Gå til innhold

Drapet i akebakken... Ble barn offer for justismord?


ops2

Anbefalte innlegg

Bacteria skrev (11 minutter siden):

Tja, hun var vel avkledd oventil? Forsto det slik at dressen og genser under var borte, og at hun var iført kun strømpebukse. 
Ting som kunne vært interessant; ble hun funnet med støvlene på?

Kan hun ha kledt av seg selv, kanskje fordi hun hadde falt eller blitt dyttet opp i en pytt og dermed ble våt?

Mange spørsmål vi nok aldri får svar på…

Nei, støvelen hennes ble funnet på fotballbanen, det samme med klærne.

 

Når det er sagt så er det vel bare en ting en kan si om denne saken: skandale fra ende til annen

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser på den dokumentaren nå, er komt til andre episode. Synes det var mye slett politiarbeid, og horribel måte avhørene ble gjort på. 

Får så vondt av 5 og 6 åringen som stiller opp, og fremdeles ikke vet om de har drept Silje eller ikke (fordi de ikke husker noe vold fra den dagen). Fikk særlig vondt av 5-åringen som ble kaldt morder og opplevde å bli banket opp i ettertid, samt at han fremdeles som voksen får spørsmål om han drepte noen i barndommen. 

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusset over at 5 åringen ble hentet av politiet i politibil og det ble bestilt taxi til moren som kom etter. Hvorfor lot ikke politiet mor sitte på i politibilen? 

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstod det som at psykologen og andre behandlere utsatte 5 - åringen for vold og overgrep (professor i klinisk psykologi T. Jensen). 
Fikk frysninger da jeg så intervjuet med nå pensjonert psykolog. Tenk å utsette et barn for vold og overgrep når du egentlig skal sørge for at barnet har det trygt.

Håper virkelig saken blir gjennomgått på nytt med mulighet for nye vurderinger. 

Tenker også mye på habiliteten til politiet i små bygder. Hva skjer med deres vurderinger når det begås drap i et lite lokal samfunn. Burde man ha sett på en ordning hvor lokal politiet må få bistand til etterforskning i slike saker? 

 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper virkelig at saken blir tatt opp igjen. Det er for mistenkelig..

Hjertet mitt går til de som er anklagd og pårørende.❤ I tillegg Silje som var for ung. Hvil i fred. ☹❤

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mattie16 skrev (8 timer siden):

Altså unnskyld meg, men man lar så små unger leke alene uten tilsyn av foreldre i så mange timer, på vinteren?? På et sted hvor det tydeligvis vandrer ukjente folk forbi i hytt og pine? Jeg har ikke ord!! Aldri i livet hadde jeg latt mine barn være alene ute på denne måten! 

Stedet de bodde på var et rolig og fredelig område. Vanlig at barn var ute å lekte der, detver det fortsatt den dag i dag..

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeemil skrev (8 timer siden):

Sånn var det på 80 og 90-tallet.

Vi holdt også på i akebakken alene, langt etter at det var blitt mørkt også .. Var ute hele dagen, storesøsknene måtte alltid drasse med oss. Vi var ute så lenge at jeg husker at vi ofte tissa på oss inni dressen, men fortsatte å ake for det var så morro 😅 Det glade 90-tall .. 

 

Har forresten sett hele serien, og jeg er rystet langt inn i sjelen. Som mamma til en 5 åring så sitter jeg igjen med avsmak i munnen, på alle måter. Stakkars Silje, stakkars moren til Silje, stakkars familiene til guttene - og stakkars guttene ❤️ Her er det noe som skurrer. Saken var vel ikke begjært gjenopptatt? Håper den blir det og at sannheten kommer frem her. 

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv mamma til to små på 4 og 7 år og ble så opprørt av å lese om denne saken. Startet å se dokumentaren, men måtte skru av midt i første episoden, mammahjertet orket ikke å se. Stakkars barn og foreldre❤️
 

Hvorfor havnet barna i fosterhjem?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp sett første episode og det river i hjertet🥺😢 Sterkt å se mammaen til Silje sitte å fortelle😔🥺 Samtidig kan jeg ikke forstå at noen på 4 og 6 år er i stand til å gjøre noe så grusomt..😭

Sove godt lille skatten❤️🧸🌟

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, MalloryK said:

Barn kan være grusomme monstre. Husk denne saken https://en.wikipedia.org/wiki/Murder_of_James_Bulger

Men der var det både film fra overvåkningskamera og vitner som møtte guttene med James. Noen snakket tilogmed til de, fordi James gråt så forferdelig. Men da løy guttene og sa at James var broren deres, og de var på vei hjem. Eller så sa de at han hadde gått seg bort, og de var på vei til politiet med han. Det ble også lagt fram blodige mursteiner, en jernstang, og klær med DNA-bevis i retten.

Den saken virker som om den ble gjennomgått nøyaktig og spor samlet inn. De guttene var også rundt dobbelt så gamle - ti år. Guttene fra Akebakken var 4, 5 og 6 år.

Det utrolige med drapet i akebakken, er at det bare tok litt over 24 timer fra Silje ble funnet, til at politiet hadde gjort seg ferdig med saken og lukket den. Tekniske undersøkelser for å bekrefte tilståelsene, pytt, de trengte ikke det.

Hvis det var tenåringer som gjorde det, hvordan har de klart å leve med dette? Og er det virkelig ingen som har tilstått til sine familier? 4- åringen har sagt navnet på en av tenåringene til sin mor. Skal 4- åringen og moren ta med seg det navnet i graven? Bjørn Olav Jahr burde grave i saken, nå som han er ferdig med en bok om Baneheia.

Endret av ops2
  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, JennieB said:

Jeg stusset over at 5 åringen ble hentet av politiet i politibil og det ble bestilt taxi til moren som kom etter. Hvorfor lot ikke politiet mor sitte på i politibilen? 

Det fikk vi ikke høre. Var moren på jobb? Men hvem passet da barnet? Eller var hun hjemme, og politiet gadd ikke hente henne?

Moren sier at hun ikke var til stede ved avhøret, men kom fram etter at det var ferdig. Politiet nekter, og sier at mor var til stede. Politiet har skrevet ned at avhøret av 5- åringen tok 10 minutter.

Politiet drev på med "uformelle samtaler" på den tiden, slik Bjørn Olav Jahr dokumenterte i Tengs-saken. Når moren kom fram til politistasjonen, tror jeg at politiet hadde hatt en slik uformell prat. Og så tok de et 10 minutters formelt avhør, som bare gikk ut på å få barnet til å gjenta det han hadde sagt.

Det er ikke nok tid til å først få 5- åringen til å gjenfortelle det han hadde sagt dagen før, for så å snu helt om og fortelle detajert om hva han og de andre gjorde med Silje. På ti minutter.

I avhøret av 6-åringen, har ikke politiet skrevet ned hverken når det begynte eller sluttet. Det er rett og slett for dårlig. Ble tiden det tok utelatt, så det ikke skulle se ut som om de måtte bearbeide 6- åringen i timesvis for å få han til å tilstå?

Moren sa etterpå at hun trodde det varte i 7 timer, og at hun var helt utslitt etterpå. Hvordan måtte det ha vært for en 6- åring? Tortur.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

JennieB skrev (8 timer siden):

Jeg stusset over at 5 åringen ble hentet av politiet i politibil og det ble bestilt taxi til moren som kom etter. Hvorfor lot ikke politiet mor sitte på i politibilen? 

Det har jeg en teori om, men siden det blir spekulasjon fra min side så holder jeg det for meg selv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn i 4-6 års alderen er svært ærlige! Jeg har selv barn i den alderen. De hadde ikke vært istand til å dikte opp en historie om ungdommer for å skjule et drap! Reagerer på at det ikke var spesialister på avhør av barn som avhørte disse guttene! 

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Trøndelag84 skrev (1 minutt siden):

Barn i 4-6 års alderen er svært ærlige! Jeg har selv barn i den alderen. De hadde ikke vært istand til å dikte opp en historie om ungdommer for å skjule et drap! Reagerer på at det ikke var spesialister på avhør av barn som avhørte disse guttene! 

Ja, særlig når begge guttene fortalte det samme i starten. Jeg er helt rystet. Selv om politiet hadde en strategi om å få innrømmelser,  så burde de jo likevel tenke på at det er BARN de avhører.. 4, 5 og 6.år. Alle vet jo hvor lett man kan få barn til å "huske " noe, selv om man ikke er spesialist på avhør av barn. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får helt vondt av saken, tror ikke jeg orker å se dokumentaren, jeg blir så provosert. Stakkars alle involverte. ❤️

Og greit at man vet mer om avhør av barn nå, men det er da ikke noe nytt at små barns "sannhet" er svært lett å påvirke??? Alle som har barn vet da det? 

Dette minner meg om Kevinsaken i Sverige, der to små gutter også fikk skylden for drap i 1998. I 2018 ble de renvasket, da det faktisk er tvilsomt at det i det hele tatt ble begått et lovbrudd! I 20 år har disse guttene trodd at de har drept noen, og så har de ikke det. Det er en skandale. 

Har sagt det før, jeg begynner å få ekstremt liten tiltro til alle politisaker fra før 2010... Justismordene renner inn på rekke og rad. Vi vet ikke sannheten her, men det er jo en skandale i seg selv at politiarbeidet har vært så dårlig at man i det hele tatt kan mistenke justismord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så opprørt av dette. Har jo visst om saken da jeg er fra Trøndelag selv og var rundt 10 år da det skjedde så jeg husker det sånn vagt.

Jeg klarte bare å se 15 minutter av programmet igår. Klarer bare å lese litt av artiklene. Jeg blir fysisk uvel og begynner bare å gråte. Helt helt jævlig. 

Som noen andre sier; stakkars alle involverte ❤️❤️

 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (2 timer siden):

Det fikk vi ikke høre. Var moren på jobb? Men hvem passet da barnet? Eller var hun hjemme, og politiet gadd ikke hente henne?

Moren sier at hun ikke var til stede ved avhøret, men kom fram etter at det var ferdig. Politiet nekter, og sier at mor var til stede. Politiet har skrevet ned at avhøret av 5- åringen tok 10 minutter.

Politiet drev på med "uformelle samtaler" på den tiden, slik Bjørn Olav Jahr dokumenterte i Tengs-saken. Når moren kom fram til politistasjonen, tror jeg at politiet hadde hatt en slik uformell prat. Og så tok de et 10 minutters formelt avhør, som bare gikk ut på å få barnet til å gjenta det han hadde sagt.

Det er ikke nok tid til å først få 5- åringen til å gjenfortelle det han hadde sagt dagen før, for så å snu helt om og fortelle detajert om hva han og de andre gjorde med Silje. På ti minutter.

I avhøret av 6-åringen, har ikke politiet skrevet ned hverken når det begynte eller sluttet. Det er rett og slett for dårlig. Ble tiden det tok utelatt, så det ikke skulle se ut som om de måtte bearbeide 6- åringen i timesvis for å få han til å tilstå?

Moren sa etterpå at hun trodde det varte i 7 timer, og at hun var helt utslitt etterpå. Hvordan måtte det ha vært for en 6- åring? Tortur.

Ja. Det er mange ubesvarte spørsmål der. Vi får nok heller aldri vite det. Jeg blir så oppgitt over at politiet selv ikke klarer å innrømme det vi som har sett dokumentaren ser. Hvorfor er det så vanskelig å åpne opp for at det kan være noen andre enn guttene som gjorde det? At etterforskningen ikke var god nok selv etter 1994 standard? 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...