Gå til innhold

Drapet i akebakken... Ble barn offer for justismord?


ops2

Anbefalte innlegg

MalloryK skrev (40 minutter siden):

Er rapporten offentlig? Hvordn finner jeg den evt?

Nei, tror ikke det pga navn og andre personlige opplysninger. 

Dessuten er tenåringen navngitt i rapporten, men ikke avhørt, og det er svært interessant. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok svært usannsynlig at politiet beskytter ungdommer, men veldig sannsynlig at de beskytter seg selv. De var usedvanlig raske med å "oppklare" dette og hadde gått ut med resultatet FØR de var ferdige med å samle bevis og tekniske data, samt spørre ut naboer og potensielle vitner. Og da er det selvfølgelig lettere å bare dytte alt ned i en skuff og la det ligge enn å gå ut og si at de hadde konkludert for fort. Dessuten trodde de nok helt sikkert at de hadde funnet riktige personer, jeg husker veldig godt den debatten som foregikk på den tiden om hvor skadet barn kunne bli av det de så på TV. Den ble kanskje satt igang i Norge av denne saken, men internasjonalt begynte den før. 

Det 4-åringen forklarte var neppe fri fantasi, men en kombinasjon av ting han hadde sett på TV og "minner" plantet av foreldrene da de spurte ham ut med ledende spørsmål. Det han feks sa om jump-kick og å sveve høyt opp i lufta beskriver handlingen i blant annet Power Rangers, som alle barn så på da. Ingen tenke at små barn skulle skjermes og volden på barne-TV var ekstrem. 

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/18/2021 at 4:24 PM, Mattie16 said:

Altså unnskyld meg, men man lar så små unger leke alene uten tilsyn av foreldre i så mange timer, på vinteren?? På et sted hvor det tydeligvis vandrer ukjente folk forbi i hytt og pine? Jeg har ikke ord!! Aldri i livet hadde jeg latt mine barn være alene ute på denne måten! 

På 80-tallet og 90-tallet var det fortsatt vanlig at barn lekte utendørs på egenhånd. Til og med på starten av 00-tallet var det ikke uvanlig at det foregikk. 

Tiller har vært et populært område for barnefamilier over mange år, og der er det vanlig at barn leker utendørs på egenhånd. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattie16
Dude1996 skrev (1 time siden):

På 80-tallet og 90-tallet var det fortsatt vanlig at barn lekte utendørs på egenhånd. Til og med på starten av 00-tallet var det ikke uvanlig at det foregikk. 

Tiller har vært et populært område for barnefamilier over mange år, og der er det vanlig at barn leker utendørs på egenhånd. 

Jeg var selv barn på 80-tallet, men i mitt miljø var det heldigvis ikke vanlig at man overlot 4-5 åringer til seg selv i timesvis ute, på vinteren. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

amatørmessig politi vi har i norge. Nå denne saken, Birgitte tengs og baneheia. de har trolig feil gjerningsmenn i alle sakene. Hvorfor legger de bort viktige spor ??! slik som i birgitte saken der mange har sett en grønn opel.....

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MalloryK skrev (2 timer siden):

Hva skjer videre nå? Er saken åpnet opp igjen?

Nei. Det er ikke endelig bestemt. Politimesteren i Trondheim har foreløpig vurdert at de ikke gjenåpner saken, men om de får påbud fra riksadvokaten gjør de det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ingen andre som reagerte på det obdusenten sa?

Obdusenten som så på bildene av liket og skoavtrykkene på kroppen så det så ut som spor av knotter. 

Sheroxer har ikke knotter under sålen. 
Det har fotballsko...

Ikke utenkelig at ungdommer på fotballbanen har fotballsko. 

 

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gasellen skrev (35 minutter siden):

Var det ingen andre som reagerte på det obdusenten sa?

Obdusenten som så på bildene av liket og skoavtrykkene på kroppen så det så ut som spor av knotter. 

Sheroxer har ikke knotter under sålen. 
Det har fotballsko...

Ikke utenkelig at ungdommer på fotballbanen har fotballsko. 

 

Så grusomt det må ha vært for jenta.

Kunne obdusenten beregne skostørrelsen ut fra skoavtrykkene?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBræker skrev (12 timer siden):

Så grusomt det må ha vært for jenta.

Kunne obdusenten beregne skostørrelsen ut fra skoavtrykkene?

"Hvis vi legger til grunn at dette er knotter synes jeg det er store knotter det kan jo indikere ett fottøy da som.." å så blir han avbrutt. Men jeg leser mellom linje at de tror det kan være store sko ihvertfall. De sier også at de synes de ser to forskjellige mønstre og at ingen sammenlignet avtrykkene på kroppen med avtrykkene fra barnas fottøy.

 

Det er så elendig arbeid at jeg sliter litt med å tro at alt dette er sant??

Denne saken MÅ jo igjenåpnes? Dersom det faktisk var ungdommene som stod bak og de var 16-17 år gamle den gangen så var jo de gamle nok til å få straff og rettssak

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig mest forbannet over hele saken.  Håper det legges press som faen for å få igjennoptatt saken. Og prøve spore opp ungdommene og finne ut hvem de var. Særlig hvis fireåringen hadde navn burde det jo være mulig å sjekke folk som bodde i området

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor 200 meter unna der det skjedde og mannen min var 15 år den gangen. Han sier alle trodde det politiet sa var rett og hadde ikke hørt om noen ungdommer før brennpunkt. Skremmende hvor elendig etterforskningen har vært. 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (På 19.11.2021 den 13.13):

Det høres veldig lite sannsynlig ut at så små barn skulle ha drept en jevnaldrende - men uansett hvem som har skylda så er jo politiets arbeid utrolig dårlig. Helt vanvittig at de snudde hele saken på bakgrunn av hva en 4-åring sa?

Minner meg om en lignende sak i Sverige, som jeg så en dokumentar om for ikke altfor lenge siden. Det var også et barn som hadde dødd og lekekameratene fikk skylda. Viste seg også her i ettertid at de neppe hadde gjort det, men "tilstod" fordi politiet stilte så ledende spørsmål. De ble frikjente. Her: https://www.aftenposten.no/verden/i/EoqpX2/broedrepar-renvasket-i-kevin-saken-i-sverige

Og har de i det hele tatt bevis på at4åringen faktisk sa at det var 5og 6åringen som Hadde gjort det? Filmet de når han sa det? Ellers så kan jo politiet bare lurt det fram fra han.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Ikkemegigjen said:

Og har de i det hele tatt bevis på at4åringen faktisk sa at det var 5og 6åringen som Hadde gjort det? Filmet de når han sa det? Ellers så kan jo politiet bare lurt det fram fra han.. 

Ingen film, ingen lydopptak.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (2 timer siden):

Ingen film, ingen lydopptak.

Det er så sinnsykt at man ikke tror at det er sant

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stefanie skrev (2 timer siden):

Vi bor 200 meter unna der det skjedde og mannen min var 15 år den gangen. Han sier alle trodde det politiet sa var rett og hadde ikke hørt om noen ungdommer før brennpunkt. Skremmende hvor elendig etterforskningen har vært. 

Ja mamma var også heeelt overbevist om at disse guttene var skyldige helt til hun begynte å se dokumentaren. De slukte alt politiet sa rått den gangen..

 

Sett at det faktisk var disse ungdommene som drepte Silje. Som uten mål og mening banket opp og kledde av en liten forsvarsløs jente som var ute og lekte i snøen, og løp fra åstedet så hun ble liggende for å dø, hva i alle dager annet kan de har vært i stand til? Har de skadet flere barn i ettertid? Eller voksne? 

Burde ikke politiet i det minste SJEKKE det opp? Selv om det er mange år siden burde de få straff.

De greier å spore opp disse guttene hvis de vil. Og de husker garantert dagen iom at ett barn ble funnet drept like etterpå.

De kan jo starte med å bruke de samme rævkjørende avhørsteknikkene mot dem som de brukte mot disse små barnehagebarna i 94..

Hvis det var ungdommene som stod bak:

Jeg håper de følger saken i media og at de ligger søvnløse om natta fordi de venter på å bli tatt.. 

 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gasellen skrev (25 minutter siden):

Ja mamma var også heeelt overbevist om at disse guttene var skyldige helt til hun begynte å se dokumentaren. De slukte alt politiet sa rått den gangen..

 

Sett at det faktisk var disse ungdommene som drepte Silje. Som uten mål og mening banket opp og kledde av en liten forsvarsløs jente som var ute og lekte i snøen, og løp fra åstedet så hun ble liggende for å dø, hva i alle dager annet kan de har vært i stand til? Har de skadet flere barn i ettertid? Eller voksne? 

Burde ikke politiet i det minste SJEKKE det opp? Selv om det er mange år siden burde de få straff.

De greier å spore opp disse guttene hvis de vil. Og de husker garantert dagen iom at ett barn ble funnet drept like etterpå.

De kan jo starte med å bruke de samme rævkjørende avhørsteknikkene mot dem som de brukte mot disse små barnehagebarna i 94..

Hvis det var ungdommene som stod bak:

Jeg håper de følger saken i media og at de ligger søvnløse om natta fordi de venter på å bli tatt.. 

 

Håper jeg og. 
Var en eldre kvinne som så noen ungdommer løpe i full fart ned akebakken på det aktuelle tidspunktet. Den ene hadde på seg en sort og rød jakke… veldig mistenkelig. 
Hun lever ikke lenger. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får helt vondt av disse guttene. 
Uavhengig om de har gjort det eller ikke så ble de skikkelig dårlig behandlet både av politiet og andre senere. 
 

6-åringen ble til og med utsatt for vold av voksne som skulle ta vare på han. Jeg blir kvalm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (Akkurat nå):

Håper jeg og. 
Var en eldre kvinne som så noen ungdommer løpe i full fart ned akebakken på det aktuelle tidspunktet. Den ene hadde på seg en sort og rød jakke… veldig mistenkelig. 
Hun lever ikke lenger. 

Hun beskrev klærne til ungdommene likt som det ene barnet gjorde. Svart og rød jakke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstlyng

Har ikke kommet meg gjennom hele serien enda.. Men jeg tror virkelig ikke at det kan ha vært de små guttene som har gjort det. Hvordan i alle dager skulle de ha greid det i vinterdress og tunge vintersko, når de er så små?? 

Mor til Silje, hadde sagt at Silje alltid hadde sagt i fra til de voksne, hvis det var noen som hadde vært stygge med henne. Og utifra måten hun beskriver Silje på, kan jeg ikke tenke meg at Silje ikke hadde greid å forsvare seg litt. Det var jo lekekamerater av henne, og ikke gutter som hun ikke kjente, som hun kanskje hadde vært litt redd for. Kan heller ikke se for meg at disse små guttene hadde rukket å tenke at de skulle fortsette å skade henne etter  sparket, så hardt at hun ikke rakk å gjøre noe særlig motstand.  
 

Det ble sagt at hun tydeligvis hadde prøvd å komme seg unna gjentatte ganger. Og da skal hun ikke ha klart å komme seg vekk fra 3 ganske små barn, som hun kjenner fra før av?? 

Endret av Høstlyng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...