Gå til innhold

Drapet i akebakken... Ble barn offer for justismord?


ops2

Anbefalte innlegg

Det jeg lurer på er hvorfor man ikke åpner saken helt igjen? 

Dersom en nabo ser tenåringer - og ett av barna nevner dem kan de jo enten ha vært involvert eller sett noe. 

Og ingenting stemmer jo i denne saken.

Det er helt SYKT at man gikk gjennom saken på en så ekstremt slett måte - ovenfor barn. 

Får så vondt av ungene. Flere barn har neppe forstått rekkevidden av hva som skjedde om de så noe eller utførte det - og om de ble ropt inn til boller og saft: hvor ble det av blodet? 

 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fløff skrev (5 minutter siden):

Det jeg lurer på er hvorfor man ikke åpner saken helt igjen? 

Dersom en nabo ser tenåringer - og ett av barna nevner dem kan de jo enten ha vært involvert eller sett noe. 

Og ingenting stemmer jo i denne saken.

Det er helt SYKT at man gikk gjennom saken på en så ekstremt slett måte - ovenfor barn. 

Får så vondt av ungene. Flere barn har neppe forstått rekkevidden av hva som skjedde om de så noe eller utførte det - og om de ble ropt inn til boller og saft: hvor ble det av blodet? 

 

Biten med boller og saft forsto ikke jeg heller, syns det ble dårlig forklart. 
 

Til det første du sier; jeg tror politiet var opptatt med å lukke saken så snart som mulig, og at det ble gjort i beste hensikt; for å skåne de involverte ungene. 
 

Men som vi ser fikk det jo store konsekvenser for dem og familiene.

Fikk så godt inntrykk av mammaen til Silje 💕

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett dokumentarserien peker det sterkt på et svært alvorlig justismord, og en etterforskning som har vært om-å-gjøre å løse raskt. Etterforskningen var rotete og mangelfull. Avhørene vitner om manipulasjon, og vitnebekjennelsen fra fireåringen høres ut som oppspinn og ren fantasi. :riste:

Det er skremmende at det går en, to eller tre drapsmenn(/kvinne) rundt i samfunnet, som muligens sto bak et drap på ei uskyldig jente. Og hva er en ungdom i et lite barns øyne? Ikke nødvendigvis voksen som foreldrene, men ung voksen (?) - hvem vet. 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At hun ble funnet avkledd tyder på at det IKKE er 4,5,6år gamle gutter som har gjort dette. Med mindre de er psykopater. Men ingen så små barn har interesse for nakne jentekropper. 

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skal vi spørre oss det flere kanskje tenker på. Hvor god er egentlig politiutdanningen i Norge? Hvor mange mulige justismord skal vi godta før vi må endre praksis? 
 

Drapet på Silje, Marianne forsvinningen, Baneheia saken, Orderud saken, Orkdal saken, Birgitte Tengs og Moen saken..

 

Endret av Jane Eyre
Feilstaving
  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (7 timer siden):

https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt-drapet-i-akebakken

Jeg har sett alle 4 episodene på NRK Brennpunkt, og sitter igjen med en ubehagelig følelse.

Her er en skriftlig sammenfatning av serien: https://www.nrk.no/dokumentar/xl/barna-som-fikk-skylda-for-venninnens-dod-1.15721973

Jeg hadde helt glemt saken, sikkert fordi den ble avsluttet på rekordtid. Lørdag ble Silje (5 år) funnet død i en akebakke utenfor Trondheim. Søndag kveld avsluttet politiet saken ved å annonsere at det var 3 jevnaldrende kamerater som hadde drept henne.

Ingen andre spor ble fulgt, og selv at voksne hadde observert andre i området på samme tid, så ble det ikke fulgt opp. Barna var for unge til å dømmes i en rettsak, men de som fikk ansvaret for de var Barnevernet, som sendte to av de til fosterhjem. Den tredje, som utpekte de to andre, ville ikke delta i Brennpunkt, så man vet ikke hva som skjedde med han. Han var bare 4 år når han utpekte to andre barn som "gjerningsmenn".

Moren til 4-åringen kom til politiet mandag og fortalte at gutten hadde navngitt en ungdom med sykkel, men da hadde politiet allerede avsluttet saken. Dette stemmer med hva 5-åringen og 6-åringen forklarte først, at ungdommer slo og mishandlet Silje. Det var altså minst en annen til stede, ikke bare småungene.

 

Ble det ikke en gang samlet inn DNA-prøver fra åstedet og fra jenta?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chillpill
Jane Eyre skrev (12 minutter siden):

Når skal vi spørre oss det flere kanskje tenker på. Hvor god er egentlig politiutdanningen i Norge? Hvor mange mulige justismord skal vi godta før vi må endre praksis? 
 

Drapet på Silje, Marianne forsvinningen, Baneheia saken, Orderud saken, Orkdal saken, Birgitte Tengs og Moen saken..

 

Der skal sies at avhørsteknikkene har blitt endret drastisk siden den gang, så vidt jeg hørte på podcasten om Tengs-saken som et direkte resultat av den saken. Et barn ville ikke blitt avhørt på den måten i dag. Det står vel i NRK-artikkelen om denne saken også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chillpill skrev (11 minutter siden):

Der skal sies at avhørsteknikkene har blitt endret drastisk siden den gang, så vidt jeg hørte på podcasten om Tengs-saken som et direkte resultat av den saken. Et barn ville ikke blitt avhørt på den måten i dag. Det står vel i NRK-artikkelen om denne saken også. 

Ja jeg kan gå med på at mye av den praktiske tilnærmingen i avhør har endret seg siden disse sakene men jeg synes likevel at man bør se på oppbygging av studiet. Politiutdanning har vært 3 årig helt siden 1992, med to teoretiske år og et praksis år.

Fagsammensetningen er ikke til å skryte av - strafferett og straffeprosess 10 stp, taktisk etterforsking 7.5 stp og etterforskning 17 stp. De har andre fag men de overnevnte tenker jeg er åpenbart viktige i etterforskningsarbeid og dermed ikke tilstrekkelig for gode politi egenskaper. 
 

Utdanning må rett og slett bli bedre og lengre. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBræker skrev (15 minutter siden):

Ble det ikke en gang samlet inn DNA-prøver fra åstedet og fra jenta?

Ikke ifølge dokumentaren. Om jeg ikke husker feil. De konkluderte før bevisene ble samlet. Hele saken er jo fult av feil.
Jeg håper virkelig saken blir gjenopptatt, slik at guttene/mennene blir frikjent. For hva som kom frem i dokumentaren, er for meg god nok bevis på at de er uskyldige i saken. 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mattie16 skrev (5 timer siden):

Altså unnskyld meg, men man lar så små unger leke alene uten tilsyn av foreldre i så mange timer, på vinteren?? På et sted hvor det tydeligvis vandrer ukjente folk forbi i hytt og pine? Jeg har ikke ord!! Aldri i livet hadde jeg latt mine barn være alene ute på denne måten! 

Dette er snart 30 år siden. Helt vanlig at ungene i nabolaget var ute hele dagen å lekte. Jeg gjorde også det, da jeg var liten. 

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (25 minutter siden):

Dette er snart 30 år siden. Helt vanlig at ungene i nabolaget var ute hele dagen å lekte. Jeg gjorde også det, da jeg var liten. 

Samme her. Man måtte ut og leke i vind og vær. 

Endret av CorvusCorax
Manglet en bokstav.
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dikteren
Mattie16 skrev (6 timer siden):

Altså unnskyld meg, men man lar så små unger leke alene uten tilsyn av foreldre i så mange timer, på vinteren?? På et sted hvor det tydeligvis vandrer ukjente folk forbi i hytt og pine? Jeg har ikke ord!! Aldri i livet hadde jeg latt mine barn være alene ute på denne måten! 

Det var ganske vanlig på denne tiden. Jeg er født i 96, og var mye ute alene, med søsken og nabobarn uten tilsyn av foreldre. 

Om jeg hadde vært forelder i 2021, tror jeg ikke at jeg hadde turt å gjort det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Politimester ser igjennom saken og ber Kripos se på saken og konkluderer med at etterforskingen er god nok og at det fortsatt i 2021 ikke er tilstrekkelig informasjon til å tenke at det finnes andre mulige gjerningsmenn. 

Men hva om disse ungdommene som guttene og to andre vitner beskriver, er kjenning av politiet. Hva om de er barna til noen av etterforskerne og at det derfor konkluderes med usannsynlig at andre drepte Silje? For å skjerme egne barn eller tantebarn..

Dette blir jo veldig spekulasjon men jeg klarer ikke å forstå hvordan politiet klarte å konkludere med at tre barn i alder 4, 5 og 6 år drepte ei jevnaldrende jente når vitner kan bekrefte at de så ungdommer banke henne og skadene på kroppen hennes samsvarer med eldre barn enn de små.

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattie16

Til dere som siterte meg, jeg er født på tidlig 80-tall og fikk ikke leke alene ute når jeg var så liten, det var ikke vanlig i mitt miljø, heldigvis, så vi har nok ulike erfaringer. Jeg får vondt langt inni meg ved tanken på at så små barn går så lenge uten voksen tilsyn. En 4-åring.  Men det er godt å høre at de fleste her ikke ville latt barna sine være alene ute så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkemegigjen skrev (2 timer siden):

At hun ble funnet avkledd tyder på at det IKKE er 4,5,6år gamle gutter som har gjort dette. Med mindre de er psykopater. Men ingen så små barn har interesse for nakne jentekropper. 

Tja, hun var vel avkledd oventil? Forsto det slik at dressen og genser under var borte, og at hun var iført kun strømpebukse. 
Ting som kunne vært interessant; ble hun funnet med støvlene på?

Kan hun ha kledt av seg selv, kanskje fordi hun hadde falt eller blitt dyttet opp i en pytt og dermed ble våt?

Mange spørsmål vi nok aldri får svar på…

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett denne saken men det er påfallende hvor mye slett arbeid politiet har gjort i mange saker. Flere justismord - virker som de bare ønsker å finne noen som passer og få saken «løst».

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...