og det virker å være lov i dag. 

Om en går rundt og tror at røyk ikke lukter noe, så må en ha litt utfordring med luktesansen. Om det er så mye her at det reelt er et problem det kan jeg ikke si i denne saken, og det har jeg alt kommentert annet sted. 

For meg må folk kunne gjøre akkurat som de ønsker med seg og sitt, inkludert om de vil røyke, men jeg har også samme rettigheten til å sette grenser for meg selv og hva jeg vil «utsette» meg for, i mangel på bedre ord. Det må gå begge veier her, og idag er røyking mindre og mindre vanlig, og en lukt folk ikke er så vant med, og da gjerne reagerer ekstra mye på. Selvsagt ikke bra de blir stigmatisert, men det er en ting folk gjør, som omgivelsene merker seg, nettopp pga lukten. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Slik jeg forstår hovedinnlegget var det at moren var røyker som var grunnen, ikke lukt eller passiv røyking.

Kanskje samfunnet endrer seg til å se på misbruk og avgengighet som noe en vil skåne barna for å omgåes?

Om en bytter ut røyking med overdreven bruk av andre rusmidler gjør det kanskje situasjonen mer forståelig sett fra den andre forelderens side?

Det er vel kanskje et resultat av det jeg kaller prippenhetssamfunnet, eller politisk korrekthet.

• Liker 2
Gjest Bombasi
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Om en går rundt og tror at røyk ikke lukter noe, så må en ha litt utfordring med luktesansen. Om det er så mye her at det reelt er et problem det kan jeg ikke si i denne saken, og det har jeg alt kommentert annet sted. 

For meg må folk kunne gjøre akkurat som de ønsker med seg og sitt, inkludert om de vil røyke, men jeg har også samme rettigheten til å sette grenser for meg selv og hva jeg vil «utsette» meg for, i mangel på bedre ord. Det må gå begge veier her, og idag er røyking mindre og mindre vanlig, og en lukt folk ikke er så vant med, og da gjerne reagerer ekstra mye på. Selvsagt ikke bra de blir stigmatisert, men det er en ting folk gjør, som omgivelsene merker seg, nettopp pga lukten. 

En som røyker trenger absolutt ikke gå rundt og lukte røyk ellers. At røyk lukter, joda, men røykes det ute så er ikke røyken i seg selv et problem. For det er slettes ikke sikkert at barnet ser eller lukter denne røyken som røykes ute, og det er absolutt ikke sikkert at vedkommende som har røkt lukter røyk. 

Ironien kommer inn i at hvis barnet lukter røyk, så kan det hende barnet misliker det, og lar seg påvirke negativt. Som i en god erfaring, i at barnet "aldri skal prøve røyk selv, for slik vil ikke barnet lukte". 

Barn er ikke hjernedøde silkepapir som må skånes for alt og alle, så slutt å behandle dem som det. 
Å nekte barn overnatting hos en venn/venninne fordi "moren er en røyker" er stigmatiserende og diskriminerende. 

Ønsker for øvrig å presisere at jeg er en ikke-røyker selv fra en familie som aldri har røkt noensinne, så jeg er ikke partisk i debatten. 

Endret av Bombasi
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men det er jo ikke er røykfritt hjem. Moren til venninnen vet jo om røyken av en grunn, sannsynligvis pga lukt fra klær. Et røykfritt hjem er det først når ingen i husstanden røyker. 

Så fint at du tror du er klokere enn andre. Men du kan ikke sammenligne en besteforeldregenerasjon som røykte, og at ts gjør det. Det er to utrolig ulike ting, og vitner egentlig om manglende evne til å forstå både fortiden og nåtiden. Så de impulsene du snakker om hjalp kanskje ikke så mye når alt kom til alt, man kan oppleve andre mennesker levemåte uten å utsette seg for helseskadelig imput i læringen. 

Moren til venninnen har en nese i verdensklassen. Om du mener at det ikke er forskjell på å røyke inne og ute, kommer vi til å slite med å bli enige.

jeg fortalte om min erfaring og du tolker det som jeg tror jeg er klokere enn alle andre.  I mitt første innlegg sa jeg at jeg er glad for røykeloven og at det ikke er lov til å røyke på folk lenger, jeg lærte også å lytte og være grundig. Jeg sier: jeg forstår at jeg ikke hadde godt av den passive røykingen , men det er heller ikke poenget. Poenget er at det finnes foreldre der ute om nekter barna sine å ha venner fordi de ikke liker lukten av jakka deres.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt lukter deg røyk av røykerer HELE TIDEN, også de som røyker ute, og ikke bare rett etter at de har tatt seg en røyk, men hele tiden.  Hvis noen tror noe annet så er de helt fjerne.

At denne lukta setter seg i klærne til gjestene stusser jeg litt på. Men hvordan skulle den moren ellers vite at du røyker da, TS? Du går vel ikke rundt på gata med sigaretten i munnen?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Bombasi skrev (2 minutter siden):

En som røyker trenger absolutt ikke gå rundt og lukte røyk ellers. At røyk lukter, joda, men røykes det ute så er ikke røyken i seg selv et problem. For det er slettes ikke sikkert at barnet ser eller lukter denne røyken som røykes ute, og det er absolutt ikke sikkert at vedkommende som har røkt lukter røyk. 

Ironien kommer inn i at hvis barnet lukter røyk, så kan det hende barnet misliker det, og lar seg påvirke negativt. Som i en god erfaring, i at barnet "aldri skal prøve røyk selv, for slik vil ikke barnet lukte". 

Barn er ikke hjernedøde silkepapir som må skånes for alt og alle, så slutt å behandle dem som det. 

Røyk setter seg i ting, tross det røykes ute, hos noen mer enn andre. Å tro annet blir litt fjernt for meg, men du kan selvsagt tro det du vil. 

For meg handler det ikke om å skåne barn for alt og alle. Barn er ofte robuste og tåler mye. Det er likevel sånn at ulike familier setter ulike grenser og har ulike regler, og det må en nesten forholde seg til. Her vet en ikke hvor mye moren til venninnen vet, ei heller om datteren hennes, eller TS sin lukter røyk. Mye kan nok løses med en telefon mellom mødrene her for å oppklare litt. Et eller annet sted må jo denne moren ha fått med seg at TS røyker, om ikke så hadde ikke det vært begrunnelsen. 

• Liker 4
Gjest Bombasi
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Røyk setter seg i ting, tross det røykes ute, hos noen mer enn andre. Å tro annet blir litt fjernt for meg, men du kan selvsagt tro det du vil. 

For meg handler det ikke om å skåne barn for alt og alle. Barn er ofte robuste og tåler mye. Det er likevel sånn at ulike familier setter ulike grenser og har ulike regler, og det må en nesten forholde seg til. Her vet en ikke hvor mye moren til venninnen vet, ei heller om datteren hennes, eller TS sin lukter røyk. Mye kan nok løses med en telefon mellom mødrene her for å oppklare litt. Et eller annet sted må jo denne moren ha fått med seg at TS røyker, om ikke så hadde ikke det vært begrunnelsen. 

Men er det greit å sette grenser og regler opp mot andre basert på fordommer og antakelser, uten å vite særlig? 

I dette tilfellet får ikke barnet overnatte fordi "moren er en røyker", og that's it. Det er det jeg reagerer mot. Det er det jeg synes blir latterlig lettvint og helt feil.

Helt enig i at en telefonsamtale kunne løst mye av det, men den samtalen bør jo komme fra moren som nekter barnet besøket, tenker jeg. For det er denne moren som har et problem.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nøyaktig HVILKEN kunnskap mener du det er AB går glipp av? Ikke kom med noe vagt vissvass i bedrevitende tone som du gjør i de andre innleggene, kom med helt konkret kunnskap. 

Vel…

Sitat

det å opplyse om skadene ved røyking som om det var en nyhet er rart. Alle er klar over at røyking er dyrt og skadelig. det å si at noen er tomme i hodet fordi de røyker, mener jeg er uopplyst. De fleste av oss tar usunne valg hver dag, enten det er å kalle noen man ikke kjenner tomme i hodet, frarøver barn vennskap på grunn av en luktende jakke eller tar helsevalg som ikke er bra for oss selv eller kloden. Jeg liker barn fordi de ikke har alle de rare fordommene som voksne har. Som regel er det nok å være en god venn. Vi burde egentlig lære mer av barn. Jeg ønsker meg et rausere sammfunn der det er mindre pekefinger og mer støtte, da jeg tror det gir bedre resultater. jeg mener at AB går glipp av å bli kjent med mennesker som har tatt andre valg enn seg selv, og jeg mener at jo flere man prater med, jo klarere blir det at folk er ikke svart hvitt, men gråtoner, og alle har sine styrker og svakheter.

Endret av Helene1982
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Bombasi skrev (2 minutter siden):

Men er det greit å sette grenser og regler opp mot andre basert på fordommer og antakelser, uten å vite særlig? 

I dette tilfellet får ikke barnet overnatte fordi "moren er en røyker", og that's it. Det er det jeg reagerer mot. Det er det jeg synes blir latterlig lettvint og helt feil.

Helt enig i at en telefonsamtale kunne løst mye av det, men den samtalen bør jo komme fra moren som nekter barnet besøket, tenker jeg. For det er denne moren som har et problem.

Vi er forsåvidt enige, bare at jeg tenker at her mangler det litt informasjon om hva denne moren vet ifht hvor det røykes (altså ikke inne), og hvilke erfaringer denne moren har med evt at datteren har luktet røyk etter tidligere besøk, eller TS sin datter på besøk. At en gir en enkel begrunnelse til barn, som de formilder videre betyr ikke at denne moren ikke har en bredere begynnelse bak. Det vet vi ikke her. Selvsagt kunne denne moren ha ringt til TS og spurt, men ikke sikkert det føles så behagelig, fordi TS har jo all rett til å røyke, det er ikke forbudt i Norge, så ikke noe kriminelt, men mor til venninne kan likevel ønske at datteren ikke skal omgås røyk. 

Igjen så kan nok en del oppklares med en telefon mellom mødrene. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det å være røyker i dag plasserer deg jo i en kategori. Det er mange år siden "alle" røykte, og er du ung røyker i dag så er det ikke rart du blir mistrodd. De eneste som røyker i dag av unge folk er enten rusmisbrukere, folk preget av (til dels tung) psykiatri, og/eller uføretrydede som har røyken som venn. Er det sånne folk man ønsker at barnet skal ha i omgangskretsen? Nei det er jo faktisk ikke det. I tillegg stinker røyk, selv om de som røyker tror det er luktfritt. Når man vet at venner og venners foreldre har stor innvirkning på eget barn, så er det klart man styrer unna folk som deg. Hvis du føler deg så stigmatisert så får du slutte da, så er problemet løst og helsen din blir bedre. 

At røyking er skadelig, både for den som røyker og de som blir utsatt for røyken (er i nærheten når det røykes), er vi vel alle enig om. Men at alle røykere er en spesiell type mennesker som ingen vil være sammen med, det synes jeg faktisk er kvalmt å lese. Jeg har en venn som fortsatt røyker og som på toppen av det hele er ufør, og hun er da ikke en dårligere venn eller noe dårligere menneske av den grunn. Det er da andre ting jeg legger til grunn for om jeg vil tilbringe tid med folk eller ikke.

Det er heller ikke sånn at barn blir negativt påvirket av å se en voksen røyke. I dag er det så innprentet i alle at røyking er skadelig, at barn og unge skjønner at dette ikke er noe å etterstrebe. Ikke er det lenger noe unge gjør fordi det er tøft heller, for å opponere mot de voksne. Så at denne ungen skal bli påvirket til å begynne å røyke selv, ved å se venninnas mor røyke, er vel en risiko på ca 0%.

Jeg har veldig god luktesans og kan merke at yttertøyet mitt lukter litt sursneip når jeg kommer hjem fra denne venninna som røyker (hun røyker alltid ute på verandaen eller trappa), men det er faktisk bare en svak lukt som forsvinner fort. Jeg stinker ikke røyk lang vei når jeg kommer hjem, og samboeren merker heller ingen lukt. Han har i tillegg astma og ville ha reagert om jeg kom hjem og luktet fullt røykeri.

Dersom denne jenta har astma/allergi og lett reagerer på lukter som f.eks. sigarettrøyk, så skjønner jeg at moren ikke ønsker at hun skal besøke TS. Det er jo samme som at en unge med kraftig dyreallergi ikke bør besøke noen med dyr i huset. Da synes jeg likevel i såfall at mødrene kunne ha løst dette annerledes, ved å snakke sammen og prøve å finne en løsning. Og så kunne de ha forklart ungene sine hvorfor venninna ikke kan besøke TS sitt barn hjemme hos dem.

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Selvsagt lukter deg røyk av røykerer HELE TIDEN, også de som røyker ute, og ikke bare rett etter at de har tatt seg en røyk, men hele tiden.  Hvis noen tror noe annet så er de helt fjerne.

At denne lukta setter seg i klærne til gjestene stusser jeg litt på. Men hvordan skulle den moren ellers vite at du røyker da, TS? Du går vel ikke rundt på gata med sigaretten i munnen?

Med mindre hun bor uti ødemarka er det vel ikke umulig at folk ser henne røyke ute på terassen? Og hun går mest sannsynlig ut og tar seg en røyk når hun er sammen med folk også. Hun lever vel et helt normalt liv og holder ikke hemmelig at hun røyker.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tror jeg ville vært skeptisk selv. Det er liksom noe rart med folk som velger å røyke i 2023. 

Anonymkode: 9c63c...4a5

Det er rarere med folk som er så fordomsfulle som deg i 2023.

Endret av Grüner
  • Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Nå vet man jo lite om hva som er årsaken, siden TS faktisk ikke har spurt vedkommende. En telefon kunne ha løst det problemet. Min datter får ikke lov å besøke de som har katt. Røyk er også noe jeg ville vært svært forsiktig med. Problemet blir ikke borte, selv om man bare røyker ute. Det henger igjen i kropp og klær. Min datter har en venninne, hvorav mor røyer ute, det lukter røyk av klærne hennes, spesielt yttertøyet. For oss som reagerer på det, er det faktisk et problem. Men nå har ikke jeg sagt noe om dette til barna. Jeg bare sørger for at jakken hennes henger i yttergangen og at det luftes godt, når hun har reist. Min datter er aldri hos dem, men det er det andre årsaker til. 

Anonymkode: 182ca...eb7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det får da være måte på å være hysterisk, men jeg lurer som flere andre her på hva som egentlig ligger bak; er det fordommer mot røykere eller har den mora erfart at datteren stinker røyk etter besøk hos TS?

Jeg har ei venninne som pleide å røyke under kjøkkenvifta, eller ute på verandaen (gjerne med døra på gløtt) tidligere, hun mente selv at det ikke var å røyke inne, men det stinka røyk både hos henne og av oss etter besøk der. Nå bruker hun dampsigarett mens hun sitter i stua, det henger alltid en veldig synlig damp/røyk som lukter søtlig og kvalmt der. Det er ikke å røyke inne i følge henne, men jaggu kjennes det sånn på lukta...

Jeg har ikke i mot røykere. Har et par på jobben som stikker ut for å røyke, og da kjennes det bare lukt av dem de første minuttene etter at de har vært ute. Jeg har god luktesans og er sensitiv, men etter noen minutter så merker ikke jeg noe.

Anonymkode: 22fb9...ed0

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...