AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #181 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Dårlig sammenligning. Disse fulle menneskene følger deg ikke hjem i din egen stue og plager deg med rølpet sitt. Men røyk siver inn overalt. Inn på soverommet når du sover, i stua når du ser på tv eller på kjøkkenet når du spiser middag. Anonymkode: 848ff...fb3 Fulle, rølpete naboer holder meg våken natten lang, jo. Anonymkode: 13675...527
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #182 Skrevet 7. mai 2023 OMG, mamma røykte som en SKORSTEIN da jeg vokste opp! Selv når hun handlet i butikken stinket de innpakkede varene røyk innen hun kom hjem! Ting som hadde ligget forseglet inne i huset stinket også røyk, og jeg fikk røykebrev med hjem flere ganger fordi klærne mine luktet røyk. Ikke nok med det, så hadde jeg virkelig alvorlig astma (ingen trodde jeg skulle vokse opp)... MEN, er det noe jeg er glad for, så er det jo at folk fikk lov å være med meg!!! WHAT?? Er dette liksom en greie??? Vi hadde jo alltid fullt hus, alle hang hos meg - ofte fordi det var eneste stedet vi fikk lov å være mange, jeg hadde kulere foreldre enn andre, folk trivdes hos meg, vi hadde det gøy hos meg, jeg hadde gøye ting, fant på gøye ting, hadde de feteste festene når den tid kom osv... Men gud hjelpe meg, når jeg leste dette tenker jeg virkelig med skrekk og absolutt gru på hvordan min sosiale situasjon hadde vært dersom noen hadde blitt nektet å være med meg hjem! Faktisk altså! Uten å gå så mye inn på alt siden, så tror jeg virkelig at jeg fikk ha venner med hjem var alfa omega for hele min sosiale overlevelse altså!! Takk gud (er ikke kristen, men blir det nesten oppi alle følelsene her xD)......... What! Aldri hørt maken.. Er jeg blitt så gammel?!?!? Neeei, uffameg, dette gjorde meg egentlig seriøst vondt i sjelen... Som om barn og unge ikke har det tøft nok med å vokse opp og med alt det sosiale styret som er... Etter alt å dømme langt verre i dag enn da jeg vokste opp altså... Også skal sånne ting kødde til for de i tillegg?!? Jeg er sikkert helt avleggs, men jeg fikk helt vondt i meg! Har dere glemt hvor mye sånne ting som for oss voksne kan virke helt ubetydelig i dag, til og med gi god mening (forstår jo at man skyr røykelukt, holder på å kaste opp i mammas nærvær den dag i dag, selv ute, øynene svir i timesvis etter å ha møtt henne... men likevel...), betyr når man vokser opp?!? Hvor store sånne tilsynelatende små ting kan bli for barn? Neeeei altså... I en ideell verden slutter alle å røyke... Men, jeg vet jo jævlig godt at min mor hadde ikke stumpet røyken om så det stod om livet mitt (haha, det er jo faktisk helt seriøst ikke tull engang 🥲), så håper virkelig man tenker seg godt om og virkelig prøver å være raus når det kommer til barn/ungdom og få henge med venner! Røykelukt eller ei! Om man er så hysterisk, kan man ikke kle av ungen og hive klærne rett i maskinen da, i verste fall? Anonymkode: 8d268...cfb 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #183 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Kan ikke forby røyking på eget område, uansett hvor tett dere bor. Anonymkode: 5b21f...545 Selvsagt kan man det. Masse du har forbud mot på ditt eget områdd selvom du bor i gokk også. Anonymkode: c3bc1...e1c 1
Gjest Adobyen Skrevet 7. mai 2023 #184 Skrevet 7. mai 2023 Trist samfunn når ingen lenger tåler andre mennesker. Det går jo stadig mer den veien.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #185 Skrevet 7. mai 2023 Adobyen skrev (1 minutt siden): Trist samfunn når ingen lenger tåler andre mennesker. Det går jo stadig mer den veien. Nå er det ikke menneskene man ikke tåler da. Men noen blir faktisk dødssyke, sånn typisk "ring 1-1-3", av andre menneskers handlinger, f.eks røyking. Anonymkode: 83d57...4e8 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #186 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Nå er det ikke menneskene man ikke tåler da. Men noen blir faktisk dødssyke, sånn typisk "ring 1-1-3", av andre menneskers handlinger, f.eks røyking. Anonymkode: 83d57...4e8 Hva gjorde disse menneskene for 20-30 år siden? Bodde i isolerte huler i skogen? Anonymkode: 13675...527 1 1
Gjest Warrior Skrevet 7. mai 2023 #187 Skrevet 7. mai 2023 Folk er bare sånn. De dømmer og dømmer og dømmer og dømmer. Finner alltid en grunn til å dømme andre. Det er den nye normalen dessverre og barn lærer det fra de er små fordi foreldrene dømmer andre. Hadde jeg vært deg så hadde jeg ringt foreldrene og spurt hva slags tull dette er, du røyker ute og ikke inne. Skal dømmingen til voksne gå utover barn?
Gjest Adobyen Skrevet 7. mai 2023 #188 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Nå er det ikke menneskene man ikke tåler da. Men noen blir faktisk dødssyke, sånn typisk "ring 1-1-3", av andre menneskers handlinger, f.eks røyking. Anonymkode: 83d57...4e8 Det er ille, og man tar hensyn til allergikere, men det virker som at de fleste ikkerøykere likestiller allergi og ikke like lukten. Tåler-ikke-kortet trekkes alltid. Akkurat som krenkekortet. Og, jeg skjønner at mange hater røyklukt, men det finnes også folk som hverken tåler eller liker parfyme.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #189 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hva gjorde disse menneskene for 20-30 år siden? Bodde i isolerte huler i skogen? Anonymkode: 13675...527 Nei, men unngikk steder vi i dag kan oppholde oss på. Røykeloven på serveringssteder og forbud mot røyk på fly har gjort mye for livskvaliteten. Selvom jeg ikke bor isolert i hule i skogen, omgås jeg ikke folk som gir meg allergisk reaksjon heller. Hosteanfall og rennende øyne er ikke sååååå stas. Heldigvis er det få og lite vi må unngå i dag, men for 20-30 år siden var det kjipt. Anonymkode: c3bc1...e1c 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #190 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Nå er det ikke menneskene man ikke tåler da. Men noen blir faktisk dødssyke, sånn typisk "ring 1-1-3", av andre menneskers handlinger, f.eks røyking. Anonymkode: 83d57...4e8 Overvekt øker sannsynligheten for atsma. Det samme med dårlig inneklima, dårlig kosthold, lite mosjon, forurensning etc. Å få røyk på seg en sjeldent gang blir da småtteri for hva du utsetter deg for daglig med tanke på astmaen din. Forskjellen er at røyken oppdager du umiddelbart. Antall astmatikere øker, mens antall røykere synker. Ikke blir man utsatt for passiv røyking på samme måte eller i samme omfang som før. Så meget spesielt at du er opphengt i røyking og atsma, men faktisk ikke adresserer selve årsaken. Det vitner mer om fordommer du har, enn at det faktisk er et problem for deg. Anonymkode: ae364...39e 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #191 Skrevet 7. mai 2023 Adobyen skrev (15 minutter siden): Det er ille, og man tar hensyn til allergikere, men det virker som at de fleste ikkerøykere likestiller allergi og ikke like lukten. Tåler-ikke-kortet trekkes alltid. Akkurat som krenkekortet. Og, jeg skjønner at mange hater røyklukt, men det finnes også folk som hverken tåler eller liker parfyme. Parfyme er like kritisk som røyk i mitt tilfelle. Det holder å gå forbi noen på gata som enten røyker eller er parfymert for å få livstruende astmaanfall. Parfymen er ofte hakket værre enn røyken om jeg må velge hva som er verst. Det handler ikke om å være krenket, men at man ikke har et dødsønske, om du skjønner. Andre ikke- røykere kan jeg ikke vite om "overdriver ", men jeg har registrert at ganske mange røykere bagatelliserer hvor mye deres oppførsel går ut over andre. Anonymkode: 83d57...4e8 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #192 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hva gjorde disse menneskene for 20-30 år siden? Bodde i isolerte huler i skogen? Anonymkode: 13675...527 Vet ikke hva andre gjorde, men vi bodde i skogkanten ja, langt nok unna naboer til at vi ikke ble plaget. Ganske isolert ble man jo som ikke kunne dra omtrent noen steder. Men regner med du ikke spurte fordi du var oppriktig interessert, kun for å være spydig / frekk. Anonymkode: 83d57...4e8 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #193 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Overvekt øker sannsynligheten for atsma. Det samme med dårlig inneklima, dårlig kosthold, lite mosjon, forurensning etc. Å få røyk på seg en sjeldent gang blir da småtteri for hva du utsetter deg for daglig med tanke på astmaen din. Forskjellen er at røyken oppdager du umiddelbart. Antall astmatikere øker, mens antall røykere synker. Ikke blir man utsatt for passiv røyking på samme måte eller i samme omfang som før. Så meget spesielt at du er opphengt i røyking og atsma, men faktisk ikke adresserer selve årsaken. Det vitner mer om fordommer du har, enn at det faktisk er et problem for deg. Anonymkode: ae364...39e Spesielt at du sitter med opplysninger om hva som trigger min astma, hva som er et problem for meg og hva som får meg til å bli syk (eller ifølge deg hva som er småtterier). Anonymkode: 83d57...4e8 1
Gjest Adobyen Skrevet 7. mai 2023 #194 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Parfyme er like kritisk som røyk i mitt tilfelle. Det holder å gå forbi noen på gata som enten røyker eller er parfymert for å få livstruende astmaanfall. Parfymen er ofte hakket værre enn røyken om jeg må velge hva som er verst. Det handler ikke om å være krenket, men at man ikke har et dødsønske, om du skjønner. Andre ikke- røykere kan jeg ikke vite om "overdriver ", men jeg har registrert at ganske mange røykere bagatelliserer hvor mye deres oppførsel går ut over andre. Anonymkode: 83d57...4e8 Jeg mente ikke å bagatellisere din situasjon. Både jeg og andre røykere har vennet oss til å ta hensyn og ikke røyke i nærheten av andre folk, men tråden begynte med at venninnens mor røyker, selv om det er utendørs, så da kunne det komme lukt på det barnet som var på besøk. Jeg synes det var veldig ekstremt.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #195 Skrevet 7. mai 2023 Adobyen skrev (5 minutter siden): Jeg mente ikke å bagatellisere din situasjon. Både jeg og andre røykere har vennet oss til å ta hensyn og ikke røyke i nærheten av andre folk, men tråden begynte med at venninnens mor røyker, selv om det er utendørs, så da kunne det komme lukt på det barnet som var på besøk. Jeg synes det var veldig ekstremt. Men vi vet jo ikke om det var lukt som var årsaken til at denne moren ikke ville ha barnet sitt hjem til TS. Argumentet var at TS var røyker, og det er TS egen datter som er kilden her. Så TS bør nå hvertfall få en forklaring fra en voksen person før hun kommer til en konklusjon om at det var lukten som var årsaken. Anonymkode: 83d57...4e8 2
Fru Uperfekt Skrevet 7. mai 2023 #196 Skrevet 7. mai 2023 Snok1 skrev (På 6.5.2023 den 6.33): Slutt å røyke så vil du leve lenge nok til å oppleve barnebarn, og livet ditt blir generelt bedre. Har flere i 90 årene i fam som røyker så er nok en kombi av fysisk aktivitet, gener m m som avgjør hvor gammel en blir. Mine foreldre fikk ikke oppleve alle barnebarna men det var ikke røyken som drepte de
Snok1 Skrevet 7. mai 2023 #197 Skrevet 7. mai 2023 Fru Uperfekt skrev (16 minutter siden): Har flere i 90 årene i fam som røyker så er nok en kombi av fysisk aktivitet, gener m m som avgjør hvor gammel en blir. Mine foreldre fikk ikke oppleve alle barnebarna men det var ikke røyken som drepte de Anekdotiske bevis endrer ikke generelle fakta. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #198 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Sa Ingenting om at røyking ikke er farlig. Klart det er det, men ingen andre enn denne moren tar skade av at hun røyker på terrassen sin. Anonymkode: 13675...527 Bare alle naboene. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kan ikke forby røyking på eget område, uansett hvor tett dere bor. Anonymkode: 5b21f...545 Nei dessverre, men det er en pest og en plage og jeg håper det snart blir ulovlig. Samfunnsengasjert skrev (4 timer siden): Er det krise, såfremt det ikke er noe allergi eller andre sykdommer involvert? Er det ikke bare å ta en dusj? Krise og krise. Man kan selvsagt ta full klesvask og dusj med hårvask hver gang u gen har vært der (og henge sekken ut til lufting i noen døgn), men man gidder jo egentlig ikke det når det er så lett å unngå. Anonymkode: 649cd...0e5 1
Kittykat Skrevet 7. mai 2023 #199 Skrevet 7. mai 2023 Det er rett og slett tåpelig å nekte barna å dra på besøk pga at foreldrene røyker. Jeg mener at den eneste grunnen som er god nok er hvis det er en medisinsk grunn til det som f eks astma. Min mor røykte som bare det hele livet sitt. Til og med når hun gikk gravid med oss barna. Vi overlevde alle sammen. Men jeg hadde aldri i verden nektet barna våre å dra på besøk til noen bare pga at foreldrene røyker. Det virker idiotisk for meg hvis det er den eneste grunnen. Man kan ikke klage på at folk røyker i sitt eget hjem. Jeg liker heller ikke lukten av røyk, men det har aldri falt meg inn å klage på naboene som røyker. Man kan egentlig ikke klage på det, da folk kan gjøre hva de vil i sitt eget hjem. Hva blir det neste? Barna får ikke besøke hverandre fordi foreldrene ikke er vegetarianer, veganer, drikker ikke kaffe, er ikke kristen eller muslim, er ikke rike osv? Det finnes grenser for hvor tåpelig det skal være. 1
Fru Uperfekt Skrevet 7. mai 2023 #200 Skrevet 7. mai 2023 Snok1 skrev (3 timer siden): Anekdotiske bevis endrer ikke generelle fakta. At om folk røyker ute så er det tilnærmet lite farlig for de som er rundt 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå